مجله خبری 22 شرقی
جدیدترین خودروها

اشکودا اکتاویا ۲۰۲۰ رونمایی شد .

اکتاویا جدید بلندتر و پهن‌تر از نسل قبلی خود شده که باعث می‌شود تا جایگاه خود را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین خودروهای کلاس خود مستحکم‌تر از قبل کند.

در گذشته حجم زیاد و غیرمعمولی از تصاویر تبلیغاتی مختلف اکتاویا توسط اشکودا به عنوان پرفروش‌‌ترین محصول آن به نمایش گذاشته شد، اما این کمپانی در نهایت به طور رسمی اکتاویا جدید را معرفی کرد.

اشکودا همزمان با معرفی نسخه سدان، نسخه‌ی استیشن و نسخه پلاگین هیبرید اکتاویا را با نام iv معرفی کرد.

اشکودا در مراسمی اختصاصی، نسل چهارم یا به عبارتی پنجم(اگر مدل ۱۹۵۹ تا ۱۹۷۱ را به حساب بیاوریم) اکتاویا را معرفی کرد. این خودرو بر پایه نسل هشتم فولکس واگن گلف که ماه گذشته معرفی شده بود ساخته شده است.

برادر پرفروش‌ترین خودروی سال اروپا جایگاه خود در نسل جدید را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین خودروهای سگمنت خود مستحکم کرده است، در واقع طول اکتاویا لیفت‌بک جدید با ۱۹ میلی‌متر افزایش به ۴,۶۸۹ میلی‌متر و عرض آن نیز با ۱۵ میلی‌متر افزایش به ۱,۸۲۹ میلی‌متر رسیده است.
نسخه استیشن اکتاویا هم به عنوان پرفروش‌ترین خودروی کلاس خود در اروپا افزایش ۲۲ میلی‌متری در طول و افزایش ۱۵ میلی‌متری در عرض را تجربه کرده و ابعادی کاملاً برابر با نسخه سدان خود دارد. هر دو مدل دارای فاصله محوری برابر ۲,۶۸۶ میلی‌متری هستند.

شاید این افزایش ابعاد برای رانندگی در شهر ایده‌آل نباشد، اما مزایای خوبی دارد.

به عنوان مثال حجم صندوق نسخه لیفت‌بک افزایش ۱۰ لیتری داشته و به ۶۰۰ لیتر رسیده، همچنین این افزایش حجم صندوق در نسخه استیشن به میزان ۳۰ لیتر بوده و آن را به ۶۴۰ لیتر رسانده است.

به علاوه با افزایش فاصله محوری، فضای زانو نیز ۵ میلی‌متر بهبود پیدا کرده است.

طراحی چراغ‌های جلو در اشکودا فیس‌لیفت نسل سوم منتقدان زیادی داشت، اما خوشبختانه اشکودا در نسل چهارم اشکودا باز هم به طراحی ساده و زیبای قبل چراغ‌های جلو بازگشته است.

چراغ‌های باریک همراه با استفاده از تکنولوژی LED ماتریکس، ظاهر بسیار مدرن و پیشرفته‌ای به اکتاویا داده‌اند. جلوپنجره اکتاویا نیز دارای زوایای شکسته بیشتر از قبل است، به علاوه مه‌شکن‌ها هم شباهت بسیاری به اشکودا سوپرب فیس‌لیفت دارند.

نمای جانبی اما تغییر زیادی نداشته و اشکودا تنها به رینگ‌های جدید ۱۹ اینچی اکتاویا اشاره می‌کند. همچنین رنگ‌های متنوع جدیدی برای اکتاویا قابل سفارش هستند، این رنگ‌ها شامل مشکی کریستالی، آبی آتشفشانی و آبی تیتانیومی می‌شوند. به علاوه خریداران می‌توانند پکیج‌های کروم و داینامیک را برای اکتاویا سفارش دهند.

برای اکتاویا استیشن نیز ریل‌های باربند باریک قابل سفارش است. خوشبختانه ضریب آیرودینامیکی در نسخه استیشن به ۰/۲۴ و در نسخه لیفت‌بک به ۰/۲۶ رسیده که حاصل آن کاهش مصرف سوخت و گاز‌های گلخانه‌ای خروجی است.

در نسخه‌های پلاگین هیبرید دریچه ورودی کابل شارژ روی سپر جلو مخفی شده تا ظاهر بهتری داشته باشد.در بخش عقب، طراحی چراغ‌ها بسیار مدرن و گیرا هستند و پهنای زیاد آن‌ها بر پهنای افزایش یافته خودرو تاکید دارد. همچنین لامپ‌های به کار در درون چراغ‌های عقب این خودرو از نوع LED بوده و دارای گرافیک زیبایی است.

به علاوه در هنگام باز و بسته کردن درب خودرو، چراغ‌ها با رقص نوری زیبا و به سبک خودروهای آئودی خاموش و روشن می‌شوند که به جذابیت‌های بصری اکتاویا اضافه کرده است.

به علاوه صندوق عقب در نسخه لیفت‌بک نیز تغییر کرده و دارای شیب بسیار ملایمی است. در نسخه استیشن نیز یک اسپویلر بزرگ و برف پاک‌کن عقب به صورت پایه استاندارد ارائه خواهد شد.

