مجله خبری 22 شرقی
مقالات

لنت ترمز چیست؟ وظایف لنت ترمز تا ایرادت رایج و رفع مشکل آن

خودرو از آن دسته دستگاههای است که قطعات زیادی در آن به کار رفته است و حتما برایتان سوال شده که واقعا لنت ترمز چیست؟ چه وظایفی دارد، بیشترین و رایج ترین ایرادی که در لنت ترمز ممکن است به وجود بیاید کدام اند؟ کدام یک از ایرادات موجود در این قطعه با دانستن اطلاعات خودرویی می تواند حل شود و کدام یک تنها به دست تعمیرکار حل می شود؟ در سایت اخبار خودرویی ۲۲ شرقی می توانید اطلاعات بسیار مفیدی در مورد قطعات فنی خودرو مطالعه کنید و از ضروری ترین نکاتی که هر خودروسوار و هر راننده باید بداند آگاه شوید!

در این مطلب از ۲۲ شرقی به موارد زیر می پردازیم….

  • لنت ترمز چیست؟
  • وظایف لنت ترمز چیست؟
  • انواع لقمه لنت ترمز 
  • ایرادات رایج در لنت ترمز 
  • رفع مشکل هریک از ایرادات آن 

لنت ترمز چیست؟

یکی از بخش های ترمز لنت ترمز است که در صورت تماس با دیسک خودرو و اصطکاکی که به وجود می آید باعث کند شدن حرکت خودرو شده و در نهایت خودرو متوقف می شود. به لنت ترمز یک وسیله مصرفی نیز میگویند بدین صورت که بعد از مدت زمانی که از مصرف آن گذشت باید این قطعه تعویض شود تا عملکرد ترمز خودرو به درستی انجام شود.

وظایف لنت ترمز چیست؟

این قطعه همانطور که گفته شد، خود بخشی از ترمز است و مجدد نیز به دو قسمت مقاوم به نام کفشک لنت و لقمه لنت تقسیم می شود. (لقمه لنت را به اصطکاک کفشک لنت میگویند).

در واقع زمانی که سطح اصطکاکی لنت بعد از اینکه پدال ترمز فشار داده شد، پدال به روتور ترمز چسبیده و اتومبیل ار حرکت می ایستد. این لنت ها در زمان گذشته به وسیله آزبست تولید می شدند.

آزبست باعث می شود گرمایی که بر اثر اصطکاک به وجود می آید از بین برود و پراکنده شود اما خوب این قطعه مشکلاتی نیز مانند: گرد و غبار تولید شده در زمان ترمز گرفتن را داشت که براس سلامتی نیز مضرر اعلام شده بود و امروزه برای ساخت آنها از مواد آلی استفاده می شود که معمولا از لاستیک، شیشه و رزین هستند که البته تولید آلودگی را هم ندارند.

مطلب آموزشی خودرو: نحوه کارکردسنسور اکسیژن

بهتر است بدانید که از لنت ترمز با جنس های ذکر شده در بالا معمولا برای خودروهای که بیشتر در معرض دید هستند استفاده می شود (منظور خودروهای رایج در خیابان ها و ترددهای شهری که مشاهده می کنید) به این خاطر که این قطعه مناسب خودروهای مسابقه ای و بسیار سنگین نیست به علت اینکه وزن در خودروهای سنگین و سرعت بسیار بالا در خودروهای مسابقه ای باعث می شود که در لحظاتی آنی مجبور به توقف یکباره خودرو شوند و برای این نوع خودروها از لنت زینتری استفاده می شود.

