مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی

توقف عرضه خودرو در بورس

توقف عرضه خودرو در بورس اگرچه پرونده عرضه خودرو از طریق بورس در سال گذشته به گونه ای بسته شد که نشان از ادامه عرضه این محصول از طریق بورس دارد، اما توضیحات دیگر نشان می دهد که عرضه خودرو از طریق بورس دوباره متوقف شده است. 

توقف عرضه خودرو در بورس

اگرچه پرونده عرضه خودرو از طریق بورس در سال گذشته به گونه ای بسته شد که نشان از ادامه عرضه این محصول از طریق بورس دارد، اما توضیحات دیگر نشان می دهد که عرضه خودرو از طریق بورس دوباره متوقف شده است. 

در حالی که بحران عرضه خودرو در بورس کالا در سال گذشته به پایان رسیده بود، مردم و سهامداران از ادامه عرضه خودرو در بورس خیالشان راحت شد. چرا که پس از همه فراز و نشیب های عرضه خودرو در بورس کالا، تصمیم شورای عالی بورس در نهایت لزوم ادامه عرضه خودرو در بورس کالا را نشان داد.

در واقع زمزمه های عرضه خودرو در بورس کالا از نیمه دوم دهه ۱۴۰۰ به گوش می رسید تا اینکه موضوع در ماه دوم سال ۱۴۰۱ به واقعیت تبدیل شد. اگرچه برای مدت ۱۰ ماه، یعنی از اردیبهشت تا اسفند سال گذشته، انواع خودروهای پرطرفدار و نامطلوب در بورس کالا ظاهر شد، اما آینده عرضه خودرو در بورس همواره با شک و تردید های زیادی همراه بوده است.

دلیل این امر ایرادات وزارت صمت و سپس بخشنامه های مختلف شورای رقابت بود که نه تنها باعث کاهش عرضه شد، بلکه سهام خودرو را تحت تاثیر قرار داد و باعث ریزش سهام و در نهایت باعث سقوط سایر سهام شد. این در حالی است که شورای عالی بورس همواره بر لزوم تداوم عرضه خودرو در بورس کالا تاکید کرده و در آخرین جلسه خود این موضوع را به نتیجه رسانده است.

این اتفاق در حالی رخ می دهد که مجید عشقی – رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار – در آخرین نشست خبری خود در سال گذشته به صراحت اعلام کرد که هدف سازمان بورس از تصویب فروش خودرو در بورس کالا حفظ حقوق سهامداران است.

مطالعه بیشتر  اعلام شرط جدید کمیته خودرو برای ثبت‌نام در فروش‌های فوق‌العاده

عشقی با تاکید به این موضوع که جای خودرو در بورس نیست، اشاره به این موضوع داشته که به زیان خودروسازان است و گفت که قیمت محصولات کارخانه ای اصلاح نشده و ادامه این روند صنعت خودروسازی را از بین می برد. وی همچنین گفت: پیشنهاد سازمان بورس به خودروسازان برای خروج از وضعیت زیان دهی، خودرو را وارد بورس کنند.

زمانیکه اعلام شد، خودرو به بورس برگردد و ایران خودرو ۲۵ بهمن سال قبل برنامه عرضه محصولات خود در بورس کالا را منتشر کرد اما تا پایان سال تعهدی نصفه نیمه به این برنامه داشت و بسیاری از خودروهایی که وعده داده شد و عرضه ای در بورس نداشتند که از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا به الان هیچ خبری از عرضه خودرو در بورس کالا نیست.

اسماعیل شجاعی، سخنگوی شورای رقابت اعلام کرد که عرضه خودرو در بورس کالا متوقف شد و این مقطعی است که عرضه خودرو در بورس کالا به مجوز شورای رقابت نیاز دارد و ضمن اینکه مجوز اخذ نشده بود، این تصمیم از نظر شورای رقابت غیر قانونی بود.

سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی شورای رقابت گفت:

با بیان اینکه در مورد موضوعات مختلف باید بررسی شود که حد اختیار شورای رقابت چقدر است و در ادامه گفت: این حد و حدود به میزانی نیست که تعیین کند کدام کالا در کدام بازار عرضه شود اما در مورد خودرو موضوع مهمی است که شورای رقابت دستور العمل تنظیم بازار خودرو سواری را تدوین کرده است که براساس این دستور العمل جایی برای عرضه خودرو نیست. همچنین شورای رقابت که سیاستگذار صنعت خودرو نیست و تنها می تواند به تعیین دستور العمل قیمت گذاری خودرو وارد شود.

مطالعه بیشتر  تولید انبوه گیربکس ۶ سرعته با طراحی داخلی

با این نظرات به نظر می رسد مشکل عرضه خودرو در بورس کالا به مرحله اول بازگشته و بی سر و صدا متوقف شده است و پیگیری های لازم در این خصوص نیز بی نتیجه مانده است.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

شکایت مصرف کنندگان از حذف گزینشی گارانتی ها

سجاد ناجی

میزبانی بورس کالا برای فروش کامیونت فورس

mortazavi

خودروهای خارجی امروز با چه قیمتی معامله می شدند؟

mortazavi

نظر دهید.