مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی

تخلف و فروش غیرقانونی ایران خودرو

تخلف و فروش غیرقانونی ایران خودرو بر اساس اطلاعات صورت‌های مالی ایران خودرو، ۸ درصد از فروش این خودروساز خارج از فرآیند بورس کالا و قرعه‌کشی است. در ماه های اخیر گزارش هایی مبنی بر فروش غیرقانونی خودروهای دولتی و ادارات دولتی منتشر شد که رئیس جمهور واکنش تندی نشان داد ودستور پیگیری آن صادر شد.

تخلف و فروش غیرقانونی ایران خودرو

بر اساس اطلاعات صورت‌های مالی ایران خودرو  ۸ درصد از فروش این خودروساز خارج از فرآیند بورس کالا و قرعه‌کشی است. در ماه های اخیر گزارش هایی مبنی بر فروش غیرقانونی خودروهای دولتی و ادارات دولتی منتشر شد که رئیس جمهور واکنش تندی نشان داد ودستور پیگیری آن صادر شد.
در این زمینه، نکته مهم و جالب توجه این است که بررسی روش های عرضه و فروش محصولات گروه ایران خودرو که در صورت های مالی اعلام شده است، نشان می دهد که حدود ۸ درصد از محصولات این گروه به مدت ۶ ماه سال ۱۴۰۱ به صورت پیش فروش، فروش فوق العاده و فوری، نقد و اقساط نبوده و موردی تحت عنوان ” سایر روش ها” نیز وجود داشته و خودرو عرضه می شده است.
با فرض اینکه پیش فروش، مازاد و فروش فوری، نقد و اقساط مربوط به قرعه کشی باشد، ۸ درصد فوق خارج از قرعه کشی بوده و حتی در بورس عرضه شده است.

نمونه بارز آن عرضه به کارکنان دولت و نهادهای حاکمیتی بود که اخیرا در رسانه ها افشا شد. اما طبق آمار، با احتساب حجم تولید ۲۸۰ هزار دستگاهی گروه ایران خدارو در ۶ ماهه نخست سال جاری، سهم ۸ درصدی که به روش های دیگر به فروش رسیده است، به نزدیک به ۲۳ هزار دستگاه می رسد.

این رقم تکرار «سایر روش‌های فروش» در سال‌های گذشته است، به‌عنوان مثال در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ حدود ۴ درصد از کل تولید ۱۲ ماهه یعنی ۱۸ هزار دستگاه و ۱۹ هزار دستگاه به فروش با استفاده از روش های دیگر رسیده است.
همچنین اوج این رکورد به سال ۱۳۹۷ برمی گردد که از ۴۶۴ هزار دستگاه تولیدی ایران خودرو، حدود ۴۲ هزار دستگاه که ۹ درصد تولید کارخانه بود، به روش های دیگر به فروش رسید.

البته این ارقام مربوط به گروه خودروسازی ایران خودرو است که روش های فروش خود را فاش کرده است. چرا که شرکت سایپا نیز مانند یکی دیگر از شرکت های معروف خودروسازی کشور هیچ اطلاعاتی از روش های فروش خود نداده و معلوم نیست روند فروش در این شرکت چگونه است.
اولین امتیاز را شما ثبت کنید !
مطالعه بیشتر  برندگان قرعه کشی ایران خودرو اعلام شد

مطالب مرتبط

خودروهای فاکتور شده طرح فروش فوق العاده سایپا به مرز ۵۰ درصد رسید

سجاد ناجی

کاهش قیمت فیدلیتی در مدل های مختلف (۱۰ آبان ماه)

mortazavi

توقف موقتی طرح پیش فروش فوق العاده

سجاد ناجی

نظر دهید.