مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی

خودروسازان مخالف شورای رقابت هستند!

خودروسازان مخالف شورای رقابت هستند! دستورالعمل شورای رقابت با واکنش جدی خودروسازان روبه رو شد. بهمن موتور و ایران خودرو مواضع خود را در قبال تصمیم لغو فروش خودرو در بورس کالا اعلام کردند و سایپا نیز در اطلاعیه ای از تاثیر این تصمیم بر این شرکت به اطلاع سهامداران می رساند تا شورای رقابت مطابق با دستورالعمل های صادر شده در تاریخ 11 بهمن ماه تصویب و انتشار کرده بود.
خودروسازان مخالف شورای رقابت هستند!
دستورالعمل شورای رقابت با واکنش جدی خودروسازان روبه رو شد. بهمن موتور و ایران خودرو مواضع خود را در قبال تصمیم لغو فروش خودرو در بورس کالا اعلام کردند و سایپا نیز در اطلاعیه ای از تاثیر این تصمیم بر این شرکت به اطلاع سهامداران می رساند تا شورای رقابت مطابق با دستورالعمل های صادر شده در تاریخ ۱۱ بهمن ماه تصویب و انتشار کرده بود.
بر اساس این اصل، فروش خودرو در بازار کالا به طور کامل از فهرست راه های فروش خودروهای سواری حذف شده است. این خبر واکنش های بسیار زیادی را به دنبال داشت.

حتی اعضای شورای رقابت نیز مخالفت خود را با این بخشنامه اعلام کردند. مهدی تقیانی ناظر پارلمانی کمیسیون رقابت گفت:

نمایندگان مجلس ناظر در شورای رقابت به شدت با مصوبه این شورا در خصوص بخشنامه های عرضه خودرو مخالف هستند و مبنای این مصوبه را قابل قبول نمی دانند و مبانی نظری این مصوبه ناقص است. قانون مربوط به شورای رقابت باید در مجلس اصلاح شود.

اما چرا سازمان بورس ساکت شده است؟ 

روز گذشته اما هیچ واکنشی از سوی سازمان بورس مشاهده نشد. تنها رئیس سازمان بورس اعلام کرده است که در رابطه با حفظ حقوق سهامداران و جبران زیان های صنعت خودرو، تحویل خودروهای بورسی را پیگیری و بررسی می کنیم.

در همین حال حمیدرضا دانش کاظمی عضو شورای عالی بورس با اشاره به بخشنامه شورای عالی رقابت در مورد تنظیم بازار خودرو اظهار داشت:

در همین حال حمیدرضا دانشکظمی عضو شورای عالی بورس با اشاره به بخشنامه شورای عالی رقابت در مورد تنظیم بازار خودرو اظهار داشت: قرار بر این است که شورای عالی بورس در روز سه شنبه ساعت ۱۴ جلسه ای را برگزار کنند.
احتمالاً در این جلسه این موضوع مطرح خواهد شد، البته موضع شورای رئیسی بورس نیز مانند گذشته روشن و واضح است، این شورا معتقد است که نه تنها عرضه خودرو در بورس کالا باید ادامه یابد، بلکه تمامی محصولات و نه تنها ۷ درصد از محصولات باید در بورس باشد، بلکه دو نکته در این مورد برجسته است.
اولاً عدم اقدام سازمان بورس و وزارت اقتصاد به عنوان حافظان بازار سرمایه و حافظ منافع سهامداران و ناشران و ثانیاً عدم تشکیل جلسه فوری شورای عالی بورس برای بررسی دستورالعمل جدید شورای رقابت.

خودروسازان چه واکنشی داشتند؟

به هر روي اما ديروز خودروسازان براي حمايت از منافع خود و سهامداران، وارد ميدان شدند و نسبت به دستوالعمل جديد واکنش نشان دادند.

مطالعه بیشتر  اعلام قیمت جدید 2 مدل خودروی چینی

اطلاعیه پر حاشیه بهمن موتور

گروه بهمن با اعلام عدم پذیرش بخشنامه شورای رقابت در اطلاعیه ای گفت: شرکت گروه بهمن معتقد است تصمیم فوق برخلاف سایر قوانین جاری کشور در خصوص کالاهای پذیرفته شده در بورس است.
لذا در نظر دارد موضوع را از مجاری رسمی پیگیری کند که در ادامه این نشریه آمده است: «همچنین طرح فروش سال ۱۴۰۱ زیرمجموعه بهمن موتور از طریق بورس کالا و غیره انجام شده است و این تصمیم تاثیری بر عملکرد این شرکت در سال جاری نخواهد داشت.

پاسخ مدیرعامل ایران خودرو

همزمان مدیرعامل ایران خودرو به مصوبه شورای رقابت در مجمع این شرکت پاسخ داد و مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو گفت:

به همراه بهمن و سایپا اقدام جمعی می کنیم و نامه قانونی به کمیسیون رقابت می نویسیم و این موضوع را بررسی می کنیم، قیمت های دستوری بیش از سایر شرکت ها باعث مزاحمت شرکت های خودروسازی شده است و فروش خودرو در بورس برای ما موفقیت بزرگی است.
بیش از ۸۹ درصد از خریداران سهام، مشتریان نهایی هستند. محصولات را زیر قیمت بازار فروختیم و در نتیجه از ضرر خارج شدیم. با این حال طی روزهای اخیر زمزمه هایی مبنی بر تغییر مدیرعامل ایران خودرو به گوش می رسد.

با این حال به نظر می رسد خودروسازان تصمیم و موافقت خود را برای مقابله با دستورات شورای رقابت اعلام کرده اند.

اما آیا آنها می توانند در مقابل لابی قدرتمند شورای رقابت که به نظر می رسد تایید شورای رقابت حتی در دولت هم موافقان و مخالفان زیادی داشته باشد و در این مورد همصدا نیست، بایستند. رسانه های حکومدولتی از یک سو مخالف تصمیم هیأت رقابت می نویسند اما از سوی دیگر وزارت صمت و اقتصاد در این باره سکوت کرده است.

اقدام محتاطانه سایپا را بررسی کنیم…

در این بین سایپا اقدامات بسیار محتاطانه ای انجام داد. این شرکت بیانیه ای را در کدال منتشر کرد:براساس دستور العمل ماده ۲ مکرر ۳ که یک دستور اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده می باشد و نزد سازمان به اطلاع می رساند که به دنبال اخبار انتشار یافته در پایپاه خبری شورای رقابت براساس تصویب دستور العمل تنظیم بازار خودروی سواری اعلام میکند.
تمامی آثار و تبعات مالی قوانین مصوبه شورای رقابت مورد بررسی قرار گرفته است و در زمان لازم به اطلاع سهامداران خواهد رسید که واضح است در صورت رخ دادن هر گونه اتفاق با اهمیتی، دستورات براساس ماده ۱۳ دستور العمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های به ثبت رسیده در سازمان افشا خواهد شد که در همین حین با هدف بررسی وضعیت شفاف اطلاعاتی ناشر، نماد معاملاتی سایپا نهایت تا ۲ اسفندماه تعلیق می شود.
اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

آسیب قیمت ‌گذاری به فروش آنلاین خودرو

سجاد ناجی

شرایط فروش کشنده دیما ۱۴۲۰ | قیمت کامیون دیما صفر

mortazavi

آخرین توضیحات درباره فرآیند شماره گذاری ساینا و تیبا

سجاد ناجی

نظر دهید.