مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی

۱۰ میلیون تومان بدهید، خودروهایتان را آب سوز کنید!

10 میلیون تومان بدهید، خودروهایتان را آب سوز کنید! چندی پیش صحبت های یکی از نمایندگان شورای اسلامی در مورد طرح جایگزینی آب به عنوان سوخت در خودروها

حواشی دنیای خودرو | ۱۰ میلیون تومان بدهید، خودروهایتان را آب سوز کنید!

چندی پیش صحبت های یکی از نمایندگان شورای اسلامی در مورد طرح جایگزینی آب به عنوان سوخت در خوردوها با هزینه ۱۰ میلیون تومانی خبرساز شد. حسن نوروزی این طرح را به یکی از «کارشناسان داخلی» ارائه داد و به او گفت که می توان با ۱۰ میلیون تومان تمام خودروها را با آب سوزاند و آلودگی هوا را کاهش داد. بر اساس اظهارات این نماینده مجلس، مدعی این طرح برای توضیح در این باره به کمیسیون صنعت مجلس دعوت می شود.
اگرچه نامی از پیشنهاد دهنده این طرح برده نشده است، اما به نظر می رسد داستان درباره طرحی مشابه است که در سال های اخیر توسط فردی به نام «علاءالدین جاسمی زرگانی» ساخته شده است. این مطلب در پی افزایش قیمت بنزین در سال ۲۰۱۸ تهیه شده و با اندکی تغییرات بازنشر شده است. با افزایش قیمت بنزین و اندازه گیری آن در سال ۲۰۱۸، بحث «خودروهای آبی» دوباره مطرح شد و حتی برخی رسانه های دولتی از ثبت نام در این برنامه صحبت کردند.
گیرنده پروژه اعلام کرده است «هزینه پایه» نصب این سامانه بر روی خودروهای داخلی حدود ۴٫۵ میلیون بات است که نسبت به خودروهای وارداتی گرانتر است.
حواشی دنیای خودرو: فروش نقدی محصولات کرمان موتور از دهم دی ماه ۱۴۰۱ شروع می شود…
همچنین گفته می شود که این سیستم ابتدا با ۵۰ درصد آب و ۵۰ درصد سوخت راه اندازی می شود و در فاز بعدی ۷۵ درصد و در نهایت سامانه ۱۰۰ درصد ارائه می شود. بدون شک این دستاوردهای فناوری، انقلابی بزرگ نه تنها در صنعت خودرو، بلکه در سایر صنایع نیز ایجاد خواهد کرد.
اما شروع این داستان به سه سال قبل از قیمت بنزین در سال ۲۰۱۵ باز می گردد. آقای جاسمی زرگانی گفت که به سیستمی دست یافته است که می تواند با نصب آب بر روی خودروهای مختلف از آن به عنوان سوخت استفاده کند. برخی رسانه ها از جمله صداوسیما با دعوت از وی به مجری اخبار در این برنامه ها از او با عنوان «مخترع ماشین آب سوز» یاد کردند.
در یکی از برنامه های تلویزیونی یک ماشین پژو ۴۰۵ پخش شد که آقای جاسمی زرگانی از شیلنگ آب در دستش آب را داخل لیوانی می ریزد و می نوشد و سپس همان شلنگ را داخل باک ماشین می اندازد و آن را پر می کند. آقای. جاسمی زرگانی که به گفته خودش دکترای انرژی دارد در رسانه ها و فضای مجازی ایران بازتاب گسترده ای داشت و گفت: ماشین آب سوز نه تنها با آب معمولی بلکه با آب دریا هم کار می کند، آب شور دریا و پسماند نیز می تواند عملکرد خود را نشان دهد. وی همچنین یکی از مزایای طراحی آن را عدم نیاز به ایجاد تغییرات در زیرساخت موتور دانست.
در طول مصاحبه، آقای زرگانی گفت که از ۲۶ کشور دنیا دعوتنامه دارد اما به هیچکس پاسخ نداده چون می خواهد این طرح خود را در کشورش نگه دارد.
وی پیشتر به رسانه ها گفت: اتفاقی که برای اختراع قبلی ام افتاد، من اختراع خود را در داخل کشور ثبت و ساخت نکردم و به دنبال ثبت اختراعات بین المللی هستم تا ارزش بیشتری برای اختراع خود داشته باشم. در سال‌های اخیر، خودروسازان بزرگ جهانی به دنبال کاهش وابستگی خود به سوخت‌های معمولی با جایگزینی منابع انرژی پاک‌تر بوده‌اند. آنها در ابتدا خودروهای هیبریدی را به بازار معرفی کردند و خودروهای برقی چند سالی است که وجود دارند.
خودروسازان خارجی هر ساله هزینه های زیادی را صرف بهینه سازی سوخت می کنند. اما طرح آب سوزی خودرو همچنان فرضی است.
آب که از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن تشکیل شده است، خود سوز نیست. البته هیدروژن انرژی بالایی دارد و قابل اشتعال است اما انرژی آن در هنگام تشکیل آب آزاد می شود. البته آب را می توان به عناصر اصلی خود یعنی هیدروژن و اکسیژن تجزیه کرد. اما این کار به انرژی زیادی نیاز دارد. در نتیجه، این فرآیند به طور کلی مقرون به صرفه نیست و باید حداقل به اندازه تولید انرژی مصرف کند.
آقای زرگانی در سایت خود یکی از مزایای پروژه خود را این است که سیستم سوخت هیدروژنی نیازی به ایستگاه هیدروژنی ندارد؛ یعنی در سیستم فعلی (سیستم آب سوز) آب مستقیماً به مخزن ریخته می شود. ماشین و تبدیل به سوخت می شود و در نهایت به احتراق می رسد.
آقای جاسمی زرگانی اولین کسی نیست که مدعی تسلط بر فناوری سوختن خودرو است. ایده های مشابهی در کشورهای دیگر در طول سال ها ظاهر شده است. در بسیاری از این موارد، افراد مدت کوتاهی پس از ارائه ادعای خود، طرح خود را رها می کردند و یا در نهایت این ادعا به یک «تقلب» تبدیل می شد.
– در سال ۱۹۳۵، “چارلز گرت” برای چند دقیقه یک ماشین با نیروی آب را به نمایش گذاشت، اما این پروژه به جایی نرسید.
– در سال ۱۹۶۹، “دانیل دینگل” شهروند فیلیپین ادعا کرد که فناوری استفاده از آب به عنوان سوخت خودروها را اختراع کرده است. او در سال ۲۰۰۰ با شرکت پلاستیک فرموزا برای توسعه طراحی خود همکاری کرد. در سال ۲۰۰۸، زمانی که آقای دینگل ۸۲ ساله بود، شرکت او را تحت تعقیب قرار داد و او به ۲۰ سال زندان محکوم شد.

