مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی

بالاخره واردات خودرو را با چه سناریویی بشناسیم!

بالاخره واردات خودرو را با چه سناریویی بشناسیم! بر اساس قانون بودجه سال 1402، دولت درآمدی معادل 1260 هزار میلیارد ریالی مالیات بر واردات در نظر گرفت، بخشی که باید هنگام ورود خودرو به کشور پرداخت شود. در عین حال مرکز پژوهش های مجلس در گزارش کلی و در صورت بررسی لایحه بودجه 1402 به موضوع مالیات بر واردات که یکی از آنها مربوط به خودرو است، پرداخته است.
بالاخره واردات خودرو را با چه سناریویی بشناسیم!

بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۲، دولت درآمدی معادل ۱۲۶۰ هزار میلیارد ریالی مالیات بر واردات در نظر گرفت، بخشی که باید هنگام ورود خودرو به کشور پرداخت شود. در عین حال مرکز پژوهش های مجلس در گزارش کلی و در صورت بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ به موضوع مالیات بر واردات که یکی از آنها مربوط به خودرو است، پرداخته است.

در این گزارش آمده است که «مالیات وارداتی به معنای مجموع ریالی مالیات خارجی دریافتی از کالاهای وارداتی در بودجه سنواتی است که معمولاً نوعی مالیات خارجی برای خودروهای سواری است».

در ۶ سال گذشته سهم مالیات بر واردات از مالیات های غیرمستقیم (مالیات بر کالا، خدمات و کلیه مالیات های وارداتی) از ۲۱ درصد به ۳۷ درصد بوده است در حالی که در لایحه قانون ۱۴۰۲ این سهم ۳۴ درصد برآورد شده است. با توجه به ممنوعیت واردات خودرو از خرداد ۱۳۹۷ تا خرداد امسال، دولت به جز برخی از سال گذشته (۱۳۹۷) درآمد اضافی از مالیات واردات خودرو ندارد. اکنون با توجه به آزادسازی واردات، بخشی از درآمد مالیات غیرمستقیم محل واردات خودرو در سال آینده تامین می شود.

بر اساس آنچه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ اعلام شد، ارزش دلاری فروش خودرو دو میلیارد دلار در نظر گرفته شده است. در این مورد مرکز پژوهش های شورای اسلامی واردات خودرو را سه چهارم پیش بینی کرد که در هر سه نرخ واردات ثابت (دو میلیارد دلار) را در نظر گرفتند اما برخی متغیرها متفاوت است.

بر اساس مورد اول، بر اساس ابلاغیه وزارت دفاع به گمرک، مالیات واردات خودرو بین ۶ تا ۳۴ درصد در نظر گرفته شده است و میانگین نرخ تعرفه در جدول بودجه ۱۴۰۲، ۵۵ درصد است.

از سوی دیگر در واردات خودرو نیز میانگین نرخ ارز برای سال آینده به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان می رسد در حالی که نرخ آزاد دلار به ۴۵ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که طبق پیش بینی های دولت، دریافتی مالیات واردات خودرو در سال آینده کمتر از ۳۲ میلیارد تومان (به طور دقیق تر، ۳۱ و ۳۵۰ میلیارد تومان) خواهد بود.

با توجه به پیش بینی دولت مبنی بر کسب درآمد هزار و ۲۶۰ هزار میلیاردی در سال آینده از مالیات واردات، سهم واردات خودرو از این رقم به ۲۵ درصد خواهد رسید. در سناریوی دوم، میانگین تعرفه ۶۰ درصد است، هرچند واردات خودرو به کشور در سال ۱۴۰۲ همچنان دو میلیارد دلار است.

همچنین نرخ مبادله ای بر اساس حق ورودی به جای ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان (در سناریوی اول) ۲۶ هزار تومان است که ناشی از برنامه ها و اقدامات دولت برای تثبیت نرخ است.

در سناریوی دوم، مجلس با توجه به اینکه دولت می خواهد سیاست ثبات نرخ ارز را دنبال کند، نرخ پایه را کاهش داد. بر اساس این تغییرات، مرکز پژوهش های مجلس پیش بینی کرد که درآمد حاصل از واردات خودرو در سال آینده ۳۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان باشد.

بر اساس پیش بینی یک میلیون و ۲۶۰ هزار میلیاردی دولت از درآمد مالیاتی واردات در سال آینده، سهم واردات خودرو از این رقم در سناریوی دوم حدود ۲۵ درصد خواهد بود.

