مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی

خودروهای تجاری به بورس کالا میروند ؟

خودروهای تجاری به بورس کالا میروند ؟

در حاشیه چهارمین نمایشگاه خودروی تهران نشست خبری مدیران سیبا موتور ، بهمن دیزل و خودروسازی آسنا برگزار شد.

در این نشست مدیران شرکت های فوق به تشریح سوالات خبرنگاران پاسخ دادند و موضوع عرضه خودروهای تجاری در بورس کالا نیز در این نشست مطرح شد.

سیبا موتور اولین محصول خود را در سال ۱۳۹۱ به بازار ارائه داد . سیبا موتور با برند Faw که برند شناخنه شده ای از نظر کیفی بوده در حال همکاری می باشد و سهم بازار خودش را دارد.

سیبا موتور در حوزه کامیونت و کشنده کار می کند . این شرکت توانسته کمکی برای حمل و نقل کشور باشد و برنامه هایی دارد که انشالله با توجه به شرایط بازار خواسته مشترک قصد دارد محصولاتی با نیازهای مختلف وارد بازار کند .

سیبا موتور ۹۰۰۰ دستگاه وارد حمل و نقل کشور کرده که جایگاه خوبی چه از نظر کیفی و سهم بازار در سال ۱۴۰۰ و ۱۹ درصد بازار را در اختیار این برند در حوزه کشنده باشد امیدواریم سهمی بیشتر از حوزه با توجه به خواسته خود مشتری و جایگاه مشتری داشته باشیم .

شرکت خودرو سازی اسنا معروف به فعالیت در زمینه های خودروهای حمل و نقل عمومی شاید اسنا را بیشتر با ون های دلیکا و اتوبوس های BRT  ۲ کابین شناخته باشید از این برند از سال ۸۳ در زمینه تولید و تامین خودروهای حمل و نقل عمومی و خودروهای خاص خدماتی فعالیت دارد از نیمه دوم سال ۹۹ با توجه به نگرش خاص گروه بهمن در زمینه تولید خودروهای حمل و نقل عمومی و جمعی به یک جمع بندی رسیدیم که باهم همکاری داشته باشیم و خوشبختانه این هم افزایی را بتوانیم ایجاد کنیم .

از توانمندی های نامحدود و قابل ملاحظه گروه بهمن در زمینه تامین قطعات مورد نیاز در صنعت اتوبوس سازی بویژه مجموعه شاسی ساز که از شرکت های زیر مجموعه گروه بهمن هستند و سایر توانمندی های تولیداتی قطعات بتوانیم بهره مند شویم . این اتفاقخوب را رقم زده و اولین محصول را در نمایشگاه خودرو تهران رونمایی کردیم

طولانی ترین محصول شرکت گروه بهمن را گروه اسنا دارد . گروه بهمن همواره اعتقاد داشته برای احترام گذاشتن به مشتریان و تکریم این عزیزان ۳ سیاست کلی را باید دنبال کرد .

اولین سیاست انتخاب محصول مناسب و بروز و مدرن که پایه گذار خدمات بعدی گروه بهمن است . در مسئله بعدی که عرضه خود محصول است عرضه با قیمتی مناسب و مشعوف کننده و ایفای تعهد به موقع دغدغه بسیار بزرگی برای هموطنان عزیزمون هست و در تمامی زمینه ها ( چه سبک و چه سنگین) مهم است.

قاعدتا زمانی که ما سمت خودروهای تجاری و خودروهای کار میرویم چون موضوع ارتزاق و کار و عنوان زیر بنا و یک زیرساخت برای ارائه خدمات در کشور مطرح می شود حساسیت آن نسبت به خودروهای سواری دوچندان می شود.

همچنین پس از واقعه فروش یا پس از نقطه ای که فروش به عبارتی آغاز می شود در امتداد آن تعهد ما به خدمات چون حساسیت کمتر در خودروهای سواری کمتر است و در خودروهای تجاری حساسیت بالایی وجود دارد . زیرا اگر دچار وقفه شود نه تنها در بحث درامد آن خانوار شود بلکه زنجیره تامین برخی کارها را دچار تاخیر می کند و این ۳ اصل سر منشا و سر لوحه کار خود قرار دهیم و انشالله بتونیم سربلند باشیم.

