مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی مطلب ویژه

خودروسازان می گویند قیمت گذاری دولتی باعث ضرر سنگین ما شده است!

خودروسازان می گویند قیمت گذاری دولتی باعث ضرر سنگین ما شده است! صنعت خودروسازی، به‌عنوان یکی از صنایع پیشران، در کشورهای صاحب فناوری مورد توجه قرار دارد. اما صنعت خودروسازی در کشور به دلیل تولید انبوه زیان‌ده، در سال‌های اخیر از مهم‌ترین منابع زیان‌زا شده است. شرکت ایران‌خودرو، در صورت‌های مالی حسابرسی نشده منتهی به شهریور 1402، زیان خالص خود را بیش از 22.4 همت و زیان انباشته خود را بیش از 97 همت اعلام کرده است. همچنین، شرکت سایپا نیز زیان خالص خود را منتهی به شهریور سال جاری به اندازه‌ای نزدیک به 7.2 همت اعلام کرده است. با این‌حال، اطلاعات کامل صورت مالی شهریور این شرکت هنوز منتشر نشده است. در آخرین صورت مالی تا اسفندماه سال گذشته، زیان انباشته شرکت سایپا حدود 78 همت بوده است.

خودروسازان می گویند قیمت گذاری دولتی باعث ضرر سنگین ما شده است!

صنعت خودروسازی، به‌عنوان یکی از صنایع پیشران، در کشورهای صاحب فناوری مورد توجه قرار دارد. اما صنعت خودروسازی در کشور به دلیل تولید انبوه زیان‌ده، در سال‌های اخیر از مهم‌ترین منابع زیان‌زا شده است. شرکت ایران‌خودرو، در صورت‌های مالی حسابرسی نشده منتهی به شهریور ۱۴۰۲، زیان خالص خود را بیش از ۲۲٫۴ همت و زیان انباشته خود را بیش از ۹۷ همت اعلام کرده است. همچنین، شرکت سایپا نیز زیان خالص خود را منتهی به شهریور سال جاری به اندازه‌ای نزدیک به ۷٫۲ همت اعلام کرده است. با این‌حال، اطلاعات کامل صورت مالی شهریور این شرکت هنوز منتشر نشده است. در آخرین صورت مالی تا اسفندماه سال گذشته، زیان انباشته شرکت سایپا حدود ۷۸ همت بوده است. در ادامه به بررسی بیشتر گزارش خودرویی امروز با عنوان ” خودروسازان می گویند قیمت گذاری دولتی باعث ضرر سنگین ما شده است!” خواهیم پرداخت.

در ارتباط با موضوع زیان خودروسازان، کارشناسان و فعالان بازار خودرو در اکثریت موافقت دارند که اصلی‌ترین علت این زیان‌ها، قیمت‌گذاری دولتی است. با این حال، شورای رقابت که مسئول قیمت‌گذاری خودروهای سواری در کشور است و دولت که مسئول تعیین قیمت‌های خودروسازان است، این ادعا را مورد تایید یا پذیرش قرار نمی‌دهند.

اخیرا، گروه ایران‌خودرو با ارجاع به تکالیف قانونی مرتبط با بودجه، یک مبلغ نزدیک به ۱۱۹ هزار همت را برآورد کمبود سود ناشی از تکالیف قیمت‌گذاری دولتی را گزارش داد. این مبلغ به عنوان زیانی است که شرکت ایران‌خودرو در دوره ۱۳۹۷ تا شش‌ماهه نخست سال جاری به دلیل قیمت‌گذاری دولتی دریافت کرده است. این شرکت با استناد به قانون اجرای سیاست‌های کلی و ماده ۹۰ قانون اساسی، ادعا می‌کند که دولت موظف است این زیان را جبران کند.

قیمت خودروهای این دو خودروساز 

تحلیل‌ها نشان می‌دهد که نقش دولت در تعیین قیمت‌ها برای خودروسازان بسیار مهم بوده است. با این حال، برای درک کامل ماجرا، لازم است نقش و عملکرد خودروسازان نیز مورد بررسی قرار گیرد. علاوه بر این، احتمالاً دولت اهمیت کافی به این تقاضاها و مطالبات شرکت خودروساز نخواهد داد.

