مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

آزمون رانندگی عملی(تو شهری) و آیین نامه را چطور قبول شویم؟

 آزمون رانندگی عملی و آیین نامه برای همه هنرجویان در ابتدا کمی ترسناک است چه از حفظ کردن سوالات آیین نامه یا استرس نشستن در کنار افسر در آزمون رانندگی شهری، همه این مسائل راه حل هایی دارد که با اطلاع داشتن از آن می توان آزمون های رانندگی را به خوبی پشت سر گذاشت. ما در ادامه مطلب می خواهیم به دلایل رد شدن آزمون رانندگی، تست آیین نامه اصلی و همچنین آزمون آیین نامه سخت بپردازیم.

مهمترین نکات برای قبول شدن در آزمون عملی (شهری)

بیشتر کسانی که در آزمون عملی (شهری) شرکت می کنند با این که به تمام مسائل مسلط هستند و تمرین هم کرده اند ولی باز با قرار گرفتن در کنار افسر دچار استرس می شوند و جزئیات را فراموش می کنند. این مسئله از مهمترین دلایل رد شدن آزمون رانندگی است.

اهمیت تنظیم کردن صندلی، آیینه و چک کردن راهنما

تنظیم صندلی دید کافی نسبت به مسیر شما ایجاد می کند و اگر صندلی را به طور صحیحی تنظیم نکنید تسلط شما روی پدال ها کاهش می یابد. قبل از استارت زدن از تنظیم بودن آینه با دید مناسب و همچنین بستن کمربند را مورد توجه قرار دهید، البته چک کردن حالت ترمز دستی پیش از حرکت را هیچ وقت فراموش نکنید. هنرجویان معمولا با نزدن راهنما در امتحان رد می شوند. اگر می خواهید بایستید، دور بزنید، بپیچید و هر تغییر جهتی را اعمال کنید، راهنما را فراموش نکنید. راهنما زدن برای هر تغییر جهتی که می خواهید در مسیر داشته باشید واجب است.

اهمیت کلاچ در آزمون رانندگی عملی (شهری)

اگر به سرعت کلاچ را رها کنید یا برای دنده عوض کردن از آن استفاده نکنید، ماشین غیر عادی حرکت می کند و یا خاموش می شود. البته در مواردی هم منجر به ایجاد صدای ناهنجار نیز شده است. ابتدا که می خواهید در آزمون خودرو را روشن گنید، یکبار کلاچ را با احتیاط بالا بیاورید تا جای درست کلاچ ماشین آزمون را متوجه شوید و بعد اقدام به روشن کزدن کنید. بررسی مشکلات فنی پراید در مطالب و نکات آموزنده خودرویی!

رانندگی نرم

ترمز شدید، گاز شدید، حرکت فرمان شدید مواردی هستند که در ذهن افسر تاثیر منفی می گذارند به عنوان مثال: اگر افسر یکبار به دلیل اینکه شما در حین رانندگی ترمز شدید گرفته اید به سمت شیشه جلو متمایل شده باشد می تواند شما را رد کند یا این نکته را از عوامل تاثیر در رد شدن شما در نظر داشته باشد.

خاموش کردن مساوی با رد شدن در آزمون است

زمانی که افسر به شما ایست کامل داد حتما خلاص کنید و همیشه با کمی فشار دادن گاز، مانع از خاموش شدن ماشین شوید. دقت کنید که کار شما با کلاچ به گونه ای باشد که هیچ وقت ماشین خاموش نشود. خاموش کردن ماشین از نکاتی است که افسرها به عنوان نمره منفی اساسی در نظر می گیرند و در صورت تکرار شدن شما را رد می کنند. معمولا خاموش کردن در آزمون به دلیل استرس زیاد است.

تاثیر دور دو فرمان و پارک دوبل در آزمون رانندگی

دور دو فرمان صحیح این است که بتوانید بدون مشکل با ماشین دور بزنید. اگر در این مورد ایراد داشته باشید حتما افسر شما را رد می کند. اما کلید موفقیت در پارک دوبل صحیح دقت است البته افسر چند سانت فاصله کمتر یا بیشتر را معمولا به پای تجربه کم شما می گذارد. هنگام پارک دوبل این موارد را رعایت کنید.

