مجله خبری 22 شرقی
بازار داخل تجربه رانندگی مطلب ویژه نقد و بررسی خودروها

تیگو ۷ : تست و بررسی، مشخصات فنی، قیمت و هرآنچه باید بدانید

آنچه در مقاله تست و بررسی تیگو ۷ می‌خوانید:

مقدمه

چری در میان خودروسازان چینی بیشترین صادرات را به کشورهای خارجی دارد. این کمپانی در کشور ما نیز محصولات بسیار زیادی دارد که اکثرا توسط مدیران خودرو مونتاژ می‌شود و به فروش می‌رسد. تیگو ۷ یکی از محصولات چری است که در سال ۱۳۹۶ به بازار ایران معرفی شد. ۲ سال پیش نسخه پرو این خودرو هم به بازار عرضه شد که تغییراتی اساسی نسبت نسخه قبلی خود داشت.

در این سری از مقالات تست و بررسی مجله خبری ۲۲ شرقی سراغ تست و بررسی جامع تیگو ۷ معمولی ایکس ۲۲ اتوماتیک رفته‌ایم تا تمام نقاط قوت، ضعف و ارزش خرید آن در بازار را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

همچنین بخوانید: تست و بررسی جک S5 اتومات مدل ۱۳۹۶

همچنین بخوانید: تست و بررسی ام وی ام ایکس ۲۲ اتوماتیک

طراحی ظاهری تیگو۷

به خاطر دارم ماه ها و سال‌های اولیه عرضه این خودرو به بازار همه از طراحی ظاهری آن حرف می‌زدنند. اما با گذشت زمان و معرفی و عرضه خودروهای جدید طراحی تیگو ۷ رفته رفته قدیمی و از مد افتاده شدو شاید تنها مشل این خودرو طراحی ظاهری نه چندان هماهنگ آن باشد. البته این موضوع بیشتر در نمای جلویی خودرو نمود دارد و در باقی قسمت‌ها چندان حاد نیست. همچنین بادی گفت که طراحی ظاهری امری سلیقه‌ای است و ممکن است برخی این طراحی را هنوز زیبا و مناسب بدانند.

کابین

برخلاف طراحی ظاهری که چندان هماهنگ و زیبا نبود، طراحی کابین تیگو ۷ بسیار هماهنگ و زیبا است. نه تنها کابین طراحی خوبی دارد بلکه متریال استفاده شده در آن نیز بسیار خوب و با کیفیت هستند. چرم موکایی که برای تودزوی این خودرو استفاده شده بسیار با کیفیت است و بعد از ۵ سال هنوز که هنوز با کبفبت است و مانند تیگو ۸ های پرو موجود در بازار، از رنگ و رو نیافتده است. کیفیت دوخت چرم روی داشبورد و صندلی‌ها نیز بسیار خوب و جذاب است.

یکی دیگر از نقاط قوت کابین این خودرو خلوت بودن کنسول میانی است زیرا بیشتر تنظیمات از صفحه نمایش ۹ اینچی خودرو انجام می‌شود. کیفیت، گرافیک و نور این صفحه نمایش بسیار خوب و مناسب است.

 

فضای موجود در کابین و صندوق عقب برای یک خانواده ۴ نفره با قد متوسط مناسب است اما اگر ۴ سرنشین با قدی بیش از ۱۸۰ سانتی متر در آن بنشینند ممکن است کمی دچار مشکل شوند.

