مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی

سود غیرشفاف دولت برای واردات خودرو و فروش آن در بورس کالا

سود غیرشفاف دولت برای واردات خودرو و فروش آن در بورس کالا با واردات خودرو و فروش آن در بورس کالا شاهد این خواهیم بود که اتفاقی دیگری از قیمت گذاری دستوری

سود غیرشفاف دولت برای واردات خودرو و فروش آن در بورس کالا

با واردات خودرو و فروش آن در بورس کالا شاهد این خواهیم بود که اتفاقی دیگری از قیمت گذاری دستوری و دخالت دولت در بازار رقم خواهد خودرو و با قوانینی که برای فروش محصولات خارجی در بورس کالا تعیین می شود که در این بین، تعیین سود دستوری، نقش وارد کننده در جایگاه بازرگان نیست چرا که در جایگاه کارگزار دولت است که برای واردات خودرو اقدام می کند و باعث به دست آوردن سودهای محدودی نیز می شود که این اقدام در هاله ای از ابهام و دنیایی از سوالات بی پاسخ است که دولت در مقام یک وارد کننده اصلی واردات خودرو نقش آن را برعهده دارد.

درست در زمانیکه هنوز به سوالات زیادی پاسخ داده نشده، واردات خودرو در حال انجام است و جزئیات مربوط به میزان تعرفه و سود بازرگانی هم شفاف سازی نشده است. اما با این تفاصیل، بخشی از این جزئیات در روز چهارشنبه ارائه شد که در تاریخ ۲۹ آبان ماه، جلسه ای همراه با وزارت صنعت، معدن، تجارت، امور اقتصادی، دارایی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، برگزار شد تا سازوکار عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا تعیین شود که براین اساس مشخص شد سود منصفانه واردات خودرو که در برگیرنده سود واردکننده، هزینه ارائه خدمات گارانتی، وارانتی، خدمات پس از فروش، توسعه شبکه خدمات بعد از فروش، سود عمده و خرده فروشی و همچنین توسعه شبکه است که برابر با ۱۵ درصد قیمت تمام شده می باشد.

اما همانطور که میدانیم، خودروهای وارداتی، با این قیمت تعیین شده به دست مصرف کننده نخواهند رسید، چرا که این خودروها قرار است در بورس کالا نیز قرار بگیرند و قیمت آنها در آنجا مشخص خواهد شد، ضمن اینکه سود واردکننده با تمامی هزینه هایی که به آن اشاره شد، به میزات سود تکلیفی دولت است و در اصل قیمت تمام شده خودرو با سود تعیین شده و قیمت پایه ای است که در بورس کالا قرار میگیرد.

در این بین، مابه التفاوت قیمت پایه و قیمت کشف شده در بورس کالا نیز به خزانه دولت واریز خواهد شد، به همین ترتیب، پیش بینی می شود که دولت به میزان قابل توجهی در این سود واردکنندگان خودرو سهیم است.

اما خبر خوب دیگر این است، شرکت های زیادی برای واردات خودرو داوطلب شده اند و در حال حاضر نزدیک به ۱۲ شرکت واجد شرایط آیین نامه واردات خودرو شناخته شده هستند که گفته شده، ۲۳ شرکت دیگر در مرحله بررسی شرایطی مانند خدمات پس از فروش می باشند.

خبر از دنیای خودروهای ایرانی: تصمیم نهایی برای واگذاری سهام شرکت سایپا و ایران خودرو با شرح توضیحات

برهمین اساس، اگرچه دولت در سود زیادی که از سوی واردات خودرو شکل میگیرد سهیم است اما هنوز هم بسیاری از شرکت ها برای واردات خودرو در صف ایستاده اند، در نتیجه سود خوبی نصیب واردکننده خودرو خواهد شد. به دنبال این اتفاق، یکی از اعضای هیئت مدیره انجمت واردکنندگان خودرو گفته است که:

هیچ کدام از واردکنندگان خودرو از سود تعیین شده ۱۵ درصدی باخبر نبوده اند و در روز چهارشنبه همزمان با رسانه ای شدن آن مطلع شده اند.

