مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی

شورای رقابت و فرمول جدید قیمت گذاری خودروها

شورای رقابت و فرمول جدید قیمت گذاری خودروها این در حالی است که در هفته جاری ثبت نام برای تحویل 500 هزار خودروی داخلی صادر می شود و این تحویل ها با قیمت جدید شورای رقابت انجام می شود. بر این اساس، قرار است در هفته جاری قیمت های جدید خودرو توسط شورای رقابت برای حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام شود. این در حالی است که آخرین قیمت خودرو در آذرماه 1400 توسط ستاد تنظیم بازار انجام شد و شورای رقابت آخرین بار در اردیبهشت ماه گذشته حدود 15 درصد به قیمت ها اضافه کرد. 
شورای رقابت و فرمول جدید قیمت گذاری خودروها
این در حالی است که در هفته جاری ثبت نام برای تحویل ۵۰۰ هزار خودروی داخلی صادر می شود و این تحویل ها با قیمت جدید شورای رقابت انجام می شود. بر این اساس، قرار است در هفته جاری قیمت های جدید خودرو توسط شورای رقابت برای حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام شود. این در حالی است که آخرین قیمت خودرو در آذرماه ۱۴۰۰ توسط ستاد تنظیم بازار انجام شد و شورای رقابت آخرین بار در اردیبهشت ماه گذشته حدود ۱۵ درصد به قیمت ها اضافه کرد.

حال یک سوال مرتبط این است که این هفته چند درصد به قیمت فعلی خودرو اضافه می شود؟ تعرفه ها به گفته نایب رئیس شورای رقابت آغازگر دوران طلایی خودروسازی کشور است و خودروسازان متضرر نمی شوند.

در این زمینه سپهر دادجوی توکلی به تشریح مکانیزم جدید قیمت گذاری خودرو پرداخت. به عبارت دیگر می توان گفت خودروسازان باید قیمت نهایی خود را اعلام کنند و سپس سازمان حسابرسی صحت رقم اعلام شده را اندازه گیری کرده و در صورت تایید یک درصدی از سود را که به آن  سود عادله می گویند دریافت خواهد کرد.
بر این اساس قیمت نهایی با استفاده از قیمت پایه رقابتی اندازه گیری می شود. اما قیمت پایه رقابتی چیست؟ برای هر خودرو ارزش گذاری شده باید سه خودروی خارجی مرتبط در نظر گرفته شود تا بتوان قیمت نهایی خودرو را با ارزش آن در بازار جهانی مقایسه کرد. در این فرمول میانگین قیمت این سه خودرو مربوطه، قیمت پایه رقابتی نامیده می شود.

این سه خودرو توسط برخی مراکز تحقیقاتی مانند دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت نیز مشخص شده است. حال اگر قیمت نهایی خودرو با درصد مشخصی بیشتر از قیمت پایه رقابتی باشد، کمیسیون رقابت آن قیمت را نمی پذیرد و قیمت بر اساس همان قیمت پایه رقابتی به اضافه درصد مشخصی تعیین می شود.

در همین رابطه محمود دودانگه، نایب رئیس شورای رقابت نیز توضیح داد: «برای تعیین قیمت پایه، لازم است برای هر خودروی تولید داخل، سه خودروی مشابه خارجی شناسایی و میانگین قیمت سه خودروی خارجی به دلار مشخص شود.
وی ادامه داد: سپس قیمت با نرخ مبادله ای مرکز مبادلاتی به ریال تبدیل می شود و نسبت به قیمت سازمان حمایت، ادامه داد: این خودروها از A تا G شناسایی و طبقه بندی می شوند.
بر اساس این ارزیابی، یا قیمت سازمان حمایتی انتخاب می‌شود و یا با توجه به شرایطی که قیمت پایه رقابتی را تعیین می‌کند، شورای رقابت تصمیم می‌گیرد قیمت متفاوتی را مبنا تعیین کند. این فرآیند شامل تمامی خودروهای داخلی می شود. به همین دلیل، نام رقابتی عنوانی بود که پیش از این نیز برخی رسانه های خبری به آن پرداخته بودند و بسیار مورد بحث قرار گرفته بود، بنابر صحبت های توکلی، خودروهایی که وجود دارند در دو جایگاه پایانی مسابقاتی در شرایط خاصی قرار خواهند داشت.
در این صورت، خودروساز یک سال فرصت دارد تا قیمت تمام شده محصول را کاهش دهد. در غیر این صورت با اعلام مراجع ذیصلاح خودرو از چرخه تولید خارج خواهد شد. البته توکلی تاکید می کند که شورای رقابت فقط اعلام می کند که این محصول قابل رقابت نیست و در حال مذاکره با خودروسازان برای چاره جویی است.

