مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی

چه بر سر خودروهای دپویی در گمرک می آید؟

تکلیف خودروهای دپویی در گمرک| متروکه شدن خودروهای دپویی | تعداد خودروهای دپویی گمرک | ترخیص خودروهای دپویی | گمرک حودروها 

۱۳۹۹/۱۰/۹ ساعت ۱۴:۰۸

تکلیف خودروهای دپو شده چه می شود؟

برای تعیین تکلیف خودروهای موجود در بنادر و گمرک از جهت اینکه پایان مهلت نگهداری، مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه با اعلام در بخشنامه ای مطرح کرد که در این خصوص اقدام شود.

به گزارش ۲۲ شرقی، در این بخشنامه که بر ماده ۲۴ قانون امور گمرکی و ماده ۵۳ آیین نامه اجرایی قانون در جهت خودروهای وارداتی است و تا به حال نسبت به آن اقدامی نشده، اعلام شده است.

ضمن اینکه مهلت ترخیض خودروهای دپویی در گمرکات کشور، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، سرانجام گمرک نسبت به اعلام کردن متروکه بودن خودروهایی که به دلایل مختلف تا پایان زمان تعیین شده هنوز ترخیص نشده اند و سپردن این خودروها به سازمان اموال تملیکی رای داده است که از تیرماه ۹۷ که همزمان شد با ممنوعیت واردات خودرو به کشور تعداد ۱۲ هزار و۲۶۱ دستگاه خودرو در گمرکات، منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی دپو شده اند.

در دی ماه همان سال بخشنامه ای صادر شد که به خروج خودروهایی که مشکلاتی مانند ثبت سفارش و توقیف از سوی مراجع قضایی ندارند، العم شد که این بخشنامه دولت در نهایت در ۴ مرحله تمدید شد.

در پایان مرحله سوم در مجموع ۱۲ هزار و ۲۶۱ دستگاه خودروی دپویی، تعداد ۷ هزار و ۱۵۳ دستگاه خودرو ترخیص شدند که همچنان نیز تعداد ۵ هزار و ۱۰۸ دستگاه هنوز در گمرک باقی مانده است.

مطالعه بیشتر  قیمت روز خودرو همزمان با پایان خردادماه 1403
تکلیف خودروهای دپویی در گمرک| متروکه شدن خودروهای دپویی | تعداد خودروهای دپویی گمرک | ترخیص خودروهای دپویی | گمرک حودروها 
تکلیف خودروهای دپویی در گمرک| متروکه شدن خودروهای دپویی | تعداد خودروهای دپویی گمرک | ترخیص خودروهای دپویی | گمرک حودروها

تمدید بخشنامه خودروهای دپو شده در ۲۶ شهریور ۹۹

یک بخشنامه دیگر برای این خودروها در روز ۲۶ شهریور سال ۹۹ تمدید شد که در مرحله ۴ تمدید این بخشنامه از ۵ هزار و ۱۰۸ دستگاه خودروی دپویی، تعداد ۲ هزار و ۳۲۵ دستگاه خودروی دیگر نیز ترخیص شدند ولی ۲ هزار و ۷۸۳ دستگاه خودرو که با چالش های متفاوتی مانند: ثبت سفارش غیرقانونی، توقیف با دستور مرجع قضایی، تولید شده در ایالات متحده آمریکا و با حجم موتور ۲۵۰۰ سی سی مواجه بودند که ترخیض نشدند.

اما آیا تمامی خودروهای دیگر به تعداد ۲ هزار و ۷۸۳ دستگاه باید متروکه شوند؟

در خصوص دیگر خودروهایی که تعداد آنها ۲ هزار و ۷۸۳ دستگاه خودرو می باشد و با طی بخشنامه ای که از سمت مدیر کل مرکز واردات و امور مناطق ازاد و ویژه اعلام شده است ممکن است این خودروها متروکه شده و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار بگیرد؟؟؟؟

مهدی دادفر برای جواب این سوال که دبیر انجمن واردکنندگان می باشد در این باره گفته است که این بخشنامه اعلام شده صحت ندارد و خودروهایی که با دستور قضایی در گمرکات کشور توقیف شده اند تا زمانی که تعیین تکلیف شوند در گمرکات باقی مانده و امکان متروکه شدن آنها وجود ندارد.

به گفته مهدی دادفر خودروهایی که در بخشنامه جدید مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه متروکه اعلام شده اند و باید در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار بگیرند شامل خودروهای ساخت ایالات متحده آمریکا هستند که با حجم موتور بیشتر از ۲۵۰۰ سی سی می باشند و ضمن اینکه دارای ثبت سفارش غیرقانونی می باشند که خودروهایی که به هردلیل تا پایان مهلت قانونی دولت و در ۲۶ شهریور سال جاری که از سمت صاحبان آنها ترخیص نشده اند، می شوند.

مطالعه بیشتر  قطعات یدکی هایما 8S در بازار توزیع شد

آن طور که دادفر می‌گوید: خودروهایی که ذیل بخشنامه جدید  مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه باید متروکه اعلام شده و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گیرند شامل خودروهای ساخت ایالات‌متحده آمریکا، دارای حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی، دارای ثبت‌سفارش غیر‌قانونی و نیز خودروهایی که به هر دلیل تا پایان مهلت قانونی دولت در ۲۶ شهریورماه سال جاری از سوی صاحبان آنها ترخیص نشده، می‌شوند.

در خصوص خودروهای کرمان موتور که به تازگی وارد بازار شده اند و البته کدگذاری این خودروها نیز تغییر پیدا کرده است، قیمت قطعی KMC K7 مشخص شد اما در خصوص بسیاری از خودروهای دیگر که با نوسانات قیمتی روبه رو بوده اند هنوز مشخص نیست که  آزادسازی قیمت خودرو به کجا رسیده است؟

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

جایگاه صنایع کوچک در صنعت خودرو

سجاد ناجی

دور دوم فروش فوق‌العاده خودروسازان با قیمت‌های جدید

سجاد ناجی

احتمال توقف طرح گازسوز شدن خودروها

سجاد ناجی

نظر دهید.