مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

آسیب های تیک آف کردن با خودرو چه مواردی هستند؟

آسیب های تیک آف کردن خودرو چه مواردی هستند؟ تیک آف چیست؟ | تیک آف ماشین ایرانی | آموزش تیک آف خودرو | تیک آف با ماشین | فوت و فن رانندگی

آسیب های تیک آف کردن خودرو چه مواردی هستند؟

آسیب های تیک آف کردن خودرو در مواردی بسیار پر هزینه است و می تواند به قطعات مهمی در خودرو آسیب اساسی وارد کند. اما بهتر است در ابتدا بدانیم که تیک آف چیست؟ و چگونه باید آن را انجام دهیم. بهتر است بدانید در ابتدا تیکاف به عنوان یک حرکت حرفه ای درمسابقات بود که مورد استقبال مردم قرار گرفت و این حرکت برای راننده هیجان زیادی را به همراه می آورد. اما رانندگان حرفه ای که دوره آموزش تیک آف خودرو را دیده اند می توانند آن را به صورت حرفه ای انجام دهند. تیک آف با ماشین از مسائلی است که هر راننده ای که کمی به دنبال هیجان باشد را می تواند به سمت خود جذب کند اما اگر این کار در شرایط استاندارد انجام نشود می تواند جدا از خسارات مالی صدمات جبران ناپذیر جانی هم برای سرنشینان به وجود آورد. این روز ها هم ما همه در خیابان ها شاهد هستیم که در بعضی موارد رانندگان دست به تیک آف ماشین ایرانی می زنند که به شدت خطرناک است زیرا ماشین مورد نظر برای تیک آف باید دارای ویژگی های خاصی باشد که در ادامه مطلب به آن اشاره می کنیم.

تیک آف چیست؟

 همه رانندگانی علاقه خاصی به سرعت دارند با کلمه تیک آف آشنا هستند. ریشه این لغت در زبان انگیلیسی است (Take Off) و برای لحظه ی آغاز پرواز هواپیما از آن استفاده می شود. تیک آف عملی است که بیشتر رانندگان برای جلب توجه، ایجاد هیجان، تولید دود، تولید صدا و به صورت کلی برای حرکات نمایشی توسط ماشین انجام می دهند. هرچه قدر یک تیک آف طولانی تر باشد نشان دهده میزان مهارت آن راننده در این مسئله است که در حال حاضر به یک رقابت نیز تبدیل شده است.

چرا تیک آف؟

با توجه به نکات مهمی مثل عرض لاستیک، وزن روی چرخ، جنس آسفالت و … هر خودرویی می تواند مقدار خاصی قدرت را در لحظه شروع حرکت تحمل کند. تیک آف این گونه شکل می گیرد که اگر در یک لحظه قدرت موتور به چرخ منتقل شود ما برای چندثانیه شاهد رخ دادن تیک آف خواهیم بود که اصلی ترین دلیل آن هم بیشتر بودن میزان گشتاور چرخ از مقدار نیروی قابل انتقال به سطح زمین است. زمانی که سرعت حرکت به سرعت چرخ نزدیک می شود چسبندگی افزایش می یابد و ما شاهد هستیم که تیک آف شکل می گیرد. رانندگی یک مهارت است که اگر تکنیک های آن را ندانیم قطعا مشکلات زیادی را برای ما به وجود می آورد! بهتر است در مورد اشتباهات رانندگی مهمترین موارد را بدانیم تا بتوانیم اصلاحیات لازم را بعد از این انجام دهیم.

مطالعه بیشتر  قفل گازی ماشین و پدیده فلوت کردن چیست؟

 چه ماشینی برای تیک آف مناسب است؟

به طور تقریبی شما می توانید با همه ماشین ها تیک آف کنید اما باید به این نکته دقت داشته باشید که هر ماشین شیوه خاص خود را برای تیک آف کردن دارد. عوامل مهمی هستد که شما باید برای تیک آف در نظر داشته باشید که عبارت اند از:

  • نوع گیربکس
  • محور انتقال نیرو
  • و سیستم های کنترل پایداری
  •  هرزگردی

این مسائل را برای تشخیص نحوه تیک آف حتما چک کنید. طبق نظر کارشناسان خودروهایی برای تیک آف مناسب هستند که اسپرت و قدرتمند باشند و موتور جلو و دیفرانسیل عقب داشته باشند. خودرو های اسپرتی که دیفرانسیل جلو با ترمز دستی روی چرخ های عقب دارند نیز به شدت برای تیک آف مناسب هستند.