اما با بیان اینکه محصول قابل رقابت نیست، شرکت حق دارد و حق قانون مذکور می تواند تعیین کننده تولید آن باشد.

بنابراین ارزیابی جدید شورای رقابت اقتصادی بر اساس فرمولی مبتنی بر مقایسه با نمونه های خارجی است. اما به نظر می رسد در این مسیر مشکلی وجود دارد. به عنوان مثال پلتفرم های تولید شده توسط خودروسازان ایرانی تقریبا همیشه قدیمی است و نمونه های خارجی آن ها دیگر تولید نمی شود و توکلی البته این را یک قضاوت عجولانه می داند نه یک نظر کارشناسی شده…
اما مشکل دیگری هم وجود دارد و آن اینکه شرایط خودروسازان داخلی با خودروسازان خارجی به دلیل نرخ تورم و شرایط تحریم یکسان نیست.
اما توکلی مشکل را می پذیرد و می گوید که خواه ناخواه در محدودیت های شدیدی هستیم و باید در این قالب تصمیم گیری شود تا منافع مصرف کنندگان حفظ شود. وی همچنین تاکید کرد: رویکرد جدید شورای رقابت که به گفته وی بی طرف است، موضوع افزایش قیمت ها را در نظر گرفته است.

فرمول جدید قیمت گذاری به نفع خودروسازان

پیش از این نیز مسئولان شورای رقابت بارها اعلام کرده بودند که مصوبه جدید شورای رقابت ضرری به دیگر خودروسازان وارد نمی کند.

مطالعه بیشتر  اعلام قیمت کامیون هانوان پی P9 در بازار خودرو ایران

محمود دودانگه نیز در آخرین اظهارات خود بر این مشکل تاکید کرده است. وی با بیان اینکه با بخشنامه جدید این شورا تا ۶ ماه آینده بازار خودرو کشور تعدیل و متعادل خواهد شد، گفت:

عصر طلایی خودروسازان خواهد بود و تاکید کرد که خودروسازان محصولات نامرغوب تولید نخواهند کرد و به سود منصفانه آنها رسیدگی خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرد که بخشنامه جدید باعث افزایش تولید و عرضه خودرو می شود. دودانگه در ادامه از «اجرای» قیمت ها صحبت کرد.

بنابراین به طور کلی و بر اساس اظهارات مراجع شورای رقابت می توان تایید کرد که افزایش قیمت در قیمت های جدید لحاظ می شود و می توان گفت که قیمت جدید می تواند نزدیک به قیمت بازار باشد.

شورای رقابت در سال های اخیر قیمت خودرو را به طور متوسط ​​بین ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش داده است، اما در آذرماه ۱۴۰۰ که آخرین قیمت آن مشخص شد، ستاد تنظیم بازار قیمت محصولات خودروسازان را ۱۸ درصد افزایش داد. اکنون که شورای رقابت می گوید بخشنامه جدید بر سود خودروسازان تاکید دارد، احتمالاً افزایش قیمت ها بسیار بیشتر از این محدوده و نزدیک به قیمت های بازار خواهد بود.

همانطور که توکلی خاطرنشان کرد، تورم در فرمول جدید شورای رقابت نقش موثری خواهد داشت. بیایید نگاهی به شاخص تورم تولیدکننده در آخرین قیمت گذاری سازمان رقابت و بازار بیاندازیم.

در اردیبهشت ماه سال گذشته که شورای رقابت افزایش قیمت ۱۵ درصدی را برای خودروهای داخلی در نظر گرفت، تورم نقطه به نقطه تولیدکننده ۶۰٫۳ درصد بود و در آذرماه سال ۱۴۰۰ که قیمت ها بر اساس مقررات بازار مرکزی انجام شد، این رقم ۳۹ درصد بود. در این مرحله قیمت گذاری ۱۸ درصد افزایش قیمت داشت.
آخرین شاخص تورم تولیدکننده در سال جاری مربوط به ماه های تابستان ۲۹٫۲ درصد اعلام شد. اگر تورم تنها عامل مؤثر بر قیمت گذاری باشد، باید نرخ ساده ای بین ۷٫۵ تا ۱۳٫۵ درصد افزایش قیمت را در نظر گرفت. اما همانطور که گفته شد سایر شاخص ها نشان می دهد که قیمت برای این محدوده بسیار بالاست.

نگاهی به قیمت خودروهای خارجی همسو با خودروهای داخلی!