امکانات رفاهی و ایمنی

این خودرو در میان رقبای کره‌ای و حتی چینی خود از لحاظ امکانات رفاهی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. اولین تیپ این خودرو که از اواسط سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ به بازار عرضه می‌شد امکاناتی از قبیل: صفحه نمایش چند منظوره ۹ اینچی لمسی، دوربین و سنسورهای ۳۶۰ درجه، نمایشگر ۴.۸ اینچی پشت آمپر، سقف پانوراما، چراغ‌های اتوماتیک زنون، چراغ‌های مه‌شکن تطبیق پذیر با حرکت فرمان، سامانه کنترل حرکت در سربالایی، تنظیم برقی صندلی راننده در ۸ جهت، گرمکن صندلی‌های جلو، کروز کنترل، برف‌پاک‌کن اتوماتیک، کولر اتوماتیک دومنطقه‌ای، استارت دکمه‌ای، سیستم ورود بدون کلید، چراغ خوش‌آمدگویی، سنسور فشار باد تایرها، ۲ حالت رانندگی، فرمان برقی و آینه‌های تاشو برقی دارد. در نسخه IE که از سال ۱۳۹۸ به بازار عرضه شد علاوه بر امکانات بالا به رینگ‌های ده پره جدید، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم کنترل سرعت در سرازیری مجهز بود. در سال ۱۴۰۰ نیز رکاب برقی به لیست این امکانات اضافه شد. امکاناتی که بالاتر ذکر شد برای خودرویی با این قیمت بسیار مناسب محسوب می‌شوند. بهتر است بگوییم آنچه عیان است چه حاجت به بیان است!

مطالعه بیشتر  رانا و ورنا : تست، بررسی، مقایسه، نقاط ضعف و قوت، ارزش خرید

تیگو ۷ از امکانات ایمنی همچون: ترمزهای ABS و EBD، سیستم کمکی EBA، سامانه کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، ۶ کیسه هوا (کیسه‌های هوای جلو، جانبی و پرده‌ای) بهره می‌برد. این خودرو از سازمان ۵ ستاره ایمنی دریافت کرده است.

 

مشخصات فنی تیگو ۷

مشخصات فنی تیگو ۷ بر روی کاغذ چندان عجیب و غریب نیستند و باتوجه به قدرت و گشتاور خودروهای چینی جدیدی که امروزه به بازار می‌آید چندان حرفی برای گفتن ندارد. اما ناامید نشوید! بهتر است پس از خواندن این بخش سراغ قسمت تجربه رانندگی بروید تا از کم و کیف توانایی‌های عجیب و غریب این موتور مطلع شوید.

در جدول زیر می‌توانید برخی از مشخصات فنی چری تیگو ۷ را مشاهده کنید:

حجم موتور ۱.۵ لیتر
قدرت ۱۴۷  اسب‌بخار
گشتاور ۲۱۰ نیوتون‌متر
شتاب صفر تا صد ۱۰.۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی ۶.۷ لیتر به ازای صد کیلومتر
گنجایش مخزن سوخت ۵۷ لیتر
جرم خالص ۱۴۴۰ کیلوگرم
ابعاد(طول.عرض.ارتفاع) ۴۴۳۲.۱۸۳۷.۱۶۷۰ میلی‌متر

تجربه رانندگی با تیگو ۷

بلافاصله پس از قرار گرفتن پشت فرمان تیگو ۷ غربیلک فرمان بزرگ و یوغور آن حس نشستن پشت یک تریلی را به به راننده می‌دهد! همچنین ارتفاع نسبتا بالا و موقعیت قرار گیری صندلی‌های جلو و به خصوص عقب به گونه‌ای است که به سرنشینان حس سوار شدن بر یک SUV واقعی را می‌دهد. پیشرانه به نرمی استارت می‌خورد و تقریبا هیچ صدا و لرزشی ندارد. شر.ع به حرکت نیز آرام و بی صدا است. تیگو ۷ در چاله چوله‌های داخل شهر بسیار بهتر از رقیبانی همچون ام وی ام ایکس ۵۵ عمل می‌کند اما مانند تمام خودروهای کراس اوور و شاسی بلند، سرنشینان ردیف عقب کمی از تکان‌های قسمت عقبی خودرو اذیت می‌شوند.

یکی از نقاط قوت تیگو ۷ شتاب اولیه بسیار خوب آن است. به طوری که اگر از مشخصات فنی ان اطلاعی نداشته باشید گمان خواهید کرد که بیش از ۱۹۰ اسب‌بخار قدرت دارد! این خودرو، با ۱۴۷ اسب‌بخار از بسیاری از چینی‌های پر قدرت‌تر و حتی از خودروهای کره‌ای مانند مزدا ۳ یا سراتو شتاب اولبه (تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت) بسیار بهتری دارد. تنها نقطه ضعفی که تیگو ۷ در شتابگیری از خود نشان می‌دهد زمانی است که اقدام به تخت‌گاز کردن خودرو می‌کنید؛ در این موقعیت کمی طول می‌کشد تا خودرو معکوس بکشد. این مشکل هنگام شروع به حرکت در حالت تخت‌گاز و دنده ۱ بسیار بیشتر از سایر دنده‌هاست. البته این مشکل تقریبا در تمام گیربکس‌های دوکلاچه وجود دارد و چندان عجیب غریب نیست. به گفته مالک اگر همراه با سوخت، اکتان هم به خودرو اضافه کنید این تاخیر در شتابگیری به طرز قابل توجهی کم می‌شود.

