مجله خبری 22 شرقی
تجربه رانندگی مطلب ویژه نقد و بررسی خودروها

سمند ef7 دوگانه سوز و xu7 دوگانه سوز: تست، مقایسه و هرآنچه باید بدانید

آنچه در مقاله تست و مقایسه سمند xu7 دوگانه سوز و سمند ef7 دوگانه سوز می‌خوانید:

مقدمه

همانطور که پیش‌تر در تیتر هم خواندید، قرار است در این مقاله به بررسی و مقایسه دو موتور xu7 و ef7 دوگانه سوز بپردازیم. این دو موتور بر روی دو دستگاه سمند قرار گرفته که در ادامه به طور کامل به مقایسه آن‌ها می‌پردازیم. در گذشته بارها به تست و بررسی سمندهای مختلف پرداختیم و از این رو در این مقاله دیگر خبری از طراحی ظاهری و … نیست تا بتوانیم بیشتر به بررسی تفاوت‌های این دو موتور و بررسی مزایا و معایب‌شان بپردازیم. با مجله ۲۲ شرقی همراه باشید.

همچنین بخوانید: تست و مقایسه سمند ال ایکس ۸۷با سمند ال ایکس ۹۵

همچنین بخوانید: تست و بررسی و تجربه رانندگی با سمند مدل ۸۳

تاریخچه و اطلاعات فنی موتور xu7

موتور XU7 یک موتور بنزینی ۴ سیلندر با حجم ۱٫۸ لیتر است که توسط شرکت پژو تولید شده است. این موتور ابتدا در سال ۱۹۸۶ معرفی شد و در طول سال‌ها در خودروهای مختلف پژو استفاده شده است.

در طول زمان، موتور XU7 تحت تغییرات و بهبودهای متعدد قرار گرفته است. در سال‌های ابتدایی، این موتور با سیستم کاربراتوری عرضه می‌شد ولی در سال‌های بعدی به سیستم تزریق الکترونیکی سوخت یا همان انژکتور تغییر کرد. همچنین، در طول سال‌ها تغییرات دیگری نیز در موتور XU7 اعمال شده است تا عملکرد، کارایی و قابلیت اطمینان آن بهبود یابد. برای مثال جدیدا نسخه xu7p به تولید رسیده که استهلاک و مصرف کمتری نسبت به نسخه قبلی خود دارد.

اما داستان نسخه دوگانه سوز این موتور به سال ۱۹۷۰ برمی‌گردد که اولین نسخه آن در خودروهای پژو ۲۰۴ و ۲۰۵ معرفی شد. این موتور در طی سال‌ها تکامل کرده و بهبود یافته است و در خودروهای مختلف از جمله پژو ۳۰۵، ۴۰۵ و ۴۰۶ و در ایران بر روی سمند و پژو پارس استفاده شده است.

در جدول زیر می‌توانید مشخصات فنی این موتور را بر روی سمند ال ایکس مشاهده کنید:

موتور xu7 سمند در حالت بنزینی موتور xu7 سمند در حالت گاز سوز
حجم موتور ۱۸۰۰ سی سی ۸ سوپاپ ۱۸۰۰ سی سی ۸ سوپاپ
قدرت ۱۰۰ اسب بخار ۸۰ اسب‌بخار
گشتاور ۱۵۳ نیوتن‌متر
شتاب صفر تا صد ۱۳.۱ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی ۸.۳ لیتر به ازای صد کیلومتر

