مجله خبری 22 شرقی
تجربه رانندگی مطلب ویژه نقد و بررسی خودروها

برلیانس اچ ۳۳۰ : تست و بررسی، مشخصات فنی، قیمت و هرآنچه باید بدانید

آنچه در مقاله تست و بررسی برلیانس اچ ۳۳۰ می‌خوانید:

مقدمه

شرکت خودروسازی برلیانس آتو در سال ۱۹۹۲ تاسیس شد. این شرکت تا سال ۲۰۰۲ مشغول مونتاژ مینی‌بوس های شهری بود. اما قراردادی که این شرکت در سال ۲۰۰۳ با بی ام و بست باعث شد پس از ۱۱ سال از تاریخ تاسیس‌اش، به ساخت خودروهای سواری روی بیاورد. اوضاع برای برلیانس تا سال ۲۰۱۳ بسیار خوب پیش می‌رفت به طوری که این شرکت در آن سال به عنوان ششمین خودروساز بزرگ چین معرفی شد. اما رفته رفته ورق برگشت تا سال ۲۰۲۰ که مدیران برلیانس مجبور شدند پس از ۲۸ سال به طور کامل کارخانه را ورشکست اعلام کنند.

برگردیم به موضوع اصلی مقاله یعنی همان برلیانس اچ ۳۳۰ دنده‌ای. برلیانس اچ ۳۳۰ در چهار نسخه ۱.۵ لیتری دنده‌ای، ۱.۵ لیتری اتوماتیک، ۱.۶۵ لیتری اتوماتیک و ۱.۶۵ لیتری دنده‌ای در بازار ایران توسط پارس‌خودرو مونتاژ شد. تقریبا می‌توان گفت برلیانس  H330 علیرغم ویژگی‌های فنی مناسب امروزه در میان انبوه خودرهای چینی جدید و بعضا داخلی چندان مورد توجه خریداران قرار نمی‌گیرد. امروز قصد داریم در مجله خبری ۲۲ شرقی به طور کامل به بررسی مزایا و معایب نسخه دنده‌ای برلیانس H330 بپردازیم. با ما همراه باشید.

همچنین بخوانید: رانا و ورنا : تست، بررسی، مقایسه، نقاط ضعف و قوت، ارزش خرید

همچنین بخوانید: تیگو ۷ : تست و بررسی، مشخصات فنی، قیمت و هرآنچه باید بدانید

طراحی ظاهری برلیانس اچ ۳۳۰

طراحی نمای جلو برلیانس اچ ۳۳۰ بسیار تپل و پف کرده به‌نظر می‌رسد. سپر حجیم، چراغ‌‌ها و جلو پنجره بزرگ باعث شده تا بیننده زمانی که از رو به رو به به خودرو نگاه می‌کند این حس را پیدا کند. جلوپنجره H330 بسیار شبیه به جلوپنجره کلیوی معروف بی ام و طراحی شده. نمای جانبی برلیانس (مخصوصا گلگیر عقب) مانند رقیبانش ساده نیست و از خطوط طراحی بسیاری بهره می‌برد. البته این نوع طراحی در قسمت جانبی باعث می‌شود هنگام تصادفات مالک خسارت زیادی ببیند زیرا صافکاری بدنه بسیار سخت و مشکل است. نمای عقب برلیانس H330 کمی ظریف‌تر از جلو طراحی شده. در این قسمت قرینه سازی به خوبی رعایت شده و تمام اجزای طراحی اعم از چراغ‌های اصلی، مه شکن، چراغ‌های دنده عقب و… در تناسب کامل باهم قرار گرفته‌اند.

