مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی

دلالان خودرو بازیگران اصلی بازار خودرو

دلالان خودرو بازیگران اصلی بازار خودرو سال گذشته بازار خودرو با التهاباتی مواجه شد که منشا اصلی آن نرخ ارز بود. در دوره ای که نرخ ارز ثابت بود، قیمت خودروها در بازار کاهش یافت و به گفته کارشناسان، بازار خودرو در نیمه اول سال گذشته در وضعیت بسیار خوبی قرار داشت و قطعا در صورت ادامه این روند، قیمت خودروها نیز ادامه خواهد داشت. قیمت کارخانه و بازار خودرو تفاوتی ندارد و همه متقاضیان می توانند خودروی مورد نظر خود را بدون قرعه کشی و مسدود کردن پول خریداری کنند. اما بازار خودرو سال گذشته را با افزایش قیمت ها به دلیل نوسانات نرخ ارز و سودجویی عده ای به پایان رساند، در حالی که تولید خودرو در سال 1401 نسبت به سال های گذشته افزایش بیشتری داشت.

دلالان خودرو بازیگران اصلی بازار خودرو

سال گذشته بازار خودرو با التهاباتی مواجه شد که منشا اصلی آن نرخ ارز بود. در دوره ای که نرخ ارز ثابت بود، قیمت خودروها در بازار کاهش یافت و به گفته کارشناسان، بازار خودرو در نیمه اول سال گذشته در وضعیت بسیار خوبی قرار داشت و قطعا در صورت ادامه این روند، قیمت خودروها نیز ادامه خواهد داشت. قیمت کارخانه و بازار خودرو تفاوتی ندارد و همه متقاضیان می توانند خودروی مورد نظر خود را بدون قرعه کشی و مسدود کردن پول خریداری کنند. اما بازار خودرو سال گذشته را با افزایش قیمت ها به دلیل نوسانات نرخ ارز و سودجویی عده ای به پایان رساند، در حالی که تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال های گذشته افزایش بیشتری داشت.

در سال ۱۴۰۱ تولید خودروهای کامل در انواع خودروها ۴۵ درصد افزایش یافت و جایگاه ایران در تولید خودروی جهان از ۱۹ به ۱۶ کاهش یافت و ایران رتبه بالایی در رشد تولید خودرو داشت. از نیمه دوم آذرماه سال گذشته که افزایش قیمت خودروها آغاز شد، کارشناسان صنعت خودرو تاکید کردند که بازار خودرو زمانی به شرایط مطلوبی خواهد رسید که دیگر کالای سرمایه ای نباشد و این امر با پرداخت هزینه های مالیات بر خریداران محقق می شود.

سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت درباره قیمت خودرو گفت: متاسفانه به دلیل عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودرو در سال گذشته مردم برای خرید خودرو دچار مشکل شدند. در بازار ایران به طور میانگین باید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو فروخته شده باشد که این رقم در سال های اخیر کمتر از یک میلیون خودرو بوده است و این کسری تولید در ۴ سال قبل از سال ۱۴۰۱ فشار و گمانه زنی های زیادی ایجاد کرد. این بازار خودرو همچنان رواج دارد و برای پایان دادن به این سوداگری مجلس باید سریعا قانون مالیات بر عایدی سرمایه را تصویب کند.

مطالعه بیشتر  قیمت خودروهای ایرانی در 4 شهریور 1402

وی در خصوص طرح تولید خودرو در سال جدید افزود: در سال ۱۴۰۲ هدف تولید خودرو کمتر از یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو نیست. بنابراین تقریباً همه کسانی که ثبت نام کرده اند یک ماشین دریافت می کنند. سعید موتمنی کارشناس بازار خودرو درباره وضعیت بازار خودرو در اولین روز نمایشگاه خودرو ۱۴۰۲ به ایران گفت: قیمت خودرو در بازار ۱۰۰ درصد وابسته به نرخ ارز شده است، بنابراین مهمترین اقدامی که باید توسط سیاستمداران انجام شود. در این زمینه گرفته خواهد شد، یکی برنامه ریزی برای افزایش تولید خودرو و دیگری ایجاد فضایی با کمترین نوسان در نرخ ارز. همه ما معتقدیم که قیمت خودرو نباید به نرخ ارز بستگی داشته باشد. اما متأسفانه در این سال ها شاهد این موضوع بوده ایم.

