مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی مطلب ویژه

حضور خودروهای آلمانی در سامانه یکپارچه فروش

حضور خودروهای آلمانی در سامانه یکپارچه فروش در روز گذشته و پس از به‌روزرسانی سامانه یکپارچه ثبت‌نام خودروهای وارداتی، معلوم شد که چهار محصول از شرکت BMW و یک خودرو از شرکت مینی به زودی در این مجموعه ثبت‌نام خواهند شد. این محصولات بارگزاری شده و فرآیند ثبت‌نام آنها به زودی آغاز خواهد شد.

حضور خودروهای آلمانی در سامانه یکپارچه فروش

در روز گذشته و پس از به‌روزرسانی سامانه یکپارچه ثبت‌نام خودروهای وارداتی، معلوم شد حضور خودروهای آلمانی در سامانه یکپارچه فروش که چهار محصول از شرکت BMW و یک خودرو از شرکت مینی به زودی در این مجموعه ثبت‌نام خواهند شد. این محصولات بارگزاری شده و فرآیند ثبت‌نام آنها به زودی آغاز خواهد شد.

با اطلاعات جدید، اینطور به نظر می رسد که یک سامانه جدید برای عرضه خودروهای اختصاصی به جانبازان و ایثارگران به زودی ایجاد خواهد شد. از چند روز آینده، این گروه افراد می‌توانند با مراجعه به این سامانه، خودروهای مورد نیاز خود را ثبت سفارش کنند.

به دنبال پیگیری‌ها از روند واردات خودروهای مخصوص جانبازان، اطلاعات جدیدی منتشر شده که شامل نکاتی مهم برای جانبازان متقاضی خودروهای وارداتی است.

رئیس سازمان توسعه تجارت نیز اعلام کرده که امکان ثبت‌نام این گروه از متقاضیان برای خودروهای وارد شده از طریق سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی در اوایل بهمن ماه، در سه نوبت به دلیل تعداد زیاد جانبازان ممکن خواهد بود.

در لایحه بودجه سال ١۴٠٢، دولت تصمیم به اقداماتی در خصوص جانبازان با درصد معلولیت بالای ۷۰ درصد گرفته است. بر اساس این تصمیمات، واردات یک دستگاه خودرو به میزان متناسب با وضعیت جانبازان در نظر گرفته شده و برای سایر مشمولان نیز در نظر گرفته شده است که از محل تسهیلات قرض‌الحسنه، برای خرید خودروهای داخلی توسط وزارت صمت تخصیص یابد.

بنا به لایحه بودجه تقدیمی دولت به مجلس شورای اسلامی، بند (و) تبصره هفت لایحه بودجه سال ١۴٠٢، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف شده است که با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران به جانبازان بالای ۷۰ درصد که در سال‌های گذشته از تسهیلات ماده (۴۵) قانون جامع ایثارگران استفاده نکرده‌اند، مجوز واردات یک دستگاه خودرو متناسب با وضعیت جانبازی ایثارگر را ارائه دهد. این لایحه با تصویب در مرداد ماه امسال، معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران را مکلف به اعلام اسامی جانبازان واجد شرایط دریافت خودرو به وزارت صنعت، معدن و تجارت کرده و این وزارتخانه را مکلف به تخصیص مجوز واردات خودرو به جانبازان می داند.

با تصویب تصمیمات مربوط، ارزش خودروهای وارداتی به کشور مبدأ برای گروه‌های مختلف جانبازان متفاوت اعلام شده است. بر اساس این تصمیمات، ارزش خودرو برای جانبازان با معلولیت بیش از ۷۰ درصد (شامل دو پا یا دو دست قطع از مچ یا قطع نخاع) تا سقف ۳۵ هزار یورو، برای سایر جانبازان با معلولیت ۷۰ درصد تا سقف ۳۰ هزار یورو و برای جانبازان با معلولیت ۵۰ تا ۶۹ درصد تا سقف ۲۵ هزار یورو است. همچنین، در این تصمیمات آمده است که سود بازرگانی برای واردات خودروهای جانبازان صفر خواهد بود.

مطالعه بیشتر  محصولات مدیران خودرو با قیمت کارخانه در اول آذرماه

به علاوه، دولت نیز بانک مرکزی را به تامین ارز مورد نیاز جانبازان تعهد کرده است تا بدین ترتیب نگرانی از بابت تامین ارز برای واردات خودرو برای جانبازان از جا نیفتد.

