مجله خبری 22 شرقی
تجربه رانندگی مطلب ویژه

تست و بررسی دنا پلاس توربو اتومات

تست و بررسی دنا پلاس توربو اتومات

در این مقاله به سراغ خودرو دنا پلاس توربو اتومات آمدیم خودرویی که با سرو صدای فراوان وارد بازار شد.

اگر بخواهیم تاریخچه ای از این خودرو بگوییم اول اینکه مدل اتومات این خودرو در بازار تازه وارد محسوب می شود

از سال ۱۳۹۶ نمونه فیس لیفت شده دنا با نام دنا پلاس وارد بازار شد که شامل تغییراتی در چراغ‌های جلو و عقب متفاوت و…. خلاصه می‌شود.

ایران‌خودرو در ابتدا امکانات رفاهی مشتری پسندی مانند سانروف، مانیتور بزرگ‌تر، دوربین عقب، ایربگ جانبی، کروز کنترل، دی‌لایت‌های جدید و چراغ خوش‌آمدگویی روی دنا پلاس قرار داده بود.

البته از اواسط سال ۹۷ بعضی از این آپشن‌ها (ایربگ جانبی و سانروف) مجددا از خانواده دنا پلاس حذف شدند!

مهم‌ترین حذفیات این خودرو مواردی مانند ایربگ‌های جانبی، سانروف، جا عینکی و سیستم پشتبانی نویگیشن است.

حال برگردیم به خودرو تست ، دنا پلاس توربو اتومات از سال ۱۳۹۹ روانه بازار شد .

خودرویی که مجهز به گیربکس ۶ سرعته اتومات با قابلیت تیپ ترونیک است و نکته ای که قابل عرض این است که نمونه اول این خودرو قرار بود موتور EF7 تنفس طبیعی روانه بازار شود اما هنگام تکمیل وجه له مشتریان اعلام شد  این خودرو با موتور توربو به فروش میرسد.

این خودرو در سال ۱۳۹۹ حدود ۲۵۲ میلیون تومان توسط ایران خودرو قیمت گذاری شد.

زمان تست این خودرو یعنی بهمن ماه ۱۴۰۰ قیمت دنا پلاس اتومات ۳۹۳ میلیون تومان توسط ایران خودرو عرضه میشد.

دنا پلاس توربو اتومات

 

طراحی ظاهری

طراحی ظاهری دنا پلاس با دنا معمولی در موارد خیلی زیادی نیست که به راحتی قابل تشخیص است و عملا یه گونه ناقص فیس لیفت محسوب میشود چرا که تغییر چندانی نسبت به نمونه معمولی ندارد .

گرافیک چراغ های جلو و عقب نسبت به نمونه معمولی همان طور که گفته شده تغییر کرده است

اضافه شدن دی لایت و جلوپنجره بزرگ تر نسبت به نمونه معمولی

اضافه شده خطوط جدید رو درب های خودرو نسبت به نمونه معمولی

اضافه شدن آنتن کوسه ای عقب

تغیر طرح رینگ های بکار رفته در خودرو

با ذکر این تغیرات متوجه خواهید شد که این سطح از تغییر فقط در خودروسازان ایرانی یک نمونه فیس لیفت محسوب می شود .

در نهایت در خصوص طراحی ظاهری می توان گفت شاهد تغییرات مثبتی در این خودرو نیستیم و خطوط طراحی که در نماهای مختلف خودرو بکار رفته است هیج گونه تقارن و یکپارچگی را نمی توان در آن مشاهده کرد و سایر مواردی که وجود دارد شما در دنا معمولی هم شاهد آن هستید.

دنا پلاس توربو اتومات

 

دنا پلاس توربو اتومات

 

طراحی داخلی 

طراحی داخلی این خودرو کماکان مانند دنا معمولی است و به جرئت می توان گفت هیچ گونه تغییری در آن اعمال نشده است  و از نقاط ضعف این خودرو محسوب می شود .

چرا که ایران خودرو ادعا می کند در این خودرو فیس لیفت ایجاد کرده است در صورتی که شاهد کوچک ترین تغییری در این مورد نبوده ایم

مطالعه بیشتر  تجربه رانندگی با لکسوس RX350

اما در برگیرندگی صندلی  خوب و ارگونومیک است و دسترسی به ادوات و تجهیزات با سهولت انجام می پذیرد .

هم چنین فضای داخلی خودرو به صورت کلی جوابگو ۵ نفر بزرگسال هم هست و از این بابت دچار مشکل نیستید گرچه جای زیادی برای گذاشتن وسایل مختلف در خودرو وجود ندارد .

از امکانات رفاهی و ایمنی  این خودرو هم می توان به موارد زیر اشاره کرد :

فرمان برقی ، کروز کنترل ،سنسور پارک عقب ، دی‌لایت ، سیستم صوتی۶ اسپیکر  به همراه شش بلندگو ،مانیتور۷ اینچی لمسی سیستم،تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان ، تهویه اتومات به همراه دریچه تهویه عقب ، صندلی‌ راننده۸ حالته برقی ، صندلی سرنشین جلو ۸ حالته برقی ،آینه جانبی تاشو برقی ، سانروف ، ایربگ راننده ، ایربگ سرنشین جلو،ایربگ جانبی جلو، ترمز های دیسکی عقب ،

دنا پلاس توربو اتومات

 

دنا پلاس توربو اتومات

 

تجربه رانندگی

تجربه رانندگی با دنا پلاس اتومات قطعا مهم ترین بخش این مقاله است چرا که با خودرویی سرو کار دارید که با گیربکس جدید و موتور مجهز به توربو در حال عرضه است

موتور این خودرو همان موتور ۱٫۷ لیتری EF7 یا موتور ملی ایران می باشد  ، اما با این تفاوت که مجهز به سیستم پرخوران توربو شده است و قدرت این موتور را به ۱۵۰ اسب بخار و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور رسانده است گرچه که این تغیرات همراه با تغیر سیستم خنک کنندگی خودرو بوده است و به نوعی تقویت شده است تا از پس افزایش قدرت و گشتاور برآید و فشار کمتری به موتور وارد شود .

