مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی

تعیین تکلیف فرمول قیمت خودروها در بازار ایران

تعیین تکلیف فرمول قیمت خودروها در بازار ایران سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رقم در نظر گرفته شده به عنوان حقوق ورودی برای خودروهای وارداتی

تعیین تکلیف فرمول قیمت خودروها در بازار ایران

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رقم در نظر گرفته شده به عنوان حقوق ورودی برای خودروهای وارداتی، میزان سود وارد کننده، تعرفه واردات اعلام کرد: که ممکن است متفاوت باشد و تعرفه واردات بستگی به ارزش و قیمت خودرو دارد ضمن اینکه برای باقی مانده قیمت باید ببینیم چقدر رقابت بر روی تابلوی بورس وجود دارد تا قیمت نهایی مشخص شد.

امید قالیباف در گفت و گوی تلویزیونی درباره نحوه تعیین قیمت خودروهای وارداتی و محاسبه تعرفه اظهار کرد: همانطور که چندین بار اعلام شده، خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه می شود. این خودروها قرار است در رده های قیمتی مختلف وارد شوند. کمترین میزان حقوق ورودی مربوط به خودروهای رده قیمتی زیر ۱۰ هزار یورو است. این عوارض برای همه خودروها (چه خودروهای زیر ۱۰۰۰۰ یورو و چه خودروهایی با سقف قیمت ۲۰۰۰۰ یورو) ۴ درصد تعیین شده است.

اما قاعدتا سود بازرگانی متغیر است. خودروهای زیر ۱۰۰۰۰ یورو کمترین مقدار را خواهند داشت. به عنوان مثال برای یک خودروی ۸۰۰۰ یورویی، هزینه واردات ۱۰ درصد، سود واردکننده ۱۰-۱۵ درصد است و مابقی به میزان رقابت روی میز برای یافتن قیمت بستگی دارد.

دوری از واردات چندین ساله خودرو، هیجانی به بازار خودرو وارد خواهد کرد و قیمت رقابتی قطعا تغییراتی خواهد داشت!

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که با این اعداد و به خصوص اگر بگوید «در بورس چقدر رقابت خواهد شد» آیا خودروهای وارداتی در دسترس عموم قرار خواهند گرفت؟ وی توضیح داد: سوال سختی است. شرایط اجتماعی به طور کلی از بسیاری جهات تغییر کرده است. متأسفانه قدرت خرید مردم در دهه گذشته واقعاً آسیب دیده است. این نکته را باید در نظر گرفت که خودروی چهارساله ای وارد کشور نمی شود، پس طبیعی است هیجانی وجود داشته باشد که بخواهد به نوعی این رقابت را تحت تاثیر قرار دهد و قیمت را افزایش دهد.

این مقام سمت دار در وزارت صمت ادامه داد: اما اگر قیمت خودروی ۸ هزار یورویی افزایش یابد قطعا کل بازار را تحت تاثیر قرار می دهد. یعنی ممکنه این ماشین (البته این تخمین من است شاید درست نباشد به این خاطر که عرضه ها زیاد است) اگه ماشین ۸۰۰۰ یورویی رو به هر نحوی حساب کنیم باید حدود ۵۰۰ میلیون تومن باشد ولی اگر بیشتر باشد بنا به دلایلی همانطور که گفته شد باعث کاهش قیمت سایر خودروها می شود. با فرض این حالت؛ بنابراین فضای بازار خودرو آرامتر خواهد بود، خودروهای وارداتی و خودروهای تولید داخل باعث کاهش بازار خواهند شد.

قالیباف تاکید کرد: بالاخره وقتی چهار سال محصولی تولید نمی شود، باید واکنش متقاضیان را در شرایط مختلف ارزیابی کرد. یک بخش این است که رقابت بیشتری وجود خواهد داشت، بخش دیگر این است که واقعاً اتفاق نخواهد افتاد. مثلاً وقتی خودروی داخلی مثل ۲۰۷ می آید، گاهی تا ۱۲۰ درصد به نظر می رسد و رقابت روی آن وجود دارد. در مقابل، هایما پیشنهادی با ۹ درصد از قیمت پایه وارد جدول می شود. هر دو خودرو متعلق به خودرو ایران است. از این رو، بررسی شرایط برای دقیق تر شدن آن ضروری است. این موضوع در مورد خودروهای وارداتی نیز صادق است.

مطالعه بیشتر  قیمت خودروهای پرفروش ایرانی در بازار امروز 29 بهمن ماه

اما باید بدانیم که خودروساز علاقه ای به ایجاد هیجان برای قیمت سهام ندارد و هیچ نفعی نیز از آن نخواهد برد…

سخنگوی وزارت صمتت گفت که خودروساز علاقه ای به رقابت و ایجاد هیجان بر سر تابلو برای افزایش رقابت و افزایش قیمت ها ندارد. در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا باید دو مرحله را از هم تفکیک کرد. در مثال اول، قیمت یک خودروی ۱ میلیاردی به یکباره از مرز ۲ میلیارد عبور می کند زیرا وزارت صمت تقریبا هیچ کنترلی ندارد. در پی این موضوع، وزارت صمت با بورس کالا همکاری کرد تا عرضه را دو برابر کند تا جریان کالا روان شود. مثلا، اگر ۲۰۷ را ارائه دهید، همه آنها سفید هستند یا همه مشخصات یکسانی دارند، بنابراین قیمت های مختلف را کشف نخواهید کرد.