مرکز پژوهش های مجلس در نهایت وضعیتی به اصطلاح واقعی را در نظر گرفت که قیمت خودروهای وارداتی ثابت (دو میلیارد دلار) در نظر گرفته شود، اما عوامل دیگر تغییر کرده است. در این حالت میانگین نرخ عوارض ۳۵ درصد و نرخ پایه ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان است.

بر اساس این محاسبه، درآمد دولت از عوارض واردات خودرو در سال آینده به زیر ۲۰۰۰۰ میلیارد تومان (۱۹ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان) خواهد رسید.
بر اساس پیش بینی ۱۲۶۰ میلیاردی دولت از محل مالیات واردات در سال آینده، سهم خودروهای وارداتی در سناریوی سوم حدود ۱۶ درصد است.
مرکز پژوهش های مجلس در پایان تاکید کرد برای شفافیت گمرک بهتر است متن زیر به لایحه بودجه ۱۴۰۲ اضافه شود.
متن موردنظرر برای مرکز پژوهش ها بدین شکل است که “در سال ۱۴۰۲، نرخ ارز محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی در تمامی موارد است، همچنین محاسبه حقوق ورودی که براساس برابری نرخ ارز اعلام شده توسط بانک مرکزی منظور همان (نرخ سامانه مبادله الکترونیکی) در روز اظهار خواهد بود.
باید دید در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ واردات خودرو چه ارقامی درج می شود و پس از چهار سال ممنوعیت ورود خودرو به کشور چه درآمدی از این محل نصیب دولت می شود.

در حال واردات خودرو در چه وضعیتی است؟

اما موضوعی که این روزها ذهن مردم را به خود مشغول کرده وضعیت واردات خودرو به کشور است. بر اساس تعهد وزارت صنعت، معدن و تجارت تا پایان سال ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی خارجی باید وارد کشور شود. این وزارتخانه همچنین وعده داده است که تا پایان بهار آینده ۱۰۰۰۰۰ خودرو دیگر وارد کشور خواهد شد.

بنابراین، طبق وعده وزارت امنیت، ظرف مدت ۶ ماه (از ابتدای دی ماه سال جاری تا پایان خرداد ماه سال آینده)، در مجموع ۲۰۰ هزار خودروی خارجی به گفته وزارت صمت وارد گمرکات کشور شود. اما آیا می توان به این وعده عمل کرد؟
نگاهی به آخرین وضعیت واردات خودرو پاسخ مناسبی به این سوال می دهد. بر اساس آنچه که به طور رسمی از سوی وزارت صمت اعلام شده است، تاکنون تنها ۱۴۲ خودروی خارجی توسط گمرکات کشور مورد بازدید قرار گرفته است.
بنابراین اگر این وزارتخانه بخواهد تا پایان سال جاری به وعده خود عمل کند باید در کمتر از چهل روز بیش از ۹۹ هزار دستگاه خودرو وارد این کشور شود. با توجه به پیچیدگی و تلاشی که برای واردات انجام می شود، بعید به نظر می رسد که این ارقام در بازه زمانی پیش بینی شده به دست آید.
بر اساس پیش بینی انجمن واردکنندگان خودرو، در صورت فراهم شدن تمامی شرایط برای واردات خودرو به کشور، تا پایان سال ۵۰ هزار خودرو وارد کشور می شود که نیمی از وعده وزارت صمت را پوشش می دهد.
وزارت صمت دلیل تاخیر در واردات خودرو وعده داده شده را توضیح نمی دهد، اما به نظر می رسد مشکلاتی مانند کمبود ارز و تحریم ها، به ویژه انتقال پول و نبود نهادهای رسمی ملی باشد. این یکی از بزرگترین مشکلات و چالش های واردات خودرو است.
بنابراین تا زمانی که این چالش ها برطرف نشود، وعده وزارت امنیت مبنی بر واردات ۲۰۰ هزار خودرو حداقل تا پایان بهار ۱۴۰۲ محقق نمی شود.
در واقع در حال حاضر موانعی نیز وجود دارد که می تواند به ورود خودروهای خارجی به کشور در پایان سال کمک کند، هرچند به نظر نمی رسد که طرح واردات ۱۰۰ هزار خودرو به نتیجه برسد.

به عنوان مثال اخیراً مدیرعامل سایبا به چین سفر کرده و با شرکت های چینی برای واردات خودرو از این کشور مذاکره کرده است. همانطور که اعلام شد، سایبا در ابتدا خودروهای چانگان را وارد کشور کرده و به مونتاژ آنها ادامه خواهد داد.

مطالعه بیشتر  قیمت های جدید خودرویی امروز 9 خردادماه 1403

حال باید منتظر ماند و دید که آیا دستاورد سفر محمدعلی تیموری به سرزمین اژدها، ورود خودروهای چینی وارداتی قبل از سال نو خواهد بود یا خیر.

