مجله خبری 22 شرقی
خبورس

عملکرد سهام خودرو در ماه های اخیر + تحلیل آینده سهم خودرو

در این مقاله قصد داریم تا عملکرد شرکت ایران خودرو رو در ماه های آخر سال ۹۹ بررسی کنیم و به مواردی از جمله عملکرد فروش، اهم اقدامات انجام شده و نسبت های مالی و همچنین مقایسه میزان فروش محصولات در ماه های آخر و مقایسه آنها با زمان مشابه سال ۹۸ بپردازیم.

امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت ببرید.

 

  • بازارهای اصلی و وضعیت رقابتی شرکت:

در نه ماهه ی ابتدای سال ۹۹ (تا انتهای آذرماه) در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸ تعداد کل خودروهای تولیدی طبق آمار منتشر شده توسط وزارت صمت حدود ۲۲ درصد افزایش داشته که در این میان سهم ایران خودرو از بازار نیز به میزان ۳ درصد افزایش داشته است. جدول زیر در ارتباط با این موضوع میباشد:

 

همچنین طبق گزارشات منتشر شده ، مبلغ فروش محصولات ۸۷ درصد و تعداد فروش ۱۶ درصد در دوره جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش یافته است که اهم دلایل آن عبارت است ازافزایش نرخ فروش محصولات، تغییر روشهای فروش با توجه به تقاضای بازار، تغییردرترکیب فروش برحسب نوع محصولات، بهینه نمودن ترکیب تولید هر محصول در هر گروه از خانواده محصولات، تولید و عرضه کلاسهای آپشنال محصولات و… می باشد.

  • اصلی ترین دستاوردهای کیفی محصولات در ۹ ماهه سال ۹۹:

  1. بهبود ۹ درصدی سطح کیفی سبد محصولات گروه صنعتی ایران خودرو در ۹ ماه ابتدای سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸٫

 

  1. افزایش رتبه سطح کیفی محصول سمند سایت تبریز به ۳ ستاره کیفی و ورود محصول پژو پارس سایت خراسان با سطح کیفي ۳ ستاره در سال (در حال حاضر در حدود ۹۳ درصد از محصولات دارای سطح کیفی ۳ ، ۴ یا ۵ ستاره کیفی می باشند و تنها دو محصول پژو ۴۰۵ SLX و وانت آریسان کمتر از ۳ ستاره ی کیفی دارند.)

 

  • عملکرد فروش و بازاریابی شرکت در ۹ ماهه ی ابتدای سال ۹۹ :

همکاری با دستورالعمل وزارت صمت مبنی بر فروش های فصلی  (سه ماهه)  بصورت قرعه کشی در غالب فروش فوق العاده،مدیریت تعهدات معوق با ارائه روشهای تبدیل،تامین نقدینگی از طریق ارائه روشهای فروش (پیش فروش ، فروش فوری و …) ، استمرار فروش فوق العاده برای جلوگیری از موج تقاضای کاذب خودرو،اعمال سیاست های کنترلی جهت تفکیک مشتریان سرمایه گذار با مصرف کننده نهایی خودرو از جمله اقدامات شرکت در حوزه ی فروش و بازاریابی بوده است.

مطالعه بیشتر  میزان فروش خودروسازان داخلی در بهار 1401

نمودار زیر میزان فروش محصولات شرکت به تفکیک روشهای مختلف فروش را نشان میدهد:

اقدامات انجام شده در ۹ ماهه ی ابتدای سال ۹۹:

  1. صرفه جویی یک میلیون یورویی در طراحی داخلی خط بدنه خودروی ۱۳۲K.
  2. امضاء قرارداد تولید ۴۰ قطعه با فناوری پیشرفته در قالب ۲۴ پروژه توسعه و تعمیق ساخت داخل با صنعتگران داخلی.
  3. تحویل موقت بخش اول پروژه تعویض رباتهای خط سمند سالن بدنه ۲ ایران خودرو.
  4. شکستن رکورد توليد روزانه شرکت از ابتدای آذر ماه سال جاری نسبت به سال قبل.
  5. امضای تفاهم نامه چهارجانبه میان گروه صنعتی ایران خودرو، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران،صندوق بازنشستگی صدا وسیما و موسسه هادی اندیشه توسعه فناور با هدف حضور موثرتر فناوری های نوین در صنایع خودروسازی.
  6. امضای تفاهم نامه همکاری ميان گروه صنعتی ايران خودرو، صنايع الکترونيک شيراز در زمينه طراحی، ساخت، بومی سازی و توليد قطعات، اجزا و ماژول های الکترونيکی خودرو.
  7. بهبود برنامه ریزی شغلی کارکنان شامل ارزیابی تناسب شغل و شاغل و مدیریت بودجه های کمی واحد های سازمانی.
  8. راه اندازی سیستم اطلاعاتی مربوط به بهداشت فردی و اجتماعی در ارتباط با بیماری کرونا در سامانه آموزش سیما ایران خودرو.
  9. برنامه های بهبود نگهداشت منابع انسانی شامل بهبود فرایند ارتقاء کارشناسی، بهبود نظام ارزیابی عملکرد و بهبود کانال های ارتباط با کارکنان.

