مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی مطلب ویژه

چرا باید خودروی روسی با کیفیت پایین وارد کنیم؟ دلیل ورود لادا به صنعت خودروی ایران چیست؟

چرا باید خودروی روسی با کیفیت پایین وارد کنیم؟ دلیل ورود لادا به صنعت خودروی ایران چیست؟ یک کارشناس در زمینه خودروها اظهار کرد که با ورود بی‌سابقه خودروهای چینی با طراحی‌های رنگارنگ و مدرن به بازار خودرو ایران، فکر نمی‌کند تقاضا برای خودروهای وارداتی روسی وجود داشته باشد، مگر اینکه این خودروها در ایران با قیمت پایین‌تر و با تولید بالا مونتاژ شوند. او بیان کرد که احتمالاً شرکت روسی در فاز اول، ظرفیت کافی را برای تأمین قطعات مورد نیاز را نداشته باشد. 

چرا باید خودروی روسی با کیفیت پایین وارد کنیم؟ دلیل ورود لادا به صنعت خودروی ایران چیست؟

یک کارشناس در زمینه خودروها اظهار کرد که با ورود بی‌سابقه خودروهای چینی با طراحی‌های رنگارنگ و مدرن به بازار خودرو ایران، فکر نمی‌کند تقاضا برای خودروهای وارداتی روسی وجود داشته باشد، مگر اینکه این خودروها در ایران با قیمت پایین‌تر و با تولید بالا مونتاژ شوند. او بیان کرد که احتمالاً شرکت روسی در فاز اول، ظرفیت کافی را برای تأمین قطعات مورد نیاز را نداشته باشد. در ادامه به توضیحات بیشتری در مورد ” چرا باید خودروی روسی با کیفیت پایین وارد کنیم؟ دلیل ورود لادا به صنعت خودروی ایران چیست؟ ” ارائه خواهیم کرد.

در اواسط آذرماه، ورود خودروهای روسی به بازار خودروی ایران آغاز شد. این ورود در شرایطی که برندهای معتبر اروپایی و ژاپنی در بازار حاضر نبودند، و در حالی که تنها واردات اندک خودرو از کارخانجات خودروسازی چینی انجام می‌شد، به معنای افزایش تنوع محصولات وارداتی بود و به مشتریان این امکان را می‌داد تا خودروی مورد نظر خود را انتخاب کنند. اما این موضوع با قیمتی بود که از همان ابتدای رونمایی از خودروهای روسی با انتقادات فراوانی همراه بود.

صدرایی اظهار کرد که خودروهای روسی مانند لادا و موسکویچ حتی قبل از انقلاب نیز وارد کشور می‌شدند. آن زمان، این خودروها از نظر فناوری و پیشرفت به‌طور قابل ملاحظه‌ای عقب‌تر از ماشین‌های روز دنیا بودند. اما پس از انقلاب در دهه ۷۰، تعدادی خودرو از نوع لادا وارد کشور شد که در آن زمان هم فاصله فناوری‌ای با ماشین‌های دهه ۹۰ اروپای غربی، ژاپنی و کره‌ای بسیار بود. این موضوع به گونه‌ای بود که در دوران‌های مختلف، گفته می‌شد که احتمال ورود خودروهای روسی وجود دارد که اخیراً این موضوع به واقعیت پیوسته است.

وی توضیح داد: خودروهای لادا به عنوان خودروهایی با دوام و کم استهلاک شناخته می‌شوند که برای شرایط آب و هوایی وسیع و گرم روسیه ساخته شده‌اند. اما این خودروها در بازارهای خارج از مرزهای روسیه موفقیت چندانی نداشته و همچنان با پیشرفت‌های فناورانه جدید همخوانی ندارند. لادا از لحاظ ظاهری و تکنولوژی به نظر بهترین محصولات چند دهه گذشته مانند خودروهای رنو ساندرو و تندر ۹۰ ما را یادآور می‌کند.

مطالعه بیشتر  شعار درمانی در صنعت خودرو

صدرایی افزود: صنعت خودروسازی در روسیه با مشکلات تولیدی روبرو است و شایعات مبنی بر قطع همکاری بین رنو و لادا به دلیل تحریم‌های روسیه پس از جنگ با اوکراین مطرح شده است. این شایعات حاکی از این است که رنو از همکاری با لادا جدا شده و از روسیه خارج شده و لادا به دنبال همکاری با ایران برای تولید خودروهایی با لوگوی لادا در این کشور است.

این کارشناس حوزه خودرو توضیح داد: خودروهای روسی مانند لادا و موسکویچ قبل از انقلاب نیز وارد کشور می‌شدند. در آن زمان، این خودروها از نظر فناوری و پیشرفت به‌طور قابل ملاحظه‌ای عقب‌تر از ماشین‌های روز دنیا بودند. اما پس از انقلاب در دهه ۷۰، تعدادی خودرو از نوع لادا وارد کشور شد که در آن زمان هم فاصله فناوری‌ای با ماشین‌های دهه ۹۰ اروپای غربی، ژاپنی و کره‌ای بسیار بود. این موضوع به گونه‌ای بود که در دوران‌های مختلف، گفته می‌شد که احتمال ورود خودروهای روسی وجود دارد که اخیراً این موضوع به واقعیت پیوسته است.

