مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی مطلب ویژه

تولید بخش خودروسازی خصوصی در کشور چه مقدار است؟

تولید بخش خودروسازی خصوصی در کشور چه مقدار است؟ به افتخار خودروسازان بزرگ، آمار تولید خودرو نشان می‌دهد که در مدت مشابه، رشد آنها به نسبت ۲.۸ درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر، در صنایع خودروسازی خصوصی، نزدیک به ۷۰ درصد افزایش در تولید انواع خودروها نسبت به دوره‌های گذشته به ثبت رسیده است.

تولید بخش خودروسازی خصوصی در کشور چه مقدار است؟

آمار تولید خودرو نشان می‌دهد که در مدت مشابه، رشد آنها به نسبت ۲.۸ درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر، در صنایع خودروسازی خصوصی، نزدیک به ۷۰ درصد افزایش در تولید انواع خودروها نسبت به دوره‌های گذشته به ثبت رسیده است.

بر اساس آمار ارائه شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، از آغاز سال جاری تا انتهای ماه آذر، تعداد کل ۷۶۶ هزار و ۴۷۱ دستگاه خودرو در بخش دولتی و توسط دو خودروساز بزرگ کشور تولید شده است. این آمار نشان می‌دهد که این بخش به نسبت ۷۷.۵ درصد از کل تولید خودرو در کشور را تشکیل می‌دهد و نسبت به ۷۴۵ هزار و ۳۹۴ دستگاه خودروی تولیدی در دوره مشابه سال گذشته، با رشد ۲.۸ درصدی افزایش یافته است.

۲.۵ درصد باقی‌مانده تولید خودروها مربوط به بخش خصوصی است که تعداد ۲۲۳ هزار و ۴۴۲ دستگاه خودرو را تولید کرده است. این آمار نشان می‌دهد که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته که ۱۳۲ هزار و ۲۱۸ دستگاه خودرو تولید شده بود، تولید این خودروسازان با یک افزایش ۶۹ درصدی به ارقام جدیدی رسیده است.

در مجموع، تولید سواری‌ها توسط ایران‌خودرو و سایپا در این دوره به تعداد ۶۵۷ هزار و ۸۵۴ دستگاه بوده است، که معادل ۴۳۵۶ دستگاه کمتر از جمع تولید آن‌ها در مدت مشابه سال قبل، یعنی ۶۶۲ هزار و ۲۱۰ دستگاه، می‌باشد. از سوی دیگر، تولید سواری توسط خودروسازان خصوصی از ۹۹ هزار و ۲۹۸ دستگاه با یک رشد ۸۱ درصدی به ۱۷۹ هزار و ۴۹۱ دستگاه افزایش یافته است.

مطالعه بیشتر  3 تیر 1402 با قیمت روز محصولات ایران خودرو

بعد از دسته سواری‌ها، بیشترین تولید در بخش وانت‌ها به چشم می‌خورد. در مدت ۹ ماهه امسال، تولید وانت‌ها در خودروسازان دولتی به تعداد ۹۶ هزار و ۱۶۱ دستگاه رسیده است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (۷۰ هزار و ۲۱۶ دستگاه) نزدیک به ۳۷ درصد افزایش داشته است. در بخش خصوصی، تولید وانت‌ها از ۱۸ هزار و ۵۲۰ دستگاه در دوره مشابه سال گذشته به ۲۴ هزار و ۶۷۸ دستگاه افزایش یافته است که نشان از رشد ۳۳ درصدی تولید این خودروها در بخش خصوصی دارد.

در مقابل، تولید ون‌ها در بخش خصوصی نسبت به دوره مشابه سال گذشته، با رشد ۶۵ درصدی کاهش یافته و از ۹۴۶ هزار دستگاه در مجموع ۹ ماهه ۱۴۰۱ به ۳۳۵ هزار دستگاه کاهش یافته است. اما تولید ون‌ها در بخش دولتی تنها مربوط به ایران‌خودرو است که با رشد ۴۰ درصدی از ۱۵۷۱ دستگاه به ۲۲۰۷ دستگاه افزایش یافته است.

در بخش خصوصی نیز، تولید ون‌ها در این مقایسه آماری با ۶۵ درصد کاهش روبرو شده و در مدت ۹ ماهه سال گذشته، ۹۴۶ دستگاه ون تولید شده بود، اما تولید این خودروها به ۳۳۵ دستگاه در دوره مشابه امسال کاهش یافته است. در زمینه خودروهای سنگین مانند کامیونت، کامیون و کشنده نیز، تولید در خودروسازان خصوصی از ۱۲ هزار و ۱۹۹ دستگاه در مدت مذکور سال ۱۴۰۱ به ۱۷ هزار و ۹۹۵ دستگاه در ۹ ماهه ۱۴۰۲ افزایش یافته و رشد ۴۸ درصدی را تجربه کرده است.

در بخش دولتی، تولید باری‌های سنگین در دوره ۹ ماهه امسال به ۹۸۹۷ دستگاه محدود شده که نسبت به ۱۰ هزار و ۸۹۰ دستگاه تولیدی در دوره مشابه سال گذشته، با افت حدود ۹ درصدی روبرو شده است. تولید مینی‌بوس در دو خودروساز بزرگ کشور در دوره ۹ ماهه امسال صفر بود؛ در حالی‌که ایران‌خودرو سال گذشته تنها یک دستگاه مینی‌بوس تولید کرده بود. از سوی دیگر، در بخش خصوصی، تولید این خودروها از ۷۶۵ دستگاه به ۶۱۲ دستگاه با کاهش ۲۰ درصدی کاهش یافته است.

مطالعه بیشتر  نتایج مسابقات فرمول یک موناکو 2023

در بخش خودروسازان خصوصی، تولید اتوبوس در دوره ۹ ماهه سال جاری به ۳۳۱ دستگاه کاهش یافته و نسبت به ۴۹۰ دستگاه تولیدی در دوره مشابه سال گذشته، با افت ۳۲ درصدی ثبت شده است. در بخش خودروسازان دولتی، تنها گروه صنعتی ایران‌خودرو تولید اتوبوس داشته که به تعداد ۳۵۲ دستگاه رسیده و با کاهش ۳۰ درصدی نسبت به تولید ۵۰۶ دستگاه در دوره مشابه سال گذشته، ثبت شده است.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

فروش کشنده فوتون ۴۳۰ تحویل تا اسفندماه ۱۴۰۲

mortazavi

۵۰ درصد بنزین کشور توسط خودروهای داخلی هدر می شود

سجاد ناجی

سورن پلاس جایگزین تاکسی‌های سمند می شود

سجاد ناجی

نظر دهید.