اما در هر صورت دور موتور این خودرو به صورت الکترونیکی روی دور ۴٫۵ هزار بسته شده است تا فشاری متوجه موتور نشود و

با این خودرو شروع به حرکت کردیم بزرگترین تفاوت این خودرو با دنا پلاس توروبو دنده ای در گیربکس اتوماتش نهفته است

گیربکس ۶ سرعته ای رو کاغ توانایی بالایی دارد و باید دید در عمل چقدر حرف برای گفتن دارد.

گیربکس این خودرو توسط شرکت DAE طراحی شده است که صحبت ها و خرف و حدیث ها در مورد این گیربکس زیاد  است از جمله اینکه طراحی قدیمی دارد .

گیربکس این خودرو دارای دو حالت برفی و اسپرت نیز هست که برای شرایط مختلف قابل استفاده است .

در هنگام تعویض دنده ، عملکرد نرم و دون لگد زدن گیربکس قابل توجه است و خلاف گیربکس AL4  به شدت بی آزارتر است ، خصوصا اینکه مشکل خنک کنندگی گیربکس AL4 را نیز ندارد .

هم چنین در طی حرکت یک موردی که وجود دارد تاخیری در خصوص دریچه گاز دیده نمی شود ، و همه این موارد باعث شده که دنا اتومات یک اتومبیل چابک به نظر برسد .

اما موردی که  وجود دارد معکوس کشیدن های گیربکس به شدت زیاد است که می تواند در دراز مدت می تواند به استهلاک شدید گیربکس منجرب شود .

مطالعه بیشتر  آخرین اخبار از شاسی بلند جدید ایران خودرو

در سرعت های پایین عملکرد فرمان برقی خودرو خوب است و به شدت نرم است اما در سرعت های بالا انتظار آن صلابتی که باید زیر دست احساس شود را ندارید.

در سرعت های بالا به لطف تایرهای ۱۶ اینچی که روی دنا اتومات قرار گرفته است توانسته  هندلینگ خوبی برای این خودرو به ارمغان بیاورد اما با همین اوصاف سعی نکنید با این خودرو با سرعت های خیلی بالا رانندگی نکنید ، چرا که خلا سیستم کنترل پایداری و سیستم کنترل لغزش در این خودرو دیده می شود .

قسمت  عقب خودرو هم در دورهای بالا اصطلاحا در می رود که و قطعا خلا سیستم کنترل پایداری را هم در اینجا به صورت محسوس احساس می کنید .

و ضعف ایمنی در خودرو به شدت دیده می شود، چرا که ایربگ های این خودرو نیز محدود به راننده و سرنشین می باشد  و خلا ایربگ جانبی هم دیده می شود .

هم چنین روی عملکرد ترمزهای این خودرو در دورهای بالا حسابی باز نکنید چرا که در دورهای بالا احساس می کنید ترمز زیرپای شما خالی شده است .

سیستم تعلیق این خودرو عملکرد خوبی از خود نشان نشان میدهد و کوبش و سروصدایی به داخل اتاق لااقل در این خودرو صفر کیلومتر دیده نمی شود .

 

کلام آخر

در نهایت دنا پلاس توربو اتومات گران ترین محصول تولیدی ایران خودرو است ، در خصوص بحث فنی این خودرو می توان گقت شاهد یک خودرو پرتوان هستیم که به همراه گیربکس ۶ سرعته اتوماتش عملکرد خوبی را از خود به نمایش می گذارد و دغدغه ای در این خصوص برای شما ندارد .

درخصوص بحث طراحی این خودرو میتوان گفت جذابیت بصری خوبی دارد و برای مصرف کننده چشم نواز است و طراحی کابین علی رغم یکسری ایرادات باز هم کیفیت قابل فبولی دارد .

قیمت این محصول در بازار آزاد حدود ۵۱۰ میلیون تومان است  و تنها رقبای صفر کیلومتر آن چینی ها هستند و اگر قرار به مقایسه باشد در خصوص کیفیت چندان با هم تفاوتی ندارند اما در خصوص بحث گستردگی خدمات پس از فروش قطعا ایران خودرو درسطح بالاتری قرار دارد و اطمینان خاطری بیشتری دارید .

در هر صورت این گونه دنا به بازار تازه راه پیدا کرده است و نهایت حضورش حدود ۲ سال است و نمی توان در خصوصش اظهار نظر قطعی کرد و باید از حضور این خودرو در بازار بگذرد تا بتوان گفت کیفیت موتور و گیربکسش در چه حدی حفظ شده است . اما یکسری مشکلات برقی در خصوص این خودرو اشاره شده است که موردی شایعی در همه محصولات ایران خودرو است و نمی توان  عیب مختص این خودرو بیان کرد .

5/5 - (2 امتیاز)

مطالب مرتبط

طرح فروش ویژه کامیون کشنده با سود

mortazavi

خودروهای خارجی امروز با چه قیمتی معامله می شدند؟

mortazavi

قیمت گذاری دستوری حذف شد! سکان دار بازار خودرو به دست وزارت صنعت

mortazavi

نظر دهید.