مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی

قیمت های نفس گیر خودرو در بازار

قیمت های نفس گیر خودرو در بازار در دنیای خرید و فروش صنعت خودرو همیشه بحث قیمت خودروها داغ بوده و حواشی زیادی به دنبال داشته است که به دنبال نوسانات نرخ ارز و درصد تورم بالا حسابی بازار خودرو ایرانی را جنجالی کرده است. همچنین نشان می دهد که این صنعت دارای انحصار بازار و مافیای قدرتمند است، از تعدد تصمیم گیران و ناکارآمدی برنامه ریزی های دولتی مانند واردات تا تلاش بی پایان مسئولان برای قیمت گذاری دستوری است که هیچ یک سرانجام خوشایندی تا به اکنون نداشته است. 
قیمت های نفس گیر خودرو در بازار
در دنیای خرید و فروش صنعت خودرو همیشه بحث قیمت خودروها داغ بوده و حواشی زیادی به دنبال داشته است که به دنبال نوسانات نرخ ارز و درصد تورم بالا حسابی بازار خودرو ایرانی را جنجالی کرده است. همچنین نشان می دهد که این صنعت دارای انحصار بازار و مافیای قدرتمند است، از تعدد تصمیم گیران و ناکارآمدی برنامه ریزی های دولتی مانند واردات تا تلاش بی پایان مسئولان برای قیمت گذاری دستوری است که هیچ یک سرانجام خوشایندی تا به اکنون نداشته است.
خبر پیشنهادی امروز: با اینکه افراد واجد شرایط زیادی ماه ها در صف انتظار خرید خودرو می مانند و به دنبال آن افزایش قیمت خودروها همیشه یکی از نگرانی های اصلی افراد است، هستند شرکت هایی که در این بین تخلفاتی را مرتکب می شوند و با ارائه خودرو بدون نوبت به برخی نهادها، آشکارا قوانین را زیر پا می گذارند… جزئیات بیشتر در لینک..
کارشناسان بر این باورند که این صنعت در این مدت به دلیل عدم تعادل عرضه محصول به تقاضای خودرو نمی تواند عقب نشینی کند و بسیاری از طرح های اعلام شده مانند واردات خودرو محقق نخواهد شد. در این باره وزارت صنعت، معدن و تجارت جوابیه ای با متن زیر ارائه کرده است:
  1. همانطور که نویسنده این گزارش عنوان کرده است، نمی توان نقش مافیای خودرو و نمایندگی ها را در افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد نادیده گرفت. امروز با توجه به عرضه مستقیم خودرو (تولید کامل خودرو) و افزایش تعداد تحویل خودرو به مصرف کنندگان، بر اساس گزارش منتشر شده از مرکز پژوهش های مجلس و ثبات قیمت کارخانه ها،  شاهد این هستیم که دلالان و مافیان خودرو با حضور در بازار باعث افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد شده اند.
  2. بارها به این موضوع نیز تاکید شده است که عرضه خودرو به شکل قرعه کشی بهره وری لازم را برای متعادل کردن قیمت خودرو در بازار نداشته و از همین رو، وزارت صمت در این دوره به دنبال عرضه خودرو در بورس است تا دست دلالان کوتاه شده و همچنین تولید کننده و هم مصرف کننده هم از این معامله سود ببرند.
  3. اما اکنون ۲۰ درصد عرضه خودروسازان به افراد دارای خودروهای فرسوده و ۵۰ درصد به طرح جوانی جمعیت اختصاص داده شده که ۳۰ درصد مابقی نیز در بورس کالا عرضه می شود. برنامه عرضه خودرو نیز به این شکل است که هزار دستگاه خودرو عرضه شود و باید ۲۰۰ دستگاه را به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده، ۵۰۰ دستگاه را به طرح جوانی جمعیت در قرعه کشی اختصاص دهند و ۳۰۰ دستگاه باقی مانده در بورس عرضه شود که این راه باعث شده تا در طرح عرضه به شکل قرعه، تعداد بیشتری از افراد مالک خودرو شوند.
  4. ادعای عرضه خودروها با ایرادات جزئی و کلی از جمله مواردی است که رسانه محترم باید با مستندات آن را ثابت کند، اظهار چنین نظری جز بی اعتمادی به تولید ملی، زیان رساندن به خودروسازان و سردرگمی مردم اثری ندارد.
  5. این گزارش حاکی از آن است که خودروها به دلیل کاهش سود تمایل چندانی به تولید ندارند و بیش از ۴ سال است که اعلام قیمت ها به دستور وزارت صمت سابق باعث چالش های زیادی در بازار خودروها شده است و در نتیجه دست دلالان در ادامه این روش بازتر بودند. همین عرضه در بورس سبب شد که تولید کننده با خلاص شدن از قیمت گذاری دستوری بتواند نفسی تازه کند و تمایل به تولید و عرضه بیشتری داشته باشد.
    ۶- در خصوص واردات خودرو بار دیگر تاکید می شود که ۲۹ شرکت مجوز واردات خودرو دریافت کرده اند. واردات خودرو در حال انجام است و هم اکنون ۲۱۴۰ دستگاه خودرو کیا و سواری چانگان برای فروش در بورس کالا پذیرفته شده است.
اولین امتیاز را شما ثبت کنید !
مطالعه بیشتر  متقاضیان خودروهای وارداتی اسفند 1401 برای انتخاب خودرو تا 25 دی 1402 مهلت دارند!

مطالب مرتبط

زمان قرعه کشی فروش فوق العاده ایران خودرو اعلام شد

سجاد ناجی

مدیران خودرو ثبت نام جدید و قیمت کارخانه ای محصولات (اقساط ۶۰ ماهه)

mortazavi

فونیکس FX محصول جدید مدیران خودرو در ایران رونمایی شد

سجاد ناجی

نظر دهید.