 

کابین برلیانس اچ ۳۳۰

طراحی کابین برلیانس اچ ۳۳۰ نسبت به خودروهای چینی جدید و به‌روز چندان حرفی برای گفتن ندارد و تقریبا با محصولات داخلی در یک سطح قرار می‌گیرد. برای ساخت کابین این خودرو عمدتا از پلاستیک خشک استفاده شده و در کمتر جایی اثری از متریال نرم دیده می‌شود اما حداقل همان متریال خشک استفاده شده کیفیت نسبتا خوبی دارند و می‌توااند حداقل تا ۱۰۰ هزارکیلومتر بدون افت کیفیت بمانند. فضای کابین این خودرو کمی از باقی رقیبانش در این کلاس بدنه مانند پژو پارس مخصوصا در قسمت عقب کوچک‌تر است. البته فضای کابین به گونه‌ای است که سرنشینان می‌‌توانند حداقل یکی دو ساعت را بدون مشکل در خودرو بنشینند؛ تنها ایرادی که می‌توان از ردیف غقب برلیانس H330 گرفت ارتفاع پایین صندلی‌های جلوست. موقعیت قرارگیری صندلی‌های جلو در این خودرو به گونه‌ای است که پای سرنشین عقب به هیچ عنوان زیر صندلی جلو نمی‌رود و همین موضوع باعث می‌شود تا ردیف عقب برای سرنشینان کوچکتر به نظر برسد. خوشبختانه صندوق عقب برلیانس با توجه به کلاس بدنه‌اش بسیار بزرگ و مناسب است و به راحتی کفاف یک سفر ۵-۴ روزه را می‌دهد.

مطالعه بیشتر  اعلام قیمت مدیران خودرو به نرخ روز (2 اردیبهشت ماه)

امکانات رفاهی و ایمنی

متاسفانه نسخه دنده‌ای برلیانس H330 در قسمت امکانات رفاهی حرف چندانی برای گفتن ندارد. آینه‌های جانبی برقی،‌ کولر الکتریکی، ۴ شیشه برقی، تنظیم صندلی راننده در ۸ جهت به‌صورت دستی، فرمان برقی و تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو تنها امکاناتی هستند که در نسخه دنده‌ای H330 وجود دارند. سنسور و دوربین دنده عقب، استراحتگاه دست برای ردیف عقب، مانیتور، سانروف، سیستم ورود بدون کلید، تنظیمات سیستم صوتی از روی فرمان و ناوبری جزو امکاناتی هستند که تنها در نسخه اتوماتیک این خودرو مشاهده است و در نسخه دنده‌ای وجود ندارند.

H330 دنده‌ای در بخش امکانات ایمنی نیز مانند قسمت قبل حرف چندانی برای گفتن ندارد. اصلا مشخص نیست که این خودرو چند ستاره ایمنی از سازمان‌های بین المللی تست تصادف دریافت کرده. ایربگ راننده و سرنشین کناری، ترمز ABS وEBD، ترمز دیسکی جلو (در نسخه اتوماتیک ترمز دیسکی عقب هم وجود دارد) تنها امکانات ایمنی هستند که در این خودرو وجود دارد.

مشخصات فنی

جالب است بدانید مدیران سایپا قصد داشتند موتوری که امروزه بر روی برلیانس H330 قرار گرفته (BM16) را بر روی خودروی شاهین نصب کنند اما طولی نکشید که آتش تحریم‌ها علیه کشورمان این ایده مهندسان سایپا را با خود سوزاند و شاهین با موتور M۱۵-T توربوشارژ به بازار عرضه شد.

برلیانس H330 دنده‌ای
حجم موتور ۱۵۰۰ سی‌سی
قدرت ۱۰۳ اسب‌بخار
گشتاور ۱۳۸ نیوتن‌متر
شتاب صفر تا صد ۱۲.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی ۶.۴ لیتر به ازای صد کیلومتر
گنجایش مخزن سوخت ۵۵ لیتر
ابعاد(طول.عرض.ارتفاع) ۴۵۱۰.۱۷۵۸.۱۴۶۰ میلی‌متر
جرم خالص ۱۲۴۴ کیلوگرم
مطالعه بیشتر  معرفی و مشخصات هیوندای آوانته