بیایید نگاهی به خودروهایی بیندازیم که احتمالاً می توان آنها را برابر با خودروهای داخلی نامید. البته همانطور که گفته شد این سوال به دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت محول خواهد شد اما ممکن است گمانه زنی هایی در این راستا وجود داشته باشد.
پیش از این، انجمن صنایع همگن قطعه سازی، گفته بود که چندین خودروی خارجی را بر اساس ارزش دلاری و مشخصات فنی کلی (مانند ظرفیت موتور، مصرف سوخت و…) را با مدل هایی مقایسه کرد که در کلاس خودروهای خارجی بودند.
به عنوان مثال، در رده خودروهایی که زیر ۱۰هزار دلار قیمت دارند می توان به مدل هایی اشاره کرد مانند: تویوتا (مدل گلانزا)، تاتا (مدل تیاگو)، هیوندایی (در مدل سانترو)، هوندا (مدل امیز)، کیا (مدل سونت) و ماهیندرا در مدل KUV۱۰۰ که این موارد با حجم موتور نزدیک به ۱۲۰۰ سی‌سی و مصرف سوختی زیر ۵/ ۵ لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر دارند.
در ضمن قدرت تولید شده توسط موتورهای این خودروها ۹۰ اسب بخار است که این ۵ خودرو از نظر استانداردهای ایمنی با هم تفاوت دارند.
همچنین لازم است اشاره ای شود به تاتا با قیمت ۷۸/ ۶هزار دلار که از پنج ستاره ایمنی براساس استانداردهای سال ۲۰۲۱ میلادی برخوردار است، هوندا (با قیمت ۲۱/ ۸هزار دلار) چهار ستاره دارد و کیا (با قیمت ۲۵/ ۹هزار دلار) هم سه‌ستاره محسوب می‌شود. همچنین هیوندایی سانترو نیز (با قیمت ۰۵/ ۶هزار دلار) دو ستاره ایمنی را داراست. دو خودروی دیگر یعنی تویوتا (با قیمت ۱۳/ ۸هزار دلار) و ماهیندرا (با قیمت ۶۶/ ۷هزار دلار) نیز در رده مدل‌های «بدون تست» قرار گرفته‌اند.

با توجه به قیمت کارخانه ای خودروهای داخلی و سایر مشخصات، مدل های کمی را می توان با محصولات خارجی مقایسه کرد. به عنوان مثال پژو ۲۰۷ پانوراما در رده هیوندای و تاتا با قیمت ۵۶٫۶ هزار دلار قرار می گیرد.

مطالعه بیشتر  فروش میتسوبیشی اوتلندر 2023 در اولین مرحله پیش ثبت نام تیرماه 1403 اعلام شد. 

طبق مشخصات فنی پژو ۲۰۷ که از تاتا ارزانتر و از نظر دلاری از هیوندای گرانتر است مصرف سوخت بیشتری نسبت به آنها دارد. اما به دلیل حجم بیشتر موتور، قدرت بیشتری نیز تولید می کند.

همچنین پژو ۲۰۷ یکی از خودروهای آزمایش نشده است که تاتا پنج ستاره و هیوندای دو ستاره دارد. اما اگر قیمت بازار «پژو ۲۰۷» (۱۳٫۲۵ هزار دلار) را در نظر بگیریم، این خودرو در کنار محصولات خارجی در سطح بالایی قرار می گیرد.
با وجود این، در مقایسه، ۲۰۷ در رده نمونه های خارجی هم قیمت قرار نمی گیرد. به عنوان مثال کیا پیکانتو و شورولت اسپارک به ترتیب با قیمت ۱۳٫۴ و ۱۳٫۶ هزار دلار مصرف سوخت کمتر از ۲۰۷ دارند و از ایمنی قابل قبولی برخوردارند.

در بین سایر خودروهای داخلی، قیمت کارخانه پژو ۲۰۶ حدود ۴٫۱۶ هزار دلار است که در رده نمونه های خارجی مانند ماروتی سوزوکی و نیسان داتسون قرار می گیرد.

پژو ۲۰۶ در هر ۱۰۰ کیلومتر ۶٫۳ لیتر سوخت مصرف می کند و حجم موتور آن حدود ۱۴۰۰ سی سی است و تنها ۷۵ اسب بخار قدرت تولید می کند. این خودرو ۲۳ سال پیش بر اساس استانداردهای ایمنی چهار ستاره محسوب می شد. از طرفی سوزوکی ماروتی که ۴٫۱۸ هزار دلار قیمت دارد در هر ۱۰۰ کیلومتر ۴٫۵ لیتر سوخت مصرف می کند و با موتور ۸۰۰ سی سی کمتر از ۵۰ اسب بخار نیرو تولید می کند. این خودرو در رده بدون تست قرار دارد.
اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

عرضه ۵۵ وانت کارا توسط بهمن موتور در بورس کالا

سجاد ناجی

زمان برگزاری مرحله دوم ثبت نام ، اواخر تیرماه

سجاد ناجی

نکات مهم ثبت نام مرحله دوم طرح یکپارچه خودرو

mortazavi

نظر دهید.