مجله خبری 22 شرقی
تجربه رانندگی مطلب ویژه نقد و بررسی خودروها

ایکس ۲۲ دنده ای : تست و بررسی تخصصی، مشخصات، نقاط قوت و معایب

آنچه در مقاله تست و بررسی ام وی ام ایکس ۲۲ دنده ای می‌خوانید:

مقدمه

ایکس ۲۲ در سال ۲۰۱۳، برای اولین بار در نمایشگاه خودرو شانگهای معرفی شد. در آن زمان، ایکس ۲۲ به عنوان یک خودرو شهری و با قیمت مناسب معرفی شد. با گذشت زمان، بازخورد مثبت از سوی مشتریان و محبوبیت این خودرو، باعث شد که چری تصمیم بگیرد تا ایکس ۲۲ را در بازار جهانی عرضه کند.

تاکنون، ایکس ۲۲ در بسیاری از کشورها مانند چین، برزیل، روسیه و ایران به فروش رفته است و محبوبیت بسیاری در بین مشتریان خود دارد. این خودرو با قیمت مناسب، طراحی جذاب و کارایی بالا، به یکی از گزینه‌های محبوب در دستهٔ خود تبدیل شده است.

در این سری از مقالات تست و بررسی مجله خبری ۲۲ شرقی سراغ تست و بررسی ام وی ام ایکس ۲۲ دنده‌ای رفته‌ایم تا تمام نقاط قوت، ضعف و ارزش خرید آن در بازار را بررسی کنیم. همچنین به زودی مقاله مقایسه نسخه دنده‌ای و اتوماتیک ایکس ۲۲ هم منتشر می‌شود. با ما همراه باشید.

همچنین بخوانید: تست و بررسی ام وی ام ایکس ۲۲ اتوماتیک

همچنین بخوانید:  تست و بررسی جک S5 اتومات مدل ۱۳۹۶

 

طراحی ظاهری ایکس ۲۲ دنده ای

از آنجا که پیش‌‌تر، در مقاله تست و بررسی ایکس ۲۲ اتوماتیک به طور مفصل در مورد طراحی ایکس ۲۲ صحبت کرده‌ایم سعی می‌کنیم این بخش را هرچه سریع‌تر خلاصه کنیم و به ادامه بررسی بپردازیم.

رینگ‌های آلومینویمی ۱۶ اینچی جذاب، گرافیک خوب چراغ‌ها و طراحی اسپرت از ویژگی‌های مثبت ایکس ۲۲ محسوب می‌شوند. همچنین چراغ‌های کوچک عقب و سادگی نمای کلی عقب از نکات منفی آن محسوب می‌شوند.

کابین

طراحان ایکس ۲۲ تمام تلاش خود را برای ایجاد فضای راحت و کاربردی در داخل خودرو انجام داده‌اند. با توجه به اینکه این خودرو یک خودرو شهری است، فضای داخلی آن برای راننده و همراهانش در سفرهای کوتاه بسیار مناسب است. البته در مسیرهای برون شهری و طولانی نیز فضای کابین برای یک خانواده چهار نفره با قد متوسط راضی کننده است. صندوق عقب ایکس ۲۲ نیز مانند ۴۰۵ یا سمند بزرگ نیست اما می‌تواند نیاز خریداران را برای سفرهای کوتاه برطرف کند. شاید اگر صندلی‌های این خودرو کمی ارگونومیک‌تر و نرم‌تر طراحی و ساخته شده بودند، می‌توانستیم روی آن به عنوان یک خودرو برای سفرهای طولانی مدت حساب باز کنیم.

کیفیت متریال استفاده شده در کابین با توجه به قیمت خودرو کاملا خوب و راضی کننده است. جالب است بدانید خودروی مورد تست ما حدود ۲۲۰ هزار کیلومتر را پیموده اما هنوز که هنوزه هیچ یک از اجزای کابین دچار رنگ رفتگی، شکستگی و… نشده‌اند. علاوه بر طراحی زیبا و پویا داشبورد و رودری‌ها، تریم نارنجی رنگ و طرح فیبر کربن استفاده شده در کابین باعث شده کابین این خودرو در رده خود بی‌نقص به نظر برسد. پشت امپر ایکس ۲۲ شبیه به محصولات بی ام و طراحی شده است. یک صفحه نمایش کوچیک بین نشانگر دور موتور و سرعت شمار قرار گرفته که به نوعی یک کامپیوتر سفری محسوب می‌شود. در این صفحه نمایش دمای آب، میزان بنزین موجود در باک، میانگین مصرف سوخت، سرعت خودرو و… قابل مشاهده است.