سه  مورد آخر از موارد بالا در حوزه ی منابع انسانی میباشد.

 

  • اطلاعات نیروی انسانی:

در نه ماهه ابتدایی سال ۹۹ تعداد پرسنل شرکت در مقایسه با دوره ی مشابه سال ۹۸ تغییر محسوسی نداشته است و جدول زیر آمار مربوطه را نشان میدهد:

در جدول زیر وضعیت نماد شرکت و ارزش شرکت با دوره مشابه سال ۹۸ مقایسه شده است.

با توجه به جدول میتوان دریافت که رتبه شرکت از لحاظ میزان نقد شوندگی ۴ واحد کاهش و از لحاظ ارزش شرکت در بازار ۱۴ پله رشد داشته است:

با توجه به نقشه راه تولیدی که شرکت در آغاز سال ۹۹ برنامه ریزی کرده بود و قصد حرکت در راستای تحقق این برنامه ریزی را تا پایان سالی مالی داشت ، تا آذر ماه به طور کلی توانسته ۶۹ درصد این برنامه را به انجام برساند،جدول زیر با جزئیات بیشتر در همین راستا آورده شده است:

  • با توجه به زیان انباشته موجود در دوره مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۳۹۸ همچنان تقسیم سود در این دوره ی مالی همچنان مورد انتظار نمیباشد.
  • نسبتهای مالی شرکت ایران خودرو:

با توجه به نسبتهای نقدینگی میتوان گفت که شرکت همچنان مشابه دوره های قبلی برای پرداخت بدهی های کوتاه مدت خود با مشکل کمبود نقدینگی روبروست.

مطالعه بیشتر  معرفی سهام خساپا (بخش اول)

از طرفی با توجه به نسبتهای فعالیت میتوانیم به نکات مثبتی پی ببریم.از جمله اینکه نسبت گردش دارایی ها نسبت به سال گذشته افزایش داشته که این به این معنی ست که شرکت در استفاده از دارایی های خوب برای کسب سود و درآمد موفق تر عمل کرده،همچنین کاهش دوره وصول مطالبات به ۲۷ روز  و افزایش دوره واریز بستانکاران به ۹۹ روز با توجه چالش شرکت در تامین نقدینگی اتفاقاتی مثبت میباشند.

کاهش دوره عملیات نیز به این معنی است که تبدیل شدن مواد اولیه به محصولات نهایی با سرعت بیشتری انجام میگیرد و این موضوع هم اتفاق مثبتی ست.

نسبت پوشش بدهی در دوره فعلی عددی بزرگتر از یک میباشد که مقبول است.درواقع بزرگتر از یک بودن این نسبت به این معنی که است که شرکت توانایی پرداخت بدهی های خود را بدون تامین منابع مالی خارجی دارد.

و اما در بخش نسبت های سود آوری همچنان اوضاع خوب نیست و اعداد کاملا گویای وضعیت هستند…

(در نسبتهای مالی اعداد داخل پرانتز بیانگر مقادیر منفی میباشند)

در ادامه قصد داریم عملکرد دو ماهه ی انتهایی سال ۹۹ را با دوره مشابه سال ۹۸ مقایسه کنیم:

در صورتی که تصاویر بالا بیش از حد ریز هستند در ادامه فقط بخش مورد نظرمون از جداول بالا را جدا کردیم تا واضح تر دیده بشوند:

 

با توجه به اعداد بالا، در بهمن سال ۹۹ میزان تولید ۱۳٫۵ درصد نسبت به بهمن ۹۸ کاهش یافته و درآمد حاصل از فروش در سال ۹۹ حدود ۸۸ درصد افزایش داشته است (ولی همچنان شرکت با زیان انباشته روبروست!)

 

از جداول بالا نیز بخش مورد نظر خود را جدا کرده و مورد بررسی قرار میدهیم :

 

میزان تولید در اسفند ۹۹ نسبت به اسفند ۹۸ حدودا ۳۸ درصد و درآمد حاصل ازین فروش نیز حدود ۷۱ درصد افزایش داشته است.

و همچنین با توجه به ارقام مشخص است که هم میزان تولید و هم درآمد حاصل از تولید در اسفند ۹۹ نسبت به بهمن ۹۹ افزایش چشمگیری داشته است.

در پایان ، به عنوان حسن ختام میخواهیم نگاهی به چارت قیمت این سهم در بازار سرمایه بیندازیم:

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

تحلیل شاخص گروه خودرو در بازار بورس

رضا حق بین

سهام ختوقا زیر ذره بین

رضا حق بین

بررسی عملکرد شرکت سایپا در دو ماه اول سال + تحلیل سهام خساپا

رضا حق بین

نظر دهید.