مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی

شروع مجدد عرضه خودرو در بورس از ۲۴ بهمن ۱۴۰۱

شروع مجدد عرضه خودرو در بورس از 24 بهمن 1401 پس از بحث‌ها و شایعات فراوان درباره فروش یا عدم فروش خودرو در بورس کالا، سرانجام هفته گذشته 4 عرضه‌کننده خودرو داخلی و خارجی از سوی شورای عالی رقابت مجوز فروش خودرو در بورس را پیدا کردند. برهمین اساس بخشنامه ثبت 14 مدل خودروی سبک و سنگین را در سامانه بورس کالا به ثبت رساندند. 

شروع مجدد عرضه خودرو در بورس از ۲۴ بهمن ۱۴۰۱

پس از بحث‌ها و شایعات فراوان درباره فروش یا عدم فروش خودرو در بورس کالا، سرانجام هفته گذشته ۴ عرضه‌کننده خودرو داخلی و خارجی از سوی شورای عالی رقابت مجوز فروش خودرو در بورس را پیدا کردند. برهمین اساس بخشنامه ثبت ۱۴ مدل خودروی سبک و سنگین را در سامانه بورس کالا به ثبت رساندند.
طبق اخبار منتشر شده دو گروه خودرویی بهمن دیزل و سیبا موتور روز دوشنبه ۲۴ بهمن ماه با ۶۱۰ دستگاه خودروی سواری، کشنده کامیونت و کامیون بر روی تابلوی بورس کالا قرار گرفتند و در رو ۲۵ بهمن ماه نیز دو گروه خودرویی ایران خودرو و بهمن موتور ۴ هزار خودروی سواری با به تابلوی بورس اضافه کردند که مورد معامله قرار خواهد گرفت.
همچنین به دنبال این اطلاعیه، عرضه یک هزار خودروی کارا تک کابین و دو کابین نیز در چهارشنبه ۲۶ بهمن ماه مورد معامله قرار میگیرد که حسن ختام معاملات هفته چهارم بهمن ماه است تا بازار بورس خودرو بتواند با عرضه کردن ۵ هزار و ۱۱۰ خودرو در مدل های سبک و سنگین تنوع بیشتری را ارائه کند.

از سرگیری عرضه ها و جدید بودنشان به شفافیت قیمت واقعی کمک می کند…

عرضه مجدد خودرو در بورس کالا می تواند در بستری شفاف انجام شود و این عرضه را به دست مصرف کننده واقعی برساند و به گفته بسیاری از کارشناسان این اتفاق می تواند با ادامه دار شدن از ملتهب شدن بازار کم کند و بازار تقاضا رشد بیشتری داشته باشد.

به عبارت دیگر، بزرگترین موفقیتی که می توان به توزیع در بورس کالا نسبت داد، ایجاد بازار شفافی است که دست فروشندگان در بازار را کوتاه می کند و خریدار را مستقیماً با تولیدکننده مرتبط می کند. فراهم شدن چنین بستری یک مرجع قیمت رسمی را جهت معاملات خراج از بورس ایجاد می کند که می تواند از قیمت سازی های غیر متعارف در بازار خودرو جلوگیری کرد.
در مقابل، خودروسازان می توانند از راه فروش کالا با قیمت های منطقی، نسبت به تغییرات هر روزه قیمت نهادهای تولیدی آسیب کمتری را تجربه کنند.
براساس توضیحات می توان امید داشت که مداوم بودن عرضه خودرو در بورس کالا در کنار افزایش عرضه خودرو کم کم قیمت ها را شفاف تر می کند و التهابات غیر منطقی را از بازار دور می کند و رانتی که در بین برخی از افراد خاص توزیع شده را در میان تولید کننده و مصرف کننده نهایی تقسیم کند.

با قیمت گذاری دستوری خودرو نظام بانکی نیز دچار چالش می شود…

یکی از اقتصاددان ها، حسین درودیان گفته است:

مطالعه بیشتر  قیمت تارا امروز 13 مهر 1402

از جمله دلایلی که در این مدت عرضه خودرو در بورس کالا را با چالش روبه رو کرده است، تعدد افرادی است که در این حوزه تصمیم میگیرند و به دنبال صحبت های خود گفت که: بورس کالا یکی از بسترهایی است که زیان و ضرر خودروسازان را کاهش می هد و حساب های آنها را شفاف سازی می کند.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

به روزرسانی قیمت خودروهای داخلی ۱۹ شهریور

mortazavi

در اختیار گرفتن بازار شاسی‌بلندها توسط چینی‌ها

سجاد ناجی

قرعه‌کشی دومین مرحله فروش خودرو در سامانه یکپارچه برگزار شد

سجاد ناجی

نظر دهید.