مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی مطلب ویژه

لو رفتن استراتژی های گران شدن خودروهای سایپا ایران خودرو

لو رفتن استراتژی های گران شدن خودروهای سایپا ایران خودرو با گذشت دو هفته از افزایش قیمت‌های کارخانه ۸ محصولات شرکت ایران‌خودرو، دیروز دیگر خودروساز بزرگ کشور نیز برخی از محصولات خود را در این شرایط رکود بازار و کمبود عرضه افزایش قیمت داد. این اقدام به منظور ایجاد امکانات برای خریداران و فروشندگان در مقابل نوسانات بازار و تحولات آینده صورت گرفته است.

لو رفتن استراتژی های گران شدن خودروهای سایپا ایران خودرو

با گذشت دو هفته از افزایش قیمت‌های کارخانه ۸ محصولات شرکت ایران‌خودرو، دیروز دیگر خودروساز بزرگ کشور نیز برخی از محصولات خود را در این شرایط رکود بازار و کمبود عرضه افزایش قیمت داد. این اقدام به منظور ایجاد امکانات برای خریداران و فروشندگان در مقابل نوسانات بازار و تحولات آینده صورت گرفته است.

در تاریخ ۲۶ مهرماه، دو هفته پیش، شورای رقابت قیمت محصولات کارخانه ۸ شرکت ایران‌خودرو را که به عنوان محصولات جدید این خودروساز معرفی شده بودند، افزایش داد. با انتشار نام محصولات مورد نظر، مشخص شد که این خودروها در واقع همان تولیدات قبلی این کارخانه هستند که با اضافه شدن آپشن‌های جدید یا رفع ایرادات بهبود یافته‌اند.

در حالی که پیش از این، شورای رقابت با مصوبه‌ای در تاریخ ۱۶ خرداد امسال، قیمت ۲۸ محصول ایران‌خودرو را نسبت به مصوبه فروردین همان سال افزایش داده بود، افزایش قیمت این محصولات اعلام شد. از ابتدای تیر، قیمت‌های مصوب جدید به عنوان معیار مورد نظر قرار گرفتند.

با توجه به تغییرات قبلی و بر اساس آن، از ابتدای سال، قیمت خودروهای مذکور افزایش یافت و میانگین افزایش قیمت آن‌ها بین ۸۰ تا ۱۷۰ میلیون تومان بود. به عنوان مثال، دنا پلاس حدود ۸۰ میلیون تومان، سورن حدود ۱۰۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ حدود ۸۰ میلیون تومان، رانا پلاس حدود ۹۰ میلیون تومان، تارا دستی حدود ۱۶۰ میلیون تومان و تارا اتوماتیک نیز نزدیک به ۱۷۰ میلیون تومان گران شدند.

با ابلاغ مصوبه جدید، برخی از محصولات ایران‌خودرو در بازار تا یک درصد افزایش قیمت یافتند. البته این افزایش قیمت به صورت مقطعی بوده و رکود بازار و کاهش نرخ دلار باعث شده تا آگهی‌دهندگان قیمت‌ها را کاهش دهند.

مطالعه بیشتر  خودروهای ژاپنی کم ایرادترین خودروهای بازار ایران شدند

بررسی چرایی افزایش قیمت محصولات سایپا

بعد از تغییرات قیمت در محصولات ایران‌خودرو، حالا نوبت به سایپا رسیده است که برای چندین بار در امسال قیمت محصولات خود را افزایش دهد.

روز گذشته، شرکت سایپا لیست قیمت ۱۴ محصول خود را اعلام کرد. از بررسی سوابق افزایش قیمت کارخانه این خودروها مشخص می‌شود که قیمت برخی از خودروها از مردادماه امسال تاکنون به طور میانگین هر ماه دو تا سه بار افزایش یافته است.

به عنوان مثال، خودروی سایناS یکی از خودروهایی است که در لیست افزایش قیمت شرکت سایپا قرار دارد و برای چندین بار در طی شش ماه گذشته افزایش قیمت داشته است.

