مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی مطلب ویژه

حضور کمرنگ دلالان خودرو در بازار با کاهش قیمت ها

حضور کمرنگ دلالان خودرو در بازار با کاهش قیمت ها در یک و نیم سال اخیر، با تدابیر وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای افزایش تولید داخلی خودروها، مقابله با واردات افزایشی خودرو، و ورود شورای رقابت به موضوع قیمت‌گذاری خودرو، قیمت‌های خودرو در بازار به نزول پیوسته و دلالان و واسطه‌ها تدریجاً از بازار خودرو کمرنگ شده اند.

حضور کمرنگ دلالان خودرو در بازار با کاهش قیمت ها

در یک و نیم سال اخیر، با تدابیر وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای افزایش تولید داخلی خودروها، مقابله با واردات خودرو، و ورود شورای رقابت به موضوع قیمت‌گذاری خودرو، قیمت‌های خودرو در بازار به نزول پیوسته و دلالان و واسطه‌ها تدریجاً از بازار خودرو شاهد حضور کمرنگ دلالان خودرو هستیم.

از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱، بازار خودرو در کشور تحت تأثیر تغییرات متقلب بوده است. حتی در سال ۱۴۰۱، وضعیت همچنان پایدار نبوده و تحولات مناسبی اتفاق نیفتاده بود. قرعه‌کشی‌ها و دخالت واسطه‌ها باعث می‌شدند که افراد واقعی نتوانند به راحتی به خودرو دسترسی پیدا کنند. به همین دلیل، در اسفند ماه ۱۴۰۰، رئیس‌جمهور دستوراتی را برای بهبود وضعیت تولید و بازار خودرو صادر کرد. وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز مکلف شد تا با سرعت بیشتری به رفع مشکلات بازار خودرو پرداخته و وضعیت را بهبود بخشد.

در جهت بهبود وضعیت تولید و عرضه خودروها در کشور، رئیس‌جمهور تعدادی از دستورات مهم را صادر کرد. این دستورات شامل تأمین قطعات و ترخیص سریع‌تر خودروهای موجود در انبارهای خودروسازان، افزایش ۵ درصدی تولید خودروها در سال ۱۴۰۱، توقف تولید برخی از خودروهای قدیمی و آغاز تولید خودروهای جدید و با کیفیت بوده است.

همچنین، در آن زمان، عرضه خودروها توسط خودروسازان از طریق قرعه‌کشی انجام می‌شد. به همین دلیل، رئیس‌جمهور دستور داد تا فرآیند قرعه‌کشی به شفافیت بیشتری دست پیدا کند. با این حال، با توجه به اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت، در پایان سال ۱۴۰۱، قرعه‌کشی از روند عرضه خودروها حذف شد.

گام های مهم جهت تحول و بهبود صنعت خودرو

به همین اساس، وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای اجرای دستورات رئیس‌جمهور، اقداماتی در زمینه بهبود وضعیت تولید و عرضه خودروها را آغاز کرد و برای سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴، ۳ گام مشخص را به‌منظور تحول در صنعت خودروسازی ایران معرفی کرد.

در دوره از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲، گام اول با عنوان “تثبیت جریان تولید” اجرا شد. در دوره از سال‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳، گام دوم با عنوان “طراحی و توسعه بن‌سازه‌های بومی متنوع همراه با اصلاحات ساختاری در صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی” به انجام رسید. در نهایت، در دوره از سال‌های ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۴، گام سوم با عنوان “رسوخ به بازارهای جهانی” به عمل آمد.

مطالعه بیشتر  90 روزه پژو پارس تحویل بگیرید (شرایط ویژه آبان ماه)

بنابراین، با توجه به اقدامات انجام شده و براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، در سال ۱۴۰۱ میزان تولید کلی خودروها به تعداد ۱ میلیون و ۳۴۷ هزار و ۳۹۴ دستگاه رسید. این در مقایسه با تولید ۹۶۴ هزار و ۲۸۱ دستگاه در سال ۱۴۰۰، نشان دهنده یک رشد ۴۰ درصدی در تولید خودروها در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ است.

تولید خودروهای سواری در سال ۱۴۰۱ به تعداد ۱ میلیون و ۱۸۲ هزار و ۷۸ دستگاه بوده است. این نشان می‌دهد که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ که تعداد تولید ۸۶۷ هزار و ۷۸۶ دستگاه بود، تولید خودروهای سواری در سال ۱۴۰۱ با یک رشد ۳۶ درصدی افزایش یافته است.

