مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی

کم شدن تعهدات معوقه سایپا

کم شدن تعهدات معوقه سایپا

کم شدن تعهدات معوقه سایپا | افزایش تحویل خودرو به مشتریان | کیفیت پایین برخی تولیدات داخل

گروه خودروسازی سايپا در راستای عمل به تعهدات خود توانست سال گذشته ميزان تحويل خودروهای پيش فروش و فروش فوری را ۴۳ درصد و در سال جاری نيز ۲۴ درصد كاهش دهد.

با شروع تحريم صنعت خودرو در سال ۹۷، شركت‌های خودروسازی با چالش های جدی در توليد خودرو مواجه شدند و اين امر سبب شد بخشی از تعهدات كه از سال های قبل مانده بود، معوق شود.

اما از سال ۹۸ مجموعه سايپا تمام توان و تمركز خود را گذاشت تا از بحران ها عبور كند و با سرعت بيشتری نسبت به ایفای تعهدات جديد و گذشته اقدام كند.

بر اساس آخرين آمارها تا تيرماه سال جاری، تعهدات معوق خودروهای داخلی سايپا بیش از ۸۵ درصد كاهش يافته، اين در شرايطی است كه سال گذشته اين مجموعه در بخش تعهدات معوق كاهش ۶۷ درصدی را ثبت كرده است.

در اين ميان تعهدات باقی مانده خودروهای داخلی (منهای خودروهای مونتاژی تولید مشترک)، توليد شده و پس از تكميل كاری به مشتريان تحويل می شود. لذا می توان عنوان كرد كه به زودی تعهدات معوق خودروهای داخلی سايپا به صفر میرسد.

گروه خودروسازی سايپا در بخش تعهدات عادی (پيش فروش و فروش فوری) به مشتريان نیز توانست كارنامه بسيار خوبی داشته باشد و روند تحويل خودروها را سرعت ببخشد، به گونه ای كه در چند ماه اول سال جاری ميزان كل تعهدات ۲۴ درصد كاهش يافته و سال گذشته نيز در اين بخش كاهش ۴۳ درصدی تجربه شده است.

مطالعه بیشتر  جزئیات طرح آزادسازی قیمت خودرو

از این رو و بر اساس هدفگذاری برای سال ۱۴۰۱، سال آينده مجموعه سايپا هيچ گونه تعهدی نسبت به مشتريان خود در تحويل خودرو نخواهد داشت.

تعداد خودروهایی که سایپا به صورت معوق یا غیرمعوق به مشتریان خود بدهکار بود در انتهای سال ۹۷ به بیش از ۵۲۰ هزار دستگاه می رسید اما این عدد در ابتدای تابستان ۱۴۰۰ با کاهش نزدیک به ۷۰ درصدی، به عدد ۱۷۰ هزار دستگاه رسیده که در مقایسه با شرایط سال های اخیر سایپا و صنعت خودرو ایران، عددی بسیار مطلوب است.

از میان این تعداد خودرو، زمان تحویل حدود ۶ هزار دستگاه گذشته است که اگر این عدد را با تعهدات معوق انتهای سال ۹۷ به تعداد بیش از ۳۰۰ هزار خودرو مقایسه کنیم، می‌توان کارنامه سیاست‌گذاری فروش سایپا را نیز درخشان توصیف کرد.

در خصوص تعهدات خودروهای سواری مونتاژی که با مشارکت خودروسازان خارجی تولید می شد، به جهت خروج شركت های خارجی از ايران و عدم همكاری، توليد آنها امكانپذير نيست.

بنابراین گروه خودروسازی سايپا سعي كرد كه طرح های متنوع جهت تبدیل خودروها، ارايه كند، از اين رو، سال گذشته معوقات در اين بخش ۲۸ درصد و تا پایان خردادماه ۱۴۰۰ نيز ميزان تعهدات این خودروها ۵۰ درصد كاهش يافته است.

يكی از اقدامات مهمی كه گروه خودروسازی سايپا طی چند وقت اخير با جديت پيگيری كرده، تعيين و تكليف تعهدات اتوخدمت بود. تا پایان خردادماه سال جاري ۸۲ درصد از ميزان تعهدات در قالب طرح اتوخدمت كاهش يافته است.

لذا قابل پيش بينی است كه با سرعت خودروهایی كه در طرح اتوخدمت سايپا متعهد شده بوده تا چندماه آينده به طور كامل تحويل داده شود.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

طرح فروش نقدی ۳ محصول بهمن موتور

سجاد ناجی

میزان سود خرید هایما در بورس کالا

سجاد ناجی

کراس‌اوور جدید گروه بهمن با چه مشخصاتی به بازار می‌آید؟

سجاد ناجی

نظر دهید.