مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی

عرضه ۱۰ هزار دنا پلاس در بورس باعث ریزش قیمت ها در بازار خودرو شد!

عرضه 10 هزار دنا پلاس در بورس باعث ریز قیمت ها در بازار خودرو شد! تعطیلی روز یکشنبه بورس کالا و بورس کالا باعث شد تا معاملات 10 هزار دستگاه خودرو دناپلاس

عرضه ۱۰ هزار دنا پلاس در بورس باعث ریزش قیمت ها در بازار خودرو شد!

تعطیلی روز یکشنبه بورس کالا باعث شد تا معاملات ۱۰ هزار دستگاه خودرو دناپلاس به روز معاملاتی بعد (دوشنبه) موکول شود.
کارشناسان معتقدند افزایش عرضه خودروهای دناپلاس می تواند به سرعت در سمت عرضه و تقاضای بازار تعادل ایجاد کند و از این رو با نگاهی به عرضه خودرو در آینده، انتظار می رود قیمت ها در بازار مبادله ای و غیررسمی به سرعت کاهش یابد. شرح دلایل بیشتر برای ریزش قیمت ها در بازار خودرو را که عامل اصلی آن عرضه ده هزار دنا پلاس است را در ادامه بخوانید….

حسن رضایی پور، کارشناس ارشد بازار سرمایه و بورس کالا در این خصوص گفت: اگرچه بورس کالا نمی تواند مشکلات ساختاری را حل کند، اما این بازار می تواند به عنوان ابزاری قدرتمند و موثر، بازاری شفاف و کارآمد را تشکیل دهد.
رضایی پور افزود: بورس ابزاری برای کمک به شفافیت و ایجاد بازار است به همین دلیل شاهد ایجاد بازارهایی برای مبادله کالا در کشورهای مختلف برای کالاهای بسیار مهم آن کشور هستیم.

مثلاً در هند بورس ادویه، در برخی از کشورهای پیشرفته بورس انرژی و در آمریکا نیز گاو عرضه می شود. وی ادامه داد: بنابراین باید به یاد داشته باشیم که بورس ابزاری است که بازار رسمی را تشکیل می دهد و شفافیت بازار را افزایش می دهد. از طریق این ابزار، با شکل گیری بازارها، اکتشافات ارزش واقعی بیشتری انجام می شود و کارگران و سیاست گذاران صنعت می توانند با تکیه بر اکتشافات ارزش، تصمیمات آگاهانه تری برای بهبود روندهای آینده در بازارها و صنایع بگیرند. رضایی پور در خصوص تلاش های گذشته برای کنترل قیمت ها در بازار خودرو افزود: در چند سال گذشته، دولت ها نتوانسته اند بر تنظیم عرضه و تقاضا برای بهبود شفافیت بازار تمرکز کنند.

مطالعه بیشتر  مردم خواستار واردات خودرو

این کارشناس ارشد بازار ادامه داد: زمانی که همه سیاست های موجود برای کنترل بازار خودرو با شکست مواجه شد، عرضه خودرو در بورس کالا در دستور کار قرار گرفت و تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شد و در نتیجه پس از این بررسی، بالاخره خودرو در بورس کالا پذیرفته شد.
وی ادامه داد: در ابتدا شاهد بودیم که عرضه خودرو در بازار کالا همچنان پاسخگوی تقاضای ایجاد شده برای آن نیست و همین کمبود عرضه بود که باعث شد در مراحل اولیه شاهد افزایش قیمت باشیم. رضایی پور گفت: اما در مواردی مانند تحویل خودرو کارا و تحویل شاهین، سمت عرضه بهتر از سمت تقاضا بوده و قیمت ها بسیار کمتر از بازار آزاد ثبت شده است. همان قیمت پایه همچنین تمامی خودروهای عرضه شده به فروش نرسیدند که مشکل تعادل عرضه و تقاضای کنترل قیمت را تایید کرد و مشخص شد که با افزایش عرضه می توان بازار را متعادل کرد.

وی خاطرنشان کرد: برای پرکردن بازار با تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودرو، علاوه بر افزایش عرضه خودروهای داخلی نیازمند کنترل ورود خودروهای خارجی هستیم.

اگر عرضه خودرو محدود شود، مجددا بازار وارد چالش جدیدی خواهد شد…

رضایی پوری درباره اختلالات اخیر در در بورس کالا گفت: شایان ذکر است که اختلالات عرضه به طور قطع بازار را با چالش جدیدی روبه رو می کند. در روزهای اخیر شاهد این سیگنال به بازار غیررسمی بودیم که با تخلف سازمان بازرسی و هیات رقابت، روند نزولی قیمت ها و کاهش عرضه در بورس کالا آغاز شد. . پیش از آن این تصمیم به سرعت با واکنش مواجه شد و بازار غیررسمی بار دیگر چالشی شد.
وی در خصوص دسترسی مهم ترین متقاضیان خودرو به بورس کالا گفت: در خصوص دسترسی مهم ترین متقاضیان خودرو به بورس کالا باید به این نکته اشاره کرد که در سال های اخیر اکثر جامعه با بورس کالا آشنا شده اند و بخش سخت کار سال های گذشته را پشت سر گذاشته ایم. همچنین با نظارت منظم کارگزاری ها و بورس کالا، امروزه شاهد آن هستیم که افراد حقیقی که به دنبال خودرو هستند به راحتی در بازار حضور پیدا کرده و خرید انجام می دهند. امیدواریم به زودی با سیاست دولت به ویژه با تسهیل واردات خودرو، تقاضای بازار تامین شود و قیمت های کاذب در بازار غیررسمی شکسته شود.
وی در خاتمه گفت: با تحویل ۱۰ هزار دستگاه خودروی دنا پلاس، پیش بینی می شود با توجه به حجم بالای تحویل، قیمت ها کاهش یابد و قیمت های موجود بر روی این خودرو چندان با محدوده قیمت پایه فاصله نداشته باشد.

حراج خودرو، سیاستی که باز هم به نفع خریداران است…

در فرآیند حراج خودرو شاهین متوجه شدیم که تامین کننده خودرو پس از پایان دوره مزایده به روند حراج پایان داده و حدود ۲۵۰۰ خودرو با قیمت پایه فروخته نشده باقی مانده است و برای اطلاع از این موضوع در زمان های دیگر خودروهای فروش نرفته را عرضه کرده است و هدف این است که باید در زمان بهتری برای این خودرو قیمت واقعی اتفاق بیفتد. به گفته کارشناسان، اگر خودروسازان خودروهای فروخته نشده را به مزایده آزاد بگذارند و شرایطی فراهم شود که همه خودروهای عرضه شده با قیمت مورد نظر به فروش برسند، این سیاست می تواند در جهت بهبود منافع طرف تقاضا موثر واقع شود. بنابراین پیشنهاد می شود در صورت عدم فروش تمامی ۱۰۰۰۰ خودروی داناپلاس در فروش امروز، مابقی خودروها را می توان در مناقصه آزاد گذاشته و با همان قیمت کشف شده به متقاضیان عرضه کرد.
اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

مزايده عمومی برای محصولات فاقد گارانتی سایپا

سجاد ناجی

طرح بهار تا بهار سایپا ویژه چک های برگشتی

سجاد ناجی

قیمت خودروها پس از خروج شورای رقابت چه خواهد شد ؟!

سجاد ناجی

نظر دهید.