پس از تصویب آیین‌نامه واردات خودرو جانبازان در مرداد ماه، در طی سه ماه بعد، اطلاعی از این موضوع منتشر نشد. اما در اواسط آبان ماه، پس از سه ماه از تصویب آیین‌نامه، رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که امکان ثبت‌نام برای جانبازان از طریق سایت شرکت‌های واردکننده فراهم شده است. همچنین، او بیان کرد که هر خودرویی که وارد شود باید خدمات پس از فروش آن در کشور تضمین شده باشد.

با توجه به آخرین اطلاعات منتشر شده، در اوایل آذر ماه، وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر زمان‌بر بودن فرآیند واردات خودروهای جانبازان، اعلام کرد که تحویل این خودروها به ترتیب اولویت بر اساس فهرست اعلامی از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران انجام خواهد شد. این تحویل به دو گروه از جانبازان صورت خواهد گرفت؛ در دسته نخست جانبازان با معلولیت ۲۵ تا ۵۰ درصد و در دسته دوم، جانبازان با معلولیت بیش از ۵۰ درصد قرار دارند.

از زمان اعلام این اطلاعات، حدود دو ماه گذشته و موضوع تخصیص خودروهای وارداتی به جانبازان به دلیل مشکلات فرآیند، مورد بحث و اظهارنظرهای مختلف قرار گرفته است. هفته گذشته، رئیس سازمان توسعه تجارت اظهار کرد که در زمینه واردات و تخصیص خودرو به جانبازان توافق‌ها انجام شده و به مرحله آخر رسیده‌ایم که بحث بارگذاری سامانه‌ای است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد که جانبازان می‌توانند از طریق شرکت‌های معرفی شده خودرو وارد کنند. همچنین، این امکان وجود دارد که خودروهایی که خدمات پس از فروش قابل قبولی دارند، ظرف ۱۰ تا ۱۲ روز آینده در سامانه یکپارچه خودرو بارگذاری شوند. اولویت اول این فرآیند با جانبازان بیش از ۷۵ درصد است و آن‌ها می‌توانند خودروی مورد نظر خود را در سامانه انتخاب کنند یا به شرکت‌هایی که خودرو وارد می‌کنند، مجوز دهند.

مطالعه بیشتر  دوگانگی سن فرسودگی خودروها

شرایط ورود خودرو برای جانبازان بالای ۵۰ درصد و بالاتر

آخرین اطلاعات نشان می‌دهد که یک اطلاعیه جدید منتشر شده است که در آن به جانبازان مشمول واردات خودرو برای حضور خودروهای آلمانی در سامانه یکپارچه فروش توضیحاتی ارائه شده است:

۱٫ ماده ۱۷ آیین‌نامه کماکان در حال اصلاح است و ماده ۲۰ نیز در حال پیگیری جهت حذف قرار دارد. این تغییرات در گزارشات به مراتب اطلاع‌رسانی شده و در جلسات با معاونان و مدیران وزارت صمت مورد بحث قرار گرفته است.

۲٫ طی ماه گذشته، چهار جلسه با معاونان و مدیران وزارت صمت و یک جلسه با وزیر برگزار شده است. همچنین، در هفته جاری نیز یک جلسه با وزیر صمت برنامه‌ریزی شده است.

در ادامه اطلاعیه، از جانبازان مشمول واردات به این صورت درخواست شده که:

– به عنوان وعده داده شده توسط مسئولان وزارت صمت، انتخاب و ثبت سفارش خودروها در اوایل بهمن ماه آغاز خواهد شد.

– پس از انتخاب خودرو توسط جانباز و تایید بنیاد، مراحل بعدی انجام خواهد شد و ثبت نهایی سفارش تا آخر بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

– در طول این مراحل، هیچگونه پرداخت وجهی از جانب جانبازان انجام نخواهد شد.

– توصیه شده است که جانبازان از مذاکره با دلالان خودداری کرده و فروش امتیاز خود را با قیمت‌های منصفانه انجام ندهند. این اقدام به منظور حمایت از شبکه ملی ایثارگران و پیگیری‌های آن است.

در نهایت، مهم است به یادآوری کرد که به دلیل کثرت جانبازان مشمول و محدودیت‌های زیرساختی سامانه، مراحل انتخاب خودرو در سه نوبت انجام خواهد شد؛ ابتدا با جانبازان ویژه، سپس با جانبازان ۷۰ درصدی عادی، و در نهایت با جانبازان ۵۰ تا ۶۹ درصدی. این مراحل کلیه جانبازان در حوزه آنها را در بهمن ماه انجام خواهند داد .

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

ظرفیت‌های مغفول تامین مالی خودروسازان

سجاد ناجی

راه حل دولت به نفع خودروسازان / قیمت خودرو بالاتر می رود تا زیان خودروسازان جبران شود.

mortazavi

قیمت محصولات ایران خودرو ۲۴ فروردین ۱۴۰۲

mortazavi

نظر دهید.