لنت ترمز چیست؟ | ایرادات رایج در لنت ترمز | وظایف لنت ترمز | رفع مشکل لنت ترمز | دانستنی های مفید خودرو | سایت اخبار خودرو ایران و جهان | قطعات مختلف خودرو

انواع لقمه لنت ترمز 

همانطور که گفته شد لقمه لنت ترمز را به بخش اصطکاکی می گویند که از ۵ دسته مختلف تشکل شده است که عبارتند از:

۱٫لنت سرامیکی

این نوع لنت ها بسیار سبک وزن هستند و از نیروی بسیار بالایی برای توقف خودرو بهره مند می باشند. از مزایای لنت سرامیکی می توان به دیر خراب شدن و یا به اصطلاح دیر ساییده شدن اشاره کرد. از این لنت ها همچنین برای خودروهای مسابقه ای نیز استفاده می شود و البته قیمت بسیار بالایی نیز دارند. برای تهیه و تولید لنت سرامیکی از سرامیک، ماده پرکننده و الیاف درجه یک استفاده می شود که گاها دیده شده از الیاف مس نیز برای ساخت آنها کمک گرفته می شود. این نوع لنت ها آلودگی بسیار کمی دارند و به خوبی می توانند گرمای تولید شده را پراکننده کنند.

مطالعه بیشتر  آشنایی با کولر خودرو و اجزای تشکیل دهنده آن

۲٫لنت ارگانیک

بر خلاف لنت سرامیکی لنت ارگانیک قیمت پایین تری دارد و برای تهیه آنها از مواد فلزی نیز استفاده نشده است که همین باعث می شود عمر این نوع لنت ها بسیار کم باشد. نرم بودن این لنت ها باعث شده که عملکرد خوبی داشته باشند و همچنین از تولید سر و صدای اضافی نیز جلوگیری میکنند. این نوع لنت ها برای کسانی که با خودروهایشان بسیار هیجانی رانندگی می کنند و یا در ترافیک های درون شهری بسیار معطل می شوند نمی تواند گزینه خوبی باشد.

۳٫لنت فلزی

در اکثریت خودروها از لنت فلزی استفاده شده است که مواد تشکیل دهنده آن آهن، گرافیت و مس می باشد که برعکس هزینه کمی که برای آن در نظر گرفته شده اما عملکرد بسیار بالایی دارند. وزن این نوع لنت ها سنگین است و باعث می شود اثر زیادی بر روی مصرف سوخت داشته باشد. به دلیل ساختار به کار رفته در این نوع لنت که از فلز می باشد و نرمی موردنظر نیز در آن وجود ندارد، خوردگی روتور را نیز در بردارد. کمی بعد از اینکه لنت فلزی در خودرو عمل میکند به مرور زمان سبب می شود که به دیگر قسمت های ترمز هم آسیب وارد شود و اما نکته جالب در مورد این لنت این است که در زمان داغ شدن نیز عملکرد بهتری دارند.

۴٫ لنت زینتری

عمر کوتاه لنت زینتری به علت سرعت خوردگی بسیار بالا در این نوع لنت از نکات شاید بتوان گفت منفی آن باشد که البته از این مدل بیشتر در خودروهای مسابقه ای و آفرودی استفاده می شود. چنانچه از این خودروها در خودروهای معمولی تر استفاده شود باعث کاهش عملکرد سیستم ترمز می شود.

۵٫لنت‌ نیمه فلزی یا نیمه متالیک

برای ساخت این نوع لنت مقدار کمی فلز به کار رفته است و نیمه متالیک بودن آن هم به این خاطر است. میزان ۴۰ درصد مس برای اصطکاک و مقاومت آن استفاده شده است. قیمت مناسب و عمر بالای آن از مزایای لنت نیمه فلزی است و در مقابل نیز باعث ایجاد سر و صدای بالایی شده اما به خاطر ترمزگیری بالایی که دارد شاید این موضوع چندان به چشم نیاید.

ایرادات رایج در لنت ترمز 

لنت ترمز مانند همانند آن لقبی که به او داده اند بسیار مصرفی می باشد و همین موضوع باعث می شود که زود به زود نیاز به تعوبض داشته باشد. در ادامه به ذکر رایج ترین ایرادات آن می پردازیم.

