مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی مطلب ویژه

خودروسازان زیان ۹۰ درصدی را تجربه کردند !

خودروسازان زیان 90 درصدی را تجربه کردند ! خودروسازان هر روز بیشتر از دیروز ضرر و زیان را تجربه می کنند که زیان انباشته آنها به 163 هزار میلیارد رسیده است. زیان انباشته سه خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو) در ۶‌ماه امسال به ۱۶۳هزار میلیارد تومان رسید. این رقم که نسبت به زیان انباشته سال گذشته ۹۰درصد افزایش یافته، نشان‌دهنده وضعیت بحرانی صنعت خودروسازی کشور است. 

خودروسازان زیان ۹۰ درصدی را تجربه کردند !

خودروسازان هر روز بیشتر از دیروز ضرر و زیان را تجربه می کنند که زیان انباشته آنها به ۱۶۳ هزار میلیارد رسیده است. زیان انباشته سه خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو) در ۶‌ماه امسال به ۱۶۳هزار میلیارد تومان رسید. این رقم که نسبت به زیان انباشته سال گذشته ۹۰درصد افزایش یافته، نشان‌دهنده وضعیت بحرانی صنعت خودروسازی کشور است.

هرچند که زیان خودروسازان موضوعی نیست که به تازگی اتفاق افتاده باشد و اولین نشانه های آن از اوایل دهه ۹۰ ظاهر شد.

زیان صنعت خودروسازی ایران به‌صورت تصاعدی در حال افزایش است و این امر نگرانی‌های زیادی را در مورد آینده این صنعت ایجاد کرده است. این افزایش زیان که به‌ویژه پس از تحریم‌های سال ۱۳۹۷ تشدید شده است، ناشی از عوامل مختلفی از جمله قیمت‌گذاری دستوری، تحریم‌ها و مدیریت ضعیف شرکت‌های خودروسازی است.

اما علت زیان خودروسازان چیست؟

زیان‌های سنگین صنعت خودروسازی ایران نگرانی‌های زیادی را در مورد آینده این صنعت ایجاد کرده است. کارشناسان مالی معتقدند که عوامل مختلفی از جمله مدیریت دولتی، قیمت‌گذاری دستوری، بهره‌وری پایین و بدنه بزرگ این صنعت، به این زیان‌ها دامن زده است. این عوامل می‌تواند در آینده بار مالی سنگینی را بر دوش دولت بگذارد.

این ضرر و زیان خودروسازان ایرانی به عدد ۹۰ درصد رسید!

آینده صنعت خودروسازی ایران با ابرچالش زیان مواجه است. زیان سه خودروساز بزرگ ایران در ۶‌ماه نخست امسال ۳۴هزار و ۲۷۶ میلیارد تومان شد که نسبت به سال گذشته ۸۹درصد افزایش یافته است. این افزایش زیان که ناشی از عوامل مختلفی از جمله قیمت‌گذاری دستوری، تحریم‌ها و مدیریت ضعیف شرکت‌های خودروسازی است، آینده این صنعت را با ابرچالش مواجه کرده است.

به تازگی منتشر شده است که در نیمه نخست امسال، شرکت‌های خودروساز ایران، یعنی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو، به طور کلی تجمعی حدود ۳۴,۲۷۶ میلیارد تومان زیان داشته‌اند. این افزایش زیان نسبت به مدت مشابه سال قبل، که ۱۸ هزار میلیارد تومان بوده است، حدود ۸۹ درصد بوده است. بین این سه شرکت، سایپا بدترین عملکرد را داشته و زیان آن در ۶ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود ۳۴۵ درصد افزایش یافته است. در سال گذشته، کل زیان سایپا در نیمه نخست ۱,۶۰۰ میلیارد تومان بوده که این مقدار در نیمه نخست امسال به ۷,۲۳۲ میلیارد تومان افزایش یافته است.

مطالعه بیشتر  نهاد قیمت گذاری خودرو تغییر نخواهد کرد

پس از سایپا، رتبه دوم بدترین عملکرد به ایران خودرو تعلق دارد. این شرکت در نیمه نخست سال قبل ۱۳.۲ هزار میلیارد تومان زیان داشته بود، اما امسال این مقدار به ۲۲.۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. این نشان می‌دهد که زیان این شرکت در نیمه نخست امسال ۶۷ درصد بیشتر از سال گذشته است.

گروه پارس خودرو نیز همین وضع را دارد و زیان ۶ ماه این شرکت افزایش ۴۶ درصدی داشته و به ۴ هزار و ۶۱۰ میلیارد تومان رسیده است.