  • هیچ برخوردی با ماشین‌های پارک شده نداشته باشید.
  • راهنما زدن هنگام پارک دوبل را فراموش نکنید.
  •  
  • سعی کنید در حین پارک دوبل خاموش نکنید.
  • به هیچ عنوان به جدول برخورد نکنید.
مطالعه بیشتر  سیستم پارک خودکار یا اتوپارک چیست؟ نحوه عملکرد آن

دام های افسر

افسر در بعضی مواقع می گوید که روبروی پارکینگ خانه یا زیر تابلو توقف ممنوع نگه داید. اگر شما بدون اشاره به اشتباه بودن این موضوع در آن محل توقف کنید نمره منفی می گیرید. زمان توقف حتما راهنما بزنید و آینه را هم چک کنید در صورت خوب بررسی نکردن آیینه ممکن است ماشین عقبی شما به نشانه اعتراض بوق بزند و افسر هم نمره منفی برای شما ثبت کند. هشیار باشید، ممکن است افسر در جایی که دور زدن ممنوع است بگوید دور بزنید یا هر مسئله دیگری که بر خلاف قوانین است را بگوید انجام دهید، در این شرایط افسر در حال تست کردن شما است.

مهمترین نکات در دنده عقب

ممکن است در آزمون افسر از شما بخواهد که مسیری را دنده عقب رانندگی کنید در این موقعیت حتما دستتان را پشت صندلی افسر بگذارید و بچرخید. برخی این اشتباه را می کنند که تنها از آینه به پشت نگاه می‌کنند در این شرایط حتی اگر به طور کامل از شرایط پشت اطلاع دارید باید به عقب برگردید چون در حال آزمون رانندگی هستید و افسر به دنبال اشتباهات شما است. پس بهتر است بر طبق اصول پیش بروید. نحوه عملکرد سیستم ضد سرقت ایموبلایزر در آموزش فنی خودرو

حق تقدم ها

ممکن است افسر در مواردی مثل فرعی به اصلی و میدان را از شما سوال کند، حتما با دقت به سوال پاسخ دهید در این قسمت است که شما متوجه می شوید مطالب آیین نامه در آزمون رانندگی شهری (عملی) چقدر به کار می آید و با تسلط به این مباحث به راحتی می توانید پاسخ افسر را بدهید.

اما استرس هنرجویان فقط به آزمون عملی شهری محدود نمی شود. بسیاری از هنرجویان با اطلاع نداشتن از نکات مهم آزمون آیین موفق به دریافت نمره کافی نمی شوند. در ادامه مطلب می خواهیم به مهمترین نکات آزمون آیین نامه بپردازیم.

آزمون رانندگی عملی (توشهری) و آیین نامه را چطور قبول شویم؟ دلایل رد شدن آزمون رانندگی | آزمون رانندگی شهری | سولات آیین نامه | آزمون آنلاین آیین نامه سخت
آزمون رانندگی عملی و آیین نامه

چه کار کنیم که برای آزمون اصلی آیین نامه آماده شویم؟

اگر قبل از آزمون آیین نامه نمونه سوالات را تهیه کنید و تست بزنید آمادگی خوبی برای شرکت در آزمون اصلی آیین نامه خواهید داشت. سایت هایی وجود دارند که نمونه سوالات آزمون آنلاین آیین نامه سخت را در اختیار شما می گذارند و تمام سوال هایی که ممکن است در آزمون اصلی آیین نامه مطرح شوند را شما می توانید با این سوالات تمرین کنید و این نکته شانس قبولی شما را افزایش می دهد. زیرا طبق آمار بسیاری از سوالات آزمون آیین نامه اصلی در سال های قبل هم تکرار شده اند.

مهمترین نکات در آزمون ایین نامه

شما می توانید با شرکت در آزمون ها و چک کردن نتایج آن به نقاط ضعف و قوت خود پی ببرید. مثلا ممکن است شما بیشتر در بخش سوالات فنی ماشین مشکل داشته باشید و با اطلاع داشتن از این موضوع می توانید مطالعه تان را در این حوزه متمرکز کنید. مطالعه دقیق کتاب مخصوص آزمون و قوانین رانندگی یکی دیگر از راه هایی است که به شما کمک می کند در این آزمون موفق شوید. تست آیین نامه اصلی تعدادی سوال فنی و کاربردی دارد که معمولا ۷ سوال آن به بخش فنی خودروها مربوط است. کلید موفقیت در این آزمون کنترل ترس و استرس است. همچنین بخوانید: تشخیص واقعی کیلومتر شمار دستکاری شده را با چه روش هایی می توان انجام داد؟

مطالعه بیشتر  دیفرانسیل خودرو چیست؟ نحوه عملکرد + اجزای تشکیل دهنده آن

انواع سوالات آیین نامه

در ادامه مطلب می خواهیم به انواع سوالات در آیین نامه بپردازیم، اگر شناخت خوبی نسبت به تنوع این سوالات پیدا کنیم می توانیم مطالعه مفیدتری داشته باشیم.

