مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی

آیا متهم اصلی گران شدن خودرو بورس کالا است!؟

آیا متهم اصلی گران شدن خودرو بورس کالا است!؟ راه حل وزارت صمت برای لغو قرعه کشی خودروها و تعدیل قیمت بازار، عرضه خودرو در بورس کالا است.

آیا متهم اصلی گران شدن خودرو بورس کالا است!؟

راه حل وزارت صمت برای لغو قرعه کشی خودروها و تعدیل قیمت بازار، عرضه خودرو در بورس کالا است. اما با وجود افزایش عرضه انواع خودرو در بورس کالا، مردم عملا افزایش مداوم قیمت خودرو را در بازار احساس می کنند تا جایی که برخی از بورس کالا به عنوان یکی از مقصران این شرایط یاد می کنند.

نوسانات بالای قیمت دلار در روزهای اخیر تاثیر خود را بر برخی بازارها از جمله بازار خودرو شدیدتر کرده است تا جایی که قیمت برخی خودروها به صورت روزانه رکورد می‌زند. این در حالی است که راهکار وزارت صمت برای حذف قرعه کشی و اجبار شرکت های خودروسازی به عرضه خودروها در بورس کمکی به تعدیل قیمت ها نکرد و اکنون یکی از متهمان افزایش قیمت ها در بازار است.

تا ۲ ماه پیش شاهد فروش خودرو به صورت پایاپای بودیم و خودروسازان محصولات بیشتری را در این زمینه عرضه می کنند. یکی از اهداف اصلی عرضه خودرو برای فروش حذف رانت از بازار خودرو و شفاف سازی این بازار است. این در حالی است که برخی معتقدند عرضه خودرو در بورس بر افزایش قیمت تاثیرگذار است.
مدیرکل خودروسازی وزارت صمت اما عرضه موقت خودروسازان را یکی از عواملی دانست که باعث شد عرضه خودرو در بورس کالا نتایج خود را در بازار نشان ندهد، چرا که این امر باعث شده است.

روز گذشته عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل خودروسازی وزارت صمت اعلام کرد که با افزایش عرضه خودرو در بورس و واردات خودروهای خارجی، التهاب بازار خودرو به زودی فروکش خواهد کرد.

وی در این مورد از قوانین جدیدی برای خودروسازان رونمایی کرد. یکی از عواملی که در ارتباط ما با تولیدکنندگان مشخص شده، تعداد خودروهای عرضه شده در بازار است، بنابراین کف عرضه خودروسازان بزرگ (ایران خودرو و سایپا) را ۲۰۰۰ دستگاه تعیین می کنیم. تولید کننده خودروهای کوچک ۵۰۰ دستگاه در هر مرحله. البته این فقط عرضه است و این یک قانون است که تمام محصولات خودروسازان در بورس عرضه می شود.

این مقام مسئول بیان کرد: به عنوان مثال در هفته های اخیر شاهد عرضه تنها ۲۶ دستگاه خودرو در بورس بودیم که این امر منجر به رقابت فوق العاده مشتریان و افزایش قیمت شده است که سیگنال منفی به بازار داده است، اما اکنون و با تعیین کف قیمت در بورس کالای ایران می خواهیم از مشکل عرضه های کم در این بازار جلوگیری کنیم…
بورس کالای ایران تاثیری بر افزایش قیمت خودرو ندارد…
یک کارشناس خودرو درباره تاثیر افزایش قیمت ها بر عرضه خودرو در بورس کالا گفت: این قطعا اشتباه است. زیرا بورس کالا بستر فروش است و این پلتفرم هیچ تاثیر اقتصادی ندارد.
فربد زاوه ادامه داد: مشتری نه از روی هیجان، بلکه بر اساس جیب خود تصمیم می گیرد که چه خودرویی را بخرد. اگر مردم بر اساس هیجان تصمیم بگیرند، انها دوست دارند بوگاتی بخرند، اما چون پول ندارند، پراید می خرند! اصولاً افراد بر اساس توان اقتصادی خود تصمیم می گیرند نه بر اساس شایعات و بازاریابی که در این بین صورت میگیرد.

واردات خودروهای خارجی چه تاثیری بر روی قیمت خودروهای ایرانی دارد؟

مقامات وزارت واردات خودرو آن را یکی از راه حل هایی می دانند که می تواند به ثبات بازار خودروهای داخلی کمک کند. مدیرکل صنعت خودرو وزارت صمت گفت: با افزایش عرضه در بورس و همچنین نزدیک شدن به زمان واردات اولین خودروهای خارجی و البته موضوع مالیات بر درآمد که به هر حال انتظار می رود به زودی شاهد فروکش شدن التهاب در بازار خودرو باشیم.
این خبر در حالی منتشر شد که سید مرتضی عمادی، سخنگوی گمرک ایران اعلام کرد که تاکنون هیچ مشخصاتی از خودروهای وارداتی به گمرک ارائه نشده است.
اما زاوه درباره تاثیر خودروهای خارجی بر بازار خودروهای داخلی گفت: اولاً بعید است خودروهای وارداتی در این هفته وارد شوند مگر اینکه فرآیند واردات را به طور کامل اجرا کنند.
این کارشناس خودرو درباره دلایل رشد قیمت خودروهای داخلی گفت: مشکل بزرگ بازار خودرو تورم پولی است. بنابراین مسئله عرضه تنها مشکل نیست و تورم پولی است که بازار را مختل می کند.
این کارشناس با تاکید بر اینکه مشکل تورم پولی با عرضه بالا حل نمی شود، گفت: بر این اساس وزارت صمت جوابی برای کاهش قیمت محصولات در بازار نخواهد داشت!

آینده بازار خودرو چگونه خواهد بود؟

زاوه در پاسخ به اینکه آیا با افزایش عرضه خودرو در بورس کالا و واردات، تب و تاب بازار خودرو کاهش می یابد، گفت: این اتفاق نمی افتد. چرا که همان طور که گفتم علت التهابات بازار خودرو تورم پولی و سیاست های کلان اقتصادی کشور است و از این طریق نمی توان مشکل را حل کرد.
این کارشناس بازار خودرو با تایید اینکه در شرایط کنونی کل اقتصاد ایران دچار تورم شده است، ادامه داد: در حال حاضر مشکل فقط در خودرو نیست؛ بلکه در حال حاضر در بازارهای دیگر نیز مانند بازار مسکن، مشکل داریم. بنابراین اگر می خواهند مشکلات را حل کنند، باید تکلیف سایر مسائل اقتصادی مانند فروش نفت و برجام و مسائلی از این دست در بازار روشن شود.
وی در خصوص آینده بازار خودرو نیز گفت: از تورم ناشی از سیاست های کلان کشور رنج می بریم و با توجه به شرایط فعلی اقتصادی همچنان درگیر مشکلاتی مانند بی پولی هستیم. با پول زیاد نمی توان انتظار داشت که قیمت ها را در بازار خودرو کنترل کنیم. مسئولان باید سعی کنند برخی از مشکلات اصلی را حل کنند تا بازار به ثبات برسد.
اولین امتیاز را شما ثبت کنید !
مطالعه بیشتر  افزایش تولید و تحویل خودرو در ۵ ماه سال ۹۹

مطالب مرتبط

فوتون مونتاژ شده را از بازار ارزان تر از نمایندگی دریافت کنید….

mortazavi

شرایط فروش سایپا شاهین

سجاد ناجی

آغاز مرحله تبدیل دعوتنامه های پیش فروش منقضی شده

سجاد ناجی

نظر دهید.