مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی

لغو واردات خودروهای سواری به کشور

لغو واردات خودروهای سواری به کشور

اگرچه کمیسیون تلفیق با معرفی انواع خودروهای سبک و سنگین با عمر حداکثر پنج سال موافقت کرد و با این موضوع موافقت شد تا در کنار عرضه خودروهای جدید به تنظیم بازار کمک کند، اما اکنون اصطلاح خودروهای سواری حذف و لغو شده است. حذف و لغو شد؛ به این ترتیب امسال خبری از واردات خودروهای سواری فرسوده به کشور نخواهد بود.
به گزارش خبرگزاری های خودرویی، جلسه ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۱ کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی تنها یک مصوبه دارد و آن هم مربوط به واردات خودروهای کارکرده و مدت زمان پنج تا هشت سال، با این تفکر بود که این خودروها علاوه بر ارزان بودن، خدمات پس از فروش نیز دارند. در عین حال همزمان وارد می شوند و تحولی در بازار ایجاد می کنند.
پس از انتشار این خبر، یکی از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۲ مجلس نیز از تلاش برای گنجاندن واردات خودروهای کارکرده خارجی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ خبر داد و تاکید کرد که این اقدام می تواند پاسخگوی بخش قابل توجهی از تقاضاهای انباشته خودرو باشد و بتواند تعادل را به بازار برگرداند. در کمیته تجمیع با تایید رئیس کمیته صنایع و حمایت سایر نمایندگان به طور جدی واردات خودروهای کارکرده شده و قراردادهای اولیه در سطح دولت منعقد می شود.
چند روز بعد، در ۱۸ بهمن ۱۴۰۱، اعضای کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۲ با واردات خودروهای فرسوده کمتر از پنج سال در سال ۱۴۰۲ موافقت کردند و بدین ترتیب اجازه واردات خودروهای دست دوم، کشنده، کامیون، کامیونت، اتوبوس و مینی بوس را دادند. کار پنج ساله به دولت واگذار شد.
نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن شورای اسلامی نیز در این زمینه تاکید کرد: مجوز واردات خودروهای فرسوده کمتر از پنج سال با هدف ورود خودروهای بیشتر به کشور و همچنین جبران بخشی از آن صورت می گیرد و وضعیت بازار خودرو کمی ثابت شود.

مطالعه بیشتر  اعلام قیمت کی ام سی K7 محصول کرمان موتور

خبر امروز: خودروهای بی کیفیتی که دیگر در بازار نخواهیم دید…
اعتقاد بر این است که پس از پایان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون های متحد، مواد لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور باید به تصویب اعضای صحن شورای اسلامی برسد. سرانجام، در ۱۳ اسفند سال گذشته، این مجوز را به وزارت صمت داد. نمایندگان مجلس در مصوبه ای به وزارت صمت اجازه دادند خودروهای قدیمی زیر پنج سال را وارد کند.
لذا اعلام شد با الحاق بند ۷ به منظور کنترل عرضه و تقاضا و کاهش قیمت خودرو در کشور و به منظور کنترل بازار خودرو واردات انواع سبک و سنگین. خودروهای با عمر طولانی پنج ساله در کشور باید آزاد باشند.
در نتیجه متن تصمیم در خصوص این قسمت مذکور در ماده ۷ بودجه تغییر و کلمه خودروی سواری حذف شد.
لذا بر اساس متن قانون بودجه سال ۱۴۰۲; سواری های دست دوم امسال قابل واردات به کشور نیست.
بر این اساس می توان گفت نگرانی کارگران و کارشناسان از واردات خودروهای فرسوده تا حد زیادی با حذف واردات خودروهای سواری از آیین نامه رفع خواهد شد.
متصدیان صنعت خودرو کشور با اشاره به نکات منفی واردات خودروهای فرسوده، معتقدند خودروها از وضعیت استاندارد خاصی برخوردار نیستند و نگرانی هایی در خصوص مشکلات کیفی و زیست محیطی آنها وجود دارد و این غیر مجاز و منطقی است. به سراغ خودروهای دست دوم بروید.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

بررسی ۳ گزینه وزارت صنعت برای تولید خودروی ارزان‌قیمت در کشور

سجاد ناجی

تعطیلات پرترافیک در انتظار ۳ استان

سجاد ناجی

خروج خودروسازی کشور از انحصار با واردات

سجاد ناجی

نظر دهید.