مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی مطلب ویژه

سامانه یکپارچه دوباره برای عرضه خودرو باز می شود…

سامانه مجدد خودرو دوباره برای عرضه خودرو باز می شود... معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه و تجارت اعلام کرد: واردات در دو بخش خرد و انبوه صورت می‌گیرد. او این اظهارات را در مکرر مواقع و در مکان‌های مختلف ارائه کرده است. با توجه به اینکه شرکت‌ها در نهایت تا پایان ماه مرداد توانسته‌اند غالبیت را به خود اختصاص دهند و از میان ۳۵ شرکتی که مجوز واردات دریافت کرده‌اند، برتری حاصل کنند.

سامانه یکپارچه دوباره برای عرضه خودرو باز می شود…

در خصوص سامانه یکپارچه دوباره قرار است باز شود، معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه و تجارت اعلام کرد: واردات در دو بخش خرد و انبوه صورت می‌گیرد. او این اظهارات را در مکرر مواقع و در مکان‌های مختلف ارائه کرده است. با توجه به اینکه شرکت‌ها در نهایت تا پایان ماه مرداد توانسته‌اند غالبیت را به خود اختصاص دهند و از میان ۳۵ شرکتی که مجوز واردات دریافت کرده‌اند، برتری حاصل کنند.

به گفته معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه و تجارت، این هفته و هفته آتی، خودروهای وارداتی برای شرکت‌هایی که در این مدت سفارش ثبت کنند، در سامانه یکپارچه دوباره عرضه خواهد شد. مهندس ضیاغمی، معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه و تجارت، در برنامه روزی نو رادیو اقتصاد در مورد وضعیت واردات خودرو صحبت کرد.

شرح این گفتگو در ادامه ذکر شده است:

بالاخره انتظارات به سر رسیده و از این هفته قرار است اتفاقاتی رخ دهد. آیا درست است که ۸ مدل خودروی وارداتی قرار است عرضه شوند؟

بله، از این هفته سامانه مجدداً باز می‌شود و خودروهای جدید عرضه خواهند شد.

آیا تمامی مدل‌ها وارد می‌شوند یا تعدادشان محدود خواهد بود؟

واردات به دو شکل انجام می‌شود، یک بخش به صورت خرد و دیگری به صورت انبوه. از آنجایی که شرکت‌ها در نهایت تا آخر مرداد توانستند غالبیت را بدست آورند، ۳۵ شرکت مجوز واردات گرفتند. از این ۳۵ شرکت، ۱۸ شرکت توانستند سفارشات قطعی خود را ثبت کنند و بخشی از ارز واردات را دریافت کنند. تا کنون، حدوداً ۱۰ شرکت از این ۱۸ تا واردات خودرو انجام داده‌اند و بقیه شرکت‌ها نیز در حال انجام این فرآیند هستند.

اکنون، این شرکت‌ها تا آخر مرداد به تهیه استاندارد‌ها، مجوزهای محیط زیست و سایر مجوزهای لازم دست یافته‌اند. این موضوع قابل درک است، زیرا در ابتدا منتظر بودند تا ابتدا مجوزهای خود را دریافت کنند و سپس درخواست‌های نهایی خود را در شرکت‌های بزرگ ثبت کنند. این فرآیند طولانی شد به دلیل زمانی که برای تولید و حمل این خودروها نیاز است، به ویژه اگر از شرق آسیا بیایند.

مطالعه بیشتر  جدیدترین قیمت فونیکس 8 پرو به صورت رسمی

در این مرحله اول، با توجه به اینکه این شرکت‌ها مجوزهای لازم را گرفته‌اند، خودروهای موجود در ایران را عرضه خواهیم کرد. تا کنون چهار شرکت قیمت‌های خود را تایید کرده‌اند و این هفته و هفته آینده عرضه خواهند شد. از هفته آینده، خودروهایی برای شرکت‌های معتبر نیز عرضه خواهند شد، اما شرط لازم آن است که اسناد حمل داشته باشند و از مبدأ تولید کننده آن‌ها راه افتاده باشد.