– در دهه ۱۹۸۰ استنلی مایر گفت که هنگام استفاده از پیل های سوختی، بخار آب به مواد (هیدروژن و اکسیژن) تقسیم می شود و با بازیافت هیدروژن و اکسیژن و تبدیل آنها به آب، انرژی لازم برای خودرو به دست می آید. در دسترس. درست است که او در سال ۱۹۹۶ در دادگاه اوهایو به کلاهبرداری متهم شد. او مدتی بعد درگذشت و برخی می گویند مرگ او مشکوک است.
– در سال ۲۰۰۲، Genesis Global Energy اعلام کرد که دستگاهی را برای ورود به بازار توسعه داده است که قادر به جداسازی هیدروژن و اکسیژن و استخراج انرژی از آب متراکم است. یک سال بعد (۲۰۰۳) این شرکت اعلام کرد که این فناوری را برای خودروهای خودران توسعه داده است. این شرکت بیش از ۲٫۵ میلیون دلار از سرمایه گذاران دریافت کرد، اما دستگاه هرگز راه اندازی نشد. در سال ۲۰۰۶، یک دادگاه ایالات متحده در نیوجرسی، بنیانگذار شرکت، پاتریک کلی را به ۵ سال زندان و ۴۰۰۰۰۰ دلار غرامت به قربانیان “سرقت و کلاهبرداری” محکوم کرد.
– در اواخر سال ۲۰۱۱، یک پزشک پاکستانی به نام غلام سرور ادعا کرد که ماشین آبی مشابهی را اختراع کرده است. سپس گفت سوخت این خودرو ۶۰ درصد آب و ۴۰ درصد گازوئیل یا بنزین است و سال آینده خودرویی با سوخت آب را اختراع می کند که این اتفاق رقم نخورد.
– در سال ۲۰۰۸، رسانه های سریلانکا گزارش دادند که فردی به نام “تاشارا پریامال ادیریسینگ” با یک وسیله نقلیه آب سوز حدود ۳۰۰ کیلومتر با سه لیتر آب رانندگی کرده است. او بعداً الکترولیز هیدروژن و اکسیژن را آزمایش کرد و آنها را در موتور سوزاند تا یک ماشین روشن شود. چند ماه بعد به ظن کلاهبرداری دستگیر شد.

– در سال ۲۰۱۲، پاکستان آقای وقار احمد نیز همین ادعا را مطرح کرد و گفت که از الکترولیز آب برای مصرف خودرو استفاده می کند، اما دانشمندان پاکستانی ادعای او را بی اساس و برخی آن را کلاهبرداری خواندند.

مطالعه بیشتر  ارجاع پرونده ایربگ‌های باز نشده در حادثه بهبهان به قوه قضائیه
اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

از دست رفتن بازار عراق برای خودروسازان داخلی

سجاد ناجی

هزینه تولید خودرو افزایش یافت

سجاد ناجی

عرضه ۲۱۰۰ دستگاه تارا و پژو ۲۰۷ در بورس کالا

سجاد ناجی

نظر دهید.