مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی

علت لغو واردات خودروهای کارکرده سواری چیست؟

علت لغو واردات خودروهای کارکرده سواری چیست؟ بعد از اینکه مصوبه مجلس از بودجه سال 1402 تایید کرد که واردات خودروهای سواری کارکرده با عمر کمتر از 5 سال حذف شد و علت آن ایراد هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام و به دنبال آن سوالات زیادی که در اینباره مطرح شد که چه کسانی پشت پرده این اقدام بودند و چرا با ورود خودروهای وارداتی کارکرده مخالفت کرده اند؟

علت لغو واردات خودروهای کارکرده سواری چیست؟

بعد از اینکه مصوبه مجلس از بودجه سال ۱۴۰۲ تایید کرد که واردات خودروهای سواری کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال حذف شد و علت آن ایراد هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام و به دنبال آن سوالات زیادی که در اینباره مطرح شد که چه کسانی پشت پرده این اقدام بودند و چرا با ورود خودروهای وارداتی کارکرده مخالفت کرده اند؟

آئین نامه برای نحوه اجرایی شدن این بند به وسیله وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، کشور، امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور با تایید براینمکه قطعات تامین شوند و خدمات پس از فروش و معاینه فنی نیز انجام شود، و لازم است تا نهایت در مدت یکماه بعد از ابلاغ قوانین به تصویب هیات وزیران نیز برسد.

پس از تصویب قانون بودجه ۱۴۰۲ مشخص شد که کلمه سواری از این بند حذف شده است و این به معنای لغو مجوز مجلس برای واردات خودروهای فرسوده به وزارت دفاع در سال جاری است. اما چرا با وجود تایید شورای نگهبان توسط مجلس این اتفاق افتاد؟

در خصوص این موضوع نصرالله پژمان فر، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس در جلسه ۱۵ فروردین مجلس گفت: مصوبه ای توسط نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایجه بودجه ۱۴۰۲ در مورد واردات خودروهایی با عمر کمتر از ۵ سال داشتند که مورد ایراد شورای نگهبان قرار نگرفت اما همین موضوع به علت ایراد هیات عالی نظارت مجمع تشخیث این مصوبه از لایحه بودجه حذف شد و به دلیل اینکه محدودیت هایی در زمان وجود داشت، امکان اینکه این موضوع را در مجمع پیگیری کنیم نبود!

همچنین این موضوع نیز ذکر شد که در مصوبه مجلس عمر ۵ ساله در واردات خودرو در نظر گرفته شود که همین سبب می شود عطش بازار گرفته شده و تنوع خوبی نیز در بازار به وجود می آید و شاهد این خواهیم بود که کاهش مصرف سوخت، کنترل الودگی، کاهش سوانح جاده ای و دیگر مسائل بودیم که این موارد در هیات دولت مطرح و پیگیری شود.

مطالعه بیشتر  طرح فروش ویژه اقساطی چانگان یونیتی پرداخت ماهیانه و بلند مدت

قبل از آن محسن دهوی نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ در صفحه توئیتر خود نوشت که مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۲ واردات خودروهای کارکرده را آزاده کرده است اما در این بند به علت مخالفت هیات عالی نظارت مجمع حذف شد و هزاران بار نیز این موضوع سوال شد که هر روشی که بتواند انحصار تولید را بشکند رای مثبت خواهیم داد و همین که آلودگی هوا، مصرف دو برابری بنزین و قتل هزاران نفر در جاده ها آیا کافی نیست؟

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس نیز این موضوع را به شکل دیگری مطرح کرد و در توئیتر خود نوشت:

بعضی از اعضای هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت مانع اصلی واردات خودرو هستند و مجلس شفافیت آرا نمایندگان و قوای مختلف را مدتی است که تصویب کرده و اصرار بر این دارد که به مجمع تشخیص فرستاده شد تا شفافیت رای اعضای مجمع مشخص شود و چنانچه رای اعضای مجمع شفاف شود، مخالفین واردات خودرو شناسایی شوند.

اکنون که مرجع واردات خودروهای فرسوده از محل بودجه مشخص شده است، سوال دیگری مطرح شده است که کدام یک از اعضای شورای عالی مخالف این موضوع بودند؟

در همین زمینه اخیراً جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون هماهنگی بودجه ۱۴۰۲، در صفحه توئیتر خود خطاب به علی لاریجانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: «آقای لاریجانی که سال ها سخنگوی مجلس بودند. و منتخب کشور؛ سوال مردم این است که با توجه به حضور جنابعالی در شورای مرکزی مجلس از اجاره دادن خودروهای قدیمی حمایت یا مخالفت کردید؟این حق مردم است که بدانند.

مطالعه بیشتر  ثبت سفارش خودرو در بورس کالا تا ساعت 17

رشیدی کوچی در پایان در توییتر خود نوشت: «به نظر می رسد آقایان آقامحمدی، میرسلیم و لاریجانی در جلسه شورای هیات عالی مجمع به شدت با واردات خودروهای کارکرده مخالفت کردند، اگر غیر از این است تکذیب کنند چراکه مردم می پرسند دلیل مخالفت چیست و منتظر پاسخ هستند.

با توجه به توضیحات رشیدی کوچی، ادعایی همراه با پاسخ منفی لاریجانی؛ رشیدی کوچی امروز در توییتر خود نوشت: «امروز دکتر لاریجانی با من تماس گرفت و در جلسه کمیته گفت که مخالف واردات نیست و از واردات خودروهای کارکرده به کشور دفاع کرد. من از مسئولیت شما سپاسگزارم. امیدوارم سایر عزیزان هم نظرشان را شفاف بیان کنند.

از سمتی دیگر مصطفی میرسلیم نیز که جزء نماینده تهران در مجلس است و یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در صفحه توییتر خود با بیان مطلبی در این باره گفت که این طور به نظر میرسد جوابی به انتقادات درمورد هیات عالی نظارت با واردات سواری های کارکرده باشد و نوشت:

اینکار بدین معنی است که واردات محصولات ناشی از عدم پیش بینی و برنامه ریزی به موقع و به دنبال بهانه تراشی هایی مانند نیاز فوری و کیفیت و رقابت با هدف ضعیف نشان دادن تولید داخلی و هزینه کردن ارز کشور برای بیگانگان است.

لذا با در نظر گرفتن تمامی شبهات و سوالات مطرح شده، امید است حداقل یکی از اعضای کمیته عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص چرایی لغو واردات خودروهای سواری در بودجه به این دلیل توضیح دهد. چرا که با این روند در سال  ۱۴۰۲ خبری از واردات خودرو سواری نخواهد بود.

 

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

ایران خودرو طرح جدید فروش با چک و تحویل سه ماهه

mortazavi

کاهش قیمت بعضی از خودروهای داخلی

سجاد ناجی

افت ۶۸ درصدی تقاضا در طرح پیش فروش خودرو

سجاد ناجی

نظر دهید.