مطالعه بیشتر  هیوندای ورنا : تست و بررسی تخصصی، مشخصات، نقاط قوت و معایب

ترمزهای دیسکی تیگو ۷ به خودی خود مناسب هستند اما با توجه به شتاب اولیه بسیار خوبی که دارد ممکن است برای برخی از رانندگان ایجاد مشکل کند .

دید به اطراف در این خودرو بسیار مناسب است همچنین وجود سنسورها و دوربین ۳۶۰ باعث شده تا رانندگی با آن در معابر شهری بسیار ساده باشد. فرمان برقی چری تیگو ۷ عکس العمل خوبی دارد و در سرعت‌های مختلف به خوبی شل یا سفت می‌شود. صندلی‌ها کیفیت و نرمی مناسبی دارند اما ممکن است در سفرهای طولانی کمی آزار دهنده باشند.

هزینه‌های نگهداری تیگو ۷

همیشه شنیده‌ایم که خودروهای توربوشارژ با کیفیت بنزین ایران سازگار نیستند و برای عملکرد مناسب نیاز به مکمل‌های سوختی دارند. اما جالب است بدانید به گفته مالک، در تیگو ۷ مورد تست ما تنها ۵-۴ بار از مکمل سوختی استفاده شده و تا کنون هیچ مشکلی برای پیشرانه و سیستم توربوشارژر آن پیش نیامده.

یکی دیگر از نقاط قوت چری تیگو ۷ خدمات و گارانتی پس از فروش آن است. البته تمام خودروهای چینی صفر کیلومتر از این نوع خدمات دارند. به گفته مالک در تابستان گذشته کمپرسور کولر این خودرو دچار مشکل شده بود و نمایندگی پس از بررسی این مورد به طور کامل و بدون هیچ هزینه‌ای این قطعه را تعویض کرده. جالب است بدانید در آن زمان این قطعه تقریبا ۲۰ میلیون تومان قیمت داشته! معمولا تیگو ۷ های موجود در بازار از گارانتی ۵ ساله بهره می‌برند.

جمع بندی

بازار خودرو ایران در دوره‌ای قرار دارد که هر ماه چند خودروی چینی جدید در بازار عرضه می‌شود و هرکدام از آن‌ها نیز نهایتا تا یکسال بورس بسیار خوبی دارندو پس از آن با معرفی خودروهای جدیدتر از یاد همه می‌روند. با عرضه خودروهایی همچون دیگینیتی، فیدیلیتی، فونیکس تیگو ۷ و ۸ پرو دیگر کمتر کسی به خرید تیگو ۷ معمولی فکر می‌کند. اما جالب است بدانید از نطر من نگارنده این خودرو نه تنها از تیگو ۷ پرو که قیمت بیشتری نیز دارد بهتر است؛ بلکه از خودروهای چینی دیگر تا سقف قیمتی ۲ میلیارد تومان نیز برتر است.

اگر قصد خرید یک خودروی کراس اوور کم کار یا صفر کیلومتر در بازه قیمتی ۱ تا ۱و۲ میلیارد دارید در خرید تیگو ۷ به هیچ وجه شک نکنید!

در جدول زیر می‌توانید برخی از نقاط ضعف و قوت این خودرو را مشاهده کنید:

نقاط قوت نقاط ضعف
شتاب بسیار خوب طراحی ظاهری نه چندان هماهنگ
کیفیت بالای متریال کابین
امکانات خوب

 

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

پیکاپ تمام برقی ریویان RT1 مدل ۲۰۲۲

mortazavi

مدیران خودرو قیمت محصولات امروز ۲۲ اسفندماه

mortazavi

کاهش قیمت این مدل خودروها امروز ۲۰ مهر

mortazavi

3 نظرات

نظر دهید.