مطالعه بیشتر  جلوگیری از فروش خودروهای غیر استاندارد داخلی

براساس اظهارات مالی حسابرسی نشده از طرف شرکت ایران‌خودرو، درآمد عملیاتی این شرکت در نیمه اول سال جاری حدوداً ۱۱۲ هزار و ۸۷۲ میلیارد تومان بوده است. همچنین، طبق این اطلاعات، زیان خالص شرکت برای دوره نیمه اول امسال حدوداً ۲۲ هزار و ۴۳۲ میلیارد تومان اعلام شده است. از جمله داده‌های ارائه شده در گزارشات مالی غیررسمی شرکت ایران‌خودرو، زیان شرکت در نیمه اول سال گذشته حدوداً ۱۳٫۳ هزار میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۱ حدوداً ۳۲ هزار میلیارد تومان، و در نیمه اول سال ۱۴۰۰ حدوداً ۴٫۷ هزار میلیارد تومان بوده است. نگاهی به دیگر اطلاعات مالی غیررسمی شرکت نشان می‌دهد که زیان‌های انباشته شرکت در نیمه اول سال گذشته حدوداً ۷۴٫۵ هزار میلیارد تومان بوده و در حال حاضر با افزایش بیش از ۳۰ درصد به حدوداً ۹۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

دوره زمانی درآمد عملیاتی (میلیارد تومان) زیان خالص شرکت (میلیارد تومان)
شش‌ماهه نخست سال جاری ۱۱۲,۸۷۲ ۲۲,۴۳۲
شش‌ماهه نخست سال گذشته ۱۳٫۳ هزار ۷۴٫۵ هزار
سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۳۲ هزار
نیمه‌نخست سال ۱۴۰۰ ۴٫۷ هزار

مطابق قسمت قابل توجهی از اطلاعات مالی شرکت ایران‌خودرو، گزارش مربوط به ارزیابی خالص آثار کمی ناشی از فروش محصولات به قیمت‌های تعیین شده توسط دولت، از اهمیت بالایی برخوردار است. بر اساس بند (ل) تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و تکرار آن در قانون بودجه ۱۴۰۲، شرکت‌های دولتی موظف هستند که خالص آثار کمی ناشی از تعهدات مذکور را در صورت مالی خود به عنوان بخشی از نتایج عملکرد، در کنار سود و زیان، به تطابق با استانداردهای ابلاغی سازمان حسابرسی گزارش دهند. این جزئیات باید در یادداشت‌های توضیحی صورت‌های مالی منتشر شوند.

مطالعه بیشتر  اسامی برندگان قرعه کشی ایران خودرو تاریخ 9 آذرماه 1401

بنا به اعلامات شرکت ایران‌خودرو در گزارشات مالی نیمه‌نخست امسال، مبالغی بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان به عنوان زیان ناشی از قیمت‌گذاری دستوری، برای دوره مذکور اعلام شده است. ایران‌خودرو این زیان را به ترتیب برای سال‌های ۱۳۹۷ (حدود ۸,۷۵۲ میلیارد تومان)، ۱۳۹۸ (تقریباً ۱۰ هزار میلیارد تومان)، ۱۳۹۹ (نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان)، ۱۴۰۰ (حدود ۲۱٫۳ هزار میلیارد تومان)، ۱۴۰۱ (حدود ۳۴,۷۸۴ میلیارد تومان) و نیز در نیمه‌نخست امسال (۲۴,۰۴۸ میلیارد تومان) اعلام کرده است.

دوره زمانی زیان ناشی از قیمت‌گذاری دستوری (میلیارد تومان)
سال ۱۳۹۷ ۸,۷۵۲
سال ۱۳۹۸ ۱۰
سال ۱۳۹۹ نزدیک به ۲۰
سال ۱۴۰۰ ۲۱٫۳
سال ۱۴۰۱ ۳۴,۷۸۴
نیمه‌نخست امسال ۲۴,۰۴۸
اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

عرضه ریرا با ۲ نوع موتور متفاوت به بازار

سجاد ناجی

از ۲۰ شهریور سامانه یکپارچه خودرو باز می شود!

mortazavi

مژده به خریداران پژو پارس ، شروع پیش فروش این محصول ویژه بهمن ماه ۱۴۰۲

mortazavi

نظر دهید.