مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی مطلب ویژه

ضرر ساعتی ایران خودرو به ۳ میلیارد رسید اما بازی آنها تمامی ندارد!

ضرر ساعتی ایران خودرو به 3 میلیارد رسید اما بازی آنها تمامی ندارد! به گفته یک کارشناس صنعت خودرو، شرکت ایران خودرو روزانه حدود سه میلیارد تومان ضرر دارد و این میزان خسارت بسیار زیادی است. با این حال، وجود دولت به عنوان سهامدار اصلی، باعث می‌شود که مدیران شرکت در پایان هر سال به عنوان پاداش از این وضعیت بهره‌برداری کنند.

ضرر ساعتی ایران خودرو به ۳ میلیارد رسید اما بازی آنها تمامی ندارد!

به گفته یک کارشناس صنعت خودرو، شرکت ایران خودرو روزانه حدود سه میلیارد تومان ضرر دارد و این میزان خسارت بسیار زیادی است. با این حال، وجود دولت به عنوان سهامدار اصلی، باعث می‌شود که مدیران شرکت در پایان هر سال به عنوان پاداش از این وضعیت بهره‌برداری کنند.

کارشناس صنعت خودرو، میرحسین کاکایی اظهار کرد: “ما موافق عرضه خودرو در سامانه یکپارچه نیستیم. این سامانه با ورود فاطمی امین به وزارت صمت راه‌اندازی شد. چون نتوانستند قرعه‌کشی را اجرا کنند و بر اساس قولی که به رئیس‌جمهور داده بودند، سامانه پک‌پارچه را ایجاد کردند و با استفاده از این روش، در شب عید ۹۰ میلیارد تومان از مردم جمع کردند.”

وی توضیح داد: “سپس به مردم گفتند که قرعه‌کشی انجام شده و نوبت‌دهی برای یک و نیم سال آینده به مردم داده شده است. آنها حتی اسم‌ها را اولویت‌بندی کردند، در حالی که واقعیت این بود که هیچگونه قرعه‌کشی در این امر وجود نداشت.”

کاکایی اظهار کرد: “حدود دو سال است که شرکت‌های ایران خودرو و سایپا مجبور شده‌اند به پیش‌فروش پرداخت کنند. مبلغ این پیش‌فروش نیز به حساب وزارت خانه و در بانک‌ها واریز شد، نه به حساب تولیدکننده خودرو.”

وی اظهار داشت: “مردم حس می‌کنند که در فرآیند خرید خودرو، مقابل یک دستگاه تولید کننده خودرو قرار دارند. این شرایط باعث شده است که سیستم لاتاری خودرو به شدت مختل شده و موضوع بلبشویی رخ دهد. بسیاری از افراد حتی وجه مورد نیاز برای تکمیل فرآیند خرید را فراهم نکرده‌اند. به عبارت دیگر، در سامانه یکپارچه عرضه خودرو، مردم سرکارند!!!!

مطالعه بیشتر  تعطیلی نمایشگاه‌داران خودرو از روز شنبه

کاکایی اظهار داشت: “در سال ۹۹، صنعت خودروسازی به تدریج شروع به رونق یافت و از سال ۱۴۰۱ شرایط بهبود یافت. اما با ورود سامانه یکپارچه، تمام شرایط صنعت خودروسازی به هم ریخت.”

وی به عنوان کارشناس حوزه خودرو افزود: “در سال گذشته، خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای شناخته می‌شد؛ این به دلیل تغییرات قیمت ارز در بازار آزاد بود. نباید همه مسئولیت را به شورای رقابت واگذار کنیم تا باعث افزایش قیمت خودرو شود. باید به سیاست‌های دولت نیز توجه کرد.”

وی تاکید کرد: “در حال حاضر، خودروسازان خصوصی با انعقاد قراردادهای مربوط به صادرات، سودآوری کرده و درآمد دارند. در مقابل، خودروسازان دولتی فقط ضرر می‌کنند. ادعا کردند که ایران خودرو روزانه ۳ میلیارد تومان ضرر می‌کند درست نیست. در واقع، این شرکت ساعتی ۳ میلیارد تومان ضرر می‌کند و این مبلغ بسیار زیادی است. بودن دولت به عنوان سهامدار اصلی باعث می‌شود که مدیران آن در پایان سال پاداش بگیرند. هم‌چنین، حتی اگر نرخ ارز افزایش پیدا کند، باز هم قیمت خودرو افزایش می‌یابد و این سامانه‌ها همگی کشکی هستند.”

کاکایی بیان کرد: “بالا بودن قیمت خودرو و دیگر محصولات تولید داخل در کشور ما به دلیل نظام تجاری، مالیاتی و تعرفه‌ای دولت است که اشکالاتی دارد. بخش خصوصی خودروساز بیش از ۴۰ درصد از بازار را در اختیار دارد. در حال حاضر نرخ ارز کنترل می‌شود و به نظر می‌رسد حالا زمان مناسبی است تا قیمت‌ها و واردات را آزاد کنند.”

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

پراید ۹۳ میلیون تومانی در بازاری با رکود کامل

سجاد ناجی

۷ شرکت واجد شرایط واردات خودرو مشخص شدند

سجاد ناجی

اعلام زمان عرضه خودروهای وارداتی در مرحله دوم و سوم سامانه

mortazavi

نظر دهید.