مجله خبری 22 شرقی
مطلب ویژه مقالات مقالات تحلیلی

دام جدید به نام جریمه با تاخیر کرونایی !

دام جدید به نام جریمه با تاخیر کرونایی !

از ابتدای اسفند ماه ۱۳۹۸ که بیماری ناشناخته ویروس کرونا به کشورمان وارد شد ، دولت سعی کرد با اعمال محدودیت هایی از شیوع بیشتر این بیماری جلوگیری کند.

در اولین اقدام محدودیت های شدید ترافیکی در عید نوروز ۱۳۹۹ اعمال کرد که با کاهش شدید در آمار ترددهای جاده ای رو به رو شدیم . کاهش ترددها باعث کاهش آمار تلخ هر سال در رابطه با تصادفات جاده ای نیز شد.

محدودیت های نوروز ۱۳۹۹ با مدیریت بسیار خوب پلیس و دولت در کنار همکاری فوق العاده مردم به خوبی اجرا شد و این محدودیت ها باعث شد تا آمار ویروس کرونا که به سرعت در حال افزایش بود به شدت کاهش پیدا کند.

اما پس از آن مجدد با افزایش شیوع کرونا به دلیل عادی شدن ترددها مواجه بودیم و این افزایش و کاهش آمار ها به ظن برخی به صورت ساختگی اعلام میشد.

این روند ادامه داشت تا اینکه در اوایل آذر ماه ، معاون انتظامی و امنیتی استانداری تهران خبر از اجرای طرحی میداد که به جهت کاهش شیوع وحشتناک بیماری ویروس کرونا ایجاد شده بود.

طرحی که با نام های متفاوت از جمله : تردد ممنوع ، محدودیت تردد شبانه ، منع تردد خودروهای شخصی در شهرهای قرمز و… کار خود را فقط در شهرهای قرمز آغاز کرد.

در آغاز این طرح انتقادات چندانی صورت نگرفت ، اما پس از مدتی انتقادات از این طرح انجام گرفت. لازم به ذکر است دولت از ابتدا تدابیری را برای کادر درمان یا گروه های شغلی ای که به جهت خدمت رسانی باید در ساعات ممنوعه تردد میکردند اتخاذ کرد و شماره پلاک این گروه ها را ثبت کرد.

از طرفی در اقدامی دیگه خودروهای عمومی از جمله تاکسی ها میتوانستند در تایم های ممنوعه تردد کنند.

پس از مدتی خودروهای ثبت نام شده در تاکسی های آنلاین از جمله اسنپ و تپسی نیز به افرادیکه توانایی تردد در زمان ممنوعیت تردد شبانه را داشتند اضافه شد. این اقدام باعث شد افراد زیادی به جهت فرار کردن از جریمه سنگین کرونایی به یکی از این اپلیکیشن های تاکسی آنلاین بپیوندند.

مطالعه بیشتر  قیمت رسمی و جدید هایما 7X ایرانخودرو

اما پس از مدتی انتقادات به این طرح شکل گرفت ، در واقع برخی نوعی طرح تردد ممنوع تعبیر میکردند و انتقادات هم تا حد زیادی به جا بود. یکی از انتقادات به جا این است که چرا ساعت ۲۱ الی ۴ ؟! مگر ویروس کرونا در دیگر ساعات در جامعه حضور ندارد ؟! مگر کرونا در متروی شلوغ تهران شیوع پیدا نمی کند ؟!

این ها مواردی بود در مورد این طرح همیشه مطرح بود اما پا برجا ماند و خودروهایی که در بین ساعت ۲۱ الی ۴ در خیابان تردد میکردند توسط دوربین چراغ ها یا پلیس ها گشت جریمه میشدند و در لحظه اس ام اس جریمه ۲۰۰ هزارتومانی برای متخلفان ارسال میشد.

در این ایام متاسفانه نزدیک ساعات شروع طرح ، وضعیت رانندگی در خیابان ها به شدت وحشتناک میشد و تا در بسیاری از خیابان ها ترافیک های شدید شکل می گرفت ، دلیل هم این بود همه خودروها قصد داشتند به سرعت و قبل ساعت ۹ خود را به خانه برسانند و در این بین افرادی هم بودند بنا به دلایلی ناچار به تردد در ساعت ممنوعه بودند لذا باید از کوچه های مختلف و بدون عبور از چراغ های راهنمایی خود را به مقصد می رسانند ، زیرا این موضوع که کدام چراغ دوربین دارد برای کسی قابل شناسایی نبود.

موضوع بعدی که بسیار مشاهده میشد ، دستکاری پلاک ها بود که باعث میشد گاها افرادی به اشتباه جریمه شوند ، که پلیس بارها اعلام کرد که با این متخلفان برخورد جدی خواهد کرد.

برای مشاهده نحوه اعتراض به تردد غیر مجاز کرونایی ، روی این لینک کلیک کنید.

این طرح در تمامی روزهای سال در اکثر شهرها در حال اجرا بود و فقط در برخی روزهای خاص و مناسبت ها ، مانند شب های انتخابات ریاست جمهوری متوقف میشد و برای خودرویی جریمه کرونایی ثبت نمیشد .

این روند تا فروردین ۱۴۰۰ ادامه داشت تا اینکه در ۷ فروردین خبری مبنی برا افزایش ساعات تردد منتشر شد و در این خبر اعلام شد که رانندگان میتوانند بین ساعات ۲۲ تا ۴ در خیابان ها تردد داشته باشند.

مطالعه بیشتر  پاسخ مدیرعامل ایران خودرو به انتقادات جانشین رییس پلیس راهور

اما در این روزها طرح همچنان در حال اجرا شدن است و خبری در مورد لغو یا تغییر آن مشاهده نشده اما دیده میشود بسیاری از مردم با خیال راحت در خیابان ها تردد میکنند و ترسی از جریمه شدن توسط دوربین های پلیس ندارند ، همچنین شایعاتی شنیده شده است در این رابطه که کلا بحث جریمه خودروها لغو شده است و دیگر خودرویی جریمه نخواهد شد.

اما این باور غلطی است که وجود دارد ، زیرا دوربین ها هنوز به شکل سابق در حال ثبت خودروهای متخلف هستند اما اس ام اس جریمه این خودروها در لحظه ارسال نمیشود ، لذا افراد به اشتباه فکر میکنند که جریمه ای برای آن ها ثبت نمیشود. در حالیکه این دام جدید به نام جریمه با تاخیر کرونایی است ، زیرا موارد زیادی بودند که اس ام اس ثبت جریمه بعد از ۲۰ یا ۳۰ روز بعد ارسال میشد.

برای مثال در تاریخ ۶ مرداد اس ام اس جریمه ارسال شده و جریمه ثبت شده در حالیکه تاریخ تخلف ۱۴ تیر ماه بوده است !

لذا توصیه میکنیم در صورتیکه باید در ساعات ممنوعه تردد کنید ، از همون مسیرهایی که دوربین وجود ندارد به سمت مقصد حرکت کنید تا در دام جدید به نام جریمه با تاخیر کرونایی که این روزها در حال اعمال شدن ، نیوفتید !

 

 

 

5/5 - (4 امتیاز)

مطالب مرتبط

امداد غیبی در ایران خودرو ، معضل قطعات رفع شد

قیمت های جدید خودرو از محصولات دو خودروساز بزرگ داخلی (۱۴دیماه)

mortazavi

فروش فوق العاده این مدل از ایران خودرو تا پایان دی ماه ۱۴۰۲

mortazavi

نظر دهید.