وی افزود: برای خودروهای تیراژ بالا نقطه عرضه ۲۰۰۰ دستگاه و برای خودروهای کم تیراژ ۵۰۰ دستگاه است. بورس کالا را به عنوان مرحله گذار از تعادل عرضه و تقاضا به فاز تعادل عرضه و تقاضا انتخاب کرده ایم تا رانت به عده معدودی نرسد.

مشاور وزیر صمت با تایید اینکه امسال کارهای خوبی در زمینه افزایش تولید انجام شد، تصریح کرد: بارزترین آن این است که تعداد تولیدات در آذرماه امسال از مرز ۱۲۷ هزار خودرو (خودروسازان بزرگ دولتی و خودروسازان خصوصی) گذشت. ) و رکورد تولید ماهانه خودرو در پنج سال گذشته را شکست. این طرح ادامه خواهد داشت و پیش بینی می کنیم تا شش ماه آینده ۸۰۰ هزار خودرو تولید و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد شود. بر این اساس حدود یک میلیون خودرو در بازار عرضه می شود. این حجم از عرضه خودرو مطمئنا بازار را راضی خواهد کرد و تاثیر مثبتی بر قیمت ها خواهد داشت.

قالیباف درباره التهابات اخیر بازار خودرو نیز اظهار کرد: بازار خودرو در سال جاری حدود شش ماه با ثبات و حتی افت قیمت همراه بود. اما با عوامل خارج از صنعت خودرو و وزارت صمت مانند کاهش نرخ ارز، قیمت ها و بازار نیز در حال تغییر بود. در مورد خودروها، متأسفانه سرمایه مورد نیاز با نوسانات ارز شکل می گیرد. حتی اگر تقاضای موردنظر مصرف کننده باشد، اگر فردی برای سه ماه آینده قصد خرید خودرو را داشت، در این شرایط خرید را به تعویق می انداخت. در واقع فشار تقاضا برای مدت کوتاهی افزایش می یابد. انباشته شدن این تقاضاهای ناخواسته در بازار باعث تغییر قیمت شده و همانطور که مشاهده می شود با کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو نیز کاهش یافته است.

مطالعه بیشتر  تعیین چارچوب برای آئین نامه واردات خودرو

به زودی ارائه فرمول قیمت گذاری برای کنترل قیمت خودروهای مونتاژ شده ارائه می شود….

سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه تنها راه حل افزایش عرضه است تا تقاضای سرمایه ای برای خودرو وجود نداشته باشد، گفت: باید تولید را افزایش دهیم و واقعا چاره ای جز افزایش تولید و عرضه نداریم. اما از سوی دیگر ابزارهایی برای کنترل بازار وجود دارد. طبیعتاً این ابزار در چارچوب ثبات مالی بهترین کار را دارد. به عنوان مثال قیمت خودروی چینی از خودروسازان خصوصی در کشور همسایه ۵۰۰ میلیون تومان ارزانتر از قیمت آن در اینجا است. این حوزه در آینده نزدیک قصد دارد فرمول تعیین قیمت خودروهای با این شرایط را کنترل کند تا دیگر نتوانند از یک سطح قیمت را افزایش دهند.

مشاور وزیر در خصوص تفاوت کارخانه و بازار خودرو توضیح داد: قیمت شرکت ایران خودرو و سایپا در یک سال گذشته تغییری نکرده است. وی در پاسخ به اینکه برنامه وزارت صمت کاهش قیمت کارخانه به بازار است و کدام نهاد متولی کاهش این فاصله است؟ توضیح: بانک مرکزی حافظ ارزش پول است. بر اساس گزارش مرکز آمار از تورم تولید، این تورم برای صنعت خودرو در فصل تابستان دو درصد بوده است. این بدان معناست که با فرض نرخ تورم ماهانه دو درصد توانستیم زنجیره تامین خودرو را کنترل کنیم. اینها مواردی است که وزارت صمت باید روی آنها تمرکز کند. موضوع مربوط به سیاست های بزرگ اقتصادی است و این موضوعی نیست که مخفی باشد، هر چند که همه میدانیم تمامی این ها از دست وزارت صمت خارج است!

قالیباف در واکنش به تحقق وعده مهرماه گذشته وزیر صمت مبنی بر مهار بازار خودرو در مدت یک سال، گفت: دولت درصدد کنترل تورم است. پیش بینی من این است که حدودا اواخر بهار و اوایل تابستان سال آینده عرضه در بازار خودرو افزایش یابد. همانطور که گفته شد، قطعاً یک میلیون خودرو بازار را اشباع می کند زیرا با توجه به اینکه نیاز کشور به خودرو یک و نیم میلیون خودرو است و یک میلیون خودرو نیز عددی است که در سال عرضه می شود. بنابراین عرضه آن در شش ماه به کنترل بازار کمک می کند.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

هفته آینده اولین خودروهای خارجی تحویل خواهند شد…

mortazavi

فروش مدیران خودرو اقساطی از فردا ۱۵ اسفندماه

mortazavi

ایران خودرو و شرایط فروش هایما و تارا بدون قرعه کشی (طرح ویژه)

mortazavi

نظر دهید.