مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی مطلب ویژه

ثبت نام خودروهای مونتاژی انجام می شود اما قیمت ها مشخص نیست!

ثبت نام خودروهای مونتاژی انجام می شود اما قیمت ها مشخص نیست! متقاضیان مرحله دوم فروش خودروها با هم در شرایطی اقدام به ثبت نام می کنند که از قیمت خودروهای مونتاژی اطلاعی ندارند چرا که شرکت ها می گویند علیرغم ابلاغ وزارت صمت اطلاعات یا لیست قیمت مصوبی دریافت نکرده اند. مسئولان وزارت صمت برچسب قیمتی برای وسایل نقلیه مونتاژ شده تعیین کرده است. واقعیت این است که مهلت متقاضیان برای ثبت درخواست خودرو در سامانه یکپارچه تا دو روز دیگر به پایان می رسد.

ثبت نام خودروهای مونتاژی انجام می شود اما قیمت ها مشخص نیست!

متقاضیان مرحله دوم فروش خودروها با هم در شرایطی اقدام به ثبت نام می کنند که از قیمت خودروهای مونتاژی اطلاعی ندارند چرا که شرکت ها می گویند علیرغم ابلاغ وزارت صمت اطلاعات یا لیست قیمت مصوبی دریافت نکرده اند. مسئولان وزارت صمت برچسب قیمتی برای وسایل نقلیه مونتاژ شده تعیین کرده است. واقعیت این است که مهلت متقاضیان برای ثبت درخواست خودرو در سامانه یکپارچه تا دو روز دیگر به پایان می رسد.

قیمت خودروی مونتاژ شده در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ماه به توافق رسید و یک روز بعد (۱۷ اردیبهشت) اعلام شد. اما سه هفته بعد و با وجود اصرار شورای رقابت بر صحت این تصمیم، قیمت متقاضیان همچنان نامشخص است.

گفتنی است، زمانی که اعلام شد هیچ یک از دستگاه‌های ذیربط مانند وزارت صمت یا سازمان حمایت مصوبه شورای رقابت را دریافت نکرده‌اند، آنها نیز روی روش پرداخت خود ایستادند و قیمت‌های جدیدی برای محصولات خود رابا همان قیمت تهیه کردند.

تاکید می شود که این قیمت‌های استفاده شده توسط خودروسازان بالاتر از قیمت‌های مصوب شورای رقابت بوده و خودروسازان در واقع قیمت مصوب شورای رقابت را قبول نکرده‌اند. از این رو وزارت صمت در نامه ای به شورای رقابت با تشریح اطلاعات دریافتی از خودروسازان و استفاده از تغییرات در چند حوزه، خواستار بررسی دقیق قیمت تمام شده خودروهای مونتاژ شده شد. بنابراین انتشار این تصمیم در انتظار تصمیم نهایی شورای رقابت است.

شورای رقابت با اعلام این خبر گفت: موضع شورا و کارگروه صنعت خودرو این است که هر چه تصمیم گرفته شود عملاً اجرا می شود. در صورت تغییر در صورت های مالی، نرخ ارز، قیمت و هزینه تمام شده طی دو تا سه ماه آینده موضوع در کارگروه متولی شرکت های خودروسازی بررسی می شود. قصد شورا این نیست که تولید یا واردات را متوقف کند، اما نکته اساسی این است که هزینه مونتاژی خودروها به گونه ای نیست که در صورت واردات مستقیم خودرو، هزینه خودروهای مونتاژی بیشتر از خودروهای وارداتی باشد.

مطالعه بیشتر  خودروی ایمن،با کیفیت و باید جایگزین پراید شود

سپس سخنگوی این شورا به صراحت گفت که «قیمت خودروهای مونتاژی تغییر نمی کند و دستورالعمل شورای رقابت اعمال می شود».

در نهایت وزارت صمت وارد عمل شد و با پنج تولیدکننده خصوصی در کشور و مسئولان وزارت صمت برای تعیین قیمت خودروهای مونتاژ شده دیدار کرد. در این جلسه خودروسازان تصمیم شورای رقابت را پذیرفته و باید آن را اجرا کنند. پس از این سازمان زیرمجموعه نیز این قاعده را اعلام کرد.

در این جلسه از سوی صنعت خودرو مقرر و اعلام شد که قیمت جدید خودروهای سواری مونتاژی مصوب شورای رقابت معتبر و استاندارد قیمت گذاری است و هرگونه انحراف از آن عواقب قانونی به دنبال خواهد داشت.

اما با توجه به اینکه نزدیک به یک هفته از تصمیم نهایی می گذرد، خودروسازان همچنان مدعی هستند که ابلاغیه تاییدیه و لیست قیمتی که قرار است محصولات با آن به فروش برسد، دریافت نکرده اند.

و ثبت نام خودروهای مرحله دوم فروش یکپارچه از روز چهارشنبه هفته گذشته (سوم خرداد) آغاز و دو روز بعد (چهارشنبه ۱۰ خرداد) به پایان رسید و در این مدت مشتریان با خبرگزاری تماس گرفته و از خرید خودرو خبر دادند که خودروهایی را در ۵ اولویت خود قرار دهندو انتخاب کرده اند که حتی قیمت آنها به صورت حدودی هم مشخص نیست.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

خودرو مونتاژی ۱۰۰ میلیون افزایش قیمت خورد (قیمت جدید هایما امروز)

mortazavi

نتایج مسابقات فرمول یک آذربایجان ۲۰۲۳

mortazavi

تصمیم شورای رقابت برای فروش ۱۲۰ هزار خودرو به قیمت آزاد چیست؟

mortazavi

نظر دهید.