وی اظهار کرد: لادا به دنبال این است که ماشین‌های دیگری را با لوگو لادا عرضه کند تا مشکلات موجود در تامین قطعات و قوای فنی خودروها را حل کند. به همین دلیل، حتی اگر لادا وارد ایران شود، احتمال گسترش بازار برای آن بسیار کم است. قبل‌تر خودروهای روسی یواز که در ایران مونتاژ می‌شدند، به‌طور کلی خودروهای آفرودی و با دوام بودند اما بازار فروش آنها محدود بود. وی افزود: دوستانی که لادا را وارد کرده‌اند، باید اولاً روی یک بازار محدود حساب کنند.

این کارشناس معتقد است: لادا یک خودروی با دوام و قدرتمند است و شاید از بسیاری از ماشین‌های فانتزی موجود در بازار ایران بهتر باشد. اما توجه عمومیت در حال حاضر به خودروهای مدرن و جدید است. سلیقه خریداران خودروها در ایران به سمت خودروهایی با فناوری، ظاهر زیبا، آپشن‌های فراوان و مصرف بهینه سوخت متمایل شده است. به همین دلیل، با توجه به حضور فراوان خودروهای چینی در بازار ایران که به‌روز و متنوع هستند، احتمالاً تقاضا برای خودروهای وارداتی روسی در این بازار چندان وجود ندارد.

مطالعه بیشتر  تغییرات و ویژگی های تغییر یافته و جالب توجه در جک S5 نیوفیس

این کارشناس خودرو در خصوص دلایلی که باعث جذابیت واردکننده‌ها برای واردات خودروهای روسی می‌شود، اظهار نظر کرد. او بیان کرد: وجود مسائل سیاسی و نگرانی‌های مرتبط با تحریم‌ها و خودتحریمی‌ها که ما در کشور خودمان ایجاد کرده‌ایم، باعث می‌شود واردکننده‌ها به دنبال ورود خودروهای روسی شوند. این خودروها از محدودیت‌های تحریمی مستثنی هستند و روابط سیاسی و اقتصادی خوبی بین دو کشور وجود دارد.

او ادامه داد: همچنین قیمت خودروهای روسی مناسب و زیر سقف ۲۰ هزار دلار است، که این موضوع جذابیت بیشتری را برای واردکننده‌ها به وجود می‌آورد. همچنین امکان واردات خودروهای زیر این سقف قیمتی نیز بر اساس محدودیت‌های تحریمی وجود دارد.

وی درباره اینکه به تولید خودروهای روسی در داخل نیز می‌توان فکر کرد، توضیح داد: تولید خودروهای روسی در داخل کشور نیز می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد. این مسئله می‌تواند به دلیل این باشد که این خودروها به نسبت ارزان‌تر و مبتنی بر شرایط سیاسی و اقتصادی موجود در کشور، جذابیت داشته باشند.

صدرایی درباره صادرات خودروهای ایرانی به روسیه اظهاراتی داشت. وی ابراز کرد: ورود و فروش خودروهایی همچون تارا و دنا در بازار روسیه در شرایطی که مردم این کشور سال‌هاست از خودروهای باکیفیت ژاپنی، غربی و کره‌ای استفاده می‌کنند، چالش‌های زیادی را به همراه دارد. در سال ۸۵، خط تولید سمند در بلاروس راه‌اندازی شد، اما پس از یک سال، تولید خودرو به صفر رسید. ما تجربه شکست خودروی سمند را داشتیم، در حالی که این خودرو می‌توانست با سلیقه مردم روسیه منطبق شود.

او افزود: برای موفقیت در بازار روسیه، لازم است زیرساخت‌های گسترده‌ای فراهم شود و شرکت‌های خودروسازی برندسازی مطرح کنند. با این وجود، با توجه به تقاضای پیش‌بینی شده، این عملیات به سختی توجیه‌پذیر به نظر می‌رسد.

صدرایی همچنین در جریان افتتاحیه دومین نمایشگاه اوراسیا در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران در ماه آذر حضور داشت و گفت: در این نمایشگاه، چهار مدل خودروی وستا اسپرت، نیوا تراول، وستا کراس و گرانتا از برند لادا معرفی شدند. این محصولات روسی توسط نیکا خودرو وارد و در کشور عرضه خواهند شد.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

خبر ورشکستگی خودروسازان به گوش امنیت ملی رسید!

mortazavi

افزایش ۲۳۶ درصدی تولید در سایپا و ایران خودرو

سجاد ناجی

قیمت روز محصولات ایران خودرو ۱۹ تیر

mortazavi

نظر دهید.