مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

سیستم تعلیق خودرویتان را بهتر بشناسید

سیستم تعلیق خودرویتان را بهتر بشناسید

سیستم تعلیق خودرو | وظایف سیستم تعلیق | سیستم پایداری خودرو | کمک فنر | انواع کمک فنر | فنربندی خودرو

تماس خودرو با زمین ازطریق لاستیک چرخ ها انجام می گیرد بنابراین حرکات و نحوه درگیری هر یک از آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است .

خودرو حول هر یک از محورهای طولی ،عرضی و عمودی خود تمایل به چرخش دارد پس سیستم تعلیق مکانیزمی است که نیروهای عمودی (وارد ازسطح جاده به چرخ ها ) ، نیروی طولی ( اصطکاک و نیروی ایجاد شده در اثر ترمز گیری) و همچنین نیروهای عرضی ( وزش باد ) را کنترل و شرایط مطلوب را فراهم  می کند . و چرخ های خودو را درحالت معلق نسبت به شاسی قرار می دهد .

 

وظایف سیستم تعلیق :

 

۱_تحمل وزن خودرو :

اولین وظیفه خودرو تحمل و تقسیم متناسب وزن خودرو است به طوری که تماس چرخ ها با شاسی و اتاق خودرو وجود نداشته باشد .

۲_ مهارحرکات نا مطلوب چرخ ها :

ضربات  ناشی از ناهمواری جاده منجر به حرکات نامطلوب چرخ ها و ناپایداری خودرو می شود از این روچرخ ها باید در زیر بدنه بدون لقی و حرکت نامناسب نگه داشته شوند .

۳_ اجازه حرکت های مطلوب به چرخ ها :

به این معنی که چرخ ها علاوه بر حرکت درجهت فرمان  بتوانند در راستای عمودی بالا و پایین بشوند تا ارتعاش کمتری به بدنه و سرنشینان وارد شود .

۴_ پایدار نمودن خودرو :

سیستم تعلیق و فنربندی باید بتواند در کلیه شرایط حرکت ، تماس چرخ ها را با سطح جاده حفظ کند و حرکات تنظیم و منجر به پایداری شود .

۵_ تامین آسایش و راحتی سرنشین :

یکی از اساسی ترین ویژگی هایی که در انتخاب یک خودرو برای ما دارای اهمیت است احساس راحتی در حین رانندگی است که این وظیفه به وسیله یک سیستم تعلیق کارامد صورت می گیری پس می توان این موردرا مهم ترین وظیفه این سیستم در خودرو ها دانست .

انواع سیستم تعلیق :

براساس اینکه حرکت چرخ یک طرف خودرو تا چه اندازه به حرکت طرف دیگراثر می گذارد این سیستم به سه صورت زیر طراحی می شوند :

 

۱ _ سیستم تعلیق یکپارچه (صلب و ثابت ) :

سیستم تعلیق یکپارچه از قدیمی ترین نوع تعلیق است و به علت استحکام و مقاومت زیاد آن ، هم چنان درخودرو های سنگین و کامیون ها  کاربرد وسیعی دارد به طوری که چرخ های سمت چپ و راست توسط یک میله طوری به یکدیگرمتصل اند که حرکت هر کدام روی دیگری تاثیرگذار است . نوع این میله بنا به محرک یا متحرک بودن چرخ می تواند توپر و یا تو خالی باشد .

مطالعه بیشتر  نشانه های رایج خرابی دیفرانسیل + راههای رفع مشکل

قیمت تمام شده ساخت  پایین و تعمیر و نگهداری آن هزینه کمی به دنبال دارد و از معایب این سیستم می توان به اشغال فضای زیاد و سنگینی ، پایداری نسبتا کم ، مواجه مشکل در هنگام ترمز و شتاب گیری اشاره کرد .

 

۲_ سیستم تعلیق مستقل :

سیستم تعلیق مستقل در تعلیق جلو و عقب اکثر خودروهای سواری به کار می رود به طوری که حرکت و ارتعاش یک چرخ تاثیری بر چرخ های دیگر ندارد .