تاریخچه و اطلاعات فنی موتور سمند ef7

موتور ef7 در سال ۱۳۸۶ به کمک مهندسان آلمانی طراحی شد. این موتور از ابتدا دوگانه سوز طراحی شده بود زیرا در آن‌ سال‌ها بنزین سهمیه بندی شده بود و نرخ آن افزایش یافته بود. همچنین اسفاده از این موتور باعث می‌شد آلایندگی حاصل از سوختن سوخت، کمتر شود. اواخر سال ۱۳۸۷ ایران خودرو این موتور را بر روی سمند قرار داد و به اقدام به فروش آن کرد اما علیرغم تمام ویژگی‌های مثبت موتور ef7، از آن استقبال چندانی نشد. در همان سال ایران خودرو تصمیم گرفت سمند ef7 را به نیروی انتظامی و ارگان‌های دولتی بفروشد. پس از آن مردم رفته رفته با این موتور آشنایی بیشتری پیدا کردند و همچنین افزایش نیراژ تولید آن باعث شد تا سمند با موتور ef7 در بازار برای خودش اسم و رسمی دست و پا کند.

مطالعه بیشتر  آیا منتظر افزایش قیمت خودروها باشیم؟

ef7 موتوری به مراتب پیشرفته تر از xu7 بود. ۱۶ سوپاپ داشت، آلایندگی کمتری تولید می‌کرد، مصرف سوخت و استهلاک پایین‌تری نیز داشت و از همه مهم‌تر بیش از ۳۵ سال بعد از xu7 طراحی شد. جالب است بدانید هم اکنون موتور ef7 قوی‌ترین موتور تنفس طبیعی ساخت داخل است.

در جدول زیر می‌توانید مشخصات موتور ef7 دوگانه سوز را بر روی خودروی سمند ببینید:

موتور ef7 سمند در حالت بنزینی موتور ef7 سمند در حالت بنزینی
حجم موتور ۱۷۰۰ سی سی ۱۶ سوپاپ ۱۷۰۰ سی سی ۱۶ سوپاپ
قدرت ۱۱۳ اسب‌بخار ۱۰۰ اسب‌بخار
گشتاور ۱۵۵ نیوتن‌متر ۱۳۶ نیوتن‌متر
شتاب صفر تا صد ۱۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی ۷.۵ لیتر به ازای صد کیلومتر

 

طراحی ظاهری

طراحی جانبی و عقب این دو خودرو عینا شبیه به یکدیگر هستند و هیچ تفاوتی ندارندو تنها تفاوت طراحی آن‌ها در فرم سپر جلو و جلوپنجره‌شان خلاصه می‌شود. در نسخه ef7 جلوپنجره تا پایین سپر کشیده شده و به جای طرح خط‌های موازی، طرح شبکه‌ای دارد. همچنین بر خلاف سمند xu7 دو چراغ مه شکن آن توسط مجرایی به یکدیگر متصل شده‌اند. این نوع طراحی سپر و جلوپنجره باعث شده تا سمند ef7 زیباتر و پر ابهت‌تر از برادر بزرگترش به نظر برسد.

 کابین

در طراحی کابین این دو خودرو تفاوت‌های کوچکی قابل مشاهده است. اول از همه رنگ طرح چوب روی داشبورد و درها است. در سمند ef7 رنگ این چوب کمی تیره‌تر کار شده که باعث زیباتر شدن داشبورد و درها شده. همچنین غربیلک فرمان در این نسخه کمی متفاوت‌تر از نسخه xu7 طراحی شده است. پشت آمپر نیز دستخوش تغییراتی شده و بسیار به روزتر و زیباتر از پشت آمپر قبلی به نظر می‌رسد.

پنل کنترل تنظیمات سیستم تهویه و دکمه‌های صندوق پران، گرم کن شیشه عقب و… نیز در سمند ef7 از نو طراحی شده و همه این موارد به علاوه تغییراتی که در بالا ذکر شد، باعث شده تا کابین این خودرو کمی زیباتر و لوکس‌تر از نسخه xu7 جلوه کند. البته این دو خودرو از لحاظ کیفیت متریال، فضای پا و سر، حجم صندوق و… هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

