مجله خبری 22 شرقی
مطلب ویژه مقالات تحلیلی

گره آزادسازی واردات خودرو با دندان چه کسی باز میشود ؟!

گره آزادسازی واردات خودرو با دندان چه کسی باز میشود ؟!

در سال ۱۳۹۶ از ابتدا با ورود استاندارد به اجباری کردن برخی موارد برای خودروهای وارداتی ، توجهات به سمت این بخش از فعالیت تجاری ایران کشیده شد و وضعیت خودروهای وارداتی بر سر زبان ها افتاد و در همان حال بود که شایعاتی مبنی بر ممنوعیت واردات خودرو شنیده شد.

این اخبار ضد و نقیض باعث سو استفاده سوداگران بازار خودرو رو شد و باعث شد تا قیمت خودروهای وارداتی با افزایش قیمت چشمگیری مواجه شود. گروه های خودروسازی برنامه های فروش خود را بستند و بسیاری از فروشندگان از فروش خودروهای خود منصرف شدند، در این شرایط دیگر خودرویی در بازار برای عرضه وجود نداشت و خودروهای موجود نیز با قیمت های بسیار زیادی به فروش میرسیدند.

در این شرایط که دقیقا پس از انتخابات ریاست جمهوری رقم خورده بود ، هر روز قیمت دلار بالاتر میرفت و نتیجتا قیمت خودروهای وارداتی نیز در مسیر افزایش قیمت بودند اما سرعت افزایش قیمت خودروها با توجه به پخش اخبار مذکور با سرعت بالاتری در حال حرکت بود.

البته ناگفته نماند اگر کسی در آن روزها به آمار منتشر شده توسط گمرک نگاهی میکرد میتوانست حدس بزند که قیمت خودروهای وارداتی افزایش خواهد یافت ، شما به دو برابر شدن آمار واردات در اسفند ماه ۱۳۹۵ دقت کنید ! قطعا این موضوع اتفاقی نبوده است.

 

گره آزادسازی واردات خودرو با دندان چه کسی باز میشود ؟!
گره آزادسازی واردات خودرو با دندان چه کسی باز میشود ؟!

 

بعد از آن مدتی نگذشت که این شایعات به حقیقت پیوست و در تیرماه سال ۱۳۹۷ گمرک در بخشنامه ای واردات ۱۳۳۹ قلم کالا از خودرو را ممنوع کرد.

طبق این بخشنامه ثبت سفارش های ردیف تنها به این شرط که قبل از تاریخ ۳۰ خرداد ماه تامین ارز شده باشند، معتبر می باشد و گمرک جلو ترخیص دیگر خودروها را گرفت.

مطالعه بیشتر  خودروهای جدید به جزیره کیش می آیند

از ابتدا بعد از پیگیری ها فراوان دولت و رییس جمهور علت این ممنوعیت را ، جلوگیری از خروج ارز اعلام کرد اما برای افرادیکه در بازار خودرو حضور داشتند این موضوع قابل قبول نبود زیرا در همین زمان خودروهای چینی در حال ورود به بازار بودند ، لذا جلوگیری از خروج ارز دلیلی قانع کننده نبود.

گره آزادسازی واردات خودرو با دندان چه کسی باز میشود ؟!
گره آزادسازی واردات خودرو با دندان چه کسی باز میشود ؟!

این موضوع باعث شد تا سودجویان بازار خودرو از این فرصت سو استفاده کنند و قیمت نه تنها خودروهای وارداتی ، بلکه قیمت خودروهای داخلی نیز با سرعت زیادی افزایش پیدا کند.

در این میان هجوم مردم به وب سایت های فروش خودروسازی ها باعث شد تا وضعیت فروش خودروهای داخلی نیز با اتفاقات عجیب و غریبی رو به رو شود ، اختلاف قیمت شدید بین بازار و نمایندگی موجب هجوم شدید مردم به وب سایت های فروش شد به نحوی که ظرفیت ها بعد ۱۵ ۲۰ ثانیه تکمیل میشد.

این شرایط باعث شد بسیاری از افراد به فکر ساخت ربات هایی برای ارسال درخواست های مکرر به وب سایت فروش بی افتند و از این طریق مبالغ بسیاری را به جیب بزنند.

مدتی شرایط به همین منوال گذشت تا اینکه خودروسازی ها به ایده انجام فرعه کشی در طرح فروش رسیدند که میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه به این موضوع این مقاله را مطالعه فرمایید.

از طرفی در بازار خودروهای وارداتی نیز صاحبان خودرو بدون داشتن مرجع قیمت گذاری و نظارت به وسیله وب سایت دیوار هر قیمتی را که مدنظرشان بود را منتشر میکردند و از این طریق قیمت ها در این بازار نیز روز به روز در حال افزایش بود.

مطالعه بیشتر  ارز مورد نیاز قطعه سازان برای ترخیص قطعات از گمرک

نکته قابل تامل این است که خودروهای چینی به صورت به روز در بازار حضور داشتند و مشکلی در واردات آنها وجود نداشت.

همچنین لازم است اضافه کنم در این زمان دائما اخباری مبنی بر آزادسازی خودروهای دپو شده از گمرک منتشر میشد و تاثیر مثبتی در قیمت ها داشت اما تمام این اخبار به صورت مقطعی و موردی بود و مانند مسکنی به بازار آشفته خودرو تزریق میشد.

اما پس از مدتی با روی کار آمدن دولت جدید ، وعده هایی مبنی بر لغو ممنوعیت واردات خودروها داده شد ، این وعده ها برخلاف همیشه تقریبا اجرایی شد و به مجلس رفت .

این طرح در مجلس تصویب شد و مجلس با تصویب این طرح به خودروسازان داخلی نیز اولتیماتوم داد ، اما در این اثنا اخباری مبنی رد این طرح به گوش رسید و مجددا بازار خودروها ملتهب شد اما علت این منشا این شایعات شیطنت سودجویان بازار خودرو بود که این شرایط را به نفع خود نمی دیدند اما خیلی زود این شایعات رد شد و اعلام شد که شورای نگهبان سه ایراد به این طرح گرفته است و خواستار اصلاح آن شده است.

به زودی در مقاله دیگری به توضیح این سه ایراد شورای نگهبان می پردازیم.

اما در انتها هنوز منتظر هستیم تا ببینیم گره آزادسازی واردات خودرو با دندان چه کسی باز میشود ؟!

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

واردات خودرو مساوی با پایان بازی خودروسازان برای افزایش قیمت

mortazavi

فروش اقساطی مدیران خودرو با طرح جدید اعلام شد (دی ماه ۱۴۰۲)

mortazavi

میزبانی بورس کالا برای ۳۰ دستگاه کامیون کشنده FAW J6P-460

mortazavi

نظر دهید.