اما در شرایطی که واردات خودرو به کشور نامشخص و بسیار کند است، بورس کالای ایران تاکنون بیش از ۲۱ هزار خودروی خارجی را در این بستر برای فروش پذیرفته است.
خبر خودرویی امروز: اگر فرض را بر این بگیریم که واردات خودرو نیز آزاد؛ نحوه فروش این خودروها به چه شکل است؟! آیا می توان این خودروها را در بازار آزاد نیز به فروش رساند؟ با کلیک بر روی لینک جزئیات این مقاله را بخوانید…
طبق قوانین واردات خودرو، خودروهای خارجی باید در مقابل کالا فروخته شوند، البته نرخ دقیق و نهایی یا سود آن برای واردکنندگان مشخص نیست. در واقع حتی اگر یک درصد از تعهد واردات ۱۰۰ هزار خودرو (تا پایان امسال) محقق نشده باشد، بورس کالا تاکنون ۲۱ میلیون و ۱۴۰ هزار خودرو خارجی (که ۱۹ هزار خودرو چینی است) پذیرفته است، اما این موضوع مشخص نیست که دقیقا چه زمانی عرضه خواهند شد.
اگرچه واردات خودروهای صفر کیلومتر به کشور بسیار کند و راکد است. و وعده وزارت صمت داخلی مبنی بر ورود ۲۰۰ هزار خودرو تا بهار سال آینده ممکن است محقق نشود. اعضای شورای اسلامی به دنبال خودروهای دست دوم وارداتی.
مجلسی ها حامی سیاست واردات خودرو بودند که به نوعی دولت را مجبور به آزادسازی واردات خودرو کردند و حالا به سمت خودروهای کارکرده رفته اند تا بازار خودروی داخلی آنها تنظیم شود.

در ابتدا کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی که در روند بررسی لایجه بودجه ۱۴۰۲ رای به آزادی واردات خودروهای دست دوم به کشور داشتند که این مصوبه در ابتدا موضوع جدی نبود و بعد با توجه به مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه طبق آزادسازی خودروهای کارکرده و دست دوم، کمی موضوع جدی تر شد.

بر این اساس و بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق، خودروهای با سن حداکثر ۵ سال قابل واردات به کشور هستند. گفته می شود نمایندگان اولین توافق و هماهنگی را با دولت در خصوص واردات خودروهای دست دوم انجام داده اند و اگر این مصوبه در صحن علنی تصویب شود و شورای نگهبان نیز آن را تایید کند، آسان تر از ورود به پرونده صفر کیلومتر در مرحله اجرا است.
دلایل مختلفی برای تایید واردات خودروهای کارکرده ارائه شده است، از جمله اینکه این خودروها قیمت تمام شده کمتری نسبت به نوع صفر کیلومتر دارند و برای مصرف کنندگان نهایی ارزانتر هستند. با این حساب دست مشتریان داخلی بیشتر به سمت خودروهای خارجی خواهد رفت و همین موضوع می تواند به ثبات بازار خودرو کمک کند.
نکته دیگری که نمایندگان مجلس برای توضیح واردات خودروهای کارکرده بیان کردند این است که واردات خودروهای کارکرده به ارز کمتری نیاز دارد.
علاوه بر این، واردات خودروهای کارکرده نیازی به گرفتن مجوز از سوی نمایندگان رسمی خارجی ندارد و همین باعث می شود که خودروهای دست دوم با سرعتی بالاتر نسبت به مدل های  صفر کیلومتر باشند و این در حالیست که واردات خودروهای دست دوم چالش ها و مشکلات خاص خود را دارند و می توان به نمونه ای اشاره کرد که ابهارم در خدمات پس از فروش و سطح کیفی کارکرده ها نیز از جمله این مسائل است.
جدای از این مشکل، دو ابهام مهم در مورد واردات خودروهای کارکرده وجود دارد: یکی نحوه محاسبه قیمت و دیگری محل فروش. هنوز مشخص نیست چه سازوکارها و تعرفه هایی تعیین کننده قیمت خودروهای دست دوم (در صورت قطعی و نهایی بودن واردات) خواهد بود و از سوی دیگر این خودروها باید در بورس کالا فروخته شوند یا خیر.
اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

اعتراض صاحبان خودروهای لوکس به محاسبه مالیات

سجاد ناجی

طرح فروش فوری محصولات بهمن موتور (فروش ویژه طرح مادران)

mortazavi

سامانه یکپارچه به خاطر ظرفیت های خالی موجود دوباره باز می شود!

mortazavi

نظر دهید.