مجله خبری 22 شرقی
تجربه رانندگی مطلب ویژه نقد و بررسی خودروها

رانا و ورنا : تست، بررسی، مقایسه، نقاط ضعف و قوت، ارزش خرید

آنچه در مقاله تست، بررسی و مقایسه هیوندای ورنا و رانا می‌خوانید:

مقدمه

خریداران زمانی که می‌خواهند در بازه قیمتی ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان یک خودروی مقرون به صرفه انتخاب کنند اغلب به فکر پژو پارس، سمند و… می‌افتند. در صورتی که خودرویی مانند ورنا یا رانا با کیفیت نسبتا بالاتر و قیمت مشابه می‌توانند انتخاب‌های بهتری باشند.

در این سری از مقالات تست و بررسی مجله خبری ۲۲ شرقی سراغ تست، بررسی و مقایسه جامع هیوندای ورنا و رانا رفته‌ایم تا ارزش خیدشان را نسبت به رقبا بسنجیم. این دو خودرو از لحاظ ابعاد در رده خودروهای کوچک و جمع و جور شهری قرار می‌گیرند. همچنین قیمتشان در ایران تقریبا با یکدیگر برابر است. با ما همراه باشید.

همچنین بخوانید: هیوندای ورنا : تست و بررسی تخصصی، مشخصات، نقاط قوت و معایب

همچنین بخوانید: تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک : تست و بررسی تخصصی، مشخصات، نقاط قوت و معایب

طراحی ظاهری رانا و ورنا

در نگاه اول مطمئنا هیچ یک از این دو خودرو نمی‌توانند چندان توجهات را به سمت خود معطوف کنند و از این حیث ار رقیبی مانند پارس عقب‌تر هستند. اما با کمی دقت می‌توان زیبایی و ظرافت اندکی در چهره آن‌ها پیدا کرد. البته که از یک خودرویی که ده یا بیست سال پیش طراحی شده انتظاری بیش از این هم نمی‌رود.

در نسخه معمولی رانا همه چیز کمی تکراری، کهنه و قدیمی هستند. کاسه چراغ‌ها، فرم سپر و جلو پنجره و … ذقیقا مشابه آن چیزی است که سال‌ها در ۲۰۶ دیده‌ایم. البته نسخه پلاس این خودرو که کمی گران‌تر است اوضاع بهتری دارد. برای مثال گرافیک داخلی چراغ‌های عقب و جلو در آن بسیار بهبود یافته و ظاهری به‌روز تر به خود گرفته. البته تغییرات در نسخه پلاس فقط به چراغ‌ها خلاصه نشده. برای مثال گرافیک شبکه‌ای جلو پنجره، قاب آیینه‌ها و… تغییر کرده است. جالب است بدانید امروزه ایران خودرو تنها رانا پلاس را بر روی خط تولید خود دارد و دیگر هیچ رانای معمولی تولید نمی‌کند.

اما در مقابل ورنا با وجود اینکه ده سال قبل ار رانا طراحی شده. به نسبت چهره به روزتری دارد. گرافیک داخلی چراغ‌های این خودرو به ویزه چراغ‌های عقب حتی از نسخه پلاس رانا هم بهتر به نظر می‌رسند. همچنین گلگیرهای پف کرده جلو و خط طراحی روی کاپوت باعث شده تا ورنا به سادگی رانا به نظر نرسد. البته طراحی این محصول هیوندای نیز بی نقص نیست. برای مثال باید بگوییم ممکن است بسیاری از افراد از فرم چراغ‌های جلو و نحوه اتصال آن به کاپوت خوششان نیاید.

پیش از نتیجه گیری در این قسمت باید بگوییم هیچ کس نمی‌تواند مطلقا بگوید یک خودرو زشت است یا زیبا؛ زیرا طراحی ظاهری امری کاملا سلیقه‌ای است و ممکن است نظر افراد در این باره مختلف باشد. با این وجود باید بگوییم طراحی هیوندای ورنا کمی زیباتر و البته با جزئیات‌تر از رانا و یا حتی رانا پلاس به نظر می‌رسد.

 

کابین رانا و ورنا

با اینکه ورنا خودرویی قدیمی‌تر نسبت به رانا محسوب می‌شود اما در کابین به هیچ عنوان بازی را به رقیبش نمی‌بازد. از حیث طراحی اجزا باید بگوییم ورنن مشخصا بهتر از رانا عمل کرده. طراحی هماهنگ و بسیار موزون این خودرو حتی بعد از گذشت دو دهه از طراحی آن، هنوز بین خودروهای ایرانی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. شاید اگر به جای رانا معمولی، نسخه پلاس آن را با ورنا مقایسه کنیم، بتوانیم کمی این محصول هیوندای را به چالش بکشیم. البته حتی نسخه پلاس هم ممکن است در برخی از قسمت‌ها حریف ورنا نشود. برای مثال محل قرارگیری و تعداد کلیدهای شیشه بالابرها.