 این در صورتی است که جلسه کارگروه اقتصادی واردات خودرو که چنین تصمیمی در آن گرفته شده، ۲۹ آبان‌ماه برگزار شده و قاعدتا باید تاکنون به اطلاع داوطلبان واردات خودرو می‌رسید. با این وجود بسیاری از شرکت‌های واردکننده وارد مرحله عملیاتی شده‌اند و حتی در سطح شهر به‌وفور تبلیغات خودروهای وارداتی دیده می‌شود. پرسش این است که این شرکت‌ها چگونه بدون اطلاع از سود تعیین‌شده دست به اقدام زده و حتی به مرحله تبلیغاتی رسیده‌اند؟ یک سناریو این است که واردکنندگان واقعا اطلاعی از سود تعیین‌شده نداشته‌اند. درواقع عجله وزارت صمت در هرچه زودتر عملیاتی شدن واردات خودرو، این دست از واردکنندگان را که اقدام به ثبت سفارش کرده‌اند قربانی کرده است. سناریوی دیگری نیز مطرح است و آن اینکه توافقی پشت پرده میان برخی واردکنندگان و وزارت صمت صورت گرفته که مایل به رسانه‌ای کردن آن نیستند. توافقی که باعث می‌شود این دست از واردکنندگان به سود خوبی دست پیدا کنند.

مطالعه بیشتر  قیمت کارخانه کامیون آمیکو کمپرسی 11 اردیبهشت 1402

محاسبه قیمت پایه چگونه خواهد بود؟

براساس مواردی که در آیین نامه واردات خودرو بدان تاکید شده است، خودروهایی با سقف ۲۰ هزار یورو وارد کشور خواهند شد و خودروهایی با قیمت کمتر از ۱۰ هزار یورو هم در ردیف خودروهای اقتصادی با اولویت واردات به شمار می روند. براین اساس، با سود ۱۵ درصدی که به قیمت تمام شده اضافه شده و وارد بورس کالا می شوند، تا حدی می توان قیمت پایه را حدس زد، ضمن اینکه باید هزینه های دیگری مانند تعرفه، اسقاط خودرو، هزینه لجستیکی و … را هم به قیمت تمام شده اضافه کرد و خدری می گوید با این هزینه ها بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ درصد به هزینه تمام شده اضافه خواهد شد.

به عنوان مثال: یک خودرو را در نظر بگیرید که نزدیک به ۱۰ هزار یورو قیمت دارد و با حساب اینکه یورو نیمایی ۲۹ هزار و ۶۲۹ تومان باشید و قیمتی برای با ۲۹۶ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان خواهد داشت و قیمت تمام شده آن را اگر به طور میانگین ۱۳۰ درصد بیشتر نیز در نظر بگیریم به قیمت ۶۸۱ میلیون و ۴۶۷ هزار تومان خواهد رسید. حالا اگر سود بازرگانی را هم همان ۱۵ درصد در نظر بگیریم، قیمت پایه در بورس کالا قیمتی در حدود ۷۸۳ میلیون و ۶۸۷ هزار تومان است، همچنین سود بازرگانی همراه با خدمات عرضه شده قیمت برابر ۱۱۷ میلیون و ۵۴۴ هزار تومان خواهد شد که به طور کلی یک خودروی ۱۵ هزار یورویی با این حساب قیمت ریالی آن ۴۴۴ میلیون و ۴۳۵ هزار تومان خواهد بود و قیمت تمام شده نیز برای وارد کننده به یک میلیارد و ۲۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است که با قیمت ۱۵ درصد سود، قیمت پایه بورسی آن یک میلیارد و ۱۷۵ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان خواهد بود.

با این حساب، سود تعیینی این خودرو نزدیک به ۱۷۶ میلیون و ۳۲۹ هزار تومان است و یک خودرو با سقف قیمتی یعنی به ارزش ۲۰ هزار یورو با ارز نیمایی قیمتی برای با ۵۹۲ میلیون و ۵۸۰ هزارتومان خواهد گرفت که قیمت تمام شده آن به یک میلیارد و ۳۶۲ میلیون و ۹۳۴ هزار تومان می رسد.

بر همین اساس، این خودرو نیز احتمالا با قیمت پایه یک میلیارد و ۵۶۷ میلیون و ۳۷۴ هزار تومانی راهی بورس کالا خواهد شد. سود تعیینی این خودرو برابر با ۲۳۵ میلیون و ۱۰۶ هزار تومان خواهد بود و براساس محاسبه و قیمت تمام شده بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ درصد بیشتر از بهای خودرو است.

اینطور به نظر می رسد که هیچ کدام از خودروهای وارداتی نمی توانند لقب خودروهای اقتصادی را بگیرند چرا که بسیاری از آنها شامل مالیات خودروهای لوکس نیز شده که در نهایت به قیمت بیشتر از یک میلیارد تومان خواهند رسید.

و اما بلاتکلیفی واردکنندگان خودروهای خارجی….