 

تجربه رانندگی با برلیانس اچ ۳۳۰

موتور برلیانس اچ ۳۳۰ تا حد ممکن بی صدا و نرم روشن می‌شود و از این رو از بسیاری از رقیبانش جلو میافتد (که تا حدودی به استفاده از زنجیر تایم برمی‌گردد). برلیانس H330 مورد بررسی ما بعد از حدود ۳۰ هزار کیلومتر کارکرد، ‌در سرعت‌گیرها و چاله چوله‌های جاده تقریبا بی‌صداست و هیچ صدایی از اجزای کابینش شنیده نمی‌شود. سیستم تعلیق این خودرو عملکرد نسبتا خوبی دارد و زمانیکه خودرو ۴ سرنشین دارد بسیار بهتر می‌شود.

عایق بندی کابین با توجه به رده قیمتی خودرو قابل قبول است. همچنین فضای کابین و صندوق عقب آن به راحتی پاسخگوی نیازهای یک خانواده چهار نفره در سفر هست. کولر H330 یکی از بهترین‌ها در خودروهای چینی و ایرانی هم قیمتش است.

هماهنگی موتور و گیربکس برلیانس H330 یکی از ویژگی‌های مثبت این خودرو محسوب می‌شوند. شتاب و کشش H330 نیز برای یک رانندگی معمولی و بی تنش کاملا کافیست. ترمزهای برلیانس ‌H330 دنده‌ای تا زمانی که داغ نشده‌اند عملکرد مناسبی دارند؛ اما کافیست کمی با این خودرو در جاده‌های کوهستانی ترمز بگیرید تا متوجه شوید در هنگام داغ شدن دیسک‌ها عملا خودرو ترمز ندارد! متاسفانه دید به اطراف در این خودرو به واسطه آیینه‌های کوچک چندان خوب نیست.

هزینه‌های نگهداری برلیانس اچ ۳۳۰

از‌ آنجا که برلیانس اچ ۳۳۰ یکی از خودروهای نسبتا اقتصادی بازار محسوب می‌شود قیمت قطعات یدکی و همچنین تعمیرات آن چندان بالا نیست. خوشبختانه قطعات و تعمیرکار این خودرو نیز به وفور در بازار و تعمیرگاه ها پیدا می‌شود. طبق گفته‌های مالک، این خودرو طی ۵ سال استفاده فقط برای سرویس‌های دوره‌ای به تعویض روغنی‌ها مراجعه کرده و هیچ گونه خرج دیگری برای آن انجام نداده. البته از یک خودرو با ۳۰ هزار کیلومتر کارکرد کمتر از این هم انتظار نمی‌رود!

جمع بندی

همانطور که پیش‌تر کفته شد برلیانس H330  زرق برق چینی‌های امروزی را ندارد و در نسخه دنده‌ای تقریبا هیچ آپشنی ندارد. اما در عوض می‌تواند تا چند سال یک سواری آرام و بی دردسر را برای مالکش به ارمغان بیاورد. اگر بخواهیم این خودرو را با رقیبانی همچون پژو پارس یا بسترن B30 مقایسه کنیم باید بگوییم بدون شک از پارس با کیفیت‌تر است اما ضعیف‌تر بودن آن نسبت به B30 کاملا مشهود است.

نقاط قوت نقاط ضعف
هماهنگی موتور و گیربکس امکانات رفاهی پایین در نسخه پایه
سیستم تعلیق خوب دید به اطراف
کیفیت مناسب(در مقایسه با چینی های هم رده) هندلینگ ضعیف
اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

۶ دلیل روشن بودن چراغ کنترل کشش در مقالات خودرویی و فنی ۲۲ شرقی

mortazavi

کاهش قیمت کیا سراتو در شنبه ۲۰ آبان ماه

mortazavi

انژکتور تمیز چه اهمیتی دارد؟

mortazavi

4 نظرات

نظر دهید.