اکنون زیان انباشته شده چقدر است؟

با افزوده شدن ۳۴.۲ هزار میلیارد تومان زیان در ۶ ماه امسال، جمع کل زیان انباشته شرکت‌های خودروساز (بدون در نظر گرفتن شرکت‌های زیرمجموعه) به ۱۶۳,۳۵۲ میلیارد تومان رسیده است. زیان انباشته سه شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در ابتدای سال حدود ۱۲۹ هزار میلیارد تومان بوده که نشان می‌دهد زیان این شرکت‌ها در نیمه اول سال جاری ۲۷ درصد افزایش یافته است. به نظر می‌رسد که اگر وضعیت به همین شکل ادامه یابد، جمع کل زیان انباشته شرکت‌های خودروساز در پایان سال به مرز ۲۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. همچنین، اگر زیان شرکت‌های زیرمجموعه ایران خودرو و سایپا نیز به این رقم افزوده شود، این محدوده احتمالاً بالاتر نیز خواهد رفت.

بیشترین رکورد زیان انباشه مربوط به کدام شرکت است؟

در حال حاضر، شرکت ایران خودرو با ۹۷ هزار میلیارد تومان زیان انباشته، بیشترین زیان را در میان شرکت‌های خودروساز داراست. زیان انباشته این شرکت در ابتدای سال ۷۴ هزار و ۵۹۶ میلیارد تومان بوده که این رقم در نیمه نخست امسال به ۳۰ درصد افزایش یافته است.

مطالعه بیشتر  با خرید رانا 148 میلیون تومان سود کنید...

رکورد زیان انباشه بعدی مربوط به شرکت سایپا است که بعد از ایران خودرو قرار میگیرد و با ۴۵ هزار و ۶۱۰ میلیارد تومان زیان انباشه جایگاه دوم را میگیرد و این امار نشان دهنده زیان ۱۹ درصد بیشتر از ابتدای سال است.

همچنین شرکت پارس خودرو نیز با زیان انباشه در همین دوره رشد ۲۹ درصدی را تجربه کرده است و به ۲۰ هزار و ۷۱۴ میلیارد تومان رسیده است.

راه حل این مشکل چیست؟

تمام ارقام حاکی از افزایش به شدت سرعت رشد زیان در شرکت‌های خودروساز است. این وضعیت باعث شده تحلیلگران بسیاری باور داشته باشند که باید قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت حذف شود، حتی با صرف نظر از فرایند زمان‌بر واگذاری سهام شرکت‌ها. زیرا مهم‌ترین عامل افزایش سرعت زیان، قیمت‌گذاری دستوری است. با این حال، بررسی دقیق‌تر نشان می‌دهد که نیاز اساسی این صنعت به اصلاح ساختار مدیریتی است، که از آن جمله مستلزم واگذاری سهام این شرکت‌ها به بخش خصوصی است.

امار زیان انباشه خودروسازان در نیمه اول سال و مجموع زیان های انباشه شده که تمامی ارقام به میلیون ریال می باشند. 

نام شرکت

زیان انباشته ابتدای سال

زیان انباشته در پایان شهریور

زیان ۶ماه امسال

درصد تغییر زیان ۶ماهه

درصد تغییر زیان انباشته

ایران‌خودرو

۷۴۵,۹۶۰,۰۴۳-

۹۷۰,۲۸۵,۸۱۶-

۹۰,۳۴۷,۷۳۲-

۶۷

۳۰

سایپا

۳۸۳,۷۶۸,۸۱۶-

۴۵۶,۰۹۷,۱۵۸-

۵۶,۰۷۶,۷۲۷-

۳۴۵

۱۹

پارس‌خودرو

۱۶۱,۰۳۳,۸۵۷-

۲۰۷,۱۴۱,۳۱۰-

۱۴,۵۵۵,۳۴۶-

۴۶

۲۹

جمع

۱,۲۹۰,۷۶۲,۷۱۶-

۱,۶۳۳,۵۲۴,۲۸۴-

-۱۶۰,۹۷۹,۸۰۵

۸۹

۲۷

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

فروش تیگو ۸ هیبریدی از امروز ۲۹ فروردین + قیمت جدید

mortazavi

چهره دروغین ۲۰۷ قیمت بالا با موتور ۲۰۶!!!

mortazavi

حضور هایما ۸S با ۸ رنگ در بازار

سجاد ناجی

نظر دهید.