افزایش رشد تولید خودرو در امسال نیز ادامه یافته است. در واقع، وضعیت تولید خودرو در ۵ ماهه ابتدای سال جاری نشان می‌دهد که تولید انواع خودرو در این دوره نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با یک رشد ۲۷ درصدی افزایش یافته است.

در ۵ ماهه ابتدای سال گذشته، تعداد کل ۴۲۲ هزار و ۲۷۵ دستگاه انواع خودرو تولید شد. با توجه به رشد ۲۷ درصدی تولید خودروها در همان دوره امسال، این عدد به ۵۳۶ هزار و ۹۰۳ دستگاه افزایش یافته است.

با توجه به افزایش تولید واردات خودرو، نظارت شورای رقابت بر قیمت‌گذاری، و ایجاد تعادل نسبی در بازار ارز، از اردیبهشت ماه امسال، قیمت‌های خودرو در بازار کاهش یافته است. بیشترین کاهش قیمت در چهار ماه گذشته مربوط به خودروهای مونتاژی و تولید داخل بوده است.

با کاهش قیمت خودرو دلالان بازار خودرو راه خروج را بالاخره پیدا کرده اند!

در گفتگو با یک خبرنگار رسانه های خبر خودرویی، سعید مؤتمنی اظهار کرد که اختلافات قیمتی بین خودروهای مونتاژی از کارخانه تا بازار به شدت کاهش یافته است. وی افزود: “حتی در خودروهای تولید شده توسط شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا نیز، اختلافات قیمتی کاهش یافته است. به عنوان مثال، قیمت عرضه خودروی کوییک اتومات در کارخانه ۳۲۷ میلیون تومان و در بازار به ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین، قیمت خودروی کوییک آر که در کارخانه ۲۵۶ میلیون تومان فاکتور می‌شود، در بازار ۳۴۱ میلیون تومان است.”

مطالعه بیشتر  20 اسفند شروع ثبت نام بدون قرعه کشی خودرو

وی بیان کرد: “در این شرایط، تقاضای کاذب و دلالی در بخش خودرو وجود ندارد. همچنین، تقاضای سرمایه‌گذاری نیز متوقف شده است. دلالان نمی‌توانند به این بازار وارد شوند زیرا آگاهند که در صورت ورود، در عرض چند روز حداقل ۵ تا ۱۰ درصد از سرمایه خود را از دست می‌دهند.”

موتمنی افزود: “مردم در انتظار ورود خودروهای وارداتی به بازار هستند تا بتوانند اقدام به خرید آنها نمایند.”

عزت الله اکبری تالاپشتی، رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی نیز گفت: یکی از عوامل ثبات و کاهش قیمت خودرو در بازار را واردات خودرو معرفی کرد. وی اظهار کرد: “با توجه به نابسامانی بازار خودرو، مجلس یک و نیم سال پیش مسئله واردات خودرو را مطرح کرد و این موضوع در دولت تصویب شد. اثرات مثبت این تصمیم اکنون در بازار قابل مشاهده است.

وی بیان کرد: “مردم منتظر واردات بیشتر خودروها هستند تا بتوانند خودروهای وارداتی را خریداری کنند. این مسئله نیز باعث شده است که در بازار خودرو، ثبات یا حتی کاهش قیمت حاکم شود.”

عبدالله توکلی، مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت، اعلام کرده است که امسال برنامه تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو را در دست اجرا داریم.

در یک و نیم سال گذشته، سیاست‌های وزارت صمت از جمله افزایش تولید، عرضه خودرو در سامانه یکپارچه براساس نوبت‌دهی، ورود شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو، کنترل نرخ ارز و سیاست‌های بانک‌مرکزی برای ثبات‌بخشی به بازار ارز از عوامل مؤثر در تعادل‌بخشی به بازار خودرو و کاهش قیمت‌ها بوده است. همچنین، این سیاست‌ها منجر به قطع فعالیت‌های دلالان در بازار خودرو شده است. / حضور کمرنگ دلالان خودرو

 

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

هزینه انتقال سند خودرو در سال ۱۴۰۰ چقدر است + نحوه محاسبه

نویسنده ارشد

عرضه خودروها در سامانه اینبار با ظرفیت مازاد خودروسازان

mortazavi

انحصار بازار خودرو را می شکنیم

سجاد ناجی

نظر دهید.