وی با بیان اینکه برخی از نمایندگی های خودرو در سال جدید هنوز فعالیت خود را آغاز نکرده اند اما در آگهی ها شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم، افزود: روز گذشته آگهی های فروش خودرو را در اینترنت بررسی کردیم. قیمت برخی خودروهای داخلی افزایش یافته است. و به عدد ۳۰ میلیون تومان به ۳۵ میلیون تومان افزایش یافته است، اگرچه طبق آمار وزارت صمت، تولید خودرو اندکی افزایش یافته است.

موتمنی با بیان اینکه رشد تولید خودرو هنوز در بازار قابل مشاهده نیست، تقاضا برای خرید خودرو کنترل نشده است، خاطرنشان کرد: بسیاری از خریداران خودرو تنها به دنبال خرید خودرو از شرکت اصلی هستند، زیرا تفاوت قیمت در بازار و کارخانه بسیار زیاد است.

وی افزود: وزارت صمت برای امسال یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو را هدف گذاری کرده است که در صورت رسیدن به این رقم بازار آرامش واقعی و همیشگی خواهد داشت و بازار به طور موقت کنترل نمی شود.

خبر مرتبط روز: اعلام قیمت محصولات خودرویی سایپا

مطالعه بیشتر  خودروهای بالای 1 میلیارد تومان مشمول مالیات می‌شوند

یک کارشناس بازار خودرو گفت: تقاضا برای خودرو در بازار وجود دارد اما برای اینکه بازار به حالت سابق برگردد باید قیمت تمام شده بین کارخانه و بازار کاهش یابد و منطقی شود.حسین منصوری، صاحب نمایندگی خودرو در جاده الژینال، درباره وضعیت بازار و فروش خودرو در سال جاری به ایران گفت: بارها گفته ایم که هیچ نمایندگی خودرویی برای تعیین قیمت خودرو وجود ندارد، گاهی اوقات شرکت ها مدیر می شوند و فروش را انجام می دهند که مشاهده شده توسط برخی سایت ها انجام می شود. بنابراین امیدواریم دولت تدبیری در این زمینه داشته باشد تا قیمت خودرو در سایت ها انجام نشود.

وی ادامه داد: شفافیت قیمت ها یکی از اصول ارائه خدمات است اما اخیرا فضایی به وجود آمده که برخی از ذینفعان برای خودروها قیمت های بسیار بالایی تعیین کرده و برای مردم تبلیغ می کنند و به تناسب سایر بخش ها مانند شرکت ها و … قیمت ها تغییر می کند. این مشکل به شدت به رکود بازار خودرو دامن می زند و افراد کمی بازار را برای خرید خودرو انتخاب می کنند.

عده ای بی دلیل قیمت خودرو را افزایش می دهند و با بیان اینکه توجیه قیمت خودرو بر اساس نرخ ارز است، می گویند: سوال اینجاست که آیا خودروسازان قیمت خودروهای خود را افزایش داده اند؟ قیمت خودرو. خودروهای صفر کیلومتری در بازار ناگهان به ۴۰ میلیون تومان افزایش یافت. وقتی صحبت از خودروهای دست دوم می شود دلیلی برای افزایش قیمت وجود ندارد و برخی می خواهند با افزایش قیمت ضعف های مالی خود را پنهان کنند اما حقیقت این است که قیمت روی قیمت خودرو تاثیری ندارد. این روزها باید قیمت خودروهای داخلی و خارجی کاهش یابد، بنابراین اگر قیمت آن افزایش پیدا کند، به نوعی سودجویی به حساب می آید.

 

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

محصولات سایپا با قیمت امروز پنجشنبه ۲ آذرماه

mortazavi

۴۵ میلیون ضرر برای تولید هر ۲۰۶ در ایران خودرو

سجاد ناجی

تهدید شورای رقابت برای تخلف خودروسازان 

mortazavi

نظر دهید.