مطالعه بیشتر  همراه با شاسی‌بلند جذاب و هیجان‌انگیز آئودی RS Q8

در داخل کابین فولکس واگن تغییرات انقلابی که در طراحی گلف جدید داشته را در اکتاویا جدید نیز اعمال کرده است. به بیان دیگر طراحی داشبورد و کابین اکتاویا حدید شباهت زیادی به گلف جدید دارد. یک نمایشگر بزرگ و تبلت‌ مانند برای سیستم اطلاعات‌سرگرمی در کنار کیلومتر شمار دیجیتال در نظد گرفته شده است.

یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی برای کیلومتر شمار دیجیتالی طراحی شده و نمایشگر سیستم اطلا‌عات سرگرمی نیز بسته به تریم‌ مورد سفارش مشتری اندازه‌ای بین ۸.۲۵ تا ۱۰ اینچ خواهد داشت.

همچنین در کنار نمایشگر سیستم اطلاعات‌سرگرمی، کلید‌های لمسی میانبر برای دسترسی سریع‌تر به بخش‌های مختلف سیستم از جمله تنظیمات میران صدا و زوم نقشه در نظر گرفته شده است.

فرمان جدید و جذاب اکتاویا نیز قابلیت ارائه ۱۴ ویژگی مختلف را دارد. دسته دنده ضمخت نسل قبل نیز جای خود را به دسته‌ دنده برقی (غیرمکانیکی) گلف جدید خواهد داد. به علاوه نورپردازی مخفی ۱۰ رنگ داخل کابین، سیستم صوتی قابل سفارش Canton جدید، ۵ خروجی USB-C و یک خروجی ۲۳۰ ولت از جمله امکانات داخل کابین هستند.

انتخاب‌های پیشرانه نیز بیانگر شباهت زیاد این خودرو به گلف هستند. دو پیشرانه‌‌‌۳ سیلندر ۱ لیتری TSI با ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیو‌تون‌متر گشتاور و ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر TSI با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتون‌متر گشتاور، هر دو بنزینی هستند و به صورت هیبرید و با نام e-TEC نیز قابل سفارش هستند.

سریع‌ترین نسخه اکتاویا هم مجهز به یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو TSI با ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیو‌تون‌متر گشتاور است که با گیربکس دوکلاچه DSG فولکس واگن کوپل شده است.

این مجموعه پیشرانه قادر است اکتاویا را در عرض ۶.۹ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسانده و حداکثر سرعت آن را در محدوده ۲۳۲ کیلومتر بر ساعت قرار دهد.

مطالعه بیشتر  معرفی مزدا CX-30 توربو

پیشرانه‌های دیزلی ۲ لیتری نیز با کد TDI عرضه شده و توانایی تولید ۱۱۶، ۱۵۰ و ۲۰۰ اسب بخار قدرت در مدل‌های مختلف را دارند. این پیشرانه‌ها همراه با گیربکس ۶ سرعته دستی و گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته DSG قابل سفارس هستند.

گشتاور حداکثری ۴۰۰ نیوتون‌متر نیز برای مدل‌ چهار چرخ متحرک با پیشرانه‌ دیزلی در دسترس است. باید اشاره کنیم که این نسخه توانایی ثبت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در ۷.۱ ثانیه را دارد.

به علاوه یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر TSI با‌ نام G-TEC نیز در دسترس است. این پیشرانه با گاز طبیعی (CNG) سازگار بوده و توانایی تولید حداکثر ۱۳۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتون‌متر گشتاور را دارد.

این پیشرانه نیز با هر دو گیربکس ۶ سرعته دستی و ۷ سرعته DSG قابل سفارش است.درست مانند اشکودا سوپرب iv و گلف GTE، اکتاویا نیز با یک پیشرانه جدید پلاگین هیبرید عرضه خواهد شد.

این پیشرانه از یک موتور ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر TSI بنزینی و یک موتور الکتریکی با باتری‌های ۱۳ کیلو‌وات ساعتی و قابلیت پیمایش ۵۵ کیلومتری تشکیل شده است.

این پیشرانه برای کار با یک گیربکس ۶ سرعته DSG مهندسی شده و در حالت ترکیبی توانایی تولید ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتون‌متر گشتاور را دارد.

اما باید توجه داشته باشید که باتری‌های این موتور الکتریکی فضای بار در اکتاویا لیفت‌بک تا ۴۵۰ و در اکتاویا استیشن تا ۴۷۰ لیتر کاهش می‌دهد.در آخر باید اضافه کنیم که اکتاویا ۲۰۲۰ ابتدا با مدل استیشن و با فاصله چند هفته‌ای با مدل لیفت‌بک به بازار عرضه خواهد شد.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

محصول جدید ایران خودرو ریرا K125

mortazavi

خودروی مفهومی ۲۰۲۲ Hyundai RN22e

mortazavi

مشخصات خودروی واکسهال آسترا ۲۰۲۲ Vauxhall Astra

mortazavi

نظر دهید.