مطالعه بیشتر  قیمت نمایندگی بی ام و سری های مختلف از بازار آزاد گران تر است....

کیفیت قطعات و متریال استفاده شده در ورنا به مراتب بهتر از رقیبس است. با وجود کارکرد و سن بالاتر ورنا، هنوز هیچکدام از اجزای کابین دچار افت کیفیت محسوسی نشده‌اند. حتی برخی از ادوات مانند دستگیره درهای کرومی حتی کیفیت بهتری نسبت به خودروهای امروزی دارند! اما در نقطه مقابل رانا پس از گذشت ۶ سال از عمرش به راحتی افت کیفیت و حتی شکستگی در برخی از قسمت‌ها (برای مثال در نسخه مورد تست ما کنسول میانی و پنل کنترل شیشه بالابرها) را نشان می‌دهد.

 

متاسفانه به واسطه جمع و جور بودن هر دو خودرو فضای کابین آن‌ها چندان چنگی به دل نمی‌زند. یعنی اگر بر روی صندلی‌های جلو دو نفر با قد ۱۷۵ سانتی‌متر بنشینند و صندلی‌هایشان را به طور راحت تنظیم کنند عملا در ردیف عقب برای هیچ سرنشین بزرگسالی جای پای نمی‌ماند. شاید بتوان این شرایط را نهایتا ۱ ساعت تحمل کرد اما بعد از آن مطمئنا سرنشینان خستگی و سختی‌های زیادی را تجربه خواهند کرد.  فضای صندوق عقب نیز تفاوتی با فضای کابین ندارد. کوچک اما کاملا مناسب برای سفرهای دورن شهری و یا گاها یک سفر یکی دو روزه برون شهری.

امکانات رفاهی و ایمنی

متاسفانه در بازار ایران با پرداخت ۴۰۰ میلیون تومان نمی‌توانید خودرویی تهیه کنید که امکانات رفاهی یا ایمنی زیادی در اختیارتان قرار دهد. دو خودروی مورد تست ما نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

در بخش امکانات ایمنی رانا بیسار بهتر از رقیب خود ظاهر می‌شود که دلیل آن، جدیدتر بودنش است. کیسه هوای راننده و سرنشین، ترمز ABS مواردی هستند که رانا بیش از ورنا دارد. البته به نسخه اتوماتیک ورنا کیسه هوا و ترمز ای بی اس اضافه شده اما به دلیل قیمت بالاتر آن نسبت به رانا، نمی‌توان آن‌ها را باهم مقایسه کرد.

امکانات رفاهی در این دو خودرو تقریبا شبیه به

یکدیگر است. چهار شیشه بالابربرقی و فرمان هیدرولیک از امکاناتی هستندکه در هر دو خودرو وجود دارد. همچنین آیینه‌های برقی و کامپیوتر سفری جزو تجهیزاتی هستند که رانا بیش از ورنا دارد. در مقایب نیز ورنا می‌تواند این کمبود را با تنظیم دستی صندلی راننده در ۸ جهت و دریچه تهویه ردیف عقب (از زیر صندلی‌های جلو) جبران کند.

مشخصات فنی رانا و ورنا

در این قسمت هم هر دو خودرو شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند. موتور کم حجم و کم مصرف و جرم پایین از مهم‌ترین ویژگی‌های مشترک این دو خودرو است.

در جدول زیر می‌توانید به طور کامل مشخصات فنی این دو خودرو را مشاهده کنید:

هیوندای ورنا ایران خودرو رانا
حجم موتور ۱.۵ لیتر ۱.۶ لیتر
قدرت ۹۷ اسب‌بخار ۱۰۵ اسب‌بخار
گشتاور ۱۳۰ نیوتن‌متر ۱۴۲ نیوتن‌متر
شتاب صفر تا صد ۱۱.۵ ثانیه ۱۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۷۳ کیلومتر بر ساعت ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی ۷ لیتر به ازای صد کیلومتر ۶/۹ لیتر به ازای صد کیلومتر
گنجایش مخزن سوخت ۴۵ لیتر ۵۰ لیتر
جرم خالص ۱۲۱۰ کیلوگرم ۱۱۰۹ کیلوگرم
ابعاد(طول.عرض.ارتفاع) ۴۲۱۵.۱۶۷۰.۱۳۹۵ میلی‌متر ۴۲۹۲۱۶۸۴.۱۴۵۳ میلی‌متر

لازم به ذکر است که رانا پلاس، و هیوندای ورنا اتوماتیک نسبت به نسخه‌های معمولی که ما در اختیار داریم، مشخصات فنی متفاوتی دارند. برای مثال در ورنا اتوماتیک شاهد استفاده از یک موتور ۱.۶ لیتری هستیم. همچنین در رانا پلاس نیز می‌توانیم موتور TU5P ‌را تجربه کنیم.