معمولا از فنر های پیچشی ورول در این نوع استفاده می شود و مشکل کنترل پذیری و وزن زیاد تاحدی در این تعلیق  برطرف شده است در عوض با نرم بودن فنر بندی ، نوسان کنندگی چرخ ها بالا می رود و منجر به لاستیک سایی می شود هرینه طراحی ، ساخت و نگهداری این نوع تعلیق بالاست .

 

۳_ سیستم تعلیق فعال :

در این سیستم  ناهمواری های سطح جاده توسط سنسورها ودوربینی که در خودرو تعبیه شده ارزیابی می شود وبا توجه به این اطلاعات  سیگنالی برای کنترل دمپر هر یک ازچرخ ها ارسال می گردد تا میزان  سفتی هر کدام مشخص شود .

 

اجزای سیستم تعلیق و فنربندی خودرو :

اجزای سیستم تعلیق و فنربندی در دو بخش سیستم تعلیق عقب وسیستم تعلیق جلو مورد برسی قرار می گیرد و هر کدام دارای اجزای مختلفی هستند . ولی به طور کلی می توان موارد زیر را نام برد :

مجموعه فنر شمش ( یا فنر پیچشی ، مارپیچی ) و فنر موج گیر

کمک فنر یا ارتعاش گیر

بوش های لاستیکی و بشقابک

پیچ و مهره ، واشر و سایر اجزا

 

فنر و فنر بندی سیستم تعلیق :

فنرها ضمن تحمل وزن خودرو و بار آن ، با جمع (متراکم) و باز شدن ضربات حاصل از دست انداز ها را جذب می کنند . انواع فنر های مورد استفاده در سیستم تعلیق را به دو گروه می توان تقسیم بندی کرد :

مطالعه بیشتر  دانستنی های جالب خودرویی | نکات مهم بالا رفتن آمپر خودرو یا داغ شدن موتور خودرو!

۱_ فنر های فولادی  (از فولاد هایی با آلیاژ منگنز ، سیلسیم ، کرم و… که به صورت های فنر شمش ، مارپیچی و پیچشی در خودرو به کار می روند .)

فنر شمش : فنر شمش قدیمی ترین نوع فنر است که در سیستم تعلیق به کار گرفته شده و در دو نوع تک برگی و چند برگی ساخته می شود این نوع فنر شامل چند تسمه فولادی انعطاف پذیر با طول های متفاوت است که روی هم  با بست ، بسته می شوند (به حلقه بزرگ تر ، شاه فنر گفته می شود ) .

فنر های مارپیچی : این نوع فنر در انواع سیستم تعلیق ثابت و مستقل به کار گرفته می شوند  که یک قطعه مفتول فولادی است که به صورت های مخروطی ، بشکه ای و استوانه ای تولید می شوند .

فنر پیچشی :  جنس این نوع از فولاد نرم است که از یک طرف  به شاسی یا اتاق خودرو  ثابت می شود .  ضربات وارده از طرف چرخ باعث پیچده شدن فنر و دفع ارتعاشات می شود .

۲_ فنر های غیر فولادی :

این فنر ها نسبت به نوع فولادی تغییر طول کم تری دارند و شامل  فنر های لاستیکی ، فنر های نیو ماتیکی یا هیدرونیوماتیکی و فنر های هیدرو استاتیکی هستند که  مهم ترین فنر های غیر فولادی به کار رفته در خودرو ها محسوب می شوند .

 

کمک فنر :

به طورکلی و با تعریف ساده کمک فنر یک وسیله هیدرولیکی لوله مانند است که در نزدیکی هر چرخ نصب می شود تا نوسانات فنر هارا کنترل کند . کمک فنرها  برحسب نوع وزن و میرایی ضربات درانواع مختلف طراحی و ساخته شده اند .  انواع آنها عبارت اند از :

۱_کمک فنر مستقل هیدرولیکی

۲_ کمک فنر مستقل گازی

۳_ کمک فنر تنطیم پذیر

۴_ کمک فنر بادی

 

 

2/5 - (6 امتیاز)

مطالب مرتبط

نحوه عملکرد سیستم ضد سرقت ایموبلایزر در آموزش فنی خودرو

mortazavi

۵ نشانه ای که به شما می گوید ECU عملکرد درستی ندارد!

mortazavi

نکات فنی خودرو | سیستم محافظ فعال واژگونی یا ARP (Active Rollover Protection)

mortazavi

نظر دهید.