آیا خودروهای تجاری به قافله فروش یک پارچه خودرو می پیوندد ؟

خودرو تجاری ماهیتا نوع کاربرد و نوع مخاطب کامل با خودرو سواری متفاوت است . کل مصوبات شورای رقابت که اگر ما مراجعه کنیم اولین مصوبه به شماره ۱۴۸ بود از اون بخش تا کنون هیچ بخشی راجع به خودروهای تجاری نبوده زیرا اساسا در حوزه ای که بیش از ۳ تولید کننده داشته باشیم موضوع انحصار معنا ندارد.

چه در بحث قیمت گذاری و چه در بحث ورود به توضیح یک پارچه سیاست درستی نیست . دولت به درستی در حوزه قیمت گذاری و تولید دخالت مکرده است و شرکت ها توانسته اند براساس این سیاست ها عمل کنند.

ماهیت در خودروهای تجاری متفاوت بوده و استفاده از آن لوکس نیست و در خدمت حمل و نقل کشور است . ماهیت آن در حوزه مسافری و باری است و غیر از این نخواهدبود .

در جهان این مسئله خودروهای نحاری از مالک محوری به شرکت محوری رفته و ما در این زمینه سالیانی عقب بوده و حتی از کشور ترکیه عقب هستیم.

شرکت ها به واسطه این که می خواهند هزینه های نگهداری و حمل و نقل را کاهش دهند . بسیاری کم می بینیم مالکیت یک خودرو برای یک فرد باشد اصولا مالکیت یک شرکت است چون برخی مسائل مانند کالای اساسی بوده و حساسیت بالایی دارد حتی به شکت های خصوصی ماکیت داده نمی شود و مالکیت ها دولتی و شبه دولتی است.

مطالعه بیشتر  محاسبه مالیات خودروهای وارداتی

اطلاعی از فروش در سامانه یک پارچه نداریم این به لحاظ سیاست پیش گرفته شده بعید است . دغدغه اصلی شرکت ها تامین خودرو است . شرکت ها می خواهند ناوگان باری شان از یک سیستم مدل باشد زیرا هزینه های تامین و نگهداری کاهش می یابد . از تنوع ناوگان می پرهیزند.

این اصل در خودرو تجاری و صنعت حمل و نقل با بحث قرعه کشی در تناقض است . بلکه این صنعت بی حاشیه را وارد حاشیه می کند . از نظر کارشناسی بعید است.

در دنیا تولید کنندگان محدودتری در حوزه تجاری نسبت به سواری فعالیت می کنند که به عدد ۱۰ نمی رشد . و فروش خودروهای تجاری از طریق سامانه یک پارچه بعید بوده و مغایر با سیاست های اخیر در بحث کنترل عرضه و تقاضا است.

آقای خضری راجع به سهم بازار بگویید و میزان تولید شما چقدر بوده و در پایان سال چقدر است ؟

در حوزه خودروهای تجاری به خصوص (کامیونت ) مستحضر هستید مجموعه بهمن لیدر این بخش به دلیل ۵۰ درصد سهم بازار این بخش را دارا است . در حوزه مینی بوس ۳۰ درصد را دارد و در بخش سنگین هم سهم ۳۰ در درصدی دارد . سال گذشته ۲۵۰۰ دستگاه تولید شده و امسال بیش از ۵۵۰۰ تولید داشتیم و مشکلات اقتصادی کشور ما را درگیر کرده است .

گروه بهمن با افزایش تولید و افزایش عرضه به تعادل بازار کمک کرده و در این راستا قدم بر می داریم.

آقای میر منصف بعد از عرضه موفق وانت کارا تو بورس کالا احتمال دارد خودروهای تجاری هم به همین شیوه عرضه شود ؟

در رابطه با مقوله عرضه در بورس کالا ما آنچه دنبالش هستیم به عنوان سیاست تنوع روش های عرضه است . ما اعتقاد تعداد روش های فروش به هرگونه ای است برای مشتریان زیاد کنیم یکی از ۳ سیاست اصلی ما است . یکی از روش های فروش می تواند بورس باشد نه صرفا تنها روش عرضه است نه به منزله این که روش نیست.

حتی این روش های کنونی را خصوصا برای خودروهای تجاری و کار کامل نمی دانیم . برای این گونه خودروهای سنگین ما اعتقاد به روش لیزینگ داریم . در ایران لیزینگ گفته می شود و در اروپا و آمریکا فایناس گفته می شود که یک مقدار معنایی تفاوت دارند.