مطالعه بیشتر  تحقق یافتن برنامه های مهم ایران خودرو در روزهای پایانی تیرماه

تجربه رانندگی رانا و ورنا

شاید بتوان مهم‌ترین بخش این بررسی را تجربه رانندگی دانست. زیرا هر دو خودرو در بخش‌های قبل چندان نتوانستند امتیاز خوبی کسب کنند.

از رانا شروع می‌کنیم. موتور رانا پس از استارت خوردن همان صدای TU5 همیشگی را می‌دهد. پس از شروع به حرکت، به صدا افتادن کابین در جاله چوله‌ها اولین چیزیست که سرنشینان را متوجه خود می‌کند. همچنین صدای گیربکس هنگام تعویض دنده نیز چندان خوشایند نیست. دید به اطراف در حد همان ۲۰۶ است. در برگیرندگی صندلی‌ها چندان خوب نیست اما برای سفرهای شهری مناسب است. ترمزهای قدرتمند یکی از نقاط قوت رانا محسوب می‌شود. هندلینگ رانا تا حدودی بهتر از خودرویی مانند پارس یا ۴۰۵ و ورنا است اما هنوز راه بسیاری برای بهتر شدن دارد. اما در مقابل راحتی سواری آن در رتبه پایین‌تری نسبت به پارس و… قرار می‌گیرد.

پس از رانا پشت ورنا می‌نشینیم. صدای کمتر موتور، کابین ساکت‌تر و از همه مهم‌تر قطعاتی که هنوز پس از ۱۷ سال یه صدا نیافتاده‌اند بسیار جلب توجه می‌کند. همچنین دید مناسب به خصوص در قسمت جلو و سواری فوق العاده خوب (نسبت به قیمت و رقبا) از مواردی هستند که رانا هیچ‌گاه نمی‌تواند داشته باشد. در نقطه مقابل اما شتاب و مخصوصا کشش پایین‌تر ورنا باعث می‌شود رانا هم در این رقابت خودب نشان بدهد! البته ناگفته نماند که ممکن است نو تر بودن رانا نسبت به رقیبش، موجب برتری اش شده باشد.

هزینه‌های نگهداری رانا و ورنا

زمانی که از خودروهایی که بیش از ۱۰ سال سن دارند صحبت می‌کنیم، تعمیرات اساسی موتور و گیربکس اولین چیزی است که به یادمان می‌آید. طبق گفته مالک ورنا، پس از گذشت ۱۷ سال از عمر این خودرو، برای استفاده راحت و بی دردسر (مانند یک خودروی کم کار) از آن باید چیزی حدود ۴۰ میلیون تومان هزینه کنید. این هزینه شامل تعمیر زیر و بند، موتور و گیربکس، ایرادات برقی، لنت‌ها و منبع اگزوز و… می‌شود. البته پس از تعمیرات این موارد مطمئنا تا چند سال نیاز به تعمیر دوباره آن نیست.

اما در مقابل مالک رانا هنوز هزینه اساسی برای تعمیر خودرو نکرده. یعنی پس از گذشت حدود ۸ سال از عمر خودرو نیاز به تعمیر موتور و زیر و بند و… نبوده است.

یکی از نقاط ضعف ورنا کمبود شدید بسیاری از قطعات آن است. همچنین تعمیرکار کاربلد برای آن نسبت به خودرویی مانند رانا بسیار کمتر پیدا می‌شود.

جمع بندی

برتری ورنا در سواری، طراحی ظاهری و کابین، هماهنگی موتور و گیربکس و… نسبت به رانا بر کسی پوشیده نیست. اما بازار خرید و فروش بسیار ضعیف‌‌تر، کمبود تعمیرکار، کمبود قطعات و مشکلاتی از این قبیل باعث می‌شوند تا برخی از خرید آن منصرف و به خرید رانا، پارس یا … رو بیاورند.

در پایان از آقایان ابراهیم کیماسی و بهزاد شیرازی جهت در اختیار قرار دادن خودروهایشان به تیم تست مجله خبری ۲۲ شرقی، تشکرات لازم را به عمل می‌آوریم.

در جدول زیر می‌توانید برخی از نقاط قوت و ضعف ورنا را مشاهده کنید:

نقاط قوت نقاط ضعف
کیفیت بالای متریال استفاده شده در کابین قطعات گران و کمیاب
سواری راحت کمبود تعمیرکار
هماهنگی موتور و گیربکس امکانات رفاهی پایین

در جدول زیر می‌توانید برخی از نقاط قوت و ضعف رانا معمولی را مشاهده کنید:

نقاط قوت نقاط ضعف
شتاب و کشش مناسب کیفیت بسیار پایین مخصوصا در کابین
قطعات ارزان و در دسترس امکانات رفاهی نه چندان راضی کننده
طراحی ضعیف کابین

 

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

قیمت ۲۵ مدل خودرو پرطرفدار ۱۴ تیر

mortazavi

تیگو ۷ پرو پرمیوم + شرایط فروش از مدیران خودرو (تحویل ۹۰ روزه)

mortazavi

نمایشگاه خودروی تهران بالاخره برگزار خواهد شد

نویسنده ارشد

نظر دهید.