مطالعه بیشتر  هیوندای ورنا : تست و بررسی تخصصی، مشخصات، نقاط قوت و معایب

یکی دیگر از نکات مثبت طراحی کابین ایکس ۲۲، وجود فضای زیاد برای قرار دادن اشیاست. دسترسی به ادوات کابین، مخصوصا برای راننده بسیار راحت است.

امکانات رفاهی و ایمنی ایکس ۲۲ دنده ای

ام وی ام ایکس ۲۲ دارای یک سیستم صوتی با چهار بلندگو است که بر روی آن‌ها نشان تیگو حک شده است. سیستم مالتی مدیا این خودرو قابلیت پخش فایل‌های صوتی از طریق USB، بلوتوث و رادیو را دارد. همچنین، این سیستم دارای کنترل‌هایی روی فرمان است که به راننده اجازه می‌دهد بدون نیاز به لمس صفحه نمایش، تنظیمات مالتی مدیا خودرو را تنظیم کنید. همچنین از روی فرمان امکان فعال و کنترل کردن کروز کنترل وجود دارد.

سمت چپ فرمان، در قسمت زیرین دریچه تهویه پنلی قرار داده شده که برای تنظیم آیینه‌های جانبی، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، انتخاب حالات رانندگی (در برخی از نسخه‌ها) و… استفاده می‌شود. کولر این خودرو از نوع الکتریکی بوده اما تنطیم آن از طریق سه ناب، که زیر مانیتور قرار گرفته‌اند انجام می‌شود.

اطلاعات سنسور پارک و دوربین دنده عقب این خودرو بر روی یک مانیتور ۸ اینچی نمایش داده می‌شوند که الحق کیفیت و گرافیک خوبی دارد.

متاسفانه ایکس ۲۲ در بخش امکانات ایمنی چندان قوی عمل نکرده است. این خودرو در تمای نسخه‌ها تنها دو ایربگ دارد و حتی در بسیاری از نسخه‌ها سیستم کنترل پایداری هم ندارد. البته ترمزهای ABS و EBD از جمله امکاناتی هستند که بر روی تمامی نسخه‌های این خودرو نصب شده‌اند.

مشخصات فنی

مشخصات فنی ایکس ۲۲ دنده‌ای نشان از یک خودروی اقتصادی با موتور کوچک و قدرت مناسب، دارد که برای استفاده روزمره مناسب است. در جدول زیر می‌توانید برخی از مشخصات فنی این خودرو را مشاهده کنید:

حجم موتور ۱.۵ لیتر
قدرت ۱۰۵  اسب‌بخار
گشتاور ۱۳۵ نیوتون‌متر
شتاب صفر تا صد ۱۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی ۵.۹ لیتر به ازای صد کیلومتر
گنجایش مخزن سوخت ۵۰ لیتر
جرم خالص ۱۲۱۵ کیلوگرم
ابعاد(طول.عرض.ارتفاع) ۴۲۰۰.۱۷۶۰.۱۵۷۰ میلی‌متر

 

تجربه رانندگی با ایکس ۲۲ دنده ای

پس از کمی رانندگی با ایکس ۲۲ در معابر شهری دید به اطراف به واسطه آیینه‌های بزرگ شما را شگفت زده می‌کند. با این که ایکس ۲۲ در رده کراس اوورهای کوچک شهری قرار می‌گیرد اما ارتفاع آن از سطح زمین و موقعیت قرارگیری صندلی‌‌های ردیف جلو باعث می‌شود سرنشینان حس سواری با یک کراس اوور سایز متوسط را تجربه کنند.

خوشبختانه بعد از ۲۲۰ هزار کیلومتر کارکرد، تقریبا هیچ صدای اضافی از ادوات کابین شنیده می‌شود. همچنین موتور کم سر و صدا و بدون لرزش و عایق بندی خوب باعث می‌شود سکوت خوبی در کابین برقرار باشد.

مطالعه بیشتر  مدیران خودرو شرایط نقد و اقساط ام وی ام ایکس 33 کراس را اعلام کردند!