به دلیل اینکه درصد تورم از سود بانکی بالاتر است مکانیزم لیزینگ کاربرد ندارد . زیرا توجیه اقتصادی ندارند . ما همواره بازار رصد می کنیم و برای گشودن دری جدید برای روش عرضه جدید خودمون منع نمی کنیم.

در حوزه خودرو تجاری محصول M پاور با مبلغ ۳ میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان عرضه عمومی داشته که با استقبال خوبی همراه بوده.

تمرکز ما بر افزایش تیراژ تولید و دغدغه قیمت نداریم و همواره دنبال این بوده که نیاز بازار را پاسخ دهیم و به دنبال توجیه ساخت داخل و کاهش قیمت تمام شده هستیم.

محصول ۴۲۰ اسب سیبا موتور با قیمت ۲ میلیارد ۹۵۰ میلیون تومان است . آخرین قیمت کامیونت شیلر ۸۹۵ و مینی باس سحر ۱ میلیارد ۵۸۰ است . کامیون فورس ۶ تن – بدون خواب ۹۸۰ میلیون و کامیون فورس ۶ تن – ۱٫۵CAP به قیمت ۱ میلیارد ۲۰میلیون تومان – کامیون فورس ۸٫۵ تن – ۱٫۵CAP 1میلیارد ۸۰ میلیون تومان است . قیمت اتوبوس شهری ۱۲ متری ۵ میلیارد تومان است.

در مورد هوشمند سازی و شرکت های دانش بنیان چه برنامه هایی دارید ؟

در حوزه دانش بنیان از فرصت ها استفاده می کنیم . هر مجموعه ای که خودرو تجاری تولید می کند ما دست شان را به گرمی می فشاریم که به زنجیره جمعی بپیوندند .

آخرین وضعیت همکاری با شرکت های خارجی و اگر ندارید چه برنامه ای دارید ؟

ما ارتباطمون را با خودروسازان خارجی داریم ولی در فضای بین المللی نباید انتظار زیادی داشت و ارتباط با شریک اصلی خود ایسوزو حفظ شده و FAW در سیبا موتور به محض نتیجه گرفتن مذاکرات ما کارمون شروع می کنیم و حال باید دید اروپایی ها تمایل به همکاری دارند ؟

بهمن در تمام سگمنت های تجاری خودروهای دیزل خودرو دارد آیا دولت از شما خواسته همکاری جدی داشته باشید و تسهیلاتی به ان اختصاص دهید ؟

با اینکه دولت قصد دارد ناوگان تجاری اصلاح کند فقط با شعار نمیشود ۳۶۰ هزار خودرو به وسیله بارنامه راهداری در حال تردد است ۱۰۵ هزار دستگاه فرسوده و با عمر بالای ۲۵ سال است و ۷۰ هزار دستگاه بالای ۳۵ سال فرسوده است . شرایط و چارچوبی دارد که طرح کلید به کلید برای ۲۰۴ هزار خودرو فرسوده گفته شده است.

مطالعه بیشتر  پیش فروش کامیونت شیلر از سوی بهمن دیزل

عملا اقداماتی نیست و به عبارتی مسئولیت را گردن خودروساز و مصرف کننده انداخته اند . این گونه نمی شود ناوگان خودروهای تجاری همین طور ادامه پیدا کند اگر به فکر اصلاح باید هرکس ( دولت و خودروساز و … ) مسئولیت خودش را بپذیرد . در حوزه ماده ۱۲ می گوید یکی از محدودیت های در این طرح خودروساز خودرو را واگذار کرده و جایگزین می کند و به تعهداتش عمل میکند بعد از گذشت ۷ سال که صرفه جویی خودرو اغاز شده پول پرداخت می شود کسی در فضای تجاری زیر بار این مسئولیت نمی رود.

زیرا خودروساز ( بیش از انرژی و توانش را صرف تامین قطعات و تولید و مسائل پرسنلی و … ) می کند . باید هرکس مسئولیت خودش را بپذیرد.

اول ۶۵ هزار خودرو فرسوده اکنون ۲۰۴ هزار خودرو فرسوده است در طرح جدید راه داری با همکاری ساطمان گسترش پیگیری میکند موسوم به حذف طرح ۱۶۷ هزار امیدوار بوده این طرح به سرنوشت طرح های قبلی دچار نشود.