این فرایند واردات توسط شرکت‌ها به توجه به ظرفیت و توانایی آن‌ها صورت می‌پذیرد. برخی از شرکت‌ها ممکن است ماهیانه ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ و حتی چند هزار دستگاه را وارد کنند.

به عنوان مثال، اگر شخصی تصمیم بگیرد دو یا سه هزار دستگاه خودرو وارد کند، حداقل دو تا سه سال زمان می‌برد تا به آن عدد ۲۰۰ هزار دستگاهی که گفته شده برسد. تعداد ثبت نام شده ها چه تعداد می باشد، به خاطر دارم که باید ۵۰۰ میلیون در حساب افراد می بود تا میتوانستند اقدامات ثبت نام را انجام دهند.

در مورد ثبت نام‌ها، در زمان ثبت نام از فروردین ماه حساب‌ها از بلوکه شدن در آمد و افراد می‌توانستند پول خود را برداشت کنند. از تعداد حدودی ۳۴ هزار نفری که در قرعه‌کشی شرکت کرده بودند، حدود ۳۰ هزار نفر باقی‌مانده‌اند. بقیه افراد انصراف دادند.

در فاز اول، این ۳۰ هزار نفر خودروهایشان تحویل خواهند گرفت. برخی از شرکت‌ها در حال حاضر قرارداد تولید خود را برای ماهیانه حدود ۶ هزار دستگاه می‌بندند. این یعنی برای ۵ تا ۶ هزار قرارداد. با توجه به توان لجستیکی کشور مبداء و مقصد، این عدد می‌تواند بسیار بالاتر باشد. این دو تا سه هزار دستگاه که اشاره کردید، بسته به نوع قرارداد و تامین ارز، ممکن است متفاوت باشد. همچنین باید توجه کنیم که از این ۱۸ شرکتی که در حال واردات هستند، بعضی از آنها برندی بیش از ۱۰۰ تا دستگاه در ماه نمی‌توانند تحویل دهند به دلیل نوع مدل‌هایی که وارد می‌کنند و نیز توانایی تامین آن‌ها از مبدأ تولید کننده و اسناد حمل.

مطالعه بیشتر  قیمت جدید خودروهای وارداتی اعلام شد.

آیا ارزهای موردنیاز تامین شده است و یا دوباره درگیر فرایند تامین ارز خواهیم بود؟

بله، ارز مورد نیاز برای واردات این خودروها تأمین شده و ما تا آخر امسال حداقل ۱ میلیارد یورو اختصاص داده‌ایم که می‌توانیم از آن به عنوان ارز صادرات غیر استفاده کنیم. در صورت نیاز، می‌توان از منابع سرمایه‌گذاری خارجی یا منابع خارجی دیگر نیز استفاده کرد تا ارز مورد نیاز برای واردات خودرو تأمین شود.

برای خودروهای وارداتی دست دوم، مسئولیت این موضوع در دست دفتر خودروها است و بر اساس اطلاعات فعلی، هنوز توسط هیئت دولت ابلاغ نشده است.

موضوعی که در اینجا مطرح شده قبلاً بحث شده است و مهم است که این فروش دوباره آغاز شود. آیا اطلاعاتی دارید که آیا سامانه‌ای که قبلاً وجود داشته و تعطیل شده بود، دوباره باز خواهد شد و متقاضیان می‌توانند ثبت نام کنند؟

در حال حاضر، متقاضیان نمی‌توانند ثبت نام کنند. ما در حال بررسی برنامه‌های ما برای تحویل خودروها هستیم. آیا این سامانه در فاز‌های بعدی از طریق کانال یکپارچه عرضه می‌شود یا از طریق کانال بورس یا مسیر دیگری ارائه خواهد شد، هنوز قطعی نشده است./ سامانه یکپارچه دوباره برای عرضه خودرو باز می شود…

 

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

آغاز پیش فروش کوییک R اتوماتیک

سجاد ناجی

تحویل حضوری محصولات ایران‌خودرو به مشتریان در روزهای جمعه

سجاد ناجی

دانلود قسمت ۲ فصل اول سریال خودروی آمریکایی + زیرنویس

نویسنده ارشد

نظر دهید.