مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی مطلب ویژه

تصمیم شورای رقابت برای فروش ۱۲۰ هزار خودرو به قیمت آزاد چیست؟

تصمیم شورای رقابت برای فروش 120 هزار خودرو به قیمت آزاد چیست؟ در حالی که برخی از فعالان صنعت خودرو امید چندانی به اجرای طرح فروش ۱۲۰ هزار دستگاه از محصولات ایران‌خودرو و سایپا در حاشیه بازار ندارند، وزارت صنعت همچنان این پرونده را باز گذاشته و احتمال اجرای آن را ممکن می‌داند.

تصمیم شورای رقابت برای فروش ۱۲۰ هزار خودرو به قیمت آزاد چیست؟

در حالی که برخی از فعالان صنعت خودرو امید چندانی به اجرای طرح فروش ۱۲۰ هزار دستگاه از محصولات ایران‌خودرو و سایپا در حاشیه بازار ندارند، وزارت صنعت همچنان این پرونده را باز گذاشته و احتمال اجرای آن را ممکن می‌داند. اما در ادامه بیشتر به تصمیم شورای رقابت برای فروش ۱۲۰ هزار خودرو به قیمت آزاد چیست؟ خواهیم پرداخت.

همانطور که معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت اعلام کرده است، تصمیم‌گیری در مورد روش‌های اجرایی جهت کاهش زیان خودروسازان در هفته جاری صورت خواهد گرفت، و یکی از گزینه‌ها برای این منظور، فروش مازاد تولید در حاشیه بازار است. منوچهر منطقی با اشاره به اینکه وزارت صمت تعدادی از مسیرها را جهت جبران زیان خودروسازان مشخص کرده است، افزوده است که افزایش تولید یکی از این مسیرها بوده و مسیر دیگر نیز با کمک از شورای رقابت قابل اجرا است. به گفته وی، تصمیم نهایی بر اساس تاثیر کمترین راهکار بر بازار خودرو تا پایان هفته جاری اتخاذ خواهد شد.

این اظهارات در شرایطی مطرح شده است که در دو هفته گذشته، اخباری مبنی بر احتمال فروش بخشی از تولید خودروسازان در حاشیه بازار منتشر شده است. بر اساس این اطلاعات، وزارت صمت، خودروسازان و قطعه‌سازان به توافق رسیده‌اند تا ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو خارج از ضوابط قیمتی در حاشیه بازار عرضه شود. در صورت اجرای این طرح، ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو با قیمت ۵ درصد کمتر از نرخ بازار به فروش می‌رسد. با این حال، این اقدام واکنش مثبتی از سوی شورای رقابت نداشته است. مقامات این شورا تاکید دارند که برای فروش خودرو خارج از ضوابط قیمتی، نیاز به مجوز این شورا است و تا زمانی که توافقی با صمت، خودروسازان و قطعه‌سازان معتبر نشده باشد، امکان فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو در حاشیه بازار قانونی نمی‌باشد.

قیمت خودروهای این دو گروه

تاکنون، شورای رقابت به نظر می‌رسد مخالفت خود را با فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو در حاشیه بازار اعلام کرده و فعالان خودرویی و قطعه‌سازان نیز امید چندانی به اجرای این طرح ندارند. با این حال، اظهارات معاون حمل‌ونقل وزارت صمت نشان می‌دهد که پرونده این طرح هنوز باز است. به‌نظر می‌رسد وزارت صمت، به‌ویژه وزیر صمت عباس علی‌آبادی با توجه به موضع منفی نسبت به قیمت‌گذاری دستوری، اصرار دارد تا این طرح اجرایی شود و دو هدف اصلی را دنبال می‌کند. اولاً، خودروسازان را از زیاندهی تولید در بخشی از محصولات خود مصون کند؛ دوماً، قطعه‌سازان را جبران مطالبات کند. هرچند وزارت صمت اهداف اضافی را نیز از این طرح انتظار دارد، از جمله افزایش تولید به دلیل رشد نقدینگی و همچنین تست آزادسازی قیمت.

مطالعه بیشتر  وزارت صمت درباره قرعه کشی بیانیه صادر کرد

با این حال، سوال اصلی این است که آیا شورای رقابت به فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو در حاشیه بازار موافقت خواهد کرد؟ و اگر وزارت صمت نتواند مجوز لازم را از شورای رقابت بگیرد، آیا راهکار دیگری برای اجرای این طرح خواهد پذیرفت؟ برای مثال، آیا ممکن است به دامان شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا بپیوندد و مجوز فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو در حاشیه بازار را از این شورا به دست آورد؟

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

استقبال گسترده از پیش فروش سایپا

سجاد ناجی

تداوم افت تولید در خودروسازی‌خصوصی

سجاد ناجی

قیمت روز خودرو همزمان با پایان خردادماه ۱۴۰۳

mortazavi

نظر دهید.