سوالات آیین نامه تحلیلی

همیشه هنرجویان بخش سوالات تحلیلی بسیار سخت به نظرشان می رسد. اما اگر به این نکته توجه کنیم که حجم مطالبی مورد نیاز است برای پاسخ به سوالات تحلیلی بسیار کم است شاید کمی دشواری این مسئله را برایمان کم کند. بررسی سوالات تحلیلی نیاز به تمرکز و دقت بالایی دارد، اگر به دلیل استرس و فشار آزمون نمی توانید این میزان از تمرکز را داشته باشید حتما سوالات را قبل از پاسخ دادن چندبار بررسی کنید. بیشتر سوالات تحلیلی مربوط به حق تقدم و بخشی هم در مورد تحلیل شرایط و حوادث است. تمرین حل کردن این سوالات به شما سرعت عمل بالایی در جلسه آزمون می دهد. البته کسانی که سر آزمون تسلط خوبی نسبت به خود دارند این سولات برایشان مناسب است. سعی کنید در جلسه آزمون مفاهیم را در ذهن داشته باشید چون تنها با دانستن مفاهیم است که به سوالات امکان پاسخ دادن دارید.

سوالات آیین نامه تجربی

سوالات تجربی به نکاتی گفته می شود که شما در حین یادگیری رانندگی پاسخ آنها را متوجه می‌شوید. برای پاسخ به این سوالات حتما به نکاتی که در حین آموزش رانندگی یاد می گیرید دقت کنید. معمولا افرادی که تجربه مناسب رانندگی دارند این بخش را به راحتی جواب می دهند به همین مطالعه سوالات آیین نامه در بخش سوالات تجربی به شما کمک خواهد کرد تا توجه‌تان به نکات عملی جلب شود. 

بیشتر بدانید: علت پاره شدن تسمه تایم خودرو چیست؟ 

سوالات آیین نامه حفظی

اگر قوانین و تابلوها و مطالب را در ذهنتان مرتب مرور کرده باشید پاسخ دادن به سوالات حفظی برایتان بسیار آسان خواهد بود. حافظه‌ به طور طبیعی نمی تواند طولاتی مدت موارد مربوط به حفظیات آیین‌نامه را در خود نگه دارد پس بهتر است فاصله زمانی که ما مطالب را حفظ می کنیم با زمانی که می خواهیم آزمون دهیم کم باشد. البته با تکرار مداوم می توانیم آمادگی خود را برای آزمون تا زمان مورد نظر حفظ کنیم. اگر سوالات این بخش را به خوبی پاسخ دهیم می توان گفت شاید یک چهارم راه را برای قبولی در آزمون طی کرده ایم.

سوالات آیین نامه مفهومی

ویژگی مهم سوالات مفهومی این است که امکان دارد در هر زمینه ای سوال مطرح شود و هدف از طراحی این سوالات، میزان فهم شما نسبت به قوانین آیین نامه است. این سوالات معمولا گزینه‌های شک برانگیزی را می پرسند مثلا شما را در شرایطی قرار می دهند که شاید جواب سوال را بدایند اما نتوانید بین دو گزینه پاسخ سوال مورد نظر را تشخیص دهید و برای رفع این مشکل پیشنهاد می شود سوال را دوباره بخوانید تا منظور دقیق طراح سوال را متوجه شوید و پاسخ صحیح را تیک بزنید. 

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

جوش آوردن خودرو و راه های رفع آن

mortazavi

صدا دادن کلاچ خودرو چه دلایلی دارد؟

mortazavi

لوازم اضطراری کنار جاده ای خودرو کدام اند؟ و چه کاربردهایی دارند؟

mortazavi

نظر دهید.