  • کشیده شدن فرمان در زمان ترمز 
    • در مواقعی ممکن است احساس کنید که فرمان خودرو به یک سمت کشیده می شود و درست در این موقع حتما باید به سراغ تعویض لنت خودرو بروید. اما این موضوع را نیز مد نظر داشته باشید که خراب شدن کالیپر نیز باعث به وجود آمدن کشیدگی فرمان می شوند.
  • سوت کشیدن یا صدایی مانند خرخر کردن 
    • صدای خرخر و یا سوت کشیدن در خودرو نشان دهنده خرابی لنت ترمز است که مشخص است لنت ترمز به اصطلاح تمام شده است. اگر به موقع برای تعویض این قطعه اقدام نشود ممکن است به دیسک های ترمز نیز آسیب بزند.
  • لرزش پدال 
    • در مواقعی که پدال ترمز شروع به لرزش می کند ممکن است در اثر مواقعی باشد که لنت های ترمز با فشار بسیار بالایی سوخته شود و نیاز است که تعویض شوند.

دلایل سفت شدن پدال ترمز خودرو

علاوه بر مواردی که گفته شد به طور کلی روشن کردن چراغ هشدار ترمز مشخص کننده این است که در این سیستم ایراداتی به وجود آمده است. همچنین اگر احساس میکنید که قدرت ترمز گرفتن خودرو کم شده است یکی دیگر از نشانه های خرابی این قطعه است.

مطالعه بیشتر  گیربکس خودرو، انواع مدل جعبه دنده در خودروها!

علت ضرورت تعویض لنت ترمز چیست؟

این قطعه مصرفی قطعا روزی کارکرد آن به اتمام می رسد و زمانی که فرسوده شود خودرو با طی کردن مسافت های کوتاه متوقف می شود و توصیه سایت خودرویی ۲۲ شرقی این است که با چنین شرایطی اقدام به رانندگی نکنید.  به خاطر پایین بودن قدرت ترمز در خودروهایی که دارای لنت های فرسوده هستند، احتمال وقوع تصادف نیز بالا می رود و در نهایت باعث می شود که به روتور آسیب وارد شود. پس پیشنهاد می شود قبل از اینکه قطعات بیشتری دچار خرابی شوند نسبت به تعویض آن اقدام شود.

لنت ترمز چیست؟ | ایرادات رایج در لنت ترمز | وظایف لنت ترمز | رفع مشکل لنت ترمز | دانستنی های مفید خودرو | سایت اخبار خودرو ایران و جهان | قطعات مختلف خودرو 

تعویض خودروها در چه بازه های زمانی است؟

اینکه برای همه نوع لنت بخواهیم زمان تعویض دقیقی را مشخص کنیم کمی مشکل است، بنابراین بسته به نوع لنت معمولا بین ۴۰٫۰۰۰ تا ۱۱۰۰۰۰ کلومتر دوام داشته و  می توان پس از این قطعه را تعویض کرد.

اما بعد از اینکه خودرو مسافت ۱۵۰۰۰ کیلومتر را طی کرد می توانید با مراجعه به تعمیرگاه سطح لنت را بررسی کنید ضمن اینکه معمول ترین زمان تعویض لنت ترمز در هر ۵۰ هزار کیلومتر می باشد که همواره سیستم ترمز بتواند با کارایی خوبی عمل کنید.

سخن پایانی:

در انتهای این مطلب لازم است ذکر شود که تمام شدن لنت ترمز به مواردی مانند: محل رانندگی، نوع رانندگی و نوع لنت وابسته است و از آنجائیکه این قطعه یکی از قطعات حیاتی خودرو می باشد و خراب بودن آن باعث بروز حوادث ناگواری می شود. توصیه می شود که لنت ها را به صورت جفت تعویض کنید و اگر قرار است لنت ترمز جلو را تعویض کنید هر دو لنت را با قطعه ای نو جایگزین کنید و بهتر است هر دو از یک جنس باشند تا بتوانند عملکرد خوبی از خود نشان دهند.

 

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

سنسور دور موتور چیست و چگونه کار می‌کند؟

نیما شیرازی

بلاتکلیفی خریداران و گران تر شدن خودروهای بازار

نویسنده ارشد

آشنایی با چندتا از جذاب‌ترین حرکات نمایشی در خودروها

نیما شیرازی

نظر دهید.