مجله خبری 22 شرقی
تجربه رانندگی مطلب ویژه نقد و بررسی خودروها

پژو پارس XU7 گاز سوز و پارس TU5: تست، مقایسه و هرآنچه باید بدانید

آنچه در مقاله تست و مقایسه پژو پارس XU7 گاز سوز و پارس TU5 می‌خوانید:

مقدمه

در این سری از مقالات تست و بررسی مجله خبری ۲۲ شرقی سراغ تست و مقایسه پارس XU7 گاز سوز و پارس TU5 رفته‌ایم تا تمام نقاط قوت، ضعف و ارزش خرید آن‌ها در بازار را بررسی کنیم. همچنین در این مطلب قصد داریم به سوالی تحت عنوان آیا صنعت خودروی کشور طی ۱۰ سال پیشرفتی هم داشته پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

همچنین بخوانید: سمند ef7 دوگانه سوز و xu7 دوگانه سوز: تست، مقایسه و هرآنچه باید بدانید

همچنین بخوانید: به دلایل زیر ۴۰۵ با موتور XU7 بخرم یا نخرم ؟

طراحی ظاهری پژو پارس

پژو پارس را می‌توان یکی از موفق‌ترین محصولات ایران خودرو دانست. این خودرو تقریبا ۲۵ سال پیش معرفی شد و هنوز که هنوزه بسیار پرطرفدار محسوب می‌شود. یکی از دلایل محوبیت این خودرو طراحی ظاهری آن است. هرچند طراحی آن نسبت به خودروهای امروزی (غیر ایرانی!) هیچ حرفی برای گفتن ندارد، اما حداقل نسبت به برادر بزرگترش ۴۰۵ شانس برای برتری دارد.

اگر مشتاقید بدانید تغییرات طارحی این دو خودرو طی ۱۰ سال چه بوده است باید بگوییم: هیچ! تنها تفاوتی که می‌توانید بین طراحی این دو خودرو پیدا کنید تغییر فرم آینه‌های جانبی و شفاف شدن طلق چراغ هاست؛ همین و بس!

از آنجا که سالیان سال است این پژو پارس را در خیابان‌ها دیده‌ایم و با طراحی آن آشنا هستیم، سعی میکنیم مطالب این بخش را خلاصه کنیم و هرچه زودتر به بررسی فنی این دو خودرو بپردازیم.

کابین

بر خلاف طراحی ظاهری، کابین این دو خودرو بسیار باهم متفاوتند. از اواسط سال ۱۳۹۳ ایران خودرو پس از ۱۴ سال تصمیم گرفت دستی به طراحی کابین این خودرو بکشد. داشبورد جدید به مراتب زیباتر و لوکس تر از داشبورد قدیمی به نظر می‌رسد اما هنوز برخی از افراد معتقدند طراحی داشبورد قدیمی بسیار موزون‌تر و زیباتر است. این داشبورد جدید از همان سال بر روی ۴۰۵ها نیز قرار گرفت.  همانطور که پیش‌تر گفته شد داشبورد جدید حس و حال لوکس‌تری را به راننده و سرنشینان القا می‌کند. طرح چوبی که بر روی رودری، غربیلک فرمان، داشبورد و… کار شده نقش بسزایی در تقویت این ویژگی داشته.

به غیر از نوع طراحی کابین، هیچ چیز دیگری در کابین این دو پژو پارس تغییر نکرده، صندلی‌ها در همان موقعیت هستند، فضای کابین و صندوق عقب به یک اندازه است و…

امکانات رفاهی و ایمنی پژوپارس

همه می‌دانند خودروهایی در این رده قیمتی در بازار ایران آپشن و امکانات خاصی در اختیار خریداران قرار نمی‌دهند. در مقام مقایسه این دو پژو پارس، خودروی جدیدتر بسار مجهزتر محسوب می‌شود. البته نباید از قیمت بسیار بالاتر نسخه جدیدتر چشم پوشی کرد.

مطالعه بیشتر  خبر تازه خودرو با قیمت خودروهای وارداتی (16مهرماه)

در پژو پارس TU5 شما می‌توانید امکاناتی از قبیل: کولر اتوماتیک دیجیتال، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، آینه‌های تاشو برقی را داشته باشید در صورتی که در نسخه قدیمی فقط تنظیم آینه‌های جانبی به صورت برقی در دسترس است.

مشخصات فنی پژو پارس

پیشرانه این دو پژو پارس جزو یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌هایشان محسوب می‌شود. پژو پارس ۱۳۸۷ مورد تست ما از موتور xu7 بهره می‌برد و نسخه جدید‌تر مجهز به پیشرانه TU5 است. در جدول زیر می‌توانید برخی از مشخصات فنی این دو موتور بر روی پژو پارس را مشاهده کنید:

موتور XU7 موتور TU5
حجم موتور ۱۸۰۰ سی‌سی ۱۶۰۰ سی‌سی
تعداد سوپاپ ۸ ۱۶
قدرت ۱۰۰ اسب بخار ۱۰۸ اسب بخار
گشتاور ۱۵۳ نیوتون متر ۱۴۲ نیوتون متر
شتاب صفرتاصد ۱۱ ثانیه ۱۲.۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت (ترکیبی) ۹.۱ لیتر ۷.۵ لیتر

 

