مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی

سایپا و ایران خودرو چقدر افزایش قیمت خواهند داشت!

سایپا و ایران خودرو چقدر افزایش قیمت خواهند داشت! مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از افزایش قیمت خودروهای داخلی بر اساس محصول پرتیراژ ایران خودرو 29 درصد و محصولات سایپا به طور میانگین 17 تا 18 درصد افزایش یافت. پیش از این نرخ افزایش قیمت ها بالای 40 درصد بود اما پس از دستور معاون اول رئیس جمهور این قیمت توسط سازمانی حمایت پالایش درصد افزایش قیمت ها کاهش یافت.

سایپا و ایران خودرو چقدر افزایش قیمت خواهند داشت!

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از افزایش قیمت خودروهای داخلی بر اساس محصول پرتیراژ ایران خودرو ۲۹ درصد و محصولات سایپا به طور میانگین ۱۷ تا ۱۸ درصد افزایش یافت. پیش از این نرخ افزایش قیمت ها بالای ۴۰ درصد بود اما پس از دستور معاون اول رئیس جمهور این قیمت توسط سازمانی حمایت پالایش درصد افزایش قیمت ها کاهش یافت.

محمدعلی تیموری مدیرعامل سایپا با حضور در نشست خبری از افزایش قیمت خودروهای داخلی در ورودی کارخانه خبر داد. به گفته وی، آخرین قیمت برای محصولات ایران خودرو و سایپا در آذرماه ۱۴۰۰ اعمال شد و در سال گذشته افزایش قیمتی در کارخانه مشاهده نشد. خوشبختانه شورای رقابت و سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده (دو نهاد تصمیم گیرنده قیمت گذاری خودرو) حدود چهار تا پنج ماه مانده به پایان سال بررسی دقیقی را انجام دادند. ارزیابی بر اساس گزارش حسابرسی شش ماهه دو گروه خودرویی انجام شده توسط سازمان حسابرسی و مبنایی برای تعیین قیمت محصولات دو شرکت خودروسازی قرار می گیرد.

تیموری گفت: میانگین افزایش قیمت خودروهای شاهین حدود ۱۸ درصد و سرعت اتوماتیک ۱۷ درصد است. در میان محصولات گروه صنعتی ایران خودرو، خودروهایی مانند پارس، سمند، تارا و دنا میانگین ۲۹ درصد افزایش قیمت اعمال شد.

وی افزود: لیست قیمت جدید امروز در سایت دو خودروساز منتشر می شود تا مصرف کنندگان و ثبت نام کنندگان خودروهای داخلی از قیمت های جدید مطلع شوند و تولیدکنندگان خودروها را با قیمت های جدید تحویل دهند.

خبر امروز ۲۰ فروردین ۱۴۰۲: جدیدترین قیمت های خودروهای داخلی

مطالعه بیشتر  مشخصات ظاهری پژو 207 دورنگ اعلام شد

مدیرعامل سایپا اضافه کرد: شورای رقابت در کنار این مبنای قیمت گذاری، روش دومی را نیز اتخاذ کرده است که با مقایسه قیمت (از لحاظ کیفیت و سایز) سه خودروی مشابه خارجی، قیمت مورد استفاده را تعیین می کند. این موضوع تا چه حد با قیمت واردات همخوانی دارد؟

تیموری تاکید کرد: نکته مهم این است که بر اساس گزارش حسابرسی و قیمت سه خودروی خارجی و سطح کیفی آنها، عملا قیمت کمتر از ۲۹ درصد افزایش یافته است. محدوده قیمت شامل کلیه خودروهای داخلی است که از سوی شورای رقابت رقابتی شناخته شده و در مناقصه قرار دارند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال قبل از افزایش قیمت، خودروی شاهین ۳۰۴ میلیون تومان قیمت داشت و اکنون با این افزایش ۱۸ درصدی می آید. علاوه بر این ۴۰ میلیون تومان عوارض اخذ می شود اما نکته اینجاست که قیمت عوارض افزایش نیافته و تنها این ۱۸ درصد به قیمت پایه خودرو اضافه می شود. همچنین این قیمت جدید با قیمت بازار آزاد که حدود ۶۰۰ میلیون تومان است تفاوت زیادی دارد.

قیمت های اولیه که شورای رقابت آنها را اعلام کرده است، در اصل قیمتی بیشتر از این دارد و میانگین بالای ۴۰درصد است که بعد از دستور معاون اول رئیس جمهور، این نرخ ها دوباره مورد بررسی سازمان حمایت مصرف کننده و تولید کننده و همچنین شورای رقابت قرار گرفته است که پس از آن قیمتی مدنظر است که بتوان افزایش تولید را در سال جدید محقق کرد.  به این خاطر که بسیاری از نهادها مانند: فولاد، پتروشیمی و ارز با افزایش قیمت داشته اند اما قیمت خودرو تغییری نداشته است.

مطالعه بیشتر  فروش کشنده دیما از روز چهارشنبه 26 اردیبهشت ماه 1403

تیموری اعلام کرد: خودروهایی که قبل از سال در قالب طرح یکپارچه فروش داخلی و ثبت نامی عرضه شده اند، بر اساس قیمت های جدید تحویل می شوند و این موضوع در قراردادها نیز قید شده است. بدین ترتیب تمامی مشمولان این طرح خودروها را با قیمت های مصوب فعلی دریافت خواهند کرد.

همچنین مدیر عامل گروه سایپا در ادامه صحبت های خود گفت: بعد از آنکه شورای رقابت و سازمان حمایت کار بررسی و آنالیز قیمت ها را شروع کردند فضای بسیار مثبتی ایجاد شد به این شکل که ما در هفته اول تولید نزدیک به ۳۲ درصد افزایش تولید به نسبت هفته های ابتدای سال ۱۴۰۱ داشتیم و ما زنجیره ۲۰۰۰ قطعه ساز در کشور هستیم که باید بگوییم زمانی امید خواهد بود که تولید روتین نیز اتفاق بیفتد و این عدد در ده سال گذشته بی سابقه بوده است.

 

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

برنامه ریزی سایپا برای تولید انبوه خودروی اطلس در سال ۱۴۰۲

mortazavi

آغاز پیش فروش محصولات مدیران خودرو

سجاد ناجی

سایپا ایران خودرو قیمت در روز شنبه ۱۱ آذرماه

mortazavi

نظر دهید.