مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی

مالیات برای خودروهای بالای ۳ میلیارد

مالیات برای خودروهای بالای ۳ میلیارد
نمایندگان مجلس سالانه یک درصد مالیات بر خودروهای لوکس را در نظر دارند که شامل خودروهای بالای ۳ میلیارد تومان می شود. نمایندگان شورای اسلامی شهر در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه ۷ اسفند) در جریان بررسی قسمت درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، با بند (خ) تبصره (۶) موافقت کردند.
در قسمت درآمدی بند (خ) تبصره ماده واحده لایحه بودجه آمده است که انواع مدل خودروهای سواری و وانت دواتاق (کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکین شامل اشخاص حقیقی و حقوقی که قیمت روز خودروهای آنها بیشتر از (۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال باشد نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد(۱%) می‌گردند.
نمايندگان شوراي اسلامي نيز با بند (ث) ماده (۶) قانون بودجه بند ج مبني بر ايجاد شفافيت و سياست اصلاحي در معافیت هاي مالياتي موافقت كردند.

در قسمت درآمدی ردیف های بند (ث) تبصره (۶) ماده واحده لایحه بودجه موارد زیر ذکر شده است:

طبق ردیف (۱) بند (ث) تبصره (۶) وزارت امور اقتصادی و دارایی وظیفه دارد که در راستای هدفمند سازی معافیت های مالیاتی، گمرکی و شفاف کردن حمایت های مالیاتی، سیاست اعتبار مالیاتی و گمرکی با نرخ صفر را به جای معافیت های قانونی مالیاتی مصرح در قانون مالیات مستقیم جایگزین و قانون امور گمرکی کند، همچنین لازم است که فهرست تمامی معافیت های مالیاتی و گمرکی و مقدار معافیت آنها نیز مشخص شود.  این فهرست باید شامل حوزه فعالیت افراد، مبالغ درآمد مالیاتی و گمرکی که در نتیجه این معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته نشده و مرجع قانونی این معافیت‌های مالیاتی باشد.

مطالعه بیشتر  سورن پلاس جایگزین تاکسی‌های سمند می شود

علاوه بر این، در بند (۲) آمده که: دستگاه های اجرایی وظیفه دارند معافیت ها وتخفیفات مالیاتی و گمرکی قانونی را به شکل جمعی – خرجی در حساب های مربوط به خودشان ثبت کنند. عملکرد معافیت ها و تخفیفات گمرکی و مالیاتی به عنوان مالیات بر واردات وصولی گمرک جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.

قیمت خودروهای خارجی در ایران: هایما ۸ اس با قیمت تمام شده جدید در ایران

در ردیف (۴) بند (۳) نیز مقرر شده است: معافیت مالیاتی کلیه موسسات آموزشی و مواد آموزشی اعم از موسسات کنکور دانشگاه ها اعم از کنکور سراسری و کنکور آموزش عالی (کارشناسی ارشد و دکتری) و نشریات. لغو شود.
در سطر (۵) باب مذکور ذکر شده است. تبلیغ کالاها و خدمات داخلی در روزنامه ها و نشریات مشمول مفاد بند (ث) «ب» ماده (۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده نمی باشد.
در ردیف (۳) بند مذکور آمده است: معافیت مالیات بر درآمد سالانه اشخاص موضوع بند «ل» ماده (۱۳۹) قانون مالیات های مستقیم معادل چهار برابر سقف مالیاتی این ماده است. ماده ۸۴ این قانون) و بیش از آن حسب مورد مشمول مالیات به نرخ قانون مالیاتهای مستقیم می باشد.

همچنین در ردیف (۶) بند (ث) آمده است که معافیت از بند (ب) ماده (۱۵۹) قانون برنامه پنجم توسعه فقط شامل واحدهای صنعتی و معدنی می شود که پروانه بهره برداری یا قرارداد معدنی آنها . در مدت اجرای قانون فوق الذکر صادر شده است و نمایندگان موافق بندهای (ش) و (ت) تبصره (۶) ماده واحده لایحه قانونی بودجه هستند.

در بخش درآمدی بند (ش) تبصره (۶) ماده واحده لایحه بودجه نیز ذکر شده است:  ‌با هدف تسریع و تسهیل رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی، اختیار سازمان امور مالیاتی در تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم ‌در‌خصوص معافیت مؤدیان از انجام بخشی از تکالیف قانون مذکور از قبیل نگهداری اسناد و مدارک و ارائه اظهارنامه مالیاتی، به حداکثر «صد برابر» میزان معافیت موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم افزایش می‌یابد.

مطالعه بیشتر  افزایش قیمت خودرو شاهین امروز 31 خرداد 1402

بند (ش) تبصره (۶) ماده یک لایحه بودجه نیاز به رای دو سوم مجلس داشت که با ۱۹۰ رای موافق، ۶ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۴۱ نماینده به تصویب رسید.

در بخش درآمدی بند (ت) تبصره (۶) ماده واحده لایحه بودجه آمده است: در راستای سیاست‌های حمایت از تولید، نرخ مالیات موضوع ماده (۱۰۵) قانون مالیات‌های مستقیم اشخاص حقوقی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارتخانه‌های ذی‌ربط در فعالیت‌های تولیدی در سال ۱۴۰۱ معادل هفت واحد درصد کاهش می یابد. این بخشودگی علاوه بر سایر معافیت‌ها و بخشودگی‌ها و مشوق‌های قانونی اشخاص مذکور می‌باشد.

بند (ت) تبصره (۶) ماده واحده لایحه بودجه نیاز به رأی دو سومی مجلس داشت که با ۱۸۳ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۸ نماینده حاضر در جلسه تصویب شد.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

تنها ۲۴۶ دستگاه خودرو به کشور وارد شده اند!

mortazavi

۳ تغییر بزرگ برای عرضه خودروهای خارجی و داخلی

mortazavi

حواله فروشی خودروها در بازار با چه قیمتی فروخته می شود؟

mortazavi

نظر دهید.