مجله خبری 22 شرقی
22شرقی پلاس مطلب ویژه مقالات تحلیلی

رانندگی با حواس پرت

رانندگی با حواس پرت

رانندگی با حواس پرت | DWD | رانندگی با آهنگ | اهنگ گوش کردن در هنگام رانندگی

Driving While Distracted یا DWD یا رانندگی با حواس پرت ، یکی از اصطلاحات رایج در این زمینه است که اغلب در زمان استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی اطلاق میشود .

اما از دید برخی کارشناسان ، اهنگ گوش کردن در هنگام رانندگی نیز یکی از موارد DWD می باشد. در واقع از نگاه تاریخی این نظریه از زمان استفاده از رادیو در خودروها در سال ۱۹۳۰ بیان شد و امروزه نیز با پیشرفت تکونولوژی حوزه آن وسیع تر شد.

برای مثال سال ها بعد ، دستگاه های پخش نوار کاست برای خودروها به بازار امد ، امروزه نیز داشبورد خودروها به کابین هواپیما شبیه شده است و با سیستم های کار شده در آن می توان کارهای بسیار زیادی انجام داد که یکی از آنها گوش دادن به موسیقی است ، حال ما با شرح این مقدمه می خواهیم به تاثیرات موسیقی در حین رانندگی بپردازیم .

رانندگی با حواس پرت | DWD | رانندگی با آهنگ | اهنگ گوش کردن در هنگام رانندگی

تحقیقات روی تاثیر موسیقی در رفتار راننده ها در سال ۱۹۷۰ آغاز شد ، اما این تحقیقات در آمریکا در سال ۱۹۹۹ هنگامیکه آمار تصادفات بالا رفت، بیشتر بود. این تحقیقات بیشتر بر روی تصادفاتی که با موسیقی بلند منجر میشد انجام میگرفت. نتیجه جالب این سری از تحقیقات این بود که شدت تصادفات با شدت صدای موسیقی تاثیر مستقیمی داشت.

در آن سال ها آزمون های زیادی بر روی سه مدل یعنی رانندگی در سکوت ، رانندگی در حین گوش دادن به موسیقی آرام و رانندگی در حین گوش دادن به موسیقی با صدای بلند انجام گرفت و اکثر آنها نشان میداد ، هنگامیکه فرد کلا به موسیقی گوش نمی دهد ، تسلط بیشتری بر رانندگی خود دارد و واکنش های بهتر و سریع تری انجام می دهد.

مطالعه بیشتر  شروع ثبت نام برای انواع کامیون ها، ون و پیکاپ ایران خودرو

تمامی این آمارها نشان دهنده این است که موسیقی کاملا بر رانندگی ما تاثیرگذار است.

یعنی نوع موسیقی نیز به شدت بر رفتار راننده موثر است ، برای مثال هنگام گوش دادن به موسیقی های راک ، رانندگان رفتار خشن تری دارند و هنگام گوش دادن به موسیقی های آرام رفتار منطقی تری دارند .

از این مدل آمارها در ایران نیز داشته ایم ، برای مثال قبل از انقلاب از چندین راننده نظرسنجی شد و از آنها خواسته شده بود تا بگویند که موسیقی کدوم خواننده در هنگام رانندگی بیشترین تاثیر را روی رانندگی آنها می گذارد ، که نتیجه این نظر سنجی این شد که ابی بیشترین تاثیر را روی رانندگان دارد ، خواننده ای که بیشترین سرودهای اون حماسی هستند.

رانندگی با حواس پرت | DWD | رانندگی با آهنگ | اهنگ گوش کردن در هنگام رانندگی

طبق ادعای یکی از کارشناسان اگر فرد در هنگام گوش دادن به موزیک یا رادیو تمرکز کافی روی رانندگی خود داشته باشد ، می تواند به خوبی از این تکونولوژی ها استفاده کند اما در برخی موارد گوش دادن به موسیقی با از دست دادن حواس همراه میشود.

 

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

فروش اقساطی کامیونت آرنا پلاس ­ایران خودرو دیزل

mortazavi

طرح فروش کشنده دیما ویژه تیر و مرداد ۱۴۰۲

mortazavi

قیمت محصولات ایران خودرو ۲۶ تیر ۱۴۰۲

mortazavi

نظر دهید.