کشنده های کار کرده وارد شده آیا کمکی به ناوگان حمل و نقل می کند ؟

بسیار سیاست غلطی است . هدف تعادل بازار بوده ؟ الان قیمت کشنده های فرسوده بدون ضابطه ای ۶ میلیارد در بازار به فروش می رسد. تولید کنندگان داخلی با مصیبت قطعه تامین کرده . یا می خواهند قیمت ها را تحت کنترل بگیرند یا ما را وارد سیستم یک پارچه فروش کنند . کامیون های فرسوده به دلیل عدم تعهد دچار مشکل خدمات پس ار فروش می شوند

آیا برنامه ای برای افزایش و گسترش نمایندگی های پس از فروش دارید ؟

مسئله خدمات در تمام حوزه ها بسیار پررنگ است در حوزه تجاری بسیار پررنگ تر است . چون فرد عزیزی که از این خودرو استفاده می کنند زندگی و معیشت و رفاه و آرامش خوذش برحسب این خودرو هست

با استناد به گزارش های وزارت صمت که دیده شده چه در حوزه فروش ( تمام روش های فروش و تعهد به موقع ) در حوزه خدمات پپس از فروش جایگاه اول و دوم داشتیم .

چه بهمن دیزل جایگاه اول چه سیبا موتور جایگاه دوم و  بالعکس . این سیاست ما بوده ( رضایت مشتری ) در ۴ سال تحریم هیچ گاه توقف تولید نداشتیم .

کانال های تولید ما مستقیم به دست مشتری می رسند . ۵۰ درصد سهم بازار در دست ما بوده گاها به ۷۵ درصد هم رسیده بخشی به لطف مشتریان بر می گردد .

ما فقط کیفیت خودرو در نظر نداریم بلکه تعهد به موقع فروش می بینیم.

مردم مجبور بودند به دلیل لینکه این نوع خودروها نبودند هزینه بالاتری بدهند زیرا سگمنت که بایئ وجود داشته باشد نبود . مثلا دیجی کالا کالاهایی داشت که حجیم اما درون شهری هستند . اما ما بسنده به محصولات کنونی نکرده و محصولات جدیدتری می اوریم زمانی زنجیره حمل کامل است که سبد کالا کامل باشد

ما بدنبال کامل کردن سبد محصولات خود هستیم تا پایان سال حتی در حوزه مسافری تقدیم ناوگان کشور کنیم . قیمت این خودرو ۵۵۹ میلیون تومان است

توضیحی درباره مشخصات و گارانتی خودروهای FAW دهید ؟

در حال حاضر محصول کشنده ما که در خط تولید است ۴۲۰ اسب بخار است اما این ۵۵۰ اسب بخار است.

انشالله این خودرو امسال در خط تولید داشته باشیم این محصول گیربکس اومات و ترمز دیسکی سیستم تعلیق بروز تر تکمیل کننده نسل قبلی است . قیمت این کشنده نا مشخص است .

درباره کیفیت محصولات نسبت به رقبا و درصد داخلی سازی اشاره ای میفرمایید ؟

طبق اهداف کیفیت بالای ۴ ستاره تمام محصولاتمان هدف گذاری شده مشخصات در بهمن دیزل اکثرا محصولات ۵ ستاره است اون هایی هم که ۴ ستاره است هدف گذاری شده به ۵ستاره برسد.

در گزارشات ISQL گواه این مسئله است . در حوزه کامیونت شیلر ۴۰ درصد و مینی بوس پگاسوس ۵۰ درصد داخلی سازی شده و محصولات جدید بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است . تیراژ خودروهای تجاری مثل سواری نیست . داخل نمی تواند هر قطعه ای را بسازد . گیربکس یکی از ۲ شرکتها می سازند .

آقای میر منصف سهم دیزلی های بهمن در بازار تجاری سبک و نیمه سنگین و سنگین در هر بازار چقدر است ؟

کامیونت بالای ۵۰ درصد حتی به ۷۵ درصد می رسد در سواری کمتر از ۵ درصد بازار را داریم با برنامه های جهش امسال عرضه محصولات جدید و توسعه خطوط تولید چه در بهمن دیزل و چه بهمن موتور مطمئنا این سهم به عدد بالاتری میرسد و توان پاسخ گویی مشتریان مهم است و قول میدهیم به خواسته های عزیزان گوش فرا دهیم .

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

قیمت جدید مدل های مدیران خودرو ۱۷ مهرماه

mortazavi

آغاز فروش فوری ایران خودرو

سجاد ناجی

حرکت سرمایه گذاران به سمت بورس و خودرو

سجاد ناجی

نظر دهید.