تاریخچه تیک آف

اولین تیک آف هایی که به وسیله خودروها انجام شد در مسابقات درگ بود. دلیل این مسئله این نکته است که خودروهای معمولی در آن سالها توان مناسبی برای انجام این کار نداشتند. خودروهای درگ برای اینکه در ابتدای مسابقه لاستیک های خود را گرم کنند با استفاده از ترمز جلو خودرو را نگه می داشتند و لاستیک های عقب را برای چند ثانیه به حالت تیک آف در می آورند تا شروع خوبی برای مسابقات داشته باشند. پیشرفت تکنولوژی باعث شد که از شصت سال پیش تا به حال خودروهای عادی هم بتوانند به راحتی تیک آف کنند و این حرکت را به نمایش بگذارند و ما در سراسر دنیا شاهد تیک آف با ماشین باشیم.

دلیل دود بلند شدن از لاستیک ها در زمان تیک آف

زمانی که شما ت تیک آف می کنید در واقع لاستیک خودرو شما با سرعت زیادی با آسفالت بر خورد می کند که در نهایت منجر به بلند شدن دود از آن می شود که حاصل به وجود آمدن اصطحکاک زیاد و همچنین گرمای بیش از حد است. البته رانندگان و تماشاگران این حوزه دوست دارند که دود از لاستیک ها بلند شود و این امر برای آنها لذت بخش است برای همین آنها مایع مخصوصی روی چرخ می ریزند که با داغ شدن لاستیک بخار می شود و حجم دود را چند برابر می کند. این فشار در زمان تیک آف با خودروهای قوی به حدی است که شما می توانید قیر دورن آسفالت را ذوب کنید و با چشم این موضوع را ببینید. البته تیک آف اساسی نیاز به این مسئله دارد که آموزش تیک آف خودرو را شما به طور کامل دیده باشید.

صکادرات در رانندگی

به هرز گردی چرخ های خودرو قبل از شروع حرکت تیک آف می گویند که با صدای جیغ لاستیک ها و همچنین دود فراوان همراه است که هیجان زیادی را برای شما و صدماتی را برای خودرویتان به ارمغان می آورد. ما در این مطلب به تعدادی از آسیب های احتمالی تیک آف که به خودرویتان وارد می کند اشاره خواهیم کرد.

مطالعه بیشتر  سیستم خودکار تنظیم ارتفاع ECS در برخی مدل های هیوندای

آسیب های تیک آف به سیستم فنی خودرو

تیک آف آسیب های زیادی را می تواند به خودرو شما وارد کند که خودروهای سواری عادی برای جبران آن باید هزینه های زیادی را پرداخت کنند. بعضی از این خسارات عبارتند از:

  • خراب شدن کلاچ
  •  آسیب دیدن گیربکس
  • استهلاک زیاد لاستیک
  •  در تیک آف سطح لاستیک و آسفالت با سرعت بالا روی هم دیگر کشیده شده و گرمای شدیدی ایجاد می‌شود. این دمای بالا باعث سوختن و دود شدن لاستیک می‌شود.
  • شکستن دسته موتور
  •  آسیب دیدن موتور
  •  آسیب دیدن پلوس و دیفرانسیل

زمانی که شما تیک آف می کنید منجر به این موضوع می شود که نیروی زیادی به دیفرانسیل و چرخ‌دنده های حلزونی(هرزگرد) موجود در آن وارد شود و در مقابل این نیرو گشتاور شدیدی نیز به وجود آید. زمانی که گشتاور افزایش پیدا می کند روی چرخ‌دنده ها فشاری شدید می آید و در نهایت چرخ دنده ها استهلاکشان به شدت افزایش پیدا می کند. شما با تیک آف عمر چرخ‌دنده های هرز گرد درون دیفرانسیل را کاهش می دهید و قدم به قدم برای پرداخت هزینه های بیشتر جلو می روید. آسیب های تیک آف کردن خودرو در این مسئله که به دیفرانسیل مربوط می شود در مواردی به دلیل استهلاک بالا منجر به حادثه جانی نیز شده است. موضوع تیک آف با ماشین ایرانی هم که به شدت توسط کارشناسان منع شده با توجه به کیفیت نداشتن برخی از قطعات در خودروهای ایرانی احتمال حادثه به شدت افزایش پیدا می کند. اگر این تکنیک ها را بدانید در ازمون تو شهری رانندگی و آیین نامه به راحتی قبول می شوید.

اگر دوست دارید که تیک آف داشته باشید پس باید خرابی آنی کلاچ و گیربکس را هم در نظر داشته باشید زیرا این امر به صورت طبیعی اتفاق می افتد. آسیب های تیک آف کردن با خودرو از مسائلی است که همه نگران آن هستند و ما برای این موضوع پیشنهادی داریم که عبارت است از حضور در پیست های حرفه ای و با ماشین های مناسب و آموزش خوب که برای راننگان لذت این کار را چند برابر می کند.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

هر آنچه که در مورد گیربکس ۲۰۶ اتومات باید بدانید

سردبیر

برف پاک کن خودرو و طرز کار آن

mortazavi

آشنایی با سنسور فشار روغن در خودرو

mortazavi

نظر دهید.