تجربه رانندگی

پیش از هرچیز قصد داریم موتور xu7 و TU5 را با یکدیگر مقایسه کنیم. در حالت سکون صدا و لرزش این دو موتور تفاوت محسوسی با یکدیگر ندارند. اما در دورهای بالاتر موتور پژو پارس TU5 صدا و لرزش بسیار کمتری دارد.  با شروع حرکت و رانندگی در کوچه پس کوچه‌های شهر متوجه می‌شویم موتور xu7 قرار گرفته بر روی پژو پارس هماهنگی بسیار بیشتری با گیربکس نسبت به موتور TU5 دارد. زمانی که قصد داشتیم این دو خودرو در کنار یکدیگر قرار دهیم و شتاب‌شان را در مسافت ۸۰۰ متر با یکدیگر مقایسه کنیم، گمان می‌کردیم نسخه xu7 عملکرد بهتری از خود نشان دهد. اما با شروع تست موتور TU5 با دورگیری بسیار سریع‌تر از xu7 در شروع به حرکت تا سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت نسبت به خودروی دیگر مورد تست برتری داشت اما در سرعت‌های بالاتر از ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت پژو پارس xu7 رفته رفته فاصله خود را با پژو پارس TU5 کمتر کرد.

بعد از بررسی فنی این دو خودرو اقدام به بررسی سر و صدای کابین کردیم. نکته بسیار عجیبی که هنگام بررسی این مورد متوجه شدیم کم صداتر بودن کابین پژو پارس قدیمی نسبت به نسخه جدید بود. با اینکه پارس قدیمی بیش از ۳ برابر نسخه جدید کارکرد داشت و عمرش یک دهه بیشتر بود در دست اندازها و چاله چوله‌های شهر بسیار بی‌صداتر بود. در تقطه مقابل کافی بود یکبار بار با پژو پارس جدید از رمپ پارکینگ یا یک مسیر ناهموار عبور کنید تا صدای قژ قژ از داخل رودری‌ها و داشبورد به گوشتان بخورد.

مطالعه بیشتر  مخالفت شورای رقابت با افزایش قیمت محصولات داخلی

یکی دیگر از تفاوت‌های این دو پژو پارس مصرف سوخت بالاتر موتور xu7 به خصوص در معابر شهری بود. موتور xu7 در ترافیک‌های شهری به راحتی مصرف سوخت خود را به ۱۲-۱۳ لیتر به ازای صد کیلومتر می‌رساند در صورتی که مصرف سوخ موتور TU5 نهایتا به ۱۰ لیتر می‌رسید.

به غیر از موارد ذکر شده بالا این دو خودرو دیگر تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند. دید به اطراف، پایداری و هندلینگ، عملکرد سیستم تعلیق و… از نقاط اشتراک این دو خودرو هستند

هزینه‌های نگهداری پژو پارس

واضح است خودرویی که بیش از ۱۵ سال از عمرش گذشته استهلاک و هزینه‌های بیشتری نسبت به یک خودروی تقریبا نو و کم کار دارد. البته نمی‌توان از قیمت بالاتر پژو پارس TU5 نسبت به نسخه xu7 چشم پوشی کرد. با توجه به اطلاعاتی که مالکان این دو خودرو در اختیار ما قرار دادند به این نتیجه رسیدیم که موتور xu7 کمی استهلاک و هزینه نگهداری بیشتری نسبت به TU5 دارد که با توجه به ۸ سوپاپ بودن و قدیمی‌تر بودن آن امری طبیعی و عادی است.

جمع بندی

همانطور که در ابتدا نیز گفته شد پژو پارس هنوز که هنوزه طرفداران و خریداران بسیار زیادی در بازار دارد. البته باید به این موضوع اغراق کرد که با توجه به استهلاک کمتر نسخه جدید پارس نسبت به نسخه قدیمی، افراد بیشتر تمایل به خرید آن دارند. البته من نگارنده اگر روزی قرار باشد خودرویی این چنینی بخرک بی شک سراغ نسخه قدیمی پژو پارس می‌روم و با یک هزینه نهایتا ۵۰ میلیون تومانی آن را اوورهال می‌کنم. انتخاب شما مخاطبان عزیز مجله خبری ۲۲ شرقی بین این دو خودرو چیست؟

در پایان از آقایان محمد شیرازی و جهانبخش جعفری جهت در اختیار قرار دادن خودروهایشان به تیم تست و بررسی مجله خبری ۲۲ شرقی تشکر می‌کنیم.

در جدول زیر می‌توانید برخی از مزایا و معایب پژو پارس xu7 را مشاهده کنید:

نقاط قوت نقاط ضعف
هماهنگی موتور و گیربکس مصرف سوخت نسبتا بالا
کیفیت بالای مونتاژ واشر زدن پیشرانه در صورت فشار زیاد
قیمت مناسب بازار خرید فروش ضعیف‌تر نسبت به نسخه TU5

 

در جدول زیر نیز می‌توانید برخی از مزایا و معایب پژو پارس TU5 را مشاهده کنید:

نقاط قوت نقاط ضعف
مصرف سوخت خوب قیمت بالا
کابین با طراحی زیبا به صدا افتادن اجزای کابین به خصوص رودری ها
دورگیری سریع پیشرانه کیفیت ساخت پایین

 

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

بررسی بوگاتی شیرون اسپرت

mortazavi

گروه بهمن موتور با این کار تنظیم قیمت بازار خودرو را بهم زد!

mortazavi

پژو پارس حذف می شود اما جایگزین این مدل چه خواهد بود؟

mortazavi

1 نظر

نظر دهید.