اما مصطفی خدری، عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان خودرو اظهار نظر کرده و گفته است:

انجمن ذکر شده اطلاعی از سود ۱۵ درصدی که در نظر گرفته شده است، ندارد و تاکید می کند سود برابر است با هزینه ارائه خدمات گارانتی، وارانتی و خدمات بعد از فروش، توسعه شبکه خدمات بعد از فروش، سود عمده و خرده فروشی و توسعه شبکه است که به هیچ عنوان از سمت واردکنندگان منصفانه نیست و عرضه اولیه این خودروها  براین اساس بوده که بعد از ۵ سال ممنوعیت واردات خودرو به شکل ناگهانی سود زیادی به واردکنندگان نمی رسد.

مطالعه بیشتر  افزایش قیمت جک S5 GDI

طبق مثالی که خدری در این باره ارائه کرد و گفت:

یک مدل خودروی ۲۰۱۷ در ردیف خودروهای وارداتی امروز با قیمت ۲ میلیارد تومان به فروش می رسد اما مدل ۲۰۲۲ این خودروها با قیمت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان وارد می شوند که اکنون دولت نگران است، وارد کنندگان این خودرو یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی را در بازار با قیمت بیشتر از ۲ میلیارد تومان به فروش برسانند که در فاصله سه ماهه از شروع واردات خودرو کاهش قیمت این خودروها را خواهیم داشت و تاکید می کند که دولت علاوه بر این موارد یک مالیات ۲۵ درصدی هم از سود واردکنندگان دریافت میکند.

در ادامه صحبت ها سوالی که از خدری پرسیده شد، این بود که آیا واردکنندگان از واردات خودرو عقب نشینی می کنند یا خیر؟

به گفته این فعال بازار، او اعتقاد دارد که در این زمینه شفاف سازی هایی انجام نشده است و سازمان حمایت باید هر چه سریعتر جزئیات و فرمول محاسبه این سود را با واردکنندگان مطرح کند، ضمن اینکه ریز هزینه ها هنوز هم مشخص نیست و بعد از شفاف شدن این موارد، وارد کنندگان در این مورد تصمیم گیری خواهند کرد، در نهایت این طور به نظر می رسد که آنها تمایلی به واردات خودرو ندارند.

به اعتقاد فرید زاوه نیز، با این شرایط ذکر شده، جذابیتی برای واردکنندگان خودرو وجود نخواهد داشت اما ممکن است سود از محل دیگری نیز برای آنها وجود داشته باشد. به عنوان مثال: ممکن است یک وارد کننده خودرو، یک مدل خودرو را با قیمت ۱۰ هزار یورو خریداری کند اما به دولت قیمت ۱۳ هزار یورویی را اعلام کند که همین فضاهای غیر شفاف باعث می شود، بهانه های زیادی برای رسیدن به سود وجود داشته باشد. به همین ترتیب واردکننده سود خود را دریافت می کند و کاری با سود اعلامی دولت نیز ندارد.

همچنین شفاف سازی هایی هم در زمینه هزینه های گمرک وجود ندارد و این موضوع به زمانی که ممنوعیت واردات خودرو وجود داشت بر میگردد، علاوه بر این، هزینه های دیگری همانند اسقاط خودرو وجود دارد که در پشت پرده بخشی از این پول های پرداختی را از مراکز اسقاط خودرو پس میگیرند و ضمن اینکه هزینه هایی مانند تعرفه و اسقاط خودرو نیز برای هزینه تمام شده محاسبه می شود از سود وارد کننده نیز کم نمی کند!

با تاکید فرید زاوه، بار دیگر واردات خودرو سود زیادی برای دولت خواهد داشت و تا قبل از این هم همین شرایط بوده که زمانی واردکنندگان در فضای رقابتی بین ۳ الی ۵ درصد سود می کنند و دولت سود ۷۰ درصدی به دست می آورد. به اعتقاد زاوه، این روند در اصل یک تجارت خارجی به شمار نمی رود و در دولتی ترین مسیر خود پیش می رود. به این معنی که واردکنندگان نه در مقام یک تاجر چرا که در مقام کارگزار دولت واردات را انجام می دهند و سودی هم دریافت می کنند، به طور کلی میتوان گفت که فضای واردات خودرو همچنان در هاله ای از ابهام است، در این شرایط، بیشترین نفع را کسانی خواهند برد که به طور غیرشفاف اقدام می کنند و بیشترین زیان نیز مسلما برای مصرف کننده است!

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

بررسی طرح واردات خودرو در ازای صادرات فرش

سجاد ناجی

رونمایی ایران خودرو از محصول جدید خود،هایما ۸S

سجاد ناجی

کاهش خودروهای ناقص باقی‌مانده در کف پارکینگ‌ها

سجاد ناجی

نظر دهید.