مطالعه بیشتر  دستورالعمل قیمت گذاری ۵ محصول جدید ایران خودرو ابلاغ شد

امکانات رفاهی و ایمنی سمند ef7 و xu7

مانند بیشتر بخش‌های این مقاله، در این بخش نیز این دو خودررو تفاوت خاصب با یکدیگر ندارند و از امکانات کاملا مشابهی بهره می‌برند. تنها تفاوت این دو خودرو در این بخش وجود کامپیوتر سفری در نسخه ef7 است. اگر بخواهیم از دیگر امکانات این دو خودرو بگوییم باید به تنظیم پشتی صندلی راننده و شاگرد به صورت برقی، تنظیم ایینه های جانبی به صورت برقی، چهار شیشه برقی، دذیچه دسترسی به صندوق عقب، فرمان هیدرولیک، سنسور عقب، دریچه تهویه برای سرنشینان عقب اشاره کنیم.

تجربه رانندگی سمند ef7 و xu7

 

بالاخره به مهم‌ترین بخش این مقاله رسیدیم؛ تفاوت این دو موتور در رانندگی. در حالت سکون صدا و لرزش این دو موتور تقریبا هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. در حین حرکت متوجه تعویض نرم‌تر و راحت‌تر دنده‌ها در نسخه ef7 شدیم. عایق بندی کابین، سیستم تعلیق، سر و صدای ادوات داخلی، دید به اطراف و… در هر دو خودرو کاملا مشابه و یکسان است.

اما تفاوت اصلی سمند ef7 و xu7 در شتابگیری‌ها مشخص می‌شود. در حالت بنزینی شتاب اولیه موتور xu7 تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت بسیار بهتر از نسخه ef7 است اما در سرعت‌های بالای صد کیلومتر رفته رفته فاصله دو خودرو کم و کمتر می‌شود. در حالت گاز سوز بازهم سمند xu7 دست برتر را دارد اما اینبار فاصله دو خودرو بسیار کمتر است. و در سرعت‌های بالای ۱۱۰ کیلومتر سمند ef7 برادر بزرگتر خود را پشت سر می‌گذارد.

هزینه‌های نگهداری

همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد استهلاک موتور ef7 به مراتب پاین‌تر از xu7 استو همچنین مصرف سوخت آن مخصوصا در معابر شهری بسیار پایین‌تر است. تنها برتری که موتور xu7 نسبت به ef7 دارد، پیچیدگی فنی کمتر و فراوانی قطعات آن است. جالب است بدانید سمند xu7 که ما برای تست در اختیار داشتیم نزدیک به ۶۰۰ هزار کیلومتر کارکرد داشته و تا کنون هیچگاه به تعمیر اساسی نیاز پیدا نکرده. موتور سمند ef7 مورد تست ما نیز تا به حال مورد تعمیر اساسی قرار نگرفته اما تقریبا یک سوم موتور xu7 کار کرده است.

جمع بندی

شاید تا کنون برنده بیشتر بخش‌های مقایسه این مقاله سمند ef7 بوده باشد اما باید در نظر داشت که این خودرو قیمتی به مراتب بالاتر از نسخه دارد. همچنین شتاب اولیه ناامید کننده آن ممکن است نظر بسیاری از خریداران را تغییر دهد. البته از طراحی کابین زیباتر و همچنین جلوپنجره با ابهت‌تر سمند ef7 نمی‌توان چشم پوشی کرد.

انتخاب شما مخاطبان عزیز مجله خبری ۲۲ شرقی بین این دو خودرو کدام است؟

در پایان از آفایان غلامرضا رشیدپور و رسول دادخواه جهت در اختیار قرار دادن خودروهایشان به تیم تست مجله خبری ۲۲ شرقی سپاس گذاریم.

4.5/5 - (15 امتیاز)

مطالب مرتبط

قیمت خودرو مکث تیارا و عرضه در سامانه یکپارچه خودرو

mortazavi

فروش ویژه بیستون T77 از فردا سه شنبه ۱۵ اسفند

mortazavi

فردا موتور قیمت محصولات خود را به صورت نقدی معرفی کرد (۱۱ دی)

mortazavi

3 نظرات

نظر دهید.