مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی

نحوه پرداخت عوارض آزادراه

نحوه پرداخت عوارض آزادراه

پرداخت الکترونیکی عوارض برای تعداد محدودی از بزرگراه ها در ایران اجرا شده است اما کار رانندگان را بسیار ساده کرده و روش های مختلفی برای این کار وجود دارد. براساس آمارهای به دست آمده از این اقدام، پرداخت عوارض بزرگراه در سفر یکی از خواسته های رانندگان در زمان مسافرت است و با پرداخت الکترونیکی کار آسان شده، زمان سفر کاهش یافته، مصرف سوخت کاهش یافته، در ارزش خودرو صرفه جویی شده است، پرداخت عوارض بسیار راحت تر شده و کاهش خرابی های رویه آسفالت ها در زمان توقف دروازه های عوارض نیز قسمتی از مزایای الکترونیکی شدن اخذ عوارض در آزادراهها می باشد.
پرداخت عوارض آزادراهها انلاین در ابتدا برای چهار آزادراه تهران- ساوه، قزوین- زنجان، تهران- قزوین- تهران- قم با تاخیر یک ساله که از تاریخ ۲۸ اسفند۱۳۹۷ آغاز شد و هدف این طرح کاهش هزینه ها و افزایش سرعت تردد در آزادراهها بدون نیاز به توقف در باجه های آزادراهی است.
 برای پرداخت الکترونیک هزینه ها در ابتدا باید چه اقدامی انجام داد؟
برای اینکار می توان از خطوط راه اندازی شده برای پرداخت الکترونیکی عوارض عبور کرد و سپس از طرق تلفن همراه و سیستم های الکترونیکی بدون توقف این کار را انجام داد.
ضمن اینکه وزارت راه و شهرسازی روش های مختلفی را برای پرداخت الکترونیکی و عوارض بزرگراهها در نظر گرفته که یکی از این روش ها، استفاده کردن از برچسب پرداخت عوارضی اتوبان است و برای این کار لازم است که برچسب الکترونیکی پرداخت عوارض تهیه شود و هر زمان که از باجه الکترونیکی عوارضی عبور می شوید، مبلغی از شارژ جساب کاربری راننده کم خواهد شد و با توجه به اینکه این برچسب ها قابلیت شارژ شدن نیز دارند.
همچنین اپلیکیشن ها و سامانه های مختلفی هم برای پرداخت الکترونیکی عوارض در نظر گرفته شده که با انتخاب کردن هریک از این سامانه ها می توان به شکل آنلاین پرداخت عوارضی ها را انجام داد.
اما اگر تمایل داشتید از روش های غیر انلاین استفاده کنید، از طریق خودپردازها می توانید این کار را انجام دهید و برای اینکار کافیست شناسه قبض وشناسه پرداخت را از طریق لینک استعالم عوارض آزادراهای دریافت کرده و با حضور در یکی از خود پردازها عوارض خود را پرداخت کنید.
همچنین لازم به ذکر است که برای پرداخت الکترونیکی عوارض تنها ۴۸ ساعت وقت دارید که در صورت تاخیر مشمول جریمه خواهید شد.
اما این موضوع نیز باید یاداوری شود که تمامی آزادراهها دارای پرداخت الکترونیکی نیستند و دلیل آن هم همکاری مسئولان مربوطه، بدحسابی رانندگان در پرداخت است. این موضوع هم به این خاطر است که در صورت بهره برداری از این طرح ایجاد شده، قسمت زیادی از سرمایه بازگشت داده می شود که برای تعمیر و نگهداری آزادراهها استفاده خواهد شد.
اما در آخرین تصمیماتی که در مورد بودجه ۱۴۰۲ ذکر شده و به توافق نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز رسیده، قرار بر این است که وزارت راه و شهرسازی از طریق مشارکت در سرمایه گذاران بخش غیر دولتی، اخذ عوارض آزادراهها و بزرگراه ها به شکل الکترونیکی عملیاتی شود و از آنجاییکه این تصمیم در بودجخ ۱۴۰۱ هم ذکر شده بود، باید تا پایان امسال ببینیم چه میزان از این هدف تحقق پیدا خواهد کرد.
اولین امتیاز را شما ثبت کنید !
مطالعه بیشتر  شاین مکس ایران خودرو قیمت جدید خود را اعلام کرد...

مطالب مرتبط

میزان سود خرید هایما در بورس کالا

سجاد ناجی

خودروی هایما در طرح فروش با تحویل ۹۰ روزه ویژه دی ماه ۱۴۰۲

mortazavi

وضعیت قیمت ها در بازار خودروهای ایرانی ۱۹ مهر

mortazavi

نظر دهید.