مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی

منتظر پراید ۵۰۰ میلیونی تومانی باشید!

منتظر پراید 500 میلیونی تومانی باشید! در آخرین ماه سال 1401 با ادامه نوسانات قیمتی در بازار خودرو قیمت برخی خودروهای تولید داخل تنها در هفته گذشته بین 10 تا 60 میلیون افزایش یافته است. رقابت شدید پول و خودرو جای نگرانی دارد، هرچند که نوسانات نرخ دلار تاثیر فزاینده ای بر همه بازارها و محصولات مهم و غیر ضروری داشته است.

منتظر پراید ۵۰۰ میلیونی تومانی باشید!

در آخرین ماه سال ۱۴۰۱ با ادامه نوسانات قیمتی در بازار خودرو قیمت برخی خودروهای تولید داخل تنها در هفته گذشته بین ۱۰ تا ۶۰ میلیون افزایش یافته است. رقابت شدید پول و خودرو جای نگرانی دارد، هرچند که نوسانات نرخ دلار تاثیر فزاینده ای بر همه بازارها و محصولات مهم و غیر ضروری داشته است.

اما در ماه پایانی سال قیمت خودرو تغییر کرد به طوری که ارزان ترین خودرو به بیش از ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافت و با توجه به سیاست حمایت از مصرف کننده دولت سیزدهم امکان افزایش این محصول تا ۳۰۰ میلیون تومان است که ۵۰۰ میلیون تومان زیاد است!
وضعیت بازار خودرو در سال گذشته دلیل اصرار نمایندگان بر عزل فاطمی امین بود، اما این موضوع در مذاکرات دولت مجلس بی نتیجه مانده است.
وزیر دولت سیزدهم با وعده وعیدهایی مانند: حذف قرعه کشی شرکت های خودروسازی، آزاد کردن واردات، واگذاری سهام دولتی خودروسازان، کاهش قیمت ها، بهبود کیفیت، افزایش تولید خودرو و قطعات برای بهتر شدن وضعیت صنعت خودروسازی همچنان به عنوان یک وعده باقی مانده و گاه و بیگاه صدای اعتراض یک نماینده مجلس را می شنویم تا بگوییم حق با مردم است.

سیاست گذاری های اشتباه و ایجاد تورم بیشتر در بازار خودرو

اما این مدل سیاسی و اجرای برنامه تورمی در بازار خودرو برای مردم مناسب نیست. به نظر می رسد در این بازار سرمایه گذارانی بوده اند اما دومینوی این تورم به سایر بازارهای مصرف نیز رسیده است تا پس از پول و سکه، قیمت خودروی جدید در بازار ملاک تعریف محصولات دیگر قرار گیرد.

اسد کرمی نایب رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران گفت: دولت مجری خوبی برای گرانی خودرو در بازار است زیرا توان کافی برای افزایش تولید خودرو و عرضه خودرو به بازار را ندارد. تمام مدیران آن با استفاده از ظرفیت، این محصول را به فروش می رساند. این به یک سرمایه کالایی برای مردم تبدیل شده است، بنابراین مردم برای حفظ و افزایش سرمایه خود به بازار سرمایه و ارز و سکه روی می آورند و پول خود را در بازار خودرو سرمایه گذاری می کنند. از ابتدای سال جاری تاکنون، فعالان و کارشناسان هشدارهای زیادی درباره تاثیر منفی نوسانات نرخ ارز بر قیمت خودرو در بازار و کاهش قدرت خرید داده اند.
حواشی خودروسازان داخل: ایران خودرو نیز مانند سایپا برای فروش بی قانون خودروهایش باید پاسخگو باشد.
کرمی گفت: سیاست دولت برای تنظیم عرضه و قیمت خودروها تاثیر مثبتی بر وضعیت بازار این محصولات نداشته است، حتی تاثیر معکوس داشته است. وی ادامه داد: خرید خودرو در بورس یکی از راهکارهای دولت برای خریداران واقعی است، متاسفانه قیمت ها در بازار بیش از پیش کاهش یافته است، خودرو پژو ۲۰۷ بیش از ۴۰۰ میلیون تاکنون افزایش قیمت داشته است به شکلی که به مرز یک میلیاردی رسیده است!

قدرت دولت در بازار خودرو و گرانی خودروها توانی برای مردم باقی نذاشته است!

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران گفت: سیاست های شکست خورده دولت بعد از ارز که مرجع اصلی قیمت گذاری خودرو محسوب می شود، پیامدهای زیادی در قیمت گذاری و عرضه خودرو داشته و تحت تاثیر قرار گرفته است. ضمن اینکه تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت محصولات داخلی و وارداتی در بازار داشته است.
به گفته کریمی سیاست غلط خودرویی دولت تاثیر زیادی بر بازار خودرو گذاشت. دولت همچنان در حال انجام کار خود برای تثبیت عرضه و قیمت خودرو است و بازار را با قیمت ارز به قدری رها کرده است که هر تغییر هزار تومانی نرخ دلار به میلیون ها تومان در بازار خودرو تبدیل می شود.
این فعال صنفی با تاکید بر اینکه دولت احساس  می کند مردم پول دارند و تمایل به خرید خودرو بیش از این قیمت است، گفت: احتمال افزایش قیمت نسبت به شاخص های فعلی بازار بسیار زیاد است: تا زمانی که پراید ارزان ترین خودرو باشد و قیمتی نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان داشته باشد.

نمایش جدید دلالان خودرو در بازار

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران گفت: نگاه مردم به خرید خودرو صرفا سرمایه ای است و برای حفظ و چند برابر شدن سرمایه خود خودرو می خرند.
وی در ادامه خرید و فروش خودرو در بین عموم مردم را به عنوان کوتاه ترین و سودآورترین راه برای جذب سرمایه توصیه کرد زیرا مردم برای پیش خرید و ثبت نام قرعه کشی خودرو در صف ایستاده بودند.
کرمی تاکید کرد: خودرو اگرچه کالاهای اساسی نیست، اما از نظر اجتماعی از حساسیت بالایی برخوردار است و برای بخش اقتصادی سودآور است، بنابراین دولت از اعلام قیمت در این بخش راضی نبوده و در کاهش قیمت ها محتاط است.
اولین امتیاز را شما ثبت کنید !
مطالعه بیشتر  افزایش قیمت کارخانه ای خودروها به دلیل مالیات سبز

مطالب مرتبط

قیمت محصولات بهمن موتور کارخانه ۹ مرداد

mortazavi

فونیکس FX ، محصول جدید مدیران خودرو

سجاد ناجی

انتقاد رهبر معظم از کیفیت محصولات داخلی

سجاد ناجی

نظر دهید.