ترمزهای ایکس ۲۲ دنده ای مانند نسخه اتوماتیک به خوبی از پس وزن خود بر می‌آید و در صورت داغ شدن هم افت عملکرد محسوسی نشان نمی‌دهد. یکی دیگر از نقاط قوت این خودرو کولر پر قدرت آن است که حتی می‌توان گفت توانایی رقابت با کولر خودروهای ژاپنی نظیر تویوتا کمری یا کرولا را دارد!

سیستم تعلیق خشک (به ویژه در ردیف عقب) و صندلی‌های خشک تر از آن باعث می‌شوند ایکس ۲۲ نتواند خودرویی بی نقص باشد. همچنین هندلینگ ضعیف آن باعث نارضایتی بسیاری از خریداران شده است.

در پایان این یخش اگر بخواهیم از شتاب و کشش این خودرو بگوییم باید از واژه ((کاملا معمولی)) استفاده کنیم. البته این میزان از قدرت برای نیازهای شهری کاملا پاسخگو است اما ممکن است در جاده‌ها و سینه کشی‌ها شما را شرمنده کند و از خودرویی شبیه سمند عقب بماند.

هزینه‌های نگهداری

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد کیفیت نسبتا خوب ایکس ۲۲ دنده ای نسبت به رقبای خود باعث می‌شود تا مالکان این خودرو در صورت استفاده صحیح، حداقل بتوانند ۱۵۰ هزار کیلومتر را بدون تعمیرات خاصی طی کنند. هزینه سرویس‌های دوره‌ای این خودرو بسته به نوع روغن و فیلترها بین ۷۰۰ هزار تا ۱.۲ میلیون تومان آب می‌خورد.

در ادامه می‌توانید قیمت برخی از قطعات ام وی ام ایکس ۲۲ دنده ای را مشاهده کنید:

نام قطعه قیمت
سنسور اکسیژن ۱.۵ میلیون تومان
چراغ عقب ۳.۴ میلیون تومان
چراغ جلو ۸.۴ میلیون تومان
کمپرسور کولر ۷.۲ میلیون تومان
لنت ترمز جلو ۵۵۰ هزار تومان
لنت ترمز عقب ۵۰۰ هزار تومان
فیلتر روغن ۱۸۰ هزار تومان
فیلتر هوا ۲۰۰ هزار تومان

 

 

جمع بندی

ایکس ۲۲ دنده‌ ای کراس‌ اووری کوچک و کاربردی با مصرف سوخت معقولانه برای استفاده‌های شهری و گاها برون شهری است. شاید این خودرو کیفیت و دوام محصولات ژاپنی یا حتی کره‌ای را نداشته باشد اما به وضوح کیفیت بالاتری از چینی‌های امروزی ارائه می‌دهد. البته ام وی ام امکانات رفاهی و ایمنی متعدد را (مانند چینی‌های امروزی) فدای این کیفیت نسبتا خوب کرده است.

شاید بتوان پژو ۲۰۷ را تنها رقیب ام وی ام ایکس ۲۲ دنده ای از لحاظ قیمتی و تا حدودی کلاس بدنه بر شمرد. کیفیت مونتاژ فوق العاده بالاتر، به‌روز تر بودن موتور، گیربکس، طراحی و… ایکس ۲۲ نسبت به ۲۰۷ بر کسی پوشیده نیست اما هنوز هم هستند کسانی که پژو ۲۰۷ را به این خودرو ترجیح می‌دهند. البته نسخه اتوماتیک این خودرو رقیبانی زیادی همچون جک s3 یا چانگان CS35 و… دارد. انتخاب شما مخاطبین عزیز مجله ۲۲ شرقی در مورد این خودرو چیست؟

در پایان از آقای احسان کاویانی جهت صرف وقت با تیم تست مجله ۲۲ شرقی تشکر می‌کنیم.

نقاط قوت نقاط ضعف
طراحی ظاهری زیبا تعلیق خشک
کابین زیبا و با کیفیت گرانی برخی از قطعات یدکی
مصرف سوخت منطقی هندلینگ ضعیف

 

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

خودرو زوتی DL۵ ۲۰۲۳ در فروش فوری (ویژه دهه فجر ۱۴۰۲)

mortazavi

قیمت تیبا امروز ۲۴ مرداد ۱۴۰۲

mortazavi

فروش ۲ مدل از خودروی سایپا ویژه آذرماه ۱۴۰۲

mortazavi

1 نظر

نظر دهید.