قیمت این محصول در مردادماه امسال ۲۴۸ میلیون تومان بود، که در ماه شهریور حدود ۶ میلیون تومان، در مهرماه حدود ۴۷ میلیون تومان و در آبان ماه ۲۹ میلیون تومان افزایش یافت. حالا به ۲۷۹ میلیون تومان و با در نظر گرفتن سایر هزینه‌ها به ۳۳۰ میلیون تومان رسیده است.

اما چرا ما تفاوتی در مدل های مشابه خودرو نمیبینم اما افزایش قیمت را به وضوح می بنیم؟

نکته مهم در افزایش قیمت خودروها این است که محصولات عرضه شده، بدون تغییر اساسی و تنها با اعمال تغییرات جزئی به نام خودروهای جدید قیمت‌گذاری می‌شوند.

این خودروها همگی مشابه هستند، اما بهانه آپشن ها گزینه مناسبی برای افزایش قیمت خودرو است!

به عنوان مثال:

  • ساینا دنده‌ای EX
  • ساینا S دنده‌ای بنزینی
  • ساینا S اتوماتیک
  • ساینا S دنده‌ای
  • ساینا S دنده‌ای گازسوز
  • ساینا S دنده‌ای بنزینی DA

آیا منتظر یک محصول جدید با اپشن های کاربردی و مفید باشیم؟!

به گفته کارشناسان، خودروسازان هر سه ماه یکبار با بهره‌گیری از روشهای تازه و بهوسیله افزودن آپشن‌های جدید یا تغییر پسوند و پیشوند نام خودرو، قیمت‌ها را افزایش می‌دهند. این آپشن‌ها به صرفه‌جویی نیستند و تنها بهانه‌ای برای افزایش چندین میلیون تومانی قیمت محسوب می‌شوند، در حالیکه در بازار خبری از محصولات جدید مشاهده نمی‌شود.

مطالعه بیشتر  سامانه فروش یکپارچه خودرو جایگزین قرعه کشی برای عرضه خودرو

به گفته فعالان بازار، با وجود افزایش مکرر قیمت‌های کارخانه و معرفی محصولات جدید، عرضه تولیدات داخلی به بازار نه‌تنها افزایش نیافته، بلکه با کاهش همراه بوده و توقف روند کاهش قیمت در بازار را به دنبال داشته است.

کاهش عرضه خودرو را مقصر بدانیم که نمی گذارد قیمت ها پایین بیاید!!!!

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران درباره تداوم رکود در بازار خودرو به همشهری‌ها اطلاع داد: “روند کاهش قیمت خودرو در بازار از اردیبهشت ماه امسال آغاز شد و تا مردادماه، افت قیمت نسبتا خوبی در همه انواع خودروها داشتیم. اما این روند نزولی از مرداد به بعد متوقف شده است.”

طرح تبدیل هایما اس۷

سعید موتمنی اظهار کرد: “از مرداد تا شهریور، با استثنای خودروهای وارداتی، تغییرات چندانی در بازار رخ نداد. اما در مهرماه، شاهد افزایش ۲ تا ۳ درصدی قیمت‌ها بودیم که دلیل اصلی آن مدیریت بازار از سوی خودروسازان بوده است.”

به گفته وی، از ابتدای امسال عرضه خودرو به شدت کاهش یافته است و این کاهش در عرضه، در شرایطی که خودروهای وارداتی هنوز به بازار نرسیده‌اند، جلوی کاهش بیشتر قیمت‌ها را گرفته است.

سعید موتمنی تاثیر افزایش قیمت کارخانه بر قیمت‌های بازار را به صورت مقطعی توضیح داد و اظهار کرد: “بازار خودرو همچنان در معرض یک رکود سنگین است و در طی ماه گذشته، نرخ ارز به تنهایی عامل تاثیرگذار بر قیمت‌ها بوده است.”

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

اعلام برندگان قرعه کشی ایران خودرو

سجاد ناجی

عملکرد ضعیف وزیر صمت زیر تیغ مجلس

سجاد ناجی

پیش فروش بدون قرعه کشی فیدلیتی آغاز میشود.

نویسنده ارشد

نظر دهید.