مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی

آیا طرح مالیات خودروها اجرا می شود؟

اخذ مالیات خودروها برای خودروهای گران قیمت از وعده های نمایندگان مجلس یازدهم است و به نظر می رسد که در سال ۱۴۰۰ به تصویب رسیده است و قرار بر این است مالیات گرفته شده است. اما به هر حال ایراداتی در این طرح نیز وجود دارد که اجرا شدن آنها کمی دچار ابهام است.

اما این موضوع هنوز از نظر برخی کارشناسان برای این طرح اجرا نشدنی است و طق بند الحاقی ۷ تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ همه مالکان حقیقی و حقوقی انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین که در انتهای هر سال مجموع ارزش آنها بیشتر از ۱۰ میلیارد ریال شامل مالیات هستند.

به گزارش سایت خبر خودرو ۲۲ شرقی، کارشناس صنعت خودرو و استاد دانشگاه، امیرحسین کاکایی از جمله منتقدینی می باشد در این زمینه که اظهار نظر کرده و گفته:

در ماههای قبل مجلس نشان داده شده که برخی موارد را می خواهد اجرایی کند ولی نمایندگان بر کل قوانین و مقررات مسلط نیستند و ممکن است این کار بسیار خطرناک باشد.

زمانی که در نظام اقتصادی موانعی به وجود می آید و صحبت های پوپولیستی مانند اخذ مالیات می شود که البته به نفع فقرا نیز می باشد ولی درنهایت نیز این راباید بدانیم که اغلب افراد پولدار یا تاجر و تولید کننده است باز هم این هزینه را باید از جیب مردم جبران کنند.

وی در ادامه  اضافه کرد:

اینطور به نظر می رسد که آقایان در حل معضل اصلی و زیربنایی کشور گیر کرده اند و تنها به مسائل روبنایی اکتفا می کنند، اگر دولت الکترونیک هر چه سریعتر در همه ارکان ها به صورت کامل راه اندازی شود  و شفاف سازی درنظام بانکی وو پرداختی اجرا شده و سپس مالیات گرفته شود بسیار بهتر است تا اینکه راه کارهای مقطعی صورت بگیرد.

کشور گرجستان تا ۸ سال گذشته جزء فاسدترین کشورها بوده که توانست خود را در مدت کوتاهی آن را به حداقلی رساند و یا نمونه دیگر از کشور بنگلادس با بیان اینکه اخذ مالیات باید اصولی باشد یادآورد شد که شاهد هستیم افراد پولدار جامعه به انواع و اقسام شیوه ها از دادن مالیات طفره می روند و نمایندگان مجلس نیز به دنبال این هستند تا از آنچه هست نیز مالیات بگیرند.

مطالعه بیشتر  ایران خودرو در 3 ماه پایانی 200 هزار خودرو تولید می کند

اخذ مالیات تنها هزینه دومی است بر روی دوش مردم اگر هم مختصر درآمدی برای دولت دارد باز هم ارزش ندارد چرا که کارهای مهمتری هست که می توان اجرا کرد…

کاکایی با اشاره به مواردی مانند:

  • اخذ مالیات از مصرف بنزین
  • مالیات بیشت در معامله خودروها
  • اخذ عوارض پارکینگ و رفت و آمد در شهرهای بزرگ

و یا حتی الگوبرداری از تجارب موفق دیگر کشورها عنوان کرد که می تواند به گرفتن مالیات درنهایت منجر شود. اما در حال حاضر طرح مالیات بر خودروهای میلیاردی نیست که اشکال دارد چرا که در سازماندهی صنعت خودرو هم ماه هاست طرح هایی اجرا شود که البته آن هم پر از اشکال و تناقض است.

اما شاید نیت نمایندگان مجلس خوب باشد و البته این موضوع نیز باید مدنظر قرار بگیرد که طرح های آنان بدون مطالعه و بدون بررسی تبعات است و شجاعت اجرا را ندارد.

ایراد بزرگ نحوه قیمت گذاری خودروها

کاکایی ادامه داد: همین نحوه قیمت گذاری برای بند لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز خود دارای ایراد بزرگی است چرا که یک میلیارد تومان به عنوان شاخص در نظر گرفته شده و خودروهای کمتر از آن نیز در همین قرعه کشی ها به واسطه دلالان و واسطه های سودهای چند صدمیلیونی را دریافت میکنند و جالب است که نباید شامل مالیات شوند!!! اما کسی که یک خودروی میلیاردی را ۱۰ سال پیش خریده است باید مالیات بپردازد.

چنانچه بخواهیم از پولدارها مالیات بگیریم باید در مرحله اولی نظام بانکی بسیار شفاف سازی شود و امروز در بسیاری از کشورها حمل پول نقد بالای ۱۰۰ دلار قاچاق به شمار می رود که با افراد نیز به شدت برخورد می شود.

در کشور نیز به جای پول نقد آن را در شبکه بانکی جابجا م یکنند تا تراکنس های مالی هر فردی به روشنی مشخص شود و در این زمان است که بحث گرفتن مالیات نیز معنا پیدا میکند. البته موضوع چک های صیادی نیز یک اتفاق خوب بود که به شفاف سازی بانکی کمک بسیاری کرد.

شفاف سازی در هر زمینه ای باعث توسعه کسب و کارها نیز می شود اما با این شیوه مجلس تنها به بدتر شدن ذهنیت ها کمک می کند و البته رای آوردن چنین موضوعی نیز احتمال کمی دارد که در مجلس اتفاق بیفتد.

مطالعه بیشتر  طرح ترافیک در روز پنجشنبه اجرا نخواهد شد!

پایه گذاری اشتباه اقتصاد ایران بر درآمدهای نفتی از دهه ۵۰ و در ۲۰ گذشته که تلاش زیادی شده تا اصلاح شود که البته سعی بر این بوده تا از بودجه نفتی جدا شویم و دولت از مالیات، عوارض، گمرگ و … کسب درآمد می کند که البته راه خوبی است و باعث رفاه کشور می شود.

اما مالیات ها بر اساس واقعیت باید اخذ شود و برای مثال: خانواده ای که یک خودرو در اختیار دارد و می تواند آزادانه آن را در هر جایی پارک کند اما زمانی که تعداد به دو دستگاه می رسد باید عوارض برای پارک و عوارض برای رفت و آمد نیز در نظر گرفته شود.

حرکت بسیار خوب در جهت توسعه شهرها، اخذ عوارض زیباسازی و عوارض بازیافت و دفع زباله است، به جای اینکه شهرداری بخواهد با فروش، تراکم شهر را به نابودی بکشاند!

در زمانی که فردی خودرویی خارجی دریافت میکند و آن را از مرز عبور میدهد تعرفه گمرکی به عنوان مالیات خودروها و برگه اسقاط چند خودرو از فرد گرفته می شود که در مجموع می رسد به ۱۰۰ درصد قیمت خودرو به عنوان مالیات!!!!

اما اگر قرار است عوارض از خودروها گرفته شود باید از تمامی خودروها باشد و تنها برای خودروهای خارجی نباشد چرا که هر چه خودرو بزرگتر باشد عوارض پارک بیشتری باید پرداخت شود و البته این موضوع برای آلودگی هوا نیز کاملا برعکس است چرا که مدرن بودن خودروها باعث کاهش آلودگی می شود و باید طبیعتا عوارض کمتری نیز پرداخت شود اما این طور نیست.

گرفتن عوارض در سالهای گذشته نشان داده که تعداد خودروهای فرسوده نیز بیشتر شود و اخذ مالیات خودرو به صورت سالیانه معنایی ندارد چرا که ممکن است برخی افراد در سال گذشته اقدام به خرید خودروی خارجی کرده باشند و براساس این طرح نیز باید همه ساله مالیات خودروها بدهند که یک موضوع غیر منطقی است و تبعات منفی به دنبال خواهد داشت.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

تست و خطای قوانین واردات خودرو تمامی ندارد

mortazavi

افزایش قیمت چندین باره محصولات مدیران خودرو

سجاد ناجی

این خودروها کاهش قیمت